156 kolmipistevyö takapenkille?
Valvoja: Moderators
156 kolmipistevyö takapenkille?
Toivottavasti joku voi neuvoa huolestunutta iskää. Kolmas lapsi tulossa keväällä ja minulle ehdotellaan auton vaihtoa. Rattaista löysinkin hyviä vinkkejä forumista, eli 156 sedaninkin kontti riittää vaunuille ja matkatavaroille.
Meidän -98 mallissa on keskipaikalla vain lannevyö. Vaimon mielestä pitäisi olla kolmipistevyöt joka paikalla (huhtikuussa perheessä on 6v, 4v ja 0v lapset). Itse en tietysti millään haluaisi ainakaan vaihtaa autoa.
Onkohan siis kolmipistevyö lisättävissä tähän autoon? Mitkä osat menisivät vaihtoon? Aikuisen ei ole kiva istua keskellä, mutta olisiko jokin muu istuinjärjestely toimiva tässä autossa? Vai alanko katselemaan uudempaa farmariautoa?
Oma suunnitelma tulevasta istumajärjestyksestäi: Vauva edessä, aikuinen vauvan takana ja vanhemmat sisarukset vierekkäin kuskin takana. Myöhemmin sitten kolme turvatuolia takapenkillä.
Meidän -98 mallissa on keskipaikalla vain lannevyö. Vaimon mielestä pitäisi olla kolmipistevyöt joka paikalla (huhtikuussa perheessä on 6v, 4v ja 0v lapset). Itse en tietysti millään haluaisi ainakaan vaihtaa autoa.
Onkohan siis kolmipistevyö lisättävissä tähän autoon? Mitkä osat menisivät vaihtoon? Aikuisen ei ole kiva istua keskellä, mutta olisiko jokin muu istuinjärjestely toimiva tässä autossa? Vai alanko katselemaan uudempaa farmariautoa?
Oma suunnitelma tulevasta istumajärjestyksestäi: Vauva edessä, aikuinen vauvan takana ja vanhemmat sisarukset vierekkäin kuskin takana. Myöhemmin sitten kolme turvatuolia takapenkillä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Joskus tuli avattua hattuhyllyn alla oleva verhoilu ja sieltä paljastui paikka myös keskimmäiselle turvavyölle eli mahdollista on lisätä, mutta periaatteessa joutuu ostamaan uuden hattuhyllyn missä on reikä kolmannelle vyölle, mutta voihan sen itsekin siihen väsäillä. Muut kiinnityksethän ovat samat kuin lannevyössä.
Eperi näyttää että hattuhyllyyn saa erikseen keskiturvavyön "koristeen", josta vyö tulee ulos, joten kyllä sen reiän varmastikin voi itse tehdä.
Eperi näyttää että hattuhyllyyn saa erikseen keskiturvavyön "koristeen", josta vyö tulee ulos, joten kyllä sen reiän varmastikin voi itse tehdä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
On tuo homma tullut tehtyä niin 156:een kuin 166:seen.
!56:seen homma alkaa sillä, että marssit Kannelmäkeen Turvavyö-nimiseen liikkeeseen (siinä Tiittasen pakoputkikorjaamon vieressä) ja ostat rullavyön, myös sen lukkopuolen. Se rullan tulee olla sellainen joka kiinnitettynä on hyllyn yläpuolella. Selviää kun poistat takakontissa olevan hattuhyllyn verhouksen (kiinnityspaikka näkyy). Samalla keikalla ostat läpivientimuovin siihen hattuhyllyyn. Niitä ko kaupassa on vain mustina, mutta ei varmaan haittaa. Siellä muuten käy vain käteinen ja vyö maksaa noin 70€ (älä ammu jos muistan väärin).
Tämän jälkeen kotona poistat takapenkin, jonka jälkeen pääset hattuhyllyyn kiinni. Irrota se. Asenna ostamasi vyö paikoilleeen sillai malliksi, jotta voit mallata hattuhyllyyn läpivientireijälle paikkaa. Käytä piirtoon vaimon ompelupakista löytyvää kangasliitua. Huomaa takaselkänojan korkeus (Jotta vyö kulkisi siististi selkänojan yli). Tärkein paikka on vyön keskilinjan merkki. Irrota vyö tässä vaiheessa alakiinnityksestä.
Sitten vaan reikää tekemään Sen keskimerkin ympärille ja kun ajoittaa pienellä reijällä ja välillä mallaa niin ei voi mennä hutiin. Tee reijästä sen ostamasi läpivientimuovin tarviivan kokoinen. Reikää tehdessäsi varo, että et sohaise vyötä siellä hattuhyllyn sisällä. Hattuhyllyä voit työstää helposti puukolla ja poralla, se on sellaista kuitua.
Siihen läpivientikappaleeseen joutuu sahaamaan hahlon vyön pujottamiseksi siitä läpi (tee se alapuolella niin jää sillai piiloon). Reiästä hattuhyllyssä tulee sen kokoinen, että vyön solki mahtuu siitä läpi eli siihen ei vyölle tarvi tehdä erillistä hahloa.
Tämän jälkeen kiinnitä se rulla sinne takakontin kiinnikkeeseen kunnolla ja sujauta vyö ja solki hattuhyllyn läpiviennistä läpi. Kiinnitä hattuhylly ja pese takalasi. Aasenna selkänoja. Pulttaa vyön alakiinnitys paikoilleen ja vaihda se lukkovyö siihen ostamaasi vyöhön. Laita istuinosa paikoilleen ja homma on valmis. Muista siivota veistämäsi hattuhyllyn lastut niin vaimosikin on tyytyväinen. Ja palauta se kangasliitu
Ei siis kovin vaikeaa, eihän? Aikaa menee noin 4 tuntia kun rauhassa tekee.
Aikoinaan meillä oli 156:n (punainen vuoden -99, 2,5l, rek JLG-2*, jos vaikka jollakin täällä se olis) johon laitoin tuolla tavalla vyön (oli Suomen ensimmäinen 156, jossa ko. vyö oli). Samalla laitoin siihen myös takaikkunan verhon , tosin pintapuolisella asennuksella. Ja meidän nykyisessä 166:ssa on myös ko. vyö, jonka olen siihen laittanut. Se ei ollut ihan noin yksinkertainen, mutta periaatteessa ihan samalla periaatteella.
Jos ongelmia niin laita kysymyksiä.
!56:seen homma alkaa sillä, että marssit Kannelmäkeen Turvavyö-nimiseen liikkeeseen (siinä Tiittasen pakoputkikorjaamon vieressä) ja ostat rullavyön, myös sen lukkopuolen. Se rullan tulee olla sellainen joka kiinnitettynä on hyllyn yläpuolella. Selviää kun poistat takakontissa olevan hattuhyllyn verhouksen (kiinnityspaikka näkyy). Samalla keikalla ostat läpivientimuovin siihen hattuhyllyyn. Niitä ko kaupassa on vain mustina, mutta ei varmaan haittaa. Siellä muuten käy vain käteinen ja vyö maksaa noin 70€ (älä ammu jos muistan väärin).
Tämän jälkeen kotona poistat takapenkin, jonka jälkeen pääset hattuhyllyyn kiinni. Irrota se. Asenna ostamasi vyö paikoilleeen sillai malliksi, jotta voit mallata hattuhyllyyn läpivientireijälle paikkaa. Käytä piirtoon vaimon ompelupakista löytyvää kangasliitua. Huomaa takaselkänojan korkeus (Jotta vyö kulkisi siististi selkänojan yli). Tärkein paikka on vyön keskilinjan merkki. Irrota vyö tässä vaiheessa alakiinnityksestä.
Sitten vaan reikää tekemään Sen keskimerkin ympärille ja kun ajoittaa pienellä reijällä ja välillä mallaa niin ei voi mennä hutiin. Tee reijästä sen ostamasi läpivientimuovin tarviivan kokoinen. Reikää tehdessäsi varo, että et sohaise vyötä siellä hattuhyllyn sisällä. Hattuhyllyä voit työstää helposti puukolla ja poralla, se on sellaista kuitua.
Siihen läpivientikappaleeseen joutuu sahaamaan hahlon vyön pujottamiseksi siitä läpi (tee se alapuolella niin jää sillai piiloon). Reiästä hattuhyllyssä tulee sen kokoinen, että vyön solki mahtuu siitä läpi eli siihen ei vyölle tarvi tehdä erillistä hahloa.
Tämän jälkeen kiinnitä se rulla sinne takakontin kiinnikkeeseen kunnolla ja sujauta vyö ja solki hattuhyllyn läpiviennistä läpi. Kiinnitä hattuhylly ja pese takalasi. Aasenna selkänoja. Pulttaa vyön alakiinnitys paikoilleen ja vaihda se lukkovyö siihen ostamaasi vyöhön. Laita istuinosa paikoilleen ja homma on valmis. Muista siivota veistämäsi hattuhyllyn lastut niin vaimosikin on tyytyväinen. Ja palauta se kangasliitu


Ei siis kovin vaikeaa, eihän? Aikaa menee noin 4 tuntia kun rauhassa tekee.
Aikoinaan meillä oli 156:n (punainen vuoden -99, 2,5l, rek JLG-2*, jos vaikka jollakin täällä se olis) johon laitoin tuolla tavalla vyön (oli Suomen ensimmäinen 156, jossa ko. vyö oli). Samalla laitoin siihen myös takaikkunan verhon , tosin pintapuolisella asennuksella. Ja meidän nykyisessä 166:ssa on myös ko. vyö, jonka olen siihen laittanut. Se ei ollut ihan noin yksinkertainen, mutta periaatteessa ihan samalla periaatteella.
Jos ongelmia niin laita kysymyksiä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rölli ja metsänhenki
- Viestit: 385
- Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
- Paikkakunta: Hyvinkää
166 vyö
Siihen 166 vyö asennetaan periaatteessa ihan samalla tavalla. Rulla on yläpuolinen rulla, mutta se tarvitsee asennuspalikan sinne hattuhyllyn alle. Rullalle on siellä paikka mutta se on suunniteltu asennettavaksi sellaisella kolmioraudalla kiinni hattuhyllyyn. Siis rulla laitetaan tuohon rautaan ja se sitten hattuhyllyn kiinnityskohtiin kiinni.
Hattuhyllyn irroittaminen on pykälää työläämpi kuin 156:ssa, mm. sivuverhoukset sieltä takaa muistaakseni joutuu irroittamaan. Mutta toisaalta takakontin puolelta ei irroiteta mitään. Se rulla on siis ylöspäin asennettava ja ylhäältä vyötä syöttävä malli. Ja tarkempana pitää olla sen reijän kanssa kuin 156, koska se selkänoja on korkeampi niin vyö tulee ylos melkein sen yläreunasta ylos.
Kyllä se ihan helppo homma on.
Hattuhyllyn irroittaminen on pykälää työläämpi kuin 156:ssa, mm. sivuverhoukset sieltä takaa muistaakseni joutuu irroittamaan. Mutta toisaalta takakontin puolelta ei irroiteta mitään. Se rulla on siis ylöspäin asennettava ja ylhäältä vyötä syöttävä malli. Ja tarkempana pitää olla sen reijän kanssa kuin 156, koska se selkänoja on korkeampi niin vyö tulee ylos melkein sen yläreunasta ylos.
Kyllä se ihan helppo homma on.