Alfa 166sta vielä
Valvoja: Moderators
Alfa 166sta vielä
Kiinnostaa Alfa 166 2.4 JTD tai 2.0 bensa.Bensavehkeessä ainakin 10hv enemmän , mutta mitä juovat polttoainetta per 100km ja mitä tulee huollot kustantamaan, jos vertaa vaikka Volvo/Audi/Bmw.Onko alfa luotettava kumppani ja mitä lisäkilkkeitä/featureita tullut vuosien myötä lisää.Kertokaa ruusut ja risut, kiitos.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Alfa 166sta vielä
Vähän ajatuksia noin 3 kk kokemuksella. Tehoa 129 kw eli noin 30 hv enemmän kuin TS ja huomattavan paljon enemmän vääntöä (330 Nm rajoitettu). Polttoainetta vie noin 6,2 - 9,0 riippuen ajosta, keskikulutus pyörinyt noin 7 - 7,5 l/100km. Ei mun mielestä paha tämän kokoluokan autolle ja vielä automaatilla varustettuna. Huolloista en tiedä sen enemmän kun että 40 tkm huolto saman verran tai vähän enemmän kuin 156 TS:n vastaava huolto.holtvo kirjoitti:Kiinnostaa Alfa 166 2.4 JTD tai 2.0 bensa.Bensavehkeessä ainakin 10hv enemmän , mutta mitä juovat polttoainetta per 100km ja mitä tulee huollot kustantamaan, jos vertaa vaikka Volvo/Audi/Bmw.Onko alfa luotettava kumppani ja mitä lisäkilkkeitä/featureita tullut vuosien myötä lisää.Kertokaa ruusut ja risut, kiitos.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Äänet 166:sesta noin yleensä on käyty kohtalaisesti keskustelua jo aiemmin, käytä haku-toimintoa, niin pääset jyvälle. Riisselistä ei ole niin paljoa juttua, sillä niitä ei ole juurikaan aiemmin ollut tarjolla Suomessa. Alfahan on yllättäen edelläkävijä dieseltekniikassa. Ensimmäinen suoraruiskutus diesel taisi olla Alfan nokalla. Itse harkitsen erittäin vahvasti riisseli 166:sta seuraavaksi autokseni.Ricambi kirjoitti:Vielä en ole päässyt kynnyksen yli jotta ostaisin "nokivasaran...mutta seuraava voi hyvinkin olla diisseli. Paljonkohan menetetään "urheilullisuutta" diisselin myötä??
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Saatan olla tässä asiassa hiukan ehdoton, mutta dieselistä ja urheilullisuudesta ei mielestäni sovi puhua samaan aikaan. Dieselkone kyllä lupaa paljon pikku kierroksilla, mutta kun ei kierrä niin ei kierrä ja se käyntiääni. Sopii kyllä taksiin, mutta...Ricambi kirjoitti:Paljonkohan menetetään "urheilullisuutta" diisselin myötä??
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei ollut, mutta ensimmäinen yhteispaineruiskudiesel oli (156 2.4 JTD). Yleisesti ekaksi sarjavalmisteiseksi suoraruiskudieselhenkilöautoksi ajatellaan Fiat Cromaa, mutta tuo riippuu ihan henkilöauton määritelmästä, ainakin johonkin maasturiin on saanut suoraruiskua ennen Fiudeakin.Italian Stallion kirjoitti:Ensimmäinen suoraruiskutus diesel taisi olla Alfan nokalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Siskolla on 166 2.4 JTD. Saksasta haki noin kolme vuotta sitten kun Suomesta ei vielä silloin saatu. Mielestäni se on erittäin Alfamainen. Aivan mahtavaa kuunnella viiden pytyn murinaa, se on niin voimaa uhkuva ja massiivinen. Vaikka kyllä täysin erilainen kuin bensat. BTW sisko pisti omaansa lastun (+30hp).
Seuraava Alfani on JTD.
ps. miksiköhän en osaa kirjoittaa ajatuksiani selkeästi. Sori.
Seuraava Alfani on JTD.
ps. miksiköhän en osaa kirjoittaa ajatuksiani selkeästi. Sori.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ei oikein ole tuo dieselpuolen termistö hallussa, mutta jyvällä olin. Alfa ja Fiat ovat kehittäneet dieseleitä lähivuosina roimasti eteenpäin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei ollut, mutta ensimmäinen yhteispaineruiskudiesel oli (156 2.4 JTD). Yleisesti ekaksi sarjavalmisteiseksi suoraruiskudieselhenkilöautoksi ajatellaan Fiat Cromaa, mutta tuo riippuu ihan henkilöauton määritelmästä, ainakin johonkin maasturiin on saanut suoraruiskua ennen Fiudeakin.Italian Stallion kirjoitti:Ensimmäinen suoraruiskutus diesel taisi olla Alfan nokalla.
