156:n kallistelu
Valvoja: Moderators
156:n kallistelu
Siis onko se kyseiselle automallille normaalia että auto kallistelee melko paljon esim. liikenneympyrässä ja tiukkoihin mutkiin ajaessa?? Väittäisin että jopa enemmän kuin vanha temprani. Eikö juuri 156:lla pitäisi voida mutkiin painella vähän reippaammalla vauhdilla?
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Paljonko kilsoja takana? Mulla ainakin oli vaikutusta, kun vaihdatin madallussarjan ja vielä kuulemma kannattaisi vaihtaa se kallistuksen vakaajakitti (eibach), niin vois ajaa todella kova mutkiin.
Sekin on suhteellista, on ole koskaan aikaisemmalla kopperolla ajanut nykymalliin (jo ennen madallussarjaa) mutkiin, jos olisin niin missä oltaisiin, siis itse nyt, luojaa tietää, mutta ei kerro.
Sekin on suhteellista, on ole koskaan aikaisemmalla kopperolla ajanut nykymalliin (jo ennen madallussarjaa) mutkiin, jos olisin niin missä oltaisiin, siis itse nyt, luojaa tietää, mutta ei kerro.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
120 tkm takana ja vakaajat pitäisi olla täysin kunnossa. Vai tarkistaako katsastusmies niitä? Tempraan kun vaihdoin tukivartta ja siinä piti irroittaa vakaajatanko niin sehän pyöri täysin siinä puslassaan ja vaihdon jälkeen jäykistyi todella merkittävästi, siihen nyt lähinnä vertaankin. Mut alfassahan on nivelet sekä ylhäällä että alhaalla.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ei muuta kuin alustasarjaa sitten kehiin, jos liikaa häiritsee. Onhan tuo alkuperäinen alusta melko letku, ei siitä mihinkään pääse. Ei ainakaan minua houkutellut järin kovaan ajoon. Hommaan tuli parannusta ilmeisesti vasta boseliftin yhteydessä?Jarama kirjoitti:Tulee vaan sellainen olo että tippuu penkistä tai pito irtoaa tiestä.
Koni Sport Kit on ollut nyt oman auton alla kuukauden päivät, eikä kyllä paljon kallistelut häiritse. Ja mitä kovempaa mutkaan ajaa, sitä paremmin se toimii.


Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee. Eikä nyt niin suurta tarvetta ole ajaa kovin, mutta ihmetyttää vaan että jos on vakio 155 ja 156 niin kumpi suoriutuu paremmin mutkasta ja mihin se perustuu?
Tiedän että 156:n ylätukivarren avulla saadaan renkaalle aina optimaalinen asento tiehen, mutta kai raja senkin liikkeessä tulee kun auto paljon kallistuu. 155:ssa taas ei niitä ole.
Tiedän että 156:n ylätukivarren avulla saadaan renkaalle aina optimaalinen asento tiehen, mutta kai raja senkin liikkeessä tulee kun auto paljon kallistuu. 155:ssa taas ei niitä ole.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Mitä kummaa? 156:ssa letku alusta..häh?
No ei sitten varmasti ole, jos on kaikki kunnossa, kun katsoo kuinka se
aparaatti on rakennettu ja kyhätty kasaan, muutoinkin kun akseleista
ja jousista, niin kyllähän tuo aika jäykäksi on tehty. Tosin sama auto
on varmasti letkumpi 2.5 V6:lla kuin 2.0:lla, onhan siellä jo isompi vrt.
painavampi konekin nokalla.
Mulla on aina ollut 2.0 TS alustaltaan aivan uskomattoman kova, vaikka
ei suoranaista laskusarjaa ole asennettukaan, mutta onhan kuitenkin
kaikki iskarit, nivelet tukivarsineen ja puslineen, jousineen jne. uusittu
mikä paransi sitä entisestään, elikä kallistellut ennenkään - nyt vielä
vähemmän, siksi outoa puhetta
Aivan hyvin pystyy heittämään motarilta rampin sivutielle edes kumin
kiljumatta tai auton kallistamatta ainakin 120 kmh lasissa, siinä missä
taksi-Mersun jarruvalot syttyy saa painaa Alfaan vielä kenkää syvem-
mälle, eikä kallistu yhtään.. Tietysti jokin liikenneympyrä.. krhm, vai
pitäskö sanoa kiertoliittymä on asia erikseen tai normaali risteys, tokihan
Alfa silloin kallistuu jos käännös on tiukka! Mutta tuollainen tavallinen
maalaismaiseman mäkinen ja mutkainen pikkutie on aivan
uskomattoman mukava päästellä ( jos tuntee reitin, tietysti ), mutta ei
Alfan perässä ainoakaan perus-Honda-Mazda-Opel -linjan auto pysy,
sen verran reippaasti sillä pääsee lataamaan kurviin ja toinen hienous
onkin siinä, että se mihin linjaan olet Alfaa ohjaamassa, niin siinähän
se myös pysyy, eikä kovin helposti siitä poikkea - sitten irtoaa jo renkaan
ote tiestä tai kuulet avo-ojan/ metsähallituksen kutsuvan luokseen.
Eli ei minulla ainakaan ole ollut mitään sanomista tässä asiassa, aivan
omaa luokkaansa oleva laite on ollut ja suoranainen ilo antaa Alfan
mennä mutkiin kuinka itse rajansa päättelee..
Tosin aina pitää muistaa, ettei parhaimmallakaan alustalla voi kukaan
vastustaa fysiikan lakeja, jossakin on raja vastassa - ja sitten Alfaa
ajaakin jokin muu voima kuin käsien lihasvoima!!

No ei sitten varmasti ole, jos on kaikki kunnossa, kun katsoo kuinka se
aparaatti on rakennettu ja kyhätty kasaan, muutoinkin kun akseleista
ja jousista, niin kyllähän tuo aika jäykäksi on tehty. Tosin sama auto
on varmasti letkumpi 2.5 V6:lla kuin 2.0:lla, onhan siellä jo isompi vrt.
painavampi konekin nokalla.
Mulla on aina ollut 2.0 TS alustaltaan aivan uskomattoman kova, vaikka
ei suoranaista laskusarjaa ole asennettukaan, mutta onhan kuitenkin
kaikki iskarit, nivelet tukivarsineen ja puslineen, jousineen jne. uusittu
mikä paransi sitä entisestään, elikä kallistellut ennenkään - nyt vielä
vähemmän, siksi outoa puhetta

Aivan hyvin pystyy heittämään motarilta rampin sivutielle edes kumin
kiljumatta tai auton kallistamatta ainakin 120 kmh lasissa, siinä missä
taksi-Mersun jarruvalot syttyy saa painaa Alfaan vielä kenkää syvem-
mälle, eikä kallistu yhtään.. Tietysti jokin liikenneympyrä.. krhm, vai
pitäskö sanoa kiertoliittymä on asia erikseen tai normaali risteys, tokihan
Alfa silloin kallistuu jos käännös on tiukka! Mutta tuollainen tavallinen
maalaismaiseman mäkinen ja mutkainen pikkutie on aivan
uskomattoman mukava päästellä ( jos tuntee reitin, tietysti ), mutta ei
Alfan perässä ainoakaan perus-Honda-Mazda-Opel -linjan auto pysy,
sen verran reippaasti sillä pääsee lataamaan kurviin ja toinen hienous
onkin siinä, että se mihin linjaan olet Alfaa ohjaamassa, niin siinähän
se myös pysyy, eikä kovin helposti siitä poikkea - sitten irtoaa jo renkaan
ote tiestä tai kuulet avo-ojan/ metsähallituksen kutsuvan luokseen.

Eli ei minulla ainakaan ole ollut mitään sanomista tässä asiassa, aivan
omaa luokkaansa oleva laite on ollut ja suoranainen ilo antaa Alfan
mennä mutkiin kuinka itse rajansa päättelee..

