Erään katsastuksen kulku...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Erään katsastuksen kulku...

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Paska jäykkänä konttorille, että mitä menee korjaukseen tällä kertaa. Hiukan oli epäilystä etupäästä löytyvään väljyyteen, joten ei muuta kuin vikalistaa hakemaan ja tallille korjaamaan, jos tarvetta ilmenee.
Konttorille ja maksamaan katsastusta. Hienoa olen seuraavana jonossa, mutta eihän ne liiku mihinkään. Nooh vihdoin ja viimein pääsen tiskille, kun "täti" saapuu kahvitauoltaan. Maksetaan ja ilmoitetaan, että päästöt on otettu jo etukäteen. 38€ ryöstivät heti alkuunsa. Sitten vaan odottamaan katsastusmiehen saapumista...

Ja valot vilkuttaa omaa autoa katsastukseen ja pysäytän ennen keltaista viivaa, niin kuin oli pyydetty. Pomppaan ulos autosta ja ystävällisesti ilmoitan: "On muuten sitten jatkuvalla nelivedolla, että jos ei jarrudynoon sitten ajettais"
Katsatusmies: " HMP! vai, että sellanen... (istuu autoon ja katselee hetken) Mennään sitten katsomaan kirjoista onko tää sitten sellanen auto, että rullille ei voi MUKA ajaa.
Sitten mennään konttorille ja kirjat auki. Kysymyksiä satelee: "Mikä malli tää on?", " Q4?" , "Oletko ihan varma?", ja pari muuta, mutta asia selviää ja autoa ei ajeta dynolle.
Sitten autoon ja iskari testiin. Etupää OK ja takapää huono, kun on NIIN madallettu, kuulema! :shock: Lenkki pihalla ja jarrutetaan, kun ei kerran dynoon päästy. Pyyhin herättää kummastusta, kun on kuulema näkökentässä. Tunnelman laukaisemiseksi ehdotan vielä taustapeilin siirtämistä ojan pohjalle, kun sekin häiritsee, kun roikkuu keskellä tuulilasia. Heitto menee ohi ja kovaa. :?
Sisälle halliin ja valoja räpsytetään ja vilkutellaan, eli ihan normia katsastusta, sitten herra heittää ässän: "Onko varoituskolmiota?"
Vastaan:" No totta kai on" ja avaan takaluukun ja näytän poksia, jossa kolmio on.
Herra katsastaja miettii hetken ja tipauttaa pommin:" Juu, mut toi on vanhaa mallia"
Minä: " Täh?"
Katsastaja: " Niin, pitää olla selllanen uudempi, joka on kokonaan punainen ja on pienemmässä kotelossa"
Oma kolmioni on kuulema ennen -85 valmistuneisiin autoihin ja onhan tää sentään -93:nen. Mutta mistä sen sitten tien päällä tietää, jos edessä on kolmio, että onko siellä rikkinäisenä -80 vai -00 auto? Ei perkele! Jo tässä vaiheessa tiesin, että ei mene läpi.
Eli lappuun huomautus: uudemman mallinen varoituskolmio hommattava!

