Kuutosen viriviri!?
Valvoja: Moderators
Kuutosen viriviri!?
Elikkäs 156 Veekuutosen turbotus? Lastut ja putket yms. kohillaan, mut jotenki tuntuu, et "mikään ei riitä, mikään ei tunnu". Mitenköhän homma käytännössä? Vai vieläkö lainsäädäntö sen estää? Olin muistavinani, et lakiin tuli joku muutos...
No kyllä ne tekee sitte kaikesta aina niin vaikeeta...
No kyllä ne tekee sitte kaikesta aina niin vaikeeta...
Viimeksi muokannut Keisari, 10 Elo 2006, 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei lainsäädäntö sitä estä, mutta tekee siitä vaan "kallista".
Eli vähäpäästöisen auton saa myös ahtaa, mutta muutoskatsastusta suoritettaessa pitää viedä riippumattomantahon (tälläinen on esim. VTT tai sitten oli se joku halvempikin) suorittama laajempi päästömittaustulos, joka alittaa vertailumoottorille asetetut päästönormit.
Eli vertailumoottori sulle varmaan löytyisi sitten siitä GTA:sta.
Sitten auton alusta, jarrut ja voimansiirto pitää päivittää vastaavalle tasolle kuin siinä autossa minko moottoriin verrataan.
Tuo päästömittaus maksaa viimeksi kun kuulin, jotain 1200e. Ei se loppujenlopuksi ole mikään älytön summa, verrattuna tehonlisään, mikä turbolla saadaa mahdollisesti (tosin ei saa ylittää vertailumoottoria+20%).
Käytännössä testin läpäisy voi olla vaikeaa viritetyllä moottorilla. Luultavasti vakio V6:seen joutuu hommaamaan jonkun oikeasti säädettävän ruiskun, vaihtamaan nokat paremmin turbokäyttöön soveltuviksi ja pudottamaan puristuksia. Toisaalta nuo nyt kunnolla tehdyssä projektissa pitäisi silti tehdä.
Eli jos ajattelee, että ahtimiin+siihen liittyviin menee jotain 1500e, niin nuo kustannukset tulevat siihen pääälle ja budjetti nousee helposti reippaasti yli 5000e.
Eli kannattaa tosiaan miettiä sitä GTA vaihtoehtoa. Tai sitten koittaa virittää vaprina. Kyllä niinkin sitä tehoa saa, mutta ei välttämättä niin dramaattisesti kuin turbolla. Ja jos tosissaan haetaan, niin normaali ajettavuus kärsii ja tulee ne päästönormit vastaan silloinkin. Vaparina saat ottaa thoja niin paljon, että auton netto paino/tehosuhde ei alita 7kg/hv rajaa (vai oliko kW).
Saksasta saatavat tyyppihyväksytyt turbosarjat eivät kai suoraan ole suomessa laillisia, vaan vaativat sen mittauksen edelleen. Sieltä ostettu auto, jossa moinen sarja on, on laillinen ja sen saa rekisteröityä, tämä on käsitykseni. Toisaalta tommosen valmiin sarjan laittamalla voisi luulla alittavansa sen päästömittauksen.
Eli vähäpäästöisen auton saa myös ahtaa, mutta muutoskatsastusta suoritettaessa pitää viedä riippumattomantahon (tälläinen on esim. VTT tai sitten oli se joku halvempikin) suorittama laajempi päästömittaustulos, joka alittaa vertailumoottorille asetetut päästönormit.
Eli vertailumoottori sulle varmaan löytyisi sitten siitä GTA:sta.
Sitten auton alusta, jarrut ja voimansiirto pitää päivittää vastaavalle tasolle kuin siinä autossa minko moottoriin verrataan.
Tuo päästömittaus maksaa viimeksi kun kuulin, jotain 1200e. Ei se loppujenlopuksi ole mikään älytön summa, verrattuna tehonlisään, mikä turbolla saadaa mahdollisesti (tosin ei saa ylittää vertailumoottoria+20%).
Käytännössä testin läpäisy voi olla vaikeaa viritetyllä moottorilla. Luultavasti vakio V6:seen joutuu hommaamaan jonkun oikeasti säädettävän ruiskun, vaihtamaan nokat paremmin turbokäyttöön soveltuviksi ja pudottamaan puristuksia. Toisaalta nuo nyt kunnolla tehdyssä projektissa pitäisi silti tehdä.
Eli jos ajattelee, että ahtimiin+siihen liittyviin menee jotain 1500e, niin nuo kustannukset tulevat siihen pääälle ja budjetti nousee helposti reippaasti yli 5000e.
Eli kannattaa tosiaan miettiä sitä GTA vaihtoehtoa. Tai sitten koittaa virittää vaprina. Kyllä niinkin sitä tehoa saa, mutta ei välttämättä niin dramaattisesti kuin turbolla. Ja jos tosissaan haetaan, niin normaali ajettavuus kärsii ja tulee ne päästönormit vastaan silloinkin. Vaparina saat ottaa thoja niin paljon, että auton netto paino/tehosuhde ei alita 7kg/hv rajaa (vai oliko kW).