Tosin aina pitää muistaa, ettei parhaimmallakaan alustalla voi kukaan
vastustaa fysiikan lakeja, jossakin on raja vastassa - ja sitten Alfaa
ajaakin jokin muu voima kuin käsien lihasvoima!!

No vasen iskari näytti vain jotain 30 kun katsastusasemalla kävin eli ei kovin hyvää. Mut mitään muuta huomautettavaa ei katsastusmies huomannut, en tiedä käykö kallistuksen vakaajan tangot läpi??!!
Joo lähinnä tuo kallistelu ihmetyttää, kyllähän se muuten pysyy hyvin tiessä mut kun kuski ei välttämättä enää!
Joo lähinnä tuo kallistelu ihmetyttää, kyllähän se muuten pysyy hyvin tiessä mut kun kuski ei välttämättä enää!
Kun pelkkä teho ei riitä!
No joo, vilkasin AKE:n ohjeläpyskää nimeltä "Katsastuksen arvosteluperusteet " ja kyllä tuolla jousituksen kohdalla mainittiin
kallistuksenvakaajan kiinnitys, mutta ei muuta.. Eli eipä tuo varmaan
sen toimintaa juuri katsele ja kun 156:n jousitushässäkkä etupäässä
on vielä sitä tavallisesta poikkeavaa Alfa-ratkaisua, niin tuskin edes nykyisillä uusilla "syynääjillä" riittää ajatus/ mielenkiinto sen ymmärtämiseen, korkeintaan halu päästä siitä äkkiä eroon..
Vaihdapa nyt ensin iskarit, jos tuollaisia arvoja on tullut - niin tuli muuten
mullekin, mutta sitten meni samalla vaihtoon pyöränlaakerit ja vasemmanpuolen tukivarretkin ( nivelet ja ylätukivarren puslat ), joista
tuo katsastaja-älyvälkky ei puhunut mitään, vaikka miten laitteellaan vemputti ohjausta.. Jousia ei tarvinnut sentään laittaa, olivat vielä aivan ohjearvoissa maavaran mukaan ja otaksuttavasti aika uudetkin värin perusteella. Joka tapauksessa ajo-ominaisuudet muuttuivat täysin radikaalisti, mikä nyt noilla osilla ei ollut lainkaan ihme..
Vaan eipä nuo katsastajat kaikkea kyllä huomaa/ halua huomata / viitsi vaivautua edes katsomaan..
Mutta uskoa ei kannata menettää, osahintojen "Alfa-lisästä" huolimatta, kyllä siitä vielä kulkine tulee - JA HYVÄ!!
kallistuksenvakaajan kiinnitys, mutta ei muuta.. Eli eipä tuo varmaan
sen toimintaa juuri katsele ja kun 156:n jousitushässäkkä etupäässä
on vielä sitä tavallisesta poikkeavaa Alfa-ratkaisua, niin tuskin edes nykyisillä uusilla "syynääjillä" riittää ajatus/ mielenkiinto sen ymmärtämiseen, korkeintaan halu päästä siitä äkkiä eroon..

Vaihdapa nyt ensin iskarit, jos tuollaisia arvoja on tullut - niin tuli muuten
mullekin, mutta sitten meni samalla vaihtoon pyöränlaakerit ja vasemmanpuolen tukivarretkin ( nivelet ja ylätukivarren puslat ), joista
tuo katsastaja-älyvälkky ei puhunut mitään, vaikka miten laitteellaan vemputti ohjausta.. Jousia ei tarvinnut sentään laittaa, olivat vielä aivan ohjearvoissa maavaran mukaan ja otaksuttavasti aika uudetkin värin perusteella. Joka tapauksessa ajo-ominaisuudet muuttuivat täysin radikaalisti, mikä nyt noilla osilla ei ollut lainkaan ihme..

Vaan eipä nuo katsastajat kaikkea kyllä huomaa/ halua huomata / viitsi vaivautua edes katsomaan..

Mutta uskoa ei kannata menettää, osahintojen "Alfa-lisästä" huolimatta, kyllä siitä vielä kulkine tulee - JA HYVÄ!!