Nooh katsastus jatkuu ja päästään valoihin, toinen kuulema näyttää liian ylös ja toinen liian alas. Ihme juttu. Itsessään vissiin säätyvät noi valot, kun juuri ne katsottiin ja kaikki oli ok. Nyt kuitenkin viturallaan.
Auto nostettiin nosturille ja seuraava vittuilun aihe oli jo valittu. SIVUVILKUT.
Katsastusmies:" Oletkos maalannu noi vilkut"
Minä: " Eh"
Katsastusmies: " No miksi ne sitten on noin mustat?"
Minä: " No kato, kun mä ostin siihen mustat sivuvilkut ja vaihdoin ne ja jos katsoo tarkempaan, niin huomaa CE hyväksynnän!"
Katsastusmies:" HMP! no joo..."
Siinä vaiheessa vitutti kuin pientä apinaa ja ajattelin jo, että lähden vitun äkkiä pois ja pyydän rahani takaisin. Ei sentään kaikkea tarvii kestää.
Sitten auto ylös ja etupäähän. Heilutusta ja nitkutusta suuntaan ja toiseen. Pari sivuhuomautusta jostain epäoleellisesta ja sitten katsatusmiehen silmät kirkastui. Ahaa! Raidetangonpää on väljä oikealla puolella. Nooh se oli jo tiedossa joten hyvä, että selvis :-D
Sitten loppu lätinät ja puhetta "näistä" tuningautojen yleistymisestä jne jne.
Lopuksi tarjottiin kahvi kuponkia, jolla pääsee katsastuskonttorille kahville ja piparille. Totta kai otin sen, koska huomenna istun siellä kahvilla, kun odottavat autoani siihen keltaisen viivan taakse. :wink: Raidetangon pää on jo vaihdettu ja se perkeleen kolmio on ostettu, meinasin avata sen sinne takapenkille, jotta näkevät onko oikea vai väärä. Ja voin sitten heti käydä vaihtamassa toiseen, jotta sais sen leiman.
Alkuun vitutti ja nauratti, nyt enää naurattaa, koska saihan motonetinkin myyjä päivän naurut, kun kysyin, että onko tämä sellanen varoituskolmio, joka sopii -93 autoon. Ihmetteli hetken ja nauroi päin naamaa, mutta nauru hyytyi kun sanoin, että katsastuksessa just 10 min sitten hylättiin, kun on vääränlainen. Kaikkea kanssa sitä kuulee oli vastaus ja sitten naurettin yhteen ääneen.
Että näinkin voi käydä. Todettava vielä on, että jälkitarkastusta ei olisi tullut ilman raidetangonpään välystä. Pelkkä korjauskehoitus.
Ihmeelliseksi on maailma mennyt ja pientä nipotusta on maailma täynnä, mutta kyllä pitäisi keskittyä olennaiseen ja liikenneturvallisuutta vaarantaviin kohteisiin paneutumista. Ei se -85 varoituskolmio tuolla tien päällä huonommin näytä kuin se -06:nenkaan.
Ja se oli sitten 17€ lisää kiitos! :twisted:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Voi vittu mikä kusipää :crazyeyes: .. ihan kävi ittee vituttaa sun puolesta :evil: oliks se katsi joku vanha kääpä? vai että "tuning" :lol:

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

" Juu, mut toi on vanhaa mallia"

:lol: :lol: :lol:

Asennevamma sanon minä.

Avatar
WLD@HRT
Viestit: 119
Liittynyt: 22 Elo 2005, 12:54
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja WLD@HRT »

Piristä päivää ja katso vanha legendaarinen Suomi filmi "katsastus" Parasta Suomi pätkää Raidin jälkeen.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

:mrgreen:

Maailma on erilainen katsastusmiehen silmin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Jeejee, että tällästäkin vielä tapaa suomessa. Luulin että näistä ajoista olisi päästy eroon vaan itselläkin semmonen tuntemus että auton kuin auton saa hyllytettyä jos niikseen vaan katsastaja haluaa. Tuntuu että jotain järjetöntä aina keksitään että joutuu tuleemaan uusintanäyttöön. Mulla oli vasemman ylätukivarren pallo väljä (vaikka sanoinkin että jos väljää on herran olkapäissä...), samoin huomautti haljenneesta sumarista (156:ssa kovakin uutinen) ja sitten että saadaan kolmaskin huomautus ja uusintanäyttö toteen niin "Tuulilasissa näköeste" tms. Mä siihen että mikäs vittu tuo on kun lasissa ei mitään ja katsastusmies osoittaa taustapeilissä roikkuvaa 5cm karvasta siiliä... taas meinas olla semmonen lerssi otassa että hevonenkin olisi kade.

Faija joskus puheli noita hauskoja juttuja kanssa. Joskus ennen muinoin kun katsastusinsinööri oli iso jätkä niin se käytti leimassa Isuzu Bellet 1600 sport:ia jossa vie tehtaalla laitettut turvakaaret. Katsastusmies kuulema otti oikein ryhtiä kun näki pihalla sen aikasen mätäpesäkkeen vaikka siinä mitään vikaa ollutkaan. Tullessa oli rekisterikilven valo palanut ja kun mitään muuta vikaa ei raakkaamiselle löytynyt niin keksi että tuulilasinpyyhkijöiden moottorin akseli on väljä.

