Miten haalistunut väri palauteetaan?
Valvoja: Moderators
Miten haalistunut väri palauteetaan?
Auto on 75, vm.89 väriltään punainen. Parina viime kesänä auton katto on haalistunut melkein heti vahauksen jälkeen. Siitä tulee ruman läikykäs ja kiiltoa katoaa kuukaudessa. Olen vahannut kliinerillä, jonka päälle olen vetänyt vahan, tarvittaessa useamman kerroksen. Onkos tuohon probleemaan muuta ratkaisua kuin maalaus? Muuten auton pellit ovat kauniin punaiset, konepeltikin kestää pitempään punaisena. En pese autoa liuottimilla, vaan autoshamppoilla. Kaikki vinkit tervetulleita, kiitoksia.
Unohtakaa nyt ihan tosissaan nuo korrekit ja muut hölynpölyt, joiden vaikutus on todella pientä ja lyhytaikaista. Itellä tuli tod pahasta pinnasta uudenveroinen(oikeasti) käyttämällä MALCO REJUVENATOR- merkkistä ainetta http://www.signalpack.com/reg/shp/presc ... 3?idCat=27 ohjeiden mukaan. PRESCO oy pälkäneeltä tuo maahan.
http://www.presco.fi/index2.htm
ps. kokeilu maksaa noin prosentin maalauksen hinnasta
tsekatkaa edes linkit...
http://www.presco.fi/index2.htm
ps. kokeilu maksaa noin prosentin maalauksen hinnasta

tsekatkaa edes linkit...
Viimeksi muokannut ollikuhta, 15 Elo 2006, 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan se tommonen punanen perusväri peijakkaan kettumainen pitää siistinä, mutta kyllä se vaan näytää niin hyvältä alfan päällä.
Ettei nyt vaan olis pesutekniikassa vikaa, jos auto näytää vahauksen jälkeen hyvältä? Laita vähempi sitä saipukkaa tai jos vaan sonnat irtoaa niin pese pelkällä vedellä. Tai sitten pesuainetta vain likaisempiin kohtiin ja kuivaus on pesun jälkeen ehoton homma, ei jää läikkiä. Kannattaa myös hakea kunnollista vahaa vaikka automaalikaupasta, niillä jaksaa vahailla tarpeeksi usein kun ovat helppo töisempiä. Ei se vaha kuitenkaan kestä siinä pinnassa montaakaan pesua.
Kyllä sen melko pahan pinnankin saa elvytettyä näyttelykelpoiseksi, jos ei normaali hionta hommilla (koneella ja tahnalla) niin sitten paritonninen vesihionta kehiin ja sen selkään kiillotus. Tosin molemmat konstit on sellaisia, että saattaa tuottaa suunnattoman pettymyksen mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.
Janne
Ettei nyt vaan olis pesutekniikassa vikaa, jos auto näytää vahauksen jälkeen hyvältä? Laita vähempi sitä saipukkaa tai jos vaan sonnat irtoaa niin pese pelkällä vedellä. Tai sitten pesuainetta vain likaisempiin kohtiin ja kuivaus on pesun jälkeen ehoton homma, ei jää läikkiä. Kannattaa myös hakea kunnollista vahaa vaikka automaalikaupasta, niillä jaksaa vahailla tarpeeksi usein kun ovat helppo töisempiä. Ei se vaha kuitenkaan kestä siinä pinnassa montaakaan pesua.
Kyllä sen melko pahan pinnankin saa elvytettyä näyttelykelpoiseksi, jos ei normaali hionta hommilla (koneella ja tahnalla) niin sitten paritonninen vesihionta kehiin ja sen selkään kiillotus. Tosin molemmat konstit on sellaisia, että saattaa tuottaa suunnattoman pettymyksen mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Mulla ilmestyi ensiksi sellaisia tummempia läiskiä. Sinänsä jännä että vaikka kai se lakan ja maalin rajapinta jotenkin hapertui ja tummui niin poisti vahaus ne jäljet. Kerran sitten huomasin että lakkaa oli irronnut sellaisesta kohdasta noin postimerkin kokoinen alue. Sen jälkeen irtoaminen oli todella nopeaa. Ei siinä kyllä kahta vuotta mennyt. Eli ongelmasi, toivottavasti ainakin, on eri.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
No kyl ainakin meikäläisel toimi vanhaan fiattiin noi Autoglymin aineet! Ensin se perus vaha (ja jos kiven iskuja, ni niihin kohtiin hiontavaha) ja sitten viimiseks ohjeitten mukaan niitten Extra Gloss kiiltoainetta.
Alko fiatti kiiltämään todellakin enempi, ku uutena!
tosin autoglymin aineet maksaa, mut murto-osa maalauksesta...
Alko fiatti kiiltämään todellakin enempi, ku uutena!
tosin autoglymin aineet maksaa, mut murto-osa maalauksesta...
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Käyppäs kysäsemässä jostain autopesulasta missä tekevät vahauksiakin. Siellä osaavat kertoa voiko sille vielä jotain tehdä, ja kertovat hinnankin. Kyllä sen haalean punaisenkin vielä saa kiiltämään, mutta työ on kyllä niin kova että kannattaa harkita viemistä ammattilaiselle. Niillä on aineetkin vähän eri tasoa kuin ne mitä marketeista ja varaosakaupoista voi ostaa..
Työ on juuri niin kova, kuin vahaus kahteen kertaan!OL kirjoitti:Käyppäs kysäsemässä jostain autopesulasta missä tekevät vahauksiakin. Siellä osaavat kertoa voiko sille vielä jotain tehdä, ja kertovat hinnankin. Kyllä sen haalean punaisenkin vielä saa kiiltämään, mutta työ on kyllä niin kova että kannattaa harkita viemistä ammattilaiselle. Niillä on aineetkin vähän eri tasoa kuin ne mitä marketeista ja varaosakaupoista voi ostaa..
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Saanen olla eri mieltä. Olen ollut parina kesänä kesätöissä tällaisessa autopesulassa ja mihinkään ihme aineeseen millä selvitään ilman kiillotusta (myllytystä) en usko. Kiilloitettaessakin haaleaan autoon jää todella helposti koneen jäljet (tai vaihtoehtoisesti "käden jälki"), mistä johtuu suuri työmäärä että kiillon saa tasaiseksi.Keisari kirjoitti:Työ on juuri niin kova, kuin vahaus kahteen kertaan!
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Juu, eipä sitä parane ruveta väittelemään, varsinkin kun jokainen auto ja maalipinta on kuitenkin yksilö. Mutta sitä mieltä olen edelleen, että kannattaa käydä kysymässä ammatilaisen mielepide myös
Ja ite taas oon tosi kriittinen sen jäljen suhteen, oman auton kun vahasin, niin vaikka se onkin hopeinen niin nokkapeltiin jäi "käden jälki". Pariin kertaan vedin vahan uudestaan, mutta ei lähtenyt, sitten totesin että saa jäädä, koska ei siihen kukaan muu kuitenkaan kiinnitä huomiota/edes huomaa 


-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Miten haalistunut väri palauteetaan?
Koskeeko tämä haalistuminen myös uudempia Alfoja (147,156,166) joissa Alfa rosso-väri?
Olen ymmärtänyt että uudemmissa ei olisi enää lakkaa päällä ja ongelmaa ei esiintyisi?
Olen ymmärtänyt että uudemmissa ei olisi enää lakkaa päällä ja ongelmaa ei esiintyisi?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Miten haalistunut väri palauteetaan?
Jos sitä pintaa jaksaa edes sillon tällön hieroa jollain kiillottavalla aineella, niin ongelmaa ei tule!
Tässä hyvä esimerkki, kun jaksaa edes kerran 10 vuodessa vuolla sammalet pois
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=22553" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä hyvä esimerkki, kun jaksaa edes kerran 10 vuodessa vuolla sammalet pois

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=22553" onclick="window.open(this.href);return false;
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4