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Mielenkiintoinen aihe, mutta vaikea tietää onko mitään "vikaa" kun yhden mielestä jäykkä voi olla toisen mielestä "al dente"
Ainakin kuutonen nyökkäilee ja niiailee vakiona (vakio iskareilla) jonkin verran ja oikea madallus-sarja auttoi siihen. Painopistettä sekään ei toki muuta mutta 2.0 ei taida olla tarvettakaan.
Kallistuksenvakaaja alkaa ymmärtämykseni mukaan kolahdella jos ripustusten puolelta on väljää, ja luulisin että myös jos siellä rungon puolella on väljää. Eli siihen on vaikea uskoa. Mutta voisiko se olla kokonaan poikki (lähinnä kai karkaisu vika?) tai väsähtänyt. Mua itseä on alkanu kiinnostaa jäykempi/jäykemmät kallistuksenvakaajat kun oikein rajusti mutkaan ladatessa mulla ottaa eturenkaat sisälokareihin kiinni ja jos neljä kyydissä rampilla niin sama juttu takana
Toki normaalissa reippaassa mutka-ajossa kaikki vielä toimii ok, ja muita on kiva joskus kiusata kun tulevat keskustassa puskuriin kiinni. Ajaa normaalia 50-60km mutta vetääkin risteyksen samalla nopeudella niin kivasti jää porukka sinne mutkaan ihmettelemään 
Ketkäs on vaihtanu erityisesti kuutoseen vakaajaa?, mitkä?, eteen ja taakse? Mitkä oli vaikutukset vai vaihtuiko alustasarja samalla?
EDIT: alfisti.nettikaupasta irtoais 399€ setti +16,50€ lähetys. Ei mikään mahdoton hinta jos muistan Auto Milanon sedän puheet oikein

Kallistuksenvakaaja alkaa ymmärtämykseni mukaan kolahdella jos ripustusten puolelta on väljää, ja luulisin että myös jos siellä rungon puolella on väljää. Eli siihen on vaikea uskoa. Mutta voisiko se olla kokonaan poikki (lähinnä kai karkaisu vika?) tai väsähtänyt. Mua itseä on alkanu kiinnostaa jäykempi/jäykemmät kallistuksenvakaajat kun oikein rajusti mutkaan ladatessa mulla ottaa eturenkaat sisälokareihin kiinni ja jos neljä kyydissä rampilla niin sama juttu takana


Ketkäs on vaihtanu erityisesti kuutoseen vakaajaa?, mitkä?, eteen ja taakse? Mitkä oli vaikutukset vai vaihtuiko alustasarja samalla?
EDIT: alfisti.nettikaupasta irtoais 399€ setti +16,50€ lähetys. Ei mikään mahdoton hinta jos muistan Auto Milanon sedän puheet oikein

Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Niin kuin huomasin, se kallistellu ei kerro vielä koko tarinaa.
Minun 33:ni myös kallistelee aika lailla, mutta ei pompaa olenkaan ja mutkaan pääsen sillä nopeampi kuin Bemari M3!(testattu)
Mutkaan ajaessa auto ensin kalistelee voimakkaasti ja sitten menee mutkaan kuin kiskoilla 140/kmh ja sitten luistaa neljällä pyörillä ja sitten Alfan halitsee kaasupolkimen voimin ja alla on alkuperäiset jouset&iskarit(ei koskaan vaihdettu, autolla on monta sataa tuhatta takana) siis minun mielestäni ainakin ne vanhemmat Alfat eivät tarvi näitä kaikki erikois alustasarjat vaan parempi on hommata toinenkin Alfa pihaan näillä rahoilla
Minun 33:ni myös kallistelee aika lailla, mutta ei pompaa olenkaan ja mutkaan pääsen sillä nopeampi kuin Bemari M3!(testattu)
Mutkaan ajaessa auto ensin kalistelee voimakkaasti ja sitten menee mutkaan kuin kiskoilla 140/kmh ja sitten luistaa neljällä pyörillä ja sitten Alfan halitsee kaasupolkimen voimin ja alla on alkuperäiset jouset&iskarit(ei koskaan vaihdettu, autolla on monta sataa tuhatta takana) siis minun mielestäni ainakin ne vanhemmat Alfat eivät tarvi näitä kaikki erikois alustasarjat vaan parempi on hommata toinenkin Alfa pihaan näillä rahoilla

