Takapää narisee 156:ssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Takapää narisee 156:ssa

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Nyt viime viikkoina on tullut sellainen piirre että takapää narisee ja ääni kuuluu vain todella hiljaa ajettaessa tasaisellakin tiellä eli vauhti alle 20 km/h. :( Mikä mahtaa olla ongelmana eli on kuoppia tai ei niin melko selvää narinaa kuuluu koko ajan. Et olisiko joku pusla paljonko niitä siellä on?

Olisiko jollain takapään kuvaa?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Takapään poikittaistukivarsien puslat taitaa olla aika kulutustavaraa.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Olisiko jollain takapään kuvaa?
Lataileppa eper täältä http://valjo.rightnet.net/E-Per/ niin voit katso sen taka-akseliston kuvan ja mitä nyt sitten joskus haluatkin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mistä sen nettieperin löytää, olen kadottanut sen sivun?

Toinen selkeä huomio on että alfani kallistelee aika voimakkaasti esim. liikenneympyröissä, olisiko sitten edestä ja takaa vakaajat rikki?

Pystyykö noita takapään puslia jotenkin tsekkaamaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jarama kirjoitti:Mistä sen nettieperin löytää, olen kadottanut sen sivun?

Toinen selkeä huomio on että alfani kallistelee aika voimakkaasti esim. liikenneympyröissä, olisiko sitten edestä ja takaa vakaajat rikki?

Pystyykö noita takapään puslia jotenkin tsekkaamaan?
forum.alfa156.net löytynee linkkejä eperiin

Tuo minun 156 2.0TS kallistelee myöskin aika reilusti, lienee ominaisuus, ainakaan kallistelussa ei ole tapahtunut muutosta yli puolentoista vuoden aikana :-D
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tuli tarkistettua tuo takapää ja kaikki näytti ihan hyvältä paitsi nämä vakaajantangot. Siinähän on molemmissa päissä jonkinlainen pallonivel, onko normaalia että niitä pystyy kädellä heiluttelemaan kevyesti???? Liikkuivat siellä kuopissaan laidasta laitaan!!!!!!

Nyt viisaammat vastauksia.

On kokemuksia vain temprasta ja siinä oli toteutettu sama osa puslalla ja sitä ei kyllä kääntänyt mihinkään kunnossa ollessaan.
Viimeksi muokannut Jarama, 08 Elo 2006, 07:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mitä materiaalia tuo vakaajatanko on? Vaikutti jotenkin melko heppoiselta.

Yritin etsiä forumiltakin vastausta, mutta mistään en löytänyt että kuuluuko niiden takavakaajien olla niin velttoja että heiluvat kevyesti kädellä liikuteltaessa??????
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jarama kirjoitti:Tuli tarkistettua tuo takapää ja kaikki näytti ihan hyvältä paitsi nämä vakaajantangot. Siinähän on molemmissa päissä jonkinlainen pallonivel, onko normaalia että niitä pystyy kädellä heiluttelemaan kevyesti???? Liikkuivat siellä kuopissaan laidasta laitaan!!!!!!
Kyllähän tuon pallonivelen pitäisi pystyä pallonivelen tavoin liikkumaan. Välystä siinä ei saisi olla tietty, mutta kyllä se käsivoimin varmasti helposti kääntyy nivelen varassa. Alkuperäiseen ongelmaan liittyen en usko että narina tulisi tuosta osasta. Jos se on kulunut väljäksi niin ääni on enemmänkin hiljaista kolinaa.

Ilman tarkempaa muistikuvaa ja tietoa; eikös 156ssakin ole takana alatukivarren päässä kumipäällystetty nivel? Olet varmaankin kokeillut siihen jo injektioneula+moottoriöljykikkaa?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

En ole kokeillut, pitäisikö sitä laittaa nivelen sisään??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Jarama kirjoitti:En ole kokeillut, pitäisikö sitä laittaa nivelen sisään??
Joo kumin läpi öljyä sisään, itselläni auttoi etupään nivelten natinaan. Niin ja siitä nivelen liikkumisesta, kyllä sen nivelen kuuluu tosiaan liikkua, mutta ei saa lonksua tai olla väljä.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eikö se nivel ole sen jälkeen entinen jos siihen reikiä rupeen tekemään?

Mukavaa, mutta nyt myös etupää on alkanut nitisemään, onko se merkki alkavasta välyksestä vai tarviiko siitä olla huolissaan, ja mikä siellä nitisee, nivelet vai puslat? Luin että aika monilla nitisee ja ääni on kyllä aika kaamea mutta varsinaista klonksunaa ei kuulu.

Ja sitä en ymmärrä että nitisee ihan tasasellakin!!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Mukavaa, mutta nyt myös etupää on alkanut nitisemään, onko se merkki alkavasta välyksestä vai tarviiko siitä olla huolissaan, ja mikä siellä nitisee, nivelet vai puslat? Luin että aika monilla nitisee ja ääni on kyllä aika kaamea mutta varsinaista klonksunaa ei kuulu.
Nitinä on yleensä vain äänihaitta. Itselläni on etupää alkanut nitistä välistä lähes infernaalisesti, mutta mitään välystä ei ole missään (juuri eilen tarkistettu). Nivelten suojakumit ja puslat siellä varmasti ääntelevät. Pitäisi ehkä laittaa Powerflexit kehiin...

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

Huomasin omassanikin vastaavan äänihaitan vänkärin puolella takana. En tiedä mistä johtuu, mutta ilmenee oikeastaan vain aamuisin, kun auto on seissyt yön yli. Esim. töistä kotiinpäin lähdettäessä narina ei ole lähellekkään sitä luokkaa kuin aamuisin.