Saksasta saatavat tyyppihyväksytyt turbosarjat eivät kai suoraan ole suomessa laillisia, vaan vaativat sen mittauksen edelleen. Sieltä ostettu auto, jossa moinen sarja on, on laillinen ja sen saa rekisteröityä, tämä on käsitykseni. Toisaalta tommosen valmiin sarjan laittamalla voisi luulla alittavansa sen päästömittauksen.
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1168796914&
eli siis tollanen hakeen saksasta. Kompressorilla varmaan ihan samat säännöt kuin turbolla?
eli siis tollanen hakeen saksasta. Kompressorilla varmaan ihan samat säännöt kuin turbolla?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Test Center Tiililä www.testcenter.fi on se toinen paikka. Vaikka GTA saattaisi tulla halvemmaksi ja "järkevämmäksi" niin kyllä Turbo on aina Turbomarkkul kirjoitti:(tälläinen on esim. VTT tai sitten oli se joku halvempikin)
Re: Kuutosen viriviri!?
http://www.primomobile.de/fahrzeuge.php?id=32Keisari kirjoitti:"mikään ei riitä, mikään ei tunnu".
Omapaino 900 ja +200 kaakkia... kyllä lähtee
Tyylihän tuossa on vakiona
Miksi tyytyä tavanomaiseen?
Ymmärtääkseni jos moottorin varustaa turbolla ja mittattu viritysaste pysyy alle 20%, jarruihin yms ei tarvitse puuttua? Mittaukset ja hyväksynnät kuluu tietysti olla kunnossa.
Paljonkohan tosta remmiahtimesta saa olla asennettuna jos sen käyttötarkoitus on vain radalla? Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.
Halvemmalla pääsee varmaankin kun itse kasailee palikoista + lastuttaa rinnakais´lastun vakion viereen. Moottoriinkaan ei tarvitsisi varmaankaan koskea kummemmin kunhan paineet pidetään maltillisena...
http://www.engstler-tuning.de/ lisää remmiä.
http://www.streetturbo.fi/index1.htm ja lastua edullisesti
http://www.prostreet.fi/viritysosat/pol ... t/zex.html ja hetkellistä iloa
Paljonkohan tosta remmiahtimesta saa olla asennettuna jos sen käyttötarkoitus on vain radalla? Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.
Halvemmalla pääsee varmaankin kun itse kasailee palikoista + lastuttaa rinnakais´lastun vakion viereen. Moottoriinkaan ei tarvitsisi varmaankaan koskea kummemmin kunhan paineet pidetään maltillisena...
http://www.engstler-tuning.de/ lisää remmiä.
http://www.streetturbo.fi/index1.htm ja lastua edullisesti
http://www.prostreet.fi/viritysosat/pol ... t/zex.html ja hetkellistä iloa
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Novitec ja autodeltan lisäksi on muitakin ehdokkaita:
http://www.z-engineering.com/Kit_Alfa156.htm
http://shop.skn-tuning.de/shopexd.asp?id=13011
http://www.deltasport.ch/tuning/tuning_preislisten.htm
http://www.z-engineering.com/Kit_Alfa156.htm
http://shop.skn-tuning.de/shopexd.asp?id=13011
http://www.deltasport.ch/tuning/tuning_preislisten.htm
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Kyllä yhdellä tutulla on leima autossa jossa on kiinni suuttimet. Katsastuksessa pullo oli irti. Inssi oli kyllä huomannut virityksen ja kysynyt, mutta kun pullo ei olliu, kiinni ei järjestelmäkään siis ollut käytössä.Andros kirjoitti:Ymmärtääkseni järjestelmä ei saa olla asennettuna, mukaan lukien suuttimet ja letkut, muualla kuin suljetulla tiellä/radalla.Tommo kirjoitti: Nos järjestelmähän saa olla asennettuna ilman pulloa.
Voi olla että on inssistäkin kiinni.
Käyttö ei ole katulaillista, se on selvää. Hassua sinänsä, vaikka kaasua käyttäisi tiellä, eihän sillä autolla saa ajaa kovempaa kuin rajoitus sallii.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Aivan! Itsekkään en pysty ymmärtämään. Eihän se auto sen vaarallisempi liikenteessä ole, jos lakia noudatetaan. Vaikka tehoa olisi tuhat, pysähtyy se silti 120km/h vauhdista ihan yhtä nopeasti (tai pitäisi varmaan sanoa hitaasti) kuin vakio versiokin.
Tietysti voi järkeillä, että kun sitä voimaa on, sitä halutaan myös käyttää ja kuski sortuu helpommin laittomuuksiin, vähän niin kuin yllytettäisiin.
Toisaalta ovatko ne ihmiset, joilla on varaa ostaa se valmiiksi 500hv tai 1000hv auto, jotenkin paremmin käyttäytyviä, vai mikä noista autoista sitten tekee turvallisemman? Totta on toki, että 1000hv Bugatin alusta kestää vauhtia pikkasen toiseen malliin, kuin minun Sierran, mutta edelleen ne rajoitukset...
No laki on mikä on.