Nothing beats cubic inch
On kyllä jännä juttu tämä kallistelu, luulin muuttuvan jäykemmäksi kun koiranluut, iskarit, ylätukivarret ja toisen alatukivarsista vaihdoin. Mutta tulipa ajettua brava 1.2:lla ja täytyy sanoa että kyllä se on paljon jäykempi. Siinä missä bravalla ei huomannut vielä mitään niin alfa kallistui jo kovasti ja hyvä ettei kuski tipu penkiltä. Tuli testattua paria melko tiukkaa kaupunkimutkaa samalla 40 nopeudella.
Ainut häiritsevä asia, onkohan mulla jotain vikaa autossa, katsastettu viikko sitten?
Mistä voisi johtua??
Ainut häiritsevä asia, onkohan mulla jotain vikaa autossa, katsastettu viikko sitten?
Mistä voisi johtua??
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Toisilla löysä ja toisilla tiukkaAlfis kirjoitti:Mitä kummaa? 156:ssa letku alusta..häh?![]()

Meidän perheelle on sattunut kaksi pehmeää ja kaksi jämäkkää. Ero on selkeä.
Sikäli tämä vähän jurppii, että esim japsimerkeillä ilmoitetaan mm, että "uudistuksen yhteydessä jousivakiota on suurennettu 12kg". Alfalla (Suomessa) uusikin pitäisi koeajaa, että tietää mikä versio sattui tulemaan.
Ei ole auton vika, vaan... tiedätte kyllä.
Ainakin kahta eri alustaa ihan miten sattuu. 2.0TS-99 löysä+korkea, 2.0JTS-04 tiukka, 1.8TS-02 tiukka, 1.9JTD -04 löysä.Jarama kirjoitti:Siis oikeesti jotain eroja alustassa vai?
Kaverit ei näköjään usko?! Tuntuu vaan että ei sillä niin kovin uskalla mutkaan ajaa kuin esim tuolla fiudella, ainakaan tiukkoihin mutkiin. En tiedä miten paljon paremmin se toimii sitten kun vauhtia on 100 kmh.
Jos Alfalla ei uskalla mutkiin niin voi olla oikeaa vikaakin. Kaikilla näistä on mennyt 90 astetta yli 50kmh. Eli alusta kuntoon, se on rikki.
Ok. Katsastuksessa ei väljiä katsota kuin suurpiirteisesti. Villi arvaus: tarkista takapään tukivarret. Juttua on ollut täällä paljon aiemminkin.Jarama kirjoitti:Iskarit on siis vaihdettu!
a) ota takarenkaasta kunnon ote väännä pystyakselin suhteen (niin kuin eturenkaat kääntyvät), ei pitäisi kääntyä. Jos antaa periksi, niin poikittaisia varsia tai niiden puslia uusiksi.
b) sama rengas, väännä vaaka-akselin suhteen (yläreunasta renkutat), jos antaa periksi, niin pitkittäinen tukivarsi.
Pitkittäinen vaikuttaa myös tuohon a-kohtaan ja on esim muukkosen mielestä tärkeämpi.
c) aja ähtävälle ja uusi kaikki puslat takaa (jotain 160€+työ) ja ajat tallista autolla joka muuttaa käsityksesi kaarreajosta täysin

