Alfa 166 diesel

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
holtvo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:48

Alfa 166 diesel

Viesti Kirjoittaja holtvo »

Moi.Kiinnostaa alfa 166 JDT (yleensä diesel).Kysyisin miten kestävä alfa dieseli on ja paljon maksaa huollot tällaiseen malliin.Eli onko hyvä auto hommata :). Asiallisia vastauksia odotellen.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Näitä ei myytiin Suomessa, jos löydät sellaisen yksilön, niin se on varma tuonti alfa. Kyllä sen kanssa varmaan hermot menee, kun maahantuojalla ei varmankaan ole osia saatavilla ja sitten Delta joutuu tilamaan ne ulkomaalta se kestää aikaa ja lompakolla tuntuu ihan kunnolla.
Siis mietii sitä.
Nothing beats cubic inch

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

166 JTD:n tekniikka on sama kuin 156 JTD:n joka taas oli aikanaan tuontiohjelmassa ja kyllä näitä Suomesta jokusia löytyy ja käsittääkseni noilla on ajettu yli 300 tkm ilman sen kummempia ongelmia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onhan noita tullut muutamia Suomeenkin. Uskoisin että ihan toimiva 166:sen keulalle. Ihan harkinnan arvoinen itsellekkin jos tulis enemmän kilometrejä. Vaikka sydän sykkiin kyllä bensamoottoreille.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Samaa mieltä kuin KJS, mahtaako osien hommaaminen olla oleellisesti vaikeampaa kuin muihinkaan Alfoihin. Tarvikkeenakin luulisi jotain saavan vaikkakaan ei suoraan hyllystä, keski-Euroopassa samalla tekniikalla varustettuja autoja on kuitenkin jonkin verran ajossa joten palikkavalmistajia varmaankin löytyy. Lisäksi auttaa jos osaa kertoa, missä Suomeen tuodussa automallissa on sama osa (166 2.5? 156 2.4 JTD?)

Juuri tein kaupat 156 2.4 JTD:stä, sen verran täytyy hehkuttaa että ajeleminen ei ole pitkään aikaan tuntunut noin kivalta 8)
- Epäkelpokeräilijä -

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ette oo tosissanne. Alfa Romeo ja dieselmoottori? Koko ajatuskin on aivan järjetön. Eipä silti, dieselissä on tehokkaan bensakoneen vääntö ja puolta pienempi kulutus. Ja mitä varaosiin tulee, niin eihän niitä osta suomesta kun torkkeli ja rahamies. Nettikauppa pelaa nykyään niin hienosti ja kaikkea on saatavilla suht sopuhintaan. Visa vinkuu ja UBS tuo ovelle.

Eipä silti. nykyiset dieselkoneet on käytännöllisiä ja hienoja ajaa, niistä vaan puuttuu yksi ominaisuus. Ne ei laula korkeelta ja kovaa.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

nyt sitten vaan rasvis muutama osa vaihtoon ja suomen eka +220hv 10 venttiilinen liikenteeseen. ( löpöpuoleen löytyy osaa & siihen sopiva mörkö sitten kaveriksi puhaltamaan ilmaa koneen läpi ) tommonen 10 venanen olis kyllä kiva peli ( tarvisin farkkuna--> lapsi tulee lokakuussa ) mutta sillon kun aikaa olisi "ajella " pitäisi löytyä löylyä, jotta kulkee kuin GTA. :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei se lapsi hoksaa farkkua vaatia, eli ei sen vuoksi sedanista tarvitse luopua. Nim.merk 4.lapsi tulossa taloon marraskuussa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lepidus kirjoitti:Ette oo tosissanne. Alfa Romeo ja dieselmoottori? Koko ajatuskin on aivan järjetön.../ /...Eipä silti. nykyiset dieselkoneet on käytännöllisiä ja hienoja ajaa, niistä vaan puuttuu yksi ominaisuus. Ne ei laula korkeelta ja kovaa.
Joo, eihän tässä ole takana kuin se (sovittamaton tai soviteltavissa oleva) ristiriita halun ja kyvyn välillä. Eli vähemmän proosallisesti lompakon paksuuden ja ajaessa koettujen tuntemusten välinen balanssi. Kyllä minäkin ajaisin Maseratilla jos se onnistuisi ilman kohtuuttomia uhrauksia, mutta ainakin toistaiseksi tyydyn naku-Alfaan ja saan vastapainoksi katon pään päälle ja leipää kaappiin :wink:

Toistaiseksi eniten itseä häiritsevä asia on käyntiääni, kyllähän se kieltämättä vähän työkoneelta kuulostaa. Ei niinkään ajossa mutta tyhjäkäynnillä ja varsinkin ulospäin, ja kaupunkiajossakin jos pitää kattoluukkua auki. Luonteeltaan tuo 2.4 10-venainenkaan ei ole ihan perinteinen kolmessa tonnissa puutuva maamoottori, vaan vetää kakistelematta lähemmäs punarajaakin. Tosin väännön ansiosta siihen ei ole jatkuvaa tarvetta, toisin oli 1.8 Sparkin suhteen. Nokileka on työmatka-ajossa paljon vähemmän rasittava ajettava, eikä silti mikään tylsä sohva á la Volvo.

