
Alfa 166 diesel
Valvoja: Moderators
Alfa 166 diesel
Moi.Kiinnostaa alfa 166 JDT (yleensä diesel).Kysyisin miten kestävä alfa dieseli on ja paljon maksaa huollot tällaiseen malliin.Eli onko hyvä auto hommata
. Asiallisia vastauksia odotellen.

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Näitä ei myytiin Suomessa, jos löydät sellaisen yksilön, niin se on varma tuonti alfa. Kyllä sen kanssa varmaan hermot menee, kun maahantuojalla ei varmankaan ole osia saatavilla ja sitten Delta joutuu tilamaan ne ulkomaalta se kestää aikaa ja lompakolla tuntuu ihan kunnolla.
Siis mietii sitä.
Siis mietii sitä.
Nothing beats cubic inch
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Samaa mieltä kuin KJS, mahtaako osien hommaaminen olla oleellisesti vaikeampaa kuin muihinkaan Alfoihin. Tarvikkeenakin luulisi jotain saavan vaikkakaan ei suoraan hyllystä, keski-Euroopassa samalla tekniikalla varustettuja autoja on kuitenkin jonkin verran ajossa joten palikkavalmistajia varmaankin löytyy. Lisäksi auttaa jos osaa kertoa, missä Suomeen tuodussa automallissa on sama osa (166 2.5? 156 2.4 JTD?)
Juuri tein kaupat 156 2.4 JTD:stä, sen verran täytyy hehkuttaa että ajeleminen ei ole pitkään aikaan tuntunut noin kivalta
Juuri tein kaupat 156 2.4 JTD:stä, sen verran täytyy hehkuttaa että ajeleminen ei ole pitkään aikaan tuntunut noin kivalta

- Epäkelpokeräilijä -
Ette oo tosissanne. Alfa Romeo ja dieselmoottori? Koko ajatuskin on aivan järjetön. Eipä silti, dieselissä on tehokkaan bensakoneen vääntö ja puolta pienempi kulutus. Ja mitä varaosiin tulee, niin eihän niitä osta suomesta kun torkkeli ja rahamies. Nettikauppa pelaa nykyään niin hienosti ja kaikkea on saatavilla suht sopuhintaan. Visa vinkuu ja UBS tuo ovelle.
Eipä silti. nykyiset dieselkoneet on käytännöllisiä ja hienoja ajaa, niistä vaan puuttuu yksi ominaisuus. Ne ei laula korkeelta ja kovaa.
Janne
Eipä silti. nykyiset dieselkoneet on käytännöllisiä ja hienoja ajaa, niistä vaan puuttuu yksi ominaisuus. Ne ei laula korkeelta ja kovaa.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
nyt sitten vaan rasvis muutama osa vaihtoon ja suomen eka +220hv 10 venttiilinen liikenteeseen. ( löpöpuoleen löytyy osaa & siihen sopiva mörkö sitten kaveriksi puhaltamaan ilmaa koneen läpi ) tommonen 10 venanen olis kyllä kiva peli ( tarvisin farkkuna--> lapsi tulee lokakuussa ) mutta sillon kun aikaa olisi "ajella " pitäisi löytyä löylyä, jotta kulkee kuin GTA. 

MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, eihän tässä ole takana kuin se (sovittamaton tai soviteltavissa oleva) ristiriita halun ja kyvyn välillä. Eli vähemmän proosallisesti lompakon paksuuden ja ajaessa koettujen tuntemusten välinen balanssi. Kyllä minäkin ajaisin Maseratilla jos se onnistuisi ilman kohtuuttomia uhrauksia, mutta ainakin toistaiseksi tyydyn naku-Alfaan ja saan vastapainoksi katon pään päälle ja leipää kaappiinlepidus kirjoitti:Ette oo tosissanne. Alfa Romeo ja dieselmoottori? Koko ajatuskin on aivan järjetön.../ /...Eipä silti. nykyiset dieselkoneet on käytännöllisiä ja hienoja ajaa, niistä vaan puuttuu yksi ominaisuus. Ne ei laula korkeelta ja kovaa.