PS: Kyllä bensa on jatkossakin urheiluauton polttoaine, vaikka Le Mansissa dieselillä pärjäsivätkin. Äänissä ja käyttökelpoisten käyntikierrosten laajuudessa ei diesel pärjää lähellekään benzinalle. Silti tulevaisuus on dieselin, tai ehkä ennemmin hybridien ja "suorallasähköllä" tai polttokennoilla kulkevien autojen. Saakohan tulevaisuudessa äänettömiin sähköautoihin tilattu "käyntiääniä", kuten nyky kännyköihin soittoääniä? "50€:lla saat autoosi Topolinon käyntiäänet ja vain 1000€:lla hybridisi kirkuu kuin Maranellon orhi"
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Italian Stallion kirjoitti: Äänissä ja käyttökelpoisten käyntikierrosten laajuudessa ei diesel pärjää lähellekään benzinalle.
Öö tuota,tuossa omassa nokivasarassa yli 400Nm:n menevä vääntöalue on 1500-5000rpm.maksimin ollessa 460Nm.
Paljonkos bensapannussa on vääntöjä ja tehoa 1500-punarajalle?
Äänistä taas jokaisella voi olla oma mielipide
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Totta joka sana, mutta diesel ei laula 7000 kierrosta, eli kierrosskaala on kapeampi, sitä tarkoitin. Dieselillä pitää käyttää tiheämmin vaihteita, jotta saavutetaan maksimaalinen kiihtyvyys. Omassa alle litraisessa A112 Autobianchissa riittäisi pelkkä kakkosvaihde melko pitkälle. Auto kiljuu yli 8000 kierrosta ja silloin on kakkosella jo kohtalainen vauhti (en ole kurkkinut mittaria kovin tarkkaan, mutta jossain 90 km/h:n tienoilla silloin ollaan). Eihän tuollainen kepitys ole mitenkään järkevää (vaikka hauskaa onkin), mutta bensakoneella se on silti mahdollista Silti tulen hankkimaan riisselin ja olen varmaan silloinkin onnellinen.Vito kirjoitti:Italian Stallion kirjoitti: Äänissä ja käyttökelpoisten käyntikierrosten laajuudessa ei diesel pärjää lähellekään benzinalle.
Öö tuota,tuossa omassa nokivasarassa yli 400Nm:n menevä vääntöalue on 1500-5000rpm.maksimin ollessa 460Nm.
Paljonkos bensapannussa on vääntöjä ja tehoa 1500-punarajalle?
Äänistä taas jokaisella voi olla oma mielipide
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
HöpöhöpöItalian Stallion kirjoitti:[
Totta joka sana, mutta diesel ei laula 7000 kierrosta, eli kierrosskaala on kapeampi, sitä tarkoitin. Dieselillä pitää käyttää tiheämmin vaihteita, jotta saavutetaan maksimaalinen kiihtyvyys.
Dieselillä voi jättää vaikka joka toisen pykälän välistä eikä tarvii ootella millon se kone jaksaa kelata ne 8000 kelloon
Toi vaihtotarve diesel ja bensakoneissa on vähän kakspiippunen juttu. Totta on että dieselin vetoalue on kierroksissa laskettuna kapeampi. Tota eroa kuitenkin kompensoi se, että dieselissä käytetään pitempiä välityksiä --> jos kiihdyttää suurimmalla vaihteella 2000-4000rpm, vauhti kasvaa dieselissä enemmän kuin bensassa. 193hp dieselillä kohtuullisesti ajaneena voin sanoa että kyllä tota omaa V6 Alfaa täytyy melkeinpä enemmän kepittää jotta mukana pysyy, se diiseli kun lähtee väännöllänsä jo 2000rpm:stä täydellä höökillä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Paljonko muuten tuon 166:sen dieselvero on?
Töissähän tuli pakosta noita GM.n uusiakin dieseleitä kokeiltua. Siis potkuhan on "hillitön" mutta tulee juuri vain n.1000rpm alueelle. Pojjaat oli ihan pähkinöissään siitä Gm 2.0-2.2TD (tilavuutta en varmaksi muista) ajoin sitten huoltoon kuuluvan koeajon ja uskalsin sen perusteella 164 tessun päihittävän tuon. Eihän siinä auttanut kuin viivalle lähteä ja kyllä se Tessu voiton vei. En tosin ole siis Alfan dieseleitä ajellut. Mutta tuossa GM:n dieselissä oli se tehopiikki niin jyrkkä ja lyhyt että se vääristi sen kiihtyvyys tunnun. Ja huom.vakio diesel mutta niin oli Tessukin.