Sitten toinen juttu, meilläpäin yksi heppu poltti päreet kun insinööri tökkii meisselillä pohjaa ja että mätä tuntuu olevan että hitsattavaa vaikka missä. Kiukuspäissään otti insinööriltä meisselin ja hakkas konepellin reikiä täyteen ja huusi että "kyllähän tää perkele menee läpi mistä vaan jos niikseen haluaa". :mrgreen:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sitten toinen juttu, meilläpäin yksi heppu poltti päreet kun insinööri tökkii meisselillä pohjaa ja että mätä tuntuu olevan että hitsattavaa vaikka missä. Kiukuspäissään otti insinööriltä meisselin ja hakkas konepellin reikiä täyteen ja huusi että "kyllähän tää perkele menee läpi mistä vaan jos niikseen haluaa". mega grin
Tuo on vanha legenda niiltä ajoilta kun insseillä oli vielä teroitettu piikki joka tosiaan meni läpi helposti terveestäkin pellistä, jos vain halusi.. :mrgreen:

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

WLD@HRT kirjoitti:Piristä päivää ja katso vanha legendaarinen Suomi filmi "katsastus" Parasta Suomi pätkää Raidin jälkeen.
Tässä tämä viihdepläjäys pikaversiona
http://www.youtube.com/watch?v=2w024aEV0S0

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Faija oli entisessä elämässään katsastusmies. Kertoili että joku oli joskus hermostunut autostaan löytyneestä ruostereiästä ja käynyt parkkipaikalla iskemässä meisselin katsurin auton konepeltiin pystyyn.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

jiiässä kirjoitti:Tuo on vanha legenda niiltä ajoilta kun insseillä oli vielä teroitettu piikki joka tosiaan meni läpi helposti terveestäkin pellistä, jos vain halusi.. :mrgreen:
Kyllä se ihan tavallinen iso talttapäämeisseli menee pellistä lyömällä läpi kohan ei pokkaus tai "ruoto" satu kohdalle... kokeiltu juttu :)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Kurko kirjoitti: oliks se katsi joku vanha kääpä? vai että "tuning" :lol:
Katsastus-setä oli jo ehtoo puolelle uraansa kerennyt ja jotenkin näin jälkikäteen tulee mieleen joku sketsisarjan katsastusinsinööri :lol:

Olin siinä itsekin vähän äimänä, kun omaa peliä verrattiin johonkin tuning rassiin, vaikka onhan mulla helmat (vakiona) ja takaspoikka (autossa ollut ostettaessa) ja sitten se yksipyyhin järjestelmä. Siinä oikea tuning auto :mrgreen:

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Tosta meisselistä tulee mieleen, että eipä siitä ole kuin kolmisen vuotta kun 140 kilonen katsastusmies vetäsi kunnon voimalla mun ooppelista palan irti ja sanoi että: " tässähän on pala irti"..
enpä osannut siihenkään muuta sanoa ku että kaippa siinä on ku just teit siihen reiän.
Oli just koko pohja hitsattu ja oli hyvässä kunnossa.
Näin eräällä pohjois-helsinkiläisellä katsastus asemalla...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

mipo kirjoitti:Tosta meisselistä tulee mieleen, että eipä siitä ole kuin kolmisen vuotta kun 140 kilonen katsastusmies vetäsi kunnon voimalla mun ooppelista palan irti ja sanoi että: " tässähän on pala irti"..
enpä osannut siihenkään muuta sanoa ku että kaippa siinä on ku just teit siihen reiän.
Oli just koko pohja hitsattu ja oli hyvässä kunnossa.
Näin eräällä pohjois-helsinkiläisellä katsastus asemalla...
Jos kuitenkin siinä fiksaajassa vika. Katsastusmiehelläkään tuskin esim. pistosahaa millä paloja irroittelee. En yleistä mutta olen nähnyt ja ostanut useita autoja joissa "pohja just laitettu ja hyvässä kunnossa" :mrgreen:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ettei vaan ollu piiilokamera :mrgreen:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Et huomannut kysästä nähdä jotain dokumenttia kolmion suurimmasta sallitusta iästä?
Kaippa se siellä herra setä konttorin sedän kansiossa on...

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

katsastuspaikan nimi heti julki ! katsastusmulkeron nimi vielä isommalla KIITOS ! lehteen juttu, omia pieniä mainoksia painoon ja levitykseen... kyllähän sille samalla mitalla vastataan :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Voi kyynel :mrgreen: Parempi vähän nihkeämpi kuin sellainen joka päästää tappovehkeitä kadulle.

Tosin tuo varoituskolmio alkaa jo olemaan siinä nipottamisen rajamailla ja vaikuttanee liikenneturvallisuuten tasan ei yhtään :shock:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Eh, en muista et olis ikinä edes kukaan kysyny multa katastuksessa kolmiosta :shock:
Lyö se vanha sille äijälle sit käteen ja sano et saa sen vaivanpalkaksi ku ajaa kuitenki jollain kasarikorollalla :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei kannata, voidaan tulkita virkamiehen lahjonta yritykseksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Näin ajattelin tehdäkin :wink:
Ja konttorin nimen tuominen julki ei ole järkevää/kannattavaa. Samoin katsastajan nimeä on turha mainita. Tämä on peliä, joskus voittaa, josku ei. :mrgreen:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jep, meikäläisellä osunut pelkkiä voittoja viime aikoina. Samasta autosta ensin jarrunesteet rullille - ei ajokieltoa. Uusintakatsastuksessa (meni korjausaika yli) iskari paskana - ei tarvitse tulla näyttämään.

Ja sitten vielä se toinen auto, Alfa, heittämällä läpi. Alfan kohdalla olin sen verran hölmistynyt, että katsastusmies kysyi "Olisiko tässä pitänyt olla jotain vikaa?".

Sanoin että "eeei, eihän siinä, kaikki uutta". En puhunut takapaksin lattiasta tai muovisten sivuhelmojen alla joskus olleesta metallista mitään.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ja leima otsassa eiku paperissa. :mrgreen:
Pari valittua sanaa sanoin tosta uuden ja vanhan varoituskolmion eroista, kun niillä ei paljon eroa ole. Herra kieltäytyi vastaan ottamasta lahjaani :roll: Sanoi, että voin laittaa sen johonkin vanhaan peräkärryyn, mut eihän mulla ole edes koukullista autoa. :wink:

Olisi muuten mukavaa kuulla juttuja mitä ihmeellisimmistä katsastus kommelluksista/ hylyistä. Näin jälkikäteen kaikki jo naurattaa :lol:

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Hyvä että sait leiman. Siitähän olisi riemu revennyt, kun olisi coolerin huomannut :-D

Kyllähän noita ihme jääriä on vastaan tullut. Tuntuu, että niille harrasteautot on punainen vaate ja vierisellä nosturilla oleva tuhannen mätä kirsikka pääse tuosta vaan läpi.

Omat negatiiviset kokemukset on kerätty pääosin 128:lla, mutta eipä Commodorellakaan leima tullut aina ekalla näytöllä :cry: Pistetääns nyt sitten kirjaten niitä, yleisön pyynnöstä:

Siis toi Commohan on sellainen 95% museokunnossa oleva täysin vakioauto. Siitä löytyi "mätäreikä" tunkin takakorvakkeesta, tosin siihen piti lyödä oikein olantakaa seitsemän kertaa... Ei ole mukavaa istua autossa ja laskea lyönteja, auton vavahdellessa iskujen voimasta :shock:

128:lla onkin sitten sattunut kaikenlaista. Eräällä kerralla katsuri ei osannut ajaa tuplilla varustettua autoa vaan pumppasi kokoajan kaasua. Konehan sai liikaa bensaa ja pumpaaminen vaan jatkui kunnes kone sammui... Tähän kun lisätään liikkeellelähtö yritykset kolmosella, ei ole ihme että laskin auton starttaus kertoja tuolla n.100m matkalla 31 :crazyeyes: Samalla kerralla sama viisas insinööri koitti saada nosrusilla olevan keskinostimen(korkeus 9cm) menemään sujuvasti 128:n pakoputken klemmarin alta(korkeus maasta 8cm) Ei se siitä mahtunut vaikka kolme kertaa oikein kunnon vauhdilla yritti... Ihme ettei pakosarja katkennut! Kasinkin tuuppasi juuri sen verran pihalle, että sai hallin ovet kiinni. Hallista tullessaan ottikin sitten lakikirjan käteensä ja totesi kasin olevan täysin laiton peli! "Pienen" sanallisen väännön jälkeen leima kuitenkin tuli paperiin ja vielä ilman huomautuksia :lol:

Ja legendahan on se, kun kävin selvittämässä saanko laittaa kasiin nuo nykyiset vanteet. Huudettiin sen äijän kanssa naamat punaisina 15 min keskellä hallia :agrue: Paras perustelu oli, että peltivanteen tilalle EI saa vaihtaa alumiinivannetta :puppydogeyes:
Niiden muutoskatsastus sitten hieman jännitti ja alkuasetelmat eivät luvanneet hyvää... Olin konttorin jonossa 16:30 (konttori menee kiinni klo.17) ja jono eteni mukavasti, oman vuoroni tullessa kävi katsastusetä pyytämässä, että siirtäisin autoni toisten ovien eteen, koska siinä hallissa on matalammalle autolle paremmin soveltuva jarrudyno. Siinä sitten katselin, kun viereisen jonon autot(siis ne jotka olivat tulleet konttorille mun jälkeen) yksi kerrallaan otettiin sisään. Lopulta kello oli 16:57 ja olin viimeinen auto koko konttorilla... Täytyy myöntää, että tässä vaiheessa alkoi tudellakin jännittämään ja kämmenet hikoamaan. No, loppujen lopuksi muutoskatsastus oli aivan läpihuuto juttu ja leima tuli paperiin oikein kehujen kera 8)

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Joo, jotkin katsastusmiehet yrittää oikein tosissaan ainakin vanhempien autojen kanssa, tässä pari viikkoo sitte 33:sen katsastukseen meni 40 minsaa vaikka asemalla oli ruuhkaa ja kokeili sitte kaikki takapenkin turvavöitä myöten. Yritti saada enempi kuin kolme korjauskehotusta, mut ei onnistunu. Kehotuksen laitto mm. puuttuvasta kytkinpolkimen kumisuojasta.. :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jälkitarkastuksessa Alfan kanssa (käsijarru, yllätys) rullilta noustessa "pappa" sitten polkee kierroksia n.5000 ja polttaa kytkintä.
Silloin paloi rauhallisemmaltakin kaverilta päreet ja huusin naama punaisena, ettei tartte kytkintä tuhota, etkö osaa prkl kytkintä käyttää...auto nousisi sieltä tyhjäkäynnilläkin...yms.
Haukuin ukon autossa, jatkoin "huutamista" auton ulkopuolella, niin että pari muutakin asiakasta kuuli mielipiteeni ja ei inssi enää kehdannut nostaa autoa ylös tarkistaakseen oliko jarrukilvet vaihdettu...kai sitä hävetti niin paljon tms. Menipähän palaute perille.

Lancian kanssa (taas) vanhempi inssi oikein pettyi, kun ei saanut lyödä "vesuria" läpi pohjasta. Oli edellisenä päivänä hitsattu jo valmiiksi. Sai setä kuitenkin hyvän mielen, kun sai käsijarrusta hylätä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Tuli mieleen kun viime talvena ennen konttorilla käyntiä en saanu takasumareita pelaamaan, polttimot ja sulakkeet ehjät joten en jaksanu asiaa sen enempää tutkia. Tiesin ettei se kuitenkaan oo hylkäämisen arvonen vika yksinään. Siinä se setä aikansa Alfaa tutki eikä lopulta sanonu asiasta mitään, ei tullu edes korjauskehotusta :shock: Eiköhän noi kuitenkin ole pakolliset joka autossa?? Eikä muuten ollu sitä varotuskolmiotakaan..

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

AutonAlfa kirjoitti:Ja leima otsassa eiku paperissa. :mrgreen:
Pari valittua sanaa sanoin tosta uuden ja vanhan varoituskolmion eroista, kun niillä ei paljon eroa ole. Herra kieltäytyi vastaan ottamasta lahjaani :roll: Sanoi, että voin laittaa sen johonkin vanhaan peräkärryyn, mut eihän mulla ole edes koukullista autoa. :wink:

Olisi muuten mukavaa kuulla juttuja mitä ihmeellisimmistä katsastus kommelluksista/ hylyistä. Näin jälkikäteen kaikki jo naurattaa :lol:
Voisit kyllä ihan hyvin mainita katsastus aseman nimen niin osaa olla poissa sieltä, varsinki jos se on raision , siinä pyllyä vastapäätä niin voi sanoa firmallekkin että voidaan linja autotkin sitten katsastella muualla...
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ei ole Raision konttoreita, joten pidä firman autot siellä, niin et eksy tonne samaan lafkaan :wink: Sen verran vielä tosta asemasta, että aikaisemmin ei mitään ongelmia ole ollut, mut nyt sitten kävi näin :? Seuraavaksi pysytään "kotikonnuilla" ja mennään Raision jommalle kummalle asemalle.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Minäpä taidan tietää mikä konttori oli kyseessä mutten kerro :) AA:n asia.

Samassa lafkassa olen itsekin katsastellut autoani silloin kun oli vanhempaa kalustoa alla, eikä itelläni ollut mitään ongelmia vaikka auto olikin aika ritsa.

Tuo on yleensä paljon kiinni siitä mikä inssi sattuu kohdalle ja kuinka huono päivä sillä on ollut.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Omaa kokemusta: Piti jäädä istumaan autoon, kun nostettiin ylös pohjan tutkimista varten. Oli muutamaa kuukautta aiemmin tehty iso remontti, uudet helmat ja kaikenlaista pienempää. Ukko hakkaa pohjaa piikillä niin että auto heiluu. V**utti kuin pientä oravaa, kun tiesi että tuolloin talviaikaan ei oikein ole mahdollisuuksia korjata puhki hakattua ruostesuojausta. Oli vielä monopoliaikaa, joten ei voinu avautuakaan. Eipähän saanut hylätäkään. :twisted:

Kahdella tutulla sitten kokemukset molemmat samalla asemalla, sama äijä: aluksi pakokaasumittaus, äijä polkaisee bensakoneisen auton huutamaan rajoitinta vasten! :shock: Toisessa niistä oli vielä automaatti, jonka tyyppivikana on hajota, jos kaasutellaan vapaalla. Kummassakin tapauksessa omistaja puuttui asiaan ja avautui katsastusäijällä asiaan kuuluvalla tavalla, mistä lienee osaltaan seurauksena se tavanomainen nysväys hylkäysperusteen löytämiseksi. Toisessa tapauksessa se jo näytti löytyvänkin, oli kuulemma takasisälokasuoja koko kaaren matkalta auki, ja se pitäisi hitsata kiinni. Omistaja valitteli, että olisi tosi hankalaa hitsata muovista sisälokaria peltikoriin kiinni. :mrgreen: Oli siinä muutakin, mutta tuo oli se varsinainen helmi. Ja leiman joutui antamaan. :mrgreen:

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Omakohtaisia negatiivisia kokemuksia insseistä on onneksi vain muutamia:
Aikanaan vaihdatin leimaa varten 75 Milanoon molemmat helmapellit kun olivat jostain syystä sieltä levikkeiden alta hävinneet, niin eihän se katsastusmiehelle käynyt niin helposti kun olisi pitänyt kuulemma se helman ja pohjan välinen sauma olla hitsattu läpisaumalla :crazyeyes:
No perkele pisteillä ne tehtaalta lähtiessäkin on..

Varoituskolmiosta on mullekin päästy vittuilemaan useammankin kerran kun on "vanhan" mallinen. :shock:

Työkaverilla on taas ollut jo 156V6:ssa 2 kertaa peräkkäin hylkäys samasta syystä:
Päästöt korkeat sekä valokuvio epämääräinen.
Kummallakin kerralla on ajanut konttorilta suoraan korjaamon testeriin niin päästöt ovat kirkkaasti alle raja-arvojen sekä valot on verrattu minun 156:sta pahvimallin kanssa niin ovat täysin samanlaiset.

onkohan tuo jo henk.koht vittuilua vai yrittääkö konttori näin keksimällä vikoja periä katsastusmaksut kahteen kertaan :crazyeyes: .

Itsellänikin lähestyy molempien alfojen katsastus joten tässähän alkaa puskemaan kylmää hikeä.... :wink:

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

italia kirjoitti:Työkaverilla on taas ollut jo 156V6:ssa 2 kertaa peräkkäin hylkäys samasta syystä:
Päästöt korkeat sekä valokuvio epämääräinen.
Kummallakin kerralla on ajanut konttorilta suoraan korjaamon testeriin niin päästöt ovat kirkkaasti alle raja-arvojen sekä valot on verrattu minun 156:sta pahvimallin kanssa niin ovat täysin samanlaiset.
Toi on jo suorastaan törkeetä. Tekisin kyllä valituksen asiasta :crazyeyes: Samoin tuntuu olevan alatukivarsin puslat hyvä hylkäyksen kohde autolle kuin autolle. Nehän kun on aina tarpeiksi "väljät" hylkäystä silmälläpitäen kun ei ne yhtä puutakaan saa olla...

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Niin minunkin mielestäni ja kaverille sanoinkin että et kai nyt helvetti mukisematta aina maksa tuplamaksuja leimasta mutta eihän se kehtaa valitta kun on niin lehmänhermoinen.
Viimeksi kun kävi sitten "uusintakatsastuksessa" niin eivät edes katsoneet autoa vaan kassatyttö kävi hakemassa leiman.... :crazyeyes:
Pientä rahastuksen makua...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

italia kirjoitti: Työkaverilla on taas ollut jo 156V6:ssa 2 kertaa peräkkäin hylkäys samasta syystä:
Päästöt korkeat sekä valokuvio epämääräinen.
Kummallakin kerralla on ajanut konttorilta suoraan korjaamon testeriin niin päästöt ovat kirkkaasti alle raja-arvojen sekä valot on verrattu minun 156:sta pahvimallin kanssa niin ovat täysin samanlaiset.
Tohon on ratkaisu. Hakee sen päästöpaperin ennen katsastusta jostain autokorjaamolta, niin ei pääse inssi hylkäämään päästöjen takia. Vaikka kyllä ne sitten keksii jonkin muun syyn, kuten juuri noi valot, vilkut ja sokerina pohjalla liian vanha varoituskolmio. :?

Ja rahastusta toi katsastus on, sillä onhan kaikki asemat nykyään liikevoittoa tavoittelevia yrityksiä. Selviäisikö helpommalla, jos maksaisi suoraan sen tuplamaksun, niin säästäisi edes bensarahat :twisted:

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Ex-164 Hylättiin aikanaan "monopoli-asemalla", syy oli Raidetangossa klappia kuskin puolella, se pitää vaihtaa!
Noh, vein auton Milanon pojille, joka nauroivat ja sanoivat: Jokainen auto joka on liikenteessä, raidetanko klappaa jonkin verran, osa + työ on todella kallis homma. Mene toiselle asemalle katsastamaan uudestaan.
Näin teinkin, menin yksityiselle ja kerrasta läpi! Huomasi kyllä klapin, koitti vaan ettei ollut nivelissä ja homma oli ok!

Avatar
Knight
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Kesä 2006, 20:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Knight »

pikkis77 kirjoitti:Ex-164 Hylättiin aikanaan "monopoli-asemalla", syy oli Raidetangossa klappia kuskin puolella, se pitää vaihtaa!
Noh, vein auton Milanon pojille, joka nauroivat ja sanoivat: Jokainen auto joka on liikenteessä, raidetanko klappaa jonkin verran, osa + työ on todella kallis homma. Mene toiselle asemalle katsastamaan uudestaan.
Näin teinkin, menin yksityiselle ja kerrasta läpi! Huomasi kyllä klapin, koitti vaan ettei ollut nivelissä ja homma oli ok!
Samantyyppinen juttu oli entisen auton kanssa. Klappia kuulemma oli, mutta kun kaveri, joka huollon teki, katsoi niin sanoi että tuolle ei tehdä mitään ja jos pomppaa uusintakatastastuksessa niin hän maksaa viulut. Sama katsastusukko sitä sitten taas heilutteli ja totesi, että paaaljon parempi kuin viime kerralla. Minä siinä sitten mumisin, että olihan siinä hommaakin jne. :wink: :)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Wille kirjoitti:Tuli mieleen kun viime talvena ennen konttorilla käyntiä en saanu takasumareita pelaamaan, polttimot ja sulakkeet ehjät joten en jaksanu asiaa sen enempää tutkia.Eiköhän noi kuitenkin ole pakolliset joka autossa?
On, mutta vasta -93 alkaen..

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Tulipa mieleen vielä tuosta Vectrani katsastuksesta..
Vein Vectraa jo kolmatta kertaa katsastukseen ja samantien kun ajoin auton(?) sisään, niin katsastussetä totesi, että hylkäys, vakuutukset maksamatta. Eihän ne ollut maksamatta, ja silloin mulla paloi hermot ihan totaalisesti.
Enpä ole koko elämäni aikana kiroillut niin paljon ja tulipa katsastussetä haukuttua itse Saatanaksi ja ties mikskä hitleriksi..
Sen verran kovin vielä että muut asiakkaat kuuli ja katastusmies lähti jo perääntymään..
Lopulta se kirjotti mulle luvan hakea vakuutusyhtiöstä todistus että maksuni on maksettu.

Vakuutusyhtiössä todettiin vaan, että ei tämmöistä käytäntöä ole, vaikka katsastusmies sanoi että se on käytäntö.
No, sain todistukseni ja takas katsastusasemalle ja sain sen hemmetin leiman.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Wille kirjoitti:Tuli mieleen kun viime talvena ennen konttorilla käyntiä en saanu takasumareita pelaamaan, polttimot ja sulakkeet ehjät joten en jaksanu asiaa sen enempää tutkia.Eiköhän noi kuitenkin ole pakolliset joka autossa?
On, mutta vasta -93 alkaen..
*huokaisee helpotuksesta* Tämä on hyvä tietää, ennen kuin menee konttorille.


Murtoluvun rekisteröintikatsastuksessa aikoinaan ei leima-äijä turhista nipottanut. Jokaisen pyörän kohdalla totesi että "täällä on kyllä vähän väljää.." ja sitten pelkääjän turvavyö oli jumissa. Totesi vaan että "laitelkaapas nuo kuntoon" ja löi leiman paperiin :) Ymmärsi asian luonteen ja että kyseessä oli harrasteauto.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Muistan hyvin episodin kun kävin Mini 1000:sta katsastamaan ja tuo ..keleen katsuri meinasi väkisin hakata reijän helmapelteihin, Autolla oli ajettu 60tkm ja oli uudenveroinen...tana että jäi mielen kun katselin valkoista pohjaa katsastuksen jälkeen, suuria paloja maalista oli hakattu irti jotta varmasti saadaan jossain vaiheessa se meisseli sieltä läpi. Tämä tapahtui Hakuninmaan konttorilla vanhaan hyvään aikaan... :bad-words:

Samaten episodin kun kävin 75:sta katsastamassa, katsuri otti oikein vauhtia että sai rysäytettyä V6:en jarrudynoon, sanomatta selvää että pakoputket otti siitä kipeetä...luin muutaman ärräpään sille kaverille... :bad-words:. Jälkeenpäin mietin että tuosta olisi pitänyt laittaa korvaushakemus...

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Kerran kun 75:aa katsastettiin niin inssi ei löytänyt pitkät valot. Siinä sitten run**asi valoviikseä suuntaan jos toiseen kunnes ennätin paikalle kertomaan että pitkät tulevat päälle jos painaa nappia viiksen päässä. Hajosihan se viiksi sitten heti kun piti lähteä kotiin konttorilta, ei muuta kun takaisin näyttämään ja vaatimaan korvausta. Meni muuten korvauskin läpi, oli inssillä paha väittää vastaan miten on leimaa laittanut jos ei vilkut toimi :twisted: .

Vastaa Viestiin