Reilu 12tkm mittarissa. Erikoisen hyvää on se, että edelleen, joka ikinen päivä, auto tuntuu _helevetin_ hyvältä
Mutta ne miinukset:
Ikävin piirre on tuo kä-äää-äntösäde, jonka kanssa on kyllä oppinut jo elämään. Tyyppivikana tuntuu olevan nuo jarrut, minullakin meni jo etulevyt vaihtoon - takuuna tietty. Tehdas on jo tehnyt ainakin pikkumuutoksia etujarrujen konstruktioon. Väittivät, että muutettuun 156 GTA:han ei enään saa niitä turbiinimallisia vanteita, kun uudet jarrukaliberit ei mahdu niiden sisään. Jarruihin liittyen:
Kävin sunnuntaina radalla ajokoulutuksessa, jossa treenattiin myös jarrutusta GTA:lla. Jarrut oli kovilla, kun joka autossa oli neljä kuskia ja jokainen teki vuorollaan ja peräjälkeen 4 täysjarrutusta reilun 120 km/h vauhdista. Kouluttaja kertoi että levyt menee uusiksi joka toisen koulutussession jälkeen!
(Ja heti perään tietysti oikoi, että niin ne menee M3:ssakin ja kaikissa muissakin millä hän on kouluttanut, paitsi Porscheissa kestää).
Omaan makuuni etupenkin ristiselkätuki on miedoimmillaankin liian tönkkö. 147GTAssa tuntui paremmalta?!
Pientä plussaa:
Rengasmelusta tai vetelystä en ole kärsinyt lainkaan. Täällä on ehkä erilainen asfaltti kun nastarenkaat ei kuluta uria eikä jyrsi pintaa karkeaksi, tai sitten se on vaan kiinni renkaista. Ittelläni on Michelin Pilot Sportit. Loistavat kumpat!
Viimeistelykin on ollut tossa minun kiesissä kohdallaan. Säkää tai sitten tulos siitä että se sai tavallista huolellisemman luovutushuollon kun se on entinen rääkätty
esittelyauto.
Isoa plussaa:
Alustaa ei voi kylliksi kehua. Se on juuri niinkus Herr Officer sanoi. Loistavasti balanssissa mukavuuden ja ajettavuuden kesken. Tuo viikonlopun ratavisiittikin vaan vahvisti tunnetta siitä että auto on hyppysissä teki sillä melkein mitä tahansa. Puskemaan sen sai vain jos ajoi kuin kakarat on/off kaasulla lippalakki väärinpäin. Edes etupainoisuutta en tunnusta! Edellisessä 2.5V6 verzionessani tuo etupainoisuus tosiaan tuntui, mutta johonkin se vaan on tästä kadonnut. Mihin lie mennyt? Olisko farkkukorin painonjakauma erilainen?
Moottorissa on sitä soundia, jenkaa, ulkonäköä, vääntöä ja voimaa. Tehoa saisi sietysti olla vähän lisää.
Vaihteisto toimii moottorin kanssa yhteen sanalla sanoen täydellisesti. Etupään vetopito on ainakin kuivalla käsittämättömän hyvä. Kiihtyvyydessä jää nelivedot katselemaan Alfan kaunista peräpeiliä. Samalla on kyllä tunnustettava, että kostealla alustalla etupään iskunvaimennuksen "mukavuus" kostautuu. Etupyörät saa kiihdytettäessä pomppimaan aika pahasti, prkle.
Ajettavuus moottoritiellä on virheetön. 180+ lasissa tuntuu oivalta matkanopeudelta, jos vaan muu liikenne sen sietää. Moottori menee niillä nopeuksilla juuri parhaimmalla väännöllä ja sivutuulikaan ei tunnu autossa lankaan - mikä on taas yksi ihme ja kumma!
Kehuskelenko vielä lisää?