gfj-365 kirjoitti:muutama osa vaihtoon ja suomen eka +220hv 10 venttiilinen liikenteeseen
Kahtotaan nyt, ei se rasittavan voimattomalta tunnu nytkään mutta eihän turbokonetta ihan vakioksikaan ilkeä jättää :-D Pitänee ensin koittaa lastua ja katsoa josko sitten jotain muuta, voimansiirto alkaa olla kovilla jo pelkän lastunkin vaihdolla. Tietysti jos yrittäisikin tehdä muutoksia väännön lisäämisen sijasta kierroslukualueen kasvattamiseen? Dieselin palorintaman luontainen hitaus alkaa kyllä käsittääkseni ahistaa yläpään venyttämistä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

joo, ei noissa uudemmissa disukoissa paljoa pitemmälle kierrätellä. ei se pelkkä lastu voimansiirtoa hajota, mutta kannattaa sitten tehdä lastu asian osaavassa pajassa ( ettei tule liikaa alavääntöä joka kyllä hajottaa ) custom lastulla on otettu 150 / 305 mallista ulos 200 / 440nm ja noissa on ollu joissain paljon ajetuissa kytkimen vaihto vähän ajan päästä edessä. sitten taas jos vääntö on jätetty luokkaan alle 430nm ei ole ollu mitään ongelmaa. putkisto kannattaa uusia jos lastun laittaa, voi muuten nousta pakopaineet miehekkääksi. ja sitten toi vakio ilmanotto, sitä muokkaamalla herää paremmin ja voi jopa muutama konikin tulla. kyllä noista saa ulos vaikka 500nm, mutta sitä ei enää kestä laatikko. eikä tosin sitten kytkinkään pidemmän päälle. ja vaihtamaan pystyy tosiaan noita löpöpuolen osia, jolloin ei ruiskutusajat mene ihan järjettömiksi. :wink: ja riittääkin sitten pitemmälle, jos voimaa haluaa :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

unohtu laittaa : farmari sen takia, koska miellyttää silmää eniten.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Haa, tässä alkaa kuume herätä, kiitti vinkeistä! Sulla on ilmesesti kokemusta ko. moottorin virittämisestä? Täytyykin tulla nykimään hihasta sitten kun homma tulee ajankohtaiseksi, nyt kun on talvi tulossa niin Webaston hankinta kiinnostaa tällä hetkellä enemmän.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin kyllä minäkin olisin mieluummin ottanut farkun mutta sedaniin vaihto kävi sen verran kivuttomasti ja mielestäni kohtuullisin ehdoin etten alkanut enempää arpomaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

ei tässä omaa kokemusta paljoa ole, mutta valmiiksi on tietoa katottu. ja dieselpajoilta kyselty, joten kun lisätietoa kaipaat, pistä vaikka yv: tä . tässä pitäisi valmistua parin viikon sisään yksi auto, jossa pitäisi olla voimaakin yli 230hv, sitä odotellessa. :mrgreen: ja tosiaan, kaikki viritys luonnollisesti onnistuu kotimaan kamaralla. vakio ahtimella on otettu 136hv mallista 200hv / 435nm @ 1.4 bar . ainiin, cuuleri kannattaa päivittää sitten kanssa, tai edes ohjata ilma sille paremmin, se vakio ilmanohjain on ihan ........... sieltä.. :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ainakin jäsen JTD:llä on lastua 156 ja 166 JTD:ssä. Kertonee kokemuksistaan lisää, kunhan tänne taas eksyy ja paineiltaan kerkiää.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

joo saahan noihin "lastuja" jollain 200e mutta se laatu sitten... tosin jos ei meinaa muuta laittaa niin.. no silti ainakin itse päätyisin customiin. :wink: enkä tällä tarkoittanut, että JTD: llä olisi juuri tommonen halpislastu
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Joo toisessa on halpis ja toisessa (nyt irti) Muukkosen vahvalla alaväännöllä varustettu malli. Jälkimmäinen on tuntunut myös voimansiirrossa, toki n. 70 tkm jälkeen.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Onkos alfan dieselissä normaalia selvästi kuuluva turbon vihellys? Tuli tuossa testattua ensimmäistä diesel-alfaa (1.9) ja tuo feature pisti korvaan. :?
Kuva

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sun täytyy hommata joku onneton 1,9 SDI VW tuote jos haluut vihellyksestä eroon... :mrgreen: :wink:

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Lähinnä kiinnostaa, onko tuo vislaus normaalia... VAG:n ja BMW:n vastaavissa myllyissä ei kuulu noin kovaa vinguntaa.
Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo oma 2.4 sihisee sen verran sivistyneesti että kyllä turbon kuulee kun tietää mitä kuunnella, mutta ei se juuri korvaan ota. Emäntä ei kuullut kun ei ollut korva samalla tavalla harjaantunut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Omassa 156 2.4JTD:ssä on ollu tuo Muukkosen lastu paikallaan ~40tkm ajan. On siis juurikin se samainen lastu mikä JTD:llä. En todellakaan suosittele kyseistä lastua kellekään. Alakierroksilla (~2000) täyskaasulla alkaa kaksoismassavauhtipyörä täristää ja varomaton kuski herkästi rikkoo kyllä paikat. Ei se kaikilla varmasti tuota tee, mutta kertoo jotain siitä, että alhaalla on vääntöä vähän turhan paljon tähän vekottimeen. Viritystä ajatellen; kannattaa pitää alaväännöt kurissa (~400Nm) ja keskittyä saamaan kone toimimaan hyvin aina punaviivalle saakka.

Nyt pari viikkoa sitten kypsähti turbo omastani (laakeri loppu), ja eihän sitä tietenkään malttanu enää samanlaista hommata tilalle.. ;) Eli jonkinlaista rankempaa viriä tulossa, raportoidaan kun valmistuu.

Vastaa Viestiin