Toistaiseksi eniten itseä häiritsevä asia on käyntiääni, kyllähän se kieltämättä vähän työkoneelta kuulostaa. Ei niinkään ajossa mutta tyhjäkäynnillä ja varsinkin ulospäin, ja kaupunkiajossakin jos pitää kattoluukkua auki. Luonteeltaan tuo 2.4 10-venainenkaan ei ole ihan perinteinen kolmessa tonnissa puutuva maamoottori, vaan vetää kakistelematta lähemmäs punarajaakin. Tosin väännön ansiosta siihen ei ole jatkuvaa tarvetta, toisin oli 1.8 Sparkin suhteen. Nokileka on työmatka-ajossa paljon vähemmän rasittava ajettava, eikä silti mikään tylsä sohva á la Volvo.
Kahtotaan nyt, ei se rasittavan voimattomalta tunnu nytkään mutta eihän turbokonetta ihan vakioksikaan ilkeä jättäägfj-365 kirjoitti:muutama osa vaihtoon ja suomen eka +220hv 10 venttiilinen liikenteeseen

- Epäkelpokeräilijä -
joo, ei noissa uudemmissa disukoissa paljoa pitemmälle kierrätellä. ei se pelkkä lastu voimansiirtoa hajota, mutta kannattaa sitten tehdä lastu asian osaavassa pajassa ( ettei tule liikaa alavääntöä joka kyllä hajottaa ) custom lastulla on otettu 150 / 305 mallista ulos 200 / 440nm ja noissa on ollu joissain paljon ajetuissa kytkimen vaihto vähän ajan päästä edessä. sitten taas jos vääntö on jätetty luokkaan alle 430nm ei ole ollu mitään ongelmaa. putkisto kannattaa uusia jos lastun laittaa, voi muuten nousta pakopaineet miehekkääksi. ja sitten toi vakio ilmanotto, sitä muokkaamalla herää paremmin ja voi jopa muutama konikin tulla. kyllä noista saa ulos vaikka 500nm, mutta sitä ei enää kestä laatikko. eikä tosin sitten kytkinkään pidemmän päälle. ja vaihtamaan pystyy tosiaan noita löpöpuolen osia, jolloin ei ruiskutusajat mene ihan järjettömiksi.
ja riittääkin sitten pitemmälle, jos voimaa haluaa 


MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
ei tässä omaa kokemusta paljoa ole, mutta valmiiksi on tietoa katottu. ja dieselpajoilta kyselty, joten kun lisätietoa kaipaat, pistä vaikka yv: tä . tässä pitäisi valmistua parin viikon sisään yksi auto, jossa pitäisi olla voimaakin yli 230hv, sitä odotellessa.
ja tosiaan, kaikki viritys luonnollisesti onnistuu kotimaan kamaralla. vakio ahtimella on otettu 136hv mallista 200hv / 435nm @ 1.4 bar . ainiin, cuuleri kannattaa päivittää sitten kanssa, tai edes ohjata ilma sille paremmin, se vakio ilmanohjain on ihan ........... sieltä.. 


MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Omassa 156 2.4JTD:ssä on ollu tuo Muukkosen lastu paikallaan ~40tkm ajan. On siis juurikin se samainen lastu mikä JTD:llä. En todellakaan suosittele kyseistä lastua kellekään. Alakierroksilla (~2000) täyskaasulla alkaa kaksoismassavauhtipyörä täristää ja varomaton kuski herkästi rikkoo kyllä paikat. Ei se kaikilla varmasti tuota tee, mutta kertoo jotain siitä, että alhaalla on vääntöä vähän turhan paljon tähän vekottimeen. Viritystä ajatellen; kannattaa pitää alaväännöt kurissa (~400Nm) ja keskittyä saamaan kone toimimaan hyvin aina punaviivalle saakka.
Nyt pari viikkoa sitten kypsähti turbo omastani (laakeri loppu), ja eihän sitä tietenkään malttanu enää samanlaista hommata tilalle..
Eli jonkinlaista rankempaa viriä tulossa, raportoidaan kun valmistuu.
Nyt pari viikkoa sitten kypsähti turbo omastani (laakeri loppu), ja eihän sitä tietenkään malttanu enää samanlaista hommata tilalle..