Täytynee ryömiä alle tarkistamaan tilanne.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eli takapää on hiljentynyt mutta edestä oikealta kuuluu melko kovaa natinaa ei kolinaa. Painelin jousen yläpäältä autoa alas ja se ääni kuuluu juuri silloin, eli mitkä osat siellä liikkuu silloin? Ainakin jousi ja iskari ja sitten ylätukivarren tanko näytti kääntyvän, eli jostain noista se ääni tulee vai???
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Tukivarren nivelestä varmaankin.
Jarama kirjoitti:Eikö se nivel ole sen jälkeen entinen jos siihen reikiä rupeen tekemään?
Minä öljysin toissa talvena alatukivarsien nivelet ja ei ole vielä ainakaan väljät, joten tuskin se neulan tekemä reikä pahemmin haittaa.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Vaihdoin iskarin, koiranluun ja ylätukivarren varoiksi, mutta narina jatkuu. Alatukivartta heiluttelin ja mitään ääntä ei kuulunut ja välyksiä ei ole missään. Ja narina kuuluu ylhäältä edestä. Eli mitä mahdollisuuksia on? Esiintyy usein liikennevaloista lähtiessä ja sinne jarruttaessa ja pienissä epätasaisuuksissa.

Moottoritukikumi, laakerinkumi vai mikä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Knight kirjoitti:Huomasin omassanikin vastaavan äänihaitan vänkärin puolella takana. En tiedä mistä johtuu, mutta ilmenee oikeastaan vain aamuisin, kun auto on seissyt yön yli. Esim. töistä kotiinpäin lähdettäessä narina ei ole lähellekkään sitä luokkaa kuin aamuisin.

Täytynee ryömiä alle tarkistamaan tilanne.
Mulla on ihan sama homma. Narahtaa aika reippaasti kun aamulla ajaa ensimmäiseen hidastetöyssyyn. Illalla kotia tultaessa tai pidemmän ajon jälkeen ei enää kuulu mitään tai hyvin vähän. Mä en sen tarkemmin osaa sanoa että mistä se ääni tarkalleen tulee, muuta kuin että takaa se kuuluu...

Onko kukaan tutkinut asiaa tai tietää mistä johtuu?? Soittelin tämän auton edelliselle omistajalla ja hän osasi kertoa tuon narinan kuuluneen myös hänellä, mutta sitä ei ollut laitettu (tai osattu laittaa) kuntoon. Häntä se tosin ei loppupeleissä hirveästi ilmeisesti edes haitannut. No, soittelin Deltaan ja eivät sen tarkemmin osanneet arpoa että mikä siellä voisi sitten narista. Sanoivat vaan että "seuraile tilannetta"... :?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mulla ainakin vesi voitelee noi puslat sen verran, että näillä loskakeleillä ei narise ollenkaan. Eiköhän se ole Kaitsullakin joku kuivaksi päässyt tukivarren pusla, joka siellä narisee. Tarkasti aiheuttajaa on kyllä vaikea selvittää.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Pablo Honey kirjoitti:Mulla ainakin vesi voitelee noi puslat sen verran, että näillä loskakeleillä ei narise ollenkaan. Eiköhän se ole Kaitsullakin joku kuivaksi päässyt tukivarren pusla, joka siellä narisee. Tarkasti aiheuttajaa on kyllä vaikea selvittää.
Todennäköisesti joku pusla siellä narisee. Täytyy viedä Deltaan sitten kun kerkiää, kun on tuota takuutakin, nääs...

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

>>Kaitsu kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Mulla ainakin vesi voitelee noi puslat sen verran, että näillä loskakeleillä ei narise ollenkaan. Eiköhän se ole Kaitsullakin joku kuivaksi päässyt tukivarren pusla, joka siellä narisee. Tarkasti aiheuttajaa on kyllä vaikea selvittää.
Todennäköisesti joku pusla siellä narisee. Täytyy viedä Deltaan sitten kun kerkiää, kun on tuota takuutakin, nääs...
Deltassa tuli tuossa maanantaina käytyä alunperin muiden kolinoiden takia ja samalla ruiskuttivat kaikkiin paikkoihin rasvaa, kun näistä narinoista mainitsin. No eihän se mitään auttanut tähän puslien narinaan. Muutenkin se asenne oli taas sitä että "ei niille oikein mitään voi tehdä, jne...

Joten koitetaan sitten itse tehdä niille jotain. Täytyy hommata neula ja koittaa tökkiä sitten öljyä joka rakoon. Mitä öljyä sinne kannattaisi yrittää laittaa? Jotkut öljyt kuulemma turvottavat kumiosia ja se ei liene hyvä?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

>>Kaitsu kirjoitti:Deltassa tuli tuossa maanantaina käytyä alunperin muiden kolinoiden takia ja samalla ruiskuttivat kaikkiin paikkoihin rasvaa, kun näistä narinoista mainitsin. No eihän se mitään auttanut tähän puslien narinaan. Muutenkin se asenne oli taas sitä että "ei niille oikein mitään voi tehdä, jne...

Joten koitetaan sitten itse tehdä niille jotain. Täytyy hommata neula ja koittaa tökkiä sitten öljyä joka rakoon. Mitä öljyä sinne kannattaisi yrittää laittaa? Jotkut öljyt kuulemma turvottavat kumiosia ja se ei liene hyvä?
Kyllä ne DA:n kaverit siinä mielessä on oikeassa, että eipä niitä puslia juuri ulkoapäin pysty rasvaamaan. Yritetty kyllä on... Palloniveliin voi toki ruiskuttaa öljyä vaikkapa injektioneulalla. Polyuretaanipuslien asennus on ainakin itselläni seuraava askel.

Vastaa Viestiin