Palanut öljy haisee, 164:ssä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Palanut öljy haisee, 164:ssä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aattelinpa että jos tällekkin löytyisi jokin helppo ratkaisu. Elikkä kun vähän polkee niin alkaa palanut öljy haiseen todella pahasti. Vaisi siis olettaa että öljyä tippuu jonnekkin pakosarjan päälle. Ainoa varma vuotokohta on täyttökorkin ympärystö (alue ihan öljypaskan ympäröimä).

Öljyähän kuluu ihan kiitettävästi, ajotavasta riippuen noin 4litraa 10tkm:llä. Mutta alleen se ei tiputa, joskus olen pitänyt yön yli pahvia alla ja mitään merkittävää ei siihen ole osunut.

Mistähän lähtisin etsimään mahdollista vuotokohtaa?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Konepesuun mars mars ja sitten tarkastus mistä vuotaa. Voi myös olla että kaasutettaessa kone huohottaa voimakkaasti ja polttaa öljyä...merkki siitä että kone on ehtoopuolella :?

Öljynvuotokohdat:

1.Öljykorkki haljennut (kulutustavaraa)
2.Kiilahinapuoleinen kampiakselin stefa
3.Imunokan asennon "solenoidi"
4.Vauhtipyörän puoleinen stefa
5.Jakoketjun välirattaan "suojapelti"

Tuossa nyt pääpiirteissään.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja sen öljyerottimen letku jonka tarkoitus on ohjata huohottimen öljy takaisin öljypohjaan. Se menee imusarjan alta lohkoon ja itsellä oli haljennut ja tiputti öljyä suoraan pakoputken päälle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noista Ricambin mainitsemistä kohdista paikat 1-3 vuotavat hieman.

Tuota paluuletkua on tullut renkattua moneen otteeseen eli se on hyvinkin mahdollisesti voinut irrota. Mistäs kohtaa pitäisi löytyä se kohta jossa sen kuuluisi olla kiinni?

Vai että pesuun, vähän tuo pelottaa mutta kait se on pakko.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tässä olisi kuvakin mutta ei nyt kuvat aukea. Se löytyy imusarjankannattimen alapäästä heti sen oikealla puolella (samoin startti on samalla korkeudella sen letkun vasemmalla puolella). Tais olla sen alla myös moottorin takakannatin. Kannattaa vaihtaa se kangaspintainen letku kokonaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mun 3.0:ssa aivan sama juttu en tosin tiedä haisiko se öljy pahasti, mutta itseä asia ei edes vaivannut, ei kyllä sillon tullut mieleen että se johtuisi pakosarjaan menevästä öljystä, eikä välttämäti johtunukkaan. Esim. venttiiliohjurien kumit voisi olla syynä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos tiedosta, imukumit on tullut vaihdettua ja sillonkin tuli tuota seutua riuhdottua kauan, joten ihme on jos se letku olisi paikallaan. Täytyy yrittää ehtiä kurkkimaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

gYdEbUh kirjoitti:Mun 3.0:ssa...ei kyllä sillon tullut mieleen että se johtuisi pakosarjaan menevästä öljystä
Eikä varmaan johtunutkaan, mulla tuo ko. paluuletku irtosi/katkesi ajossa ja luulin, että auto palaa, kun öljyt meni pakosarjan päälle. Sen verran tukeva savu tuli pellin alta, kun pysähdyin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Minulla ei tuosta halkeamasta varmaan paljon tippunut mutta kun tuli liikennevaloihin yms. pysähdys niin selvä öljynkatku tuli. Aluksi syytin tietysti muita tiellä liikkujia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Kuulostaapa tutulta.. Omastani kuitenkin vuoto todettiin tuleva vetonivelen tefasta josta ajaessa roiskui pakosarjan päälle.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kävin sitten moottoripesussa ja maksoin 15€ turhasta. Minua ei paljoa auta se että kone pestään siitä yläpuolelta eikä alapuolelta ollenkaan.

Tarkistin kuitenkin tuon ykkösepäillyn eli huohottimen paluu letkun, se oli kuitenkin paikallaan.

Seuraillaan tilannetta.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tarkistitko letkun kunnon samalla? Voihan olla, että jos tuo kumi on päässyt kovettumaan siitä liittimen kohdalta että vuotaisi siitäkin..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä tullut katsottua, voisihan sen vaihtaa, tuskinpa siitä konkurssiin menen.
Pari päivää tuntui että ei ihan niin ole haissut, se voi johtua siitä että äsken huomasin öljypinnan olevan aikas reilusti alle alarajan :shock:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Enempää asiasta tietämättömänä, väittäsin vuotokohdan olevan tuo pellilappu ketjupäässä http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1863
Kurkkii tuon hihnapyörän takaa ja on kiinni kahdella 10mm kantasella pultilla. Joudut ottamaan tuon hihnapyörän kammen päästä irti jotta pääset liimaamaan sen peltilapun kiinni.
Jos lähdet suorittamaan kyseistä toimenpidettä, niin kannattaa samalla vaihtaa kammenpään stefa (35x50x7 NBR stefa).

Näin väittäsin äkkiseltään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän tuolta minultakin öljyä valuu, tiedä sitten aiheuttaako se hajun, mutta korjata pitäisi kuitenkin jokatapauksessa. Jospa saisi tänä vuonna muiden projektien ohessa tuonkin tehtyä.

Vastaa Viestiin