Alfista, kiitos ohjeista!
En halua muokata alkuperäistä koska senkin pitäisi olla jo todella hyvä!
Kävin eilen koeajamassa v.2003 farkku-156:tta ja mielestäni kallisteli samalla lailla. Vaikuttaako takapää tosiaan myös etupään kumarteluun kun sinne ei ole tehty mitään vajaan kahden vuoden aikana kun auto on ollut mulla??
Onko joku ajanut tuota bravaa/155, eikö se olekin todella vähäinen kallistelemaan?
En halua muokata alkuperäistä koska senkin pitäisi olla jo todella hyvä!
Kävin eilen koeajamassa v.2003 farkku-156:tta ja mielestäni kallisteli samalla lailla. Vaikuttaako takapää tosiaan myös etupään kumarteluun kun sinne ei ole tehty mitään vajaan kahden vuoden aikana kun auto on ollut mulla??
Onko joku ajanut tuota bravaa/155, eikö se olekin todella vähäinen kallistelemaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!
155:sta en ole ajanut, mutta jämäköitä vakiokuntoisia 156:ia. Tällä hetkellä perheessä Super, joka on jämäkkä ja SW joka on löysempi. Eli kahta erilaista alakertaa näissä. Toki painot vaikuttavat myös.
156 on hyvin tasapainossa (ainakin pikkukoneet), joten eiköhän nuo kallistuksen vakaajat vaikuta kummassakin päässä.
Kannattaa etsiä lisää tietoa haulla: 156 heittelehtii, takatukivarret, tukivarret, puslat, väljää...
156 on hyvin tasapainossa (ainakin pikkukoneet), joten eiköhän nuo kallistuksen vakaajat vaikuta kummassakin päässä.
Kannattaa etsiä lisää tietoa haulla: 156 heittelehtii, takatukivarret, tukivarret, puslat, väljää...
http://www.ebspares.co.uk/news35.htm tämmösillä pärjään talvellakin hyvin.Jarama kirjoitti:Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee.
Viitekehystä on vähän alfoista, mutta vakio-V6 tuntui aika lullalta verrattuna TS:ään, jossa kys. alustasetti (vakiovakaajat).
Mulla on kans noi Bilsteinen sprintit, tosin intraxin jousilla ja on kyl loistava kompromissi! normiajossa ei oo pintakova ja kovempaa mutkiin ajaessa voi painaa niin kovaa kun sielu sietääJoksa kirjoitti:http://www.ebspares.co.uk/news35.htm tämmösillä pärjään talvellakin hyvin.Jarama kirjoitti:Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee.
Viitekehystä on vähän alfoista, mutta vakio-V6 tuntui aika lullalta verrattuna TS:ään, jossa kys. alustasetti (vakiovakaajat).


- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Mulla Bilstein sportit (sama, kuin sprint, mutta normaalin mittaisella männän varrella?) ja Eibach jouset, eikä tarvitse enää hidastetöyssyjä kumarrella, mutta on se varsinkin talvella vähän turhan matala.
Onko sulla Joksa oikeesti nuo EB Sparesin jouset? Onko kuvia, nehän madaltaa vain 15mm, miltä auto näyttää? Eibach lupaa -30mm, mutta todellisuudessa keula putosi 40mm ja perä 25...
Onko sulla Joksa oikeesti nuo EB Sparesin jouset? Onko kuvia, nehän madaltaa vain 15mm, miltä auto näyttää? Eibach lupaa -30mm, mutta todellisuudessa keula putosi 40mm ja perä 25...
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Onko siitä lyhennetystä männänvarresta muuta iloa, kuin lyhyempi ulosjousto? Sitä mietin iskareita ostaessani ja ostin ne täysmittaiset iskarit. Jousia kun joutuu painaa kasaan melkoisesti jo vakioiskarilla, niin mihin sitä lyhennettyä vartta tarvitaan? Olikohan tää pohdiskelu nyt "off topic"?Kurko kirjoitti: Jep, sportit on normaalin mittaisella männän varrella ja sprintit lyhennetyllä männän varrella, sprintit on tarkotettu käytettäväks madallusjousien kans ja sportit normi jousien kanssa.

No ihan mutuna varmaankin se ettei sprinttien pitäs pohjata niin helposti madallusjousien kanssa, ja varmaankin pidempi ikäiset madallusjousien kanssa.Ghost kirjoitti:Onko siitä lyhennetystä männänvarresta muuta iloa, kuin lyhyempi ulosjousto? Sitä mietin iskareita ostaessani ja ostin ne täysmittaiset iskarit. Jousia kun joutuu painaa kasaan melkoisesti jo vakioiskarilla, niin mihin sitä lyhennettyä vartta tarvitaan? Olikohan tää pohdiskelu nyt "off topic"?Kurko kirjoitti: Jep, sportit on normaalin mittaisella männän varrella ja sprintit lyhennetyllä männän varrella, sprintit on tarkotettu käytettäväks madallusjousien kans ja sportit normi jousien kanssa.
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
No ihan mutuna... Eipä ole ollut ongelmia pohjaamisen kanssa. Eiköhän se sisäänjousto ole mitoitettu jo vakioiskarilla johonkin riittävään. Itse ajattelin, että lyhyemmällä varrella varmistetaan se, että madallusjousi ei ulosjoustossa putoa paikoiltaan... voi olla, että olen väärässä. Alfassa tätä ongelmaa ei ole (eikä ollut Bemarissakaan, mutta Opelissa ja Fordissa ehkä olsisi ollut tarvetta lyhyemmälle männän varrelle.)Kurko kirjoitti:No ihan mutuna varmaankin se ettei sprinttien pitäs pohjata niin helposti madallusjousien kanssa, ja varmaankin pidempi ikäiset madallusjousien kanssa.
No, kuitenkin... varsin nopeita iskareita ainakin Ahvenistolla, vai mitä Kurko?
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
Tuli luettua tm:n testiä alfa 156 2.0:sta ja siinäkin sanotaan että kallistelu on vähäistä. Mut jos muillakin on kokemusta että fiat on jäykempi vakiona niin en siis ole ainut huomioissani.
Mielestäni se vaan karistaa urheilullisuutta pois melkoisesti ja nyt siis puhutaan vakioautoista.
Mielestäni se vaan karistaa urheilullisuutta pois melkoisesti ja nyt siis puhutaan vakioautoista.
Kun pelkkä teho ei riitä!
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Itselläni on 20 t Km aikana alusta alkanut kallistella hieman enemmän (eritysesti vasemmalle käännyttäessä), kitinää kuuluu pompuissa kylmänä ja muutenkin tuntuma on hieman löysempi kuin ostaessa - silloin olin hyvin tyytyväinen alustaan. En ole varma onko kyseessä tottumisesta johtuva vaatimustason nousu mutta toivoisin saavani kallistelut minimiin ja tuntuman "tiukemmaksi".
(kyseessä on 156 V6 SW Boselift)
Mitä siis kannattaa vaihtaa? Eteen vai/ja taakse? Originaaliosia vai muita?
Jos rahasta ei ole puutetta niin onko järkeä mennä esim. Milanoon ja vaihtaa kaikki Novitecciin yms. kerralla? Saako sillä taas 50 tonnia ajoa "kuin uutena"? Madallusta en välttämättä hae.
Erityisesti myös haluaisin ymmärtää paremmin mitä osia alustassa väsyy kun alusta alkaa "löystyä" ja kallistella, siis mikä vaikuttaa mihinkin ajotuntumassa:
Iskunvaimentimet?
Iskunvaimentimen jousi?
Ylätukivarret?
Alatukivarret?
Kallistuksen vakaajat?
Koiranluut?
Puslat?
Please vastatkaa kuin lapselle joka ei tajua autoista mitään (osuu eniten oikeaan mun kohdalla). KVG on jo tuttu lause, mutta Google ei anna mitään opasta jossa asioita olisi analysoitu ja selitetty.
(kyseessä on 156 V6 SW Boselift)
Mitä siis kannattaa vaihtaa? Eteen vai/ja taakse? Originaaliosia vai muita?
Jos rahasta ei ole puutetta niin onko järkeä mennä esim. Milanoon ja vaihtaa kaikki Novitecciin yms. kerralla? Saako sillä taas 50 tonnia ajoa "kuin uutena"? Madallusta en välttämättä hae.
Erityisesti myös haluaisin ymmärtää paremmin mitä osia alustassa väsyy kun alusta alkaa "löystyä" ja kallistella, siis mikä vaikuttaa mihinkin ajotuntumassa:
Iskunvaimentimet?
Iskunvaimentimen jousi?
Ylätukivarret?
Alatukivarret?
Kallistuksen vakaajat?
Koiranluut?
Puslat?
Please vastatkaa kuin lapselle joka ei tajua autoista mitään (osuu eniten oikeaan mun kohdalla). KVG on jo tuttu lause, mutta Google ei anna mitään opasta jossa asioita olisi analysoitu ja selitetty.
Onko jollain muuten kokemuksia noista Bilstein B6-iskareista?
Sport shock absorber for all Alfa 156
15-20% tightener then series shock absorbers (without loosing much comfort)
The "B6 Sport" version is for cars without lowering (or lowering less than 30mm)
Eli kun madaltaa en autoani halua niin paljonko pelkillä iskareilla tuota kallistelua saisi vähennettyä?
Sport shock absorber for all Alfa 156
15-20% tightener then series shock absorbers (without loosing much comfort)
The "B6 Sport" version is for cars without lowering (or lowering less than 30mm)
Eli kun madaltaa en autoani halua niin paljonko pelkillä iskareilla tuota kallistelua saisi vähennettyä?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Ghostilla on noi sportit niinkun tosta ylempää voi todeta, nimenomaan iskareilla sitä kallistelua saa vähennettyä,Jarama kirjoitti:Onko jollain muuten kokemuksia noista Bilstein B6-iskareista?
Sport shock absorber for all Alfa 156
15-20% tightener then series shock absorbers (without loosing much comfort)
The "B6 Sport" version is for cars without lowering (or lowering less than 30mm)
Eli kun madaltaa en autoani halua niin paljonko pelkillä iskareilla tuota kallistelua saisi vähennettyä?
mulla tuli ainakin ihan eri auto Bilsteinien laiton jälkeen!
Jos et aio madaltaa autoas niin toi B6 sport on varmaan hyvä valinta

Katsastuksessa taas iskarit loppu, reilu kaksi vuotta oli alla gabrielin iskarit. Ainut vika koko 156:ssa on mielestäni tuo melkomoinen kallistelu vakiona ja 2.0:ssa mielestäni löysä etupää.
Eipä taida olla hääppöset iskarit nuo gabriel-merkkiset!
Kumpi tuossa etupään löysyydessä on suurempi syyllinen, vakioiskarit vai jouset?
Madaltaa ei ole tarkoitus joten noita bilstein b6 sportteja olen ajatellut uusiksi iskareiksi? Kokemuksia? Ja saako niitä Suomesta ja mitä mahtavat maksaa? Tai onko muita hyviä vastaavia?
Onko jousia mahdollista saada jäykempinä madaltamatta? Mitkä iskarit ja jouset 156:ssa on vakiona?
Eipä taida olla hääppöset iskarit nuo gabriel-merkkiset!
Kumpi tuossa etupään löysyydessä on suurempi syyllinen, vakioiskarit vai jouset?
Madaltaa ei ole tarkoitus joten noita bilstein b6 sportteja olen ajatellut uusiksi iskareiksi? Kokemuksia? Ja saako niitä Suomesta ja mitä mahtavat maksaa? Tai onko muita hyviä vastaavia?
Onko jousia mahdollista saada jäykempinä madaltamatta? Mitkä iskarit ja jouset 156:ssa on vakiona?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Tarvitset siihen jäykemmät jouset ja niihin sovitetut iskarit. Ylempänä tässä samassa ketjussa jo ehdotettiinkin Harvey-Bailey jousitusta, voisi olla hyvä vaihtoehto koska ei paljoa madalla. http://www.ebspares.co.uk/news35.htm
E: Tuossa vielä lisää juttua Harvey-Bailey jousituksesta http://www.ebspares.co.uk/news42.htm
E: Tuossa vielä lisää juttua Harvey-Bailey jousituksesta http://www.ebspares.co.uk/news42.htm
Giulia Super -69