Tietysti voi järkeillä, että kun sitä voimaa on, sitä halutaan myös käyttää ja kuski sortuu helpommin laittomuuksiin, vähän niin kuin yllytettäisiin.
Toisaalta ovatko ne ihmiset, joilla on varaa ostaa se valmiiksi 500hv tai 1000hv auto, jotenkin paremmin käyttäytyviä, vai mikä noista autoista sitten tekee turvallisemman? Totta on toki, että 1000hv Bugatin alusta kestää vauhtia pikkasen toiseen malliin, kuin minun Sierran, mutta edelleen ne rajoitukset...
No laki on mikä on.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kai tuo ajatus kulkee jotenkin siihen suuntaan, että liikenteessä olevien autojen pitäisi vastata ominaisuuksiltaan suunnilleen tyyppikatsastettuja. Muuten on kyllä vähän vaikea ymmärtää miksi isolla rahalla saa ostaa tehokkaan auton mutta pienellä rahalla sellaista ei saa itse tehdä. Olkoonkin että niissä alun perin tehokkaammissa tuppaa olemaan parempi alusta ja jarrut; Mitä väliä sillä on jos autolla ei kuitenkaan saa ajaa rajoitusta kovempaa, oli se piristetty tai vakiokunnossa?
- Epäkelpokeräilijä -
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Re: Kuutosen viriviri!?
Onko homma edennyt? - mielenkiintoista...Keisari kirjoitti:Elikkäs 156 Veekuutosen turbotus? Lastut ja putket yms. kohillaan, mut jotenki tuntuu, et "mikään ei riitä, mikään ei tunnu". Mitenköhän homma käytännössä? Vai vieläkö lainsäädäntö sen estää? Olin muistavinani, et lakiin tuli joku muutos...
No kyllä ne tekee sitte kaikesta aina niin vaikeeta...
Mistä kutoseen putkea alle edullisesti?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
Kunhan pohdin ääneen mutta etuvetoisessa ne (liiat) tehot menee kyllä täysin hukkaan kun pitoa ei saa kiihdytyksessä tiehen millään. Tietysti jos laitetaan norsu istumaan konepellille niin sitten
Mulla on Minissä 200+hv ja max parikymmentä enemmän siihen enää pystyis laittamaan, vaikka onkin lievästi etupainoinen auto... En ole Alfan GTA:lla ajanut, mutta lukemani perusteella siinä on jo etuvetoiseksi liikaa tehoa, luistonestokin naukkaa tietenkin osansa... Kannattaa mielummin riisua auto kaikesta turhasta varustuksesta ja laittaa mahd. kevyet pyörät alle, niin auto lähtee jo eri tavalla
Mulla on Minissä 200+hv ja max parikymmentä enemmän siihen enää pystyis laittamaan, vaikka onkin lievästi etupainoinen auto... En ole Alfan GTA:lla ajanut, mutta lukemani perusteella siinä on jo etuvetoiseksi liikaa tehoa, luistonestokin naukkaa tietenkin osansa... Kannattaa mielummin riisua auto kaikesta turhasta varustuksesta ja laittaa mahd. kevyet pyörät alle, niin auto lähtee jo eri tavalla
- JT-Racing
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
- Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
- Paikkakunta: Espoo
Ei tehoa voi olla ikinä liikaa. On totta että 250hv etuvetoon alkaa olemaan jo aika paljon.. Idea onkin se että ei sillä ole joka vaihteella koko ajan tarkoitus ajaakaan kaasu pohjassa vaan se että tehoa on aina reservissä.
Oma 156 sutii sekä ykkösellä että kakkosella eli kaikkea tehoa ei saa tiehen, mutta sen jälkeen kaiken tehon voi käyttää.. Eli onko sitä silloin liikaa?
Tehoa on siinä vaiheessa tarpeeksi kun pisimmän suoran päässä suurimmalla vaihteella auto vielä hieman sutii.
Oma 156 sutii sekä ykkösellä että kakkosella eli kaikkea tehoa ei saa tiehen, mutta sen jälkeen kaiken tehon voi käyttää.. Eli onko sitä silloin liikaa?
Tehoa on siinä vaiheessa tarpeeksi kun pisimmän suoran päässä suurimmalla vaihteella auto vielä hieman sutii.
" No risk, no fun"
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Tuossa on asennetta... Mieleeni tulee muuan ajoneuvos ja idän ihmeJT-Racing kirjoitti:Ei tehoa voi olla ikinä liikaa. On totta että 250hv etuvetoon alkaa olemaan jo aika paljon.. Idea onkin se että ei sillä ole joka vaihteella koko ajan tarkoitus ajaakaan kaasu pohjassa vaan se että tehoa on aina reservissä.
Oma 156 sutii sekä ykkösellä että kakkosella eli kaikkea tehoa ei saa tiehen, mutta sen jälkeen kaiken tehon voi käyttää.. Eli onko sitä silloin liikaa?
Tehoa on siinä vaiheessa tarpeeksi kun pisimmän suoran päässä suurimmalla vaihteella auto vielä hieman sutii.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI