75TS <--> 164TS moottoreiden yhteensopivuus?
Valvoja: Moderators
75TS <--> 164TS moottoreiden yhteensopivuus?
Ulkoisestihan nuo moottorit on aika samannäköisiä (sen vähän perusteella mitä olen peltien alle kurkkinut), mutta voiko esimerkiksi 164:n TS-koneen heivata seiskavitosen pellin alle? Vaihdelaatikon kiinnikkeethän siellä voi tietysti olla erilaiset, mutta eihän kysyvä tieltä eksy?
Ja varsinainen syy tähän uteluun on se, että olen hommaamassa elämäni kolmatta Alfaa, '90 75 1.6 Kuopiosta, ja 2.0TS kone olisi hakusessa. Kaksi edellistä olivat '85 Sprint QV ja '88 75TS. Molemmat punaisia. Sprint jäi Juankoskelle about vuosi sitten (näin sen talven aikana Kuopiossa), ja 75 sai kodin Lahdesta.
Ja varsinainen syy tähän uteluun on se, että olen hommaamassa elämäni kolmatta Alfaa, '90 75 1.6 Kuopiosta, ja 2.0TS kone olisi hakusessa. Kaksi edellistä olivat '85 Sprint QV ja '88 75TS. Molemmat punaisia. Sprint jäi Juankoskelle about vuosi sitten (näin sen talven aikana Kuopiossa), ja 75 sai kodin Lahdesta.
Jos se ei usko, sitä on lyötävä.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Kuusnepassa on yksi jakaja "väärässä" paikassa. 75:sessa toinen on nokka-akselin päässä koneen keulilla ja toinen on imusarjan alla kampiakselilla. Kuusnepassa molemmat jakajat ovat nokka-akselin päässä, toinen edessä, toinen takana. Jos sellaisen haluaa istuttaa 75:een, pitää varmaankin tehdä lisäreikä lämmityslaitteenilmanottokaukaloon (voiko tuo sanahirviö olla yhdyssana, voi kiesus?!).
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eiköhän noissa ole lisäksi ainakin öljypohja ja mahdollisesti öljypumppu erilaiset, voipi olla myös apulaitteiden kiinnitykset.
Olen useampaan otteeseen törmännyt väitteeseen että lohkonkin mitoituksessa olisi eroa, tuntuisi kyllä erikoiselta ratkaisulta tehdä tieten tahtoen erilaisia osia samaan tarpeeseen. Toisaalta tuntuisi myös alfamaiselta ratkaisulta
Olen useampaan otteeseen törmännyt väitteeseen että lohkonkin mitoituksessa olisi eroa, tuntuisi kyllä erikoiselta ratkaisulta tehdä tieten tahtoen erilaisia osia samaan tarpeeseen. Toisaalta tuntuisi myös alfamaiselta ratkaisulta
- Epäkelpokeräilijä -
Saakohan sitä millään tapaa toimimaan (siis 164:n konetta 75:ssa) niin, että ei tarvitse tehdä mitään älyttömiä muutoksia? Eli 75:n kardaanin/laatikon sopivuus suoraan 164:n koneeseen. Kaverilla ku ois viritetty (penkitetty ~280hv) 164:n kone ilman autoa, ja tietty tekis mieli lunastaa se tulevan seiskavitosen nokalle. Tiedä sitten että kestääkö laatikko, perä ja vetarit tuollaisia lukemia...
Jos se ei usko, sitä on lyötävä.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
164 Tessun "uncomplete" painaa 98 kiloa ja 75:n 100 kiloa, jos tuota ePeriä oikein tulkkasin.Grendel kirjoitti:164 lohko ON lyhyempi. Toki sen saa sinne sovitettua. Jos joku tietäisi noiden painoeron niin kiinnostaisi.
Mielenkiintoinen sikäli että 75:n uusi "complete" painaa (vaihtunut -94) kolme kiloa vähemmän. Molemmat tilattavissa.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?
Ainakaan tämän mukaan ei kauheasti jäisi noiden putkien väliin tilaa.Grendel kirjoitti:Heh!
mielelläni näkisin miten TS lohkoon saa 91 milliset männät mahtumaan.
http://www.ahmotorsports.co.uk/photos/R ... er87mm.jpg
Miksi tyytyä tavanomaiseen?