Mutta ainakin itselle täysin riittävän suorituskyvyn nuo nykydieselit antais, tosin turha enää sitten puhua "dieseli se käy hamaanloppuun asti vaikka akun irroittais" eli ainakin GM:n dieseleissä löytyi samoja Boschin ilmejä yms. ja itse asiassa GM:poltti juuri noita dieselin ilmejä. Oli epäilys että huohotinöljyt sen sotki, ainakin olivat aina ihan ryötteessä.
Töissähän tuli pakosta noita GM.n uusiakin dieseleitä kokeiltua. Siis potkuhan on "hillitön" mutta tulee juuri vain n.1000rpm alueelle. Pojjaat oli ihan pähkinöissään siitä Gm 2.0-2.2TD (tilavuutta en varmaksi muista) ajoin sitten huoltoon kuuluvan koeajon ja uskalsin sen perusteella 164 tessun päihittävän tuon. Eihän siinä auttanut kuin viivalle lähteä ja kyllä se Tessu voiton vei. En tosin ole siis Alfan dieseleitä ajellut. Mutta tuossa GM:n dieselissä oli se tehopiikki niin jyrkkä ja lyhyt että se vääristi sen kiihtyvyys tunnun. Ja huom.vakio diesel mutta niin oli Tessukin.
Mutta ainakin itselle täysin riittävän suorituskyvyn nuo nykydieselit antais, tosin turha enää sitten puhua "dieseli se käy hamaanloppuun asti vaikka akun irroittais" eli ainakin GM:n dieseleissä löytyi samoja Boschin ilmejä yms. ja itse asiassa GM:poltti juuri noita dieselin ilmejä. Oli epäilys että huohotinöljyt sen sotki, ainakin olivat aina ihan ryötteessä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No koppana oli C-Vectra. Ethän oikeasti luule että mua ne niin paljon kiinnosti että olisin moottorikokoja tiennyt. En edes tunnistanut malleja toisistaan niissä istuessa.
Kyllä se potku oli minusta vain n.1000-1500rpm aluella. Eli ekaksi ei tapahtunut mitään. Hieman ennen 2000 tuli "hissinnappi" ilmiö joka sitten laantui n3000 rpm kohdilla, missään tapauksessa "iloa" ei riittänyt 4000 asti. toki pyöri sitten 5000rpm asti mutta mitään iloa siitä ei ollut.
Vanhemmiten noissa oli se ilmiö että kun tuo oli jo EGR systeemeillä ja ne söi öljyä järkiään sen 1-1.5L/1000km niin imukanava täyttyivät karsta-öljy seoksella joka lähes tukki nuo imukanavat. Ei ihme että moottori ahdistui.
Kyllähän viimeisen 10 vuoden aika on diiselit saaneet aimo piristeen verrattuna bensoihin. Tosin ovat mielestäni edelleen hyvin erityyppisiä, ajotavoiltaan ja fiiliksiltään. Tosin ehdoton "EI" on minulta ainakin poistunut dieselien osalta.
Kyllä se potku oli minusta vain n.1000-1500rpm aluella. Eli ekaksi ei tapahtunut mitään. Hieman ennen 2000 tuli "hissinnappi" ilmiö joka sitten laantui n3000 rpm kohdilla, missään tapauksessa "iloa" ei riittänyt 4000 asti. toki pyöri sitten 5000rpm asti mutta mitään iloa siitä ei ollut.
Vanhemmiten noissa oli se ilmiö että kun tuo oli jo EGR systeemeillä ja ne söi öljyä järkiään sen 1-1.5L/1000km niin imukanava täyttyivät karsta-öljy seoksella joka lähes tukki nuo imukanavat. Ei ihme että moottori ahdistui.
Kyllähän viimeisen 10 vuoden aika on diiselit saaneet aimo piristeen verrattuna bensoihin. Tosin ovat mielestäni edelleen hyvin erityyppisiä, ajotavoiltaan ja fiiliksiltään. Tosin ehdoton "EI" on minulta ainakin poistunut dieselien osalta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
kyllähän minäkin ennen olin selkeesti dieseliä vastaan, mutta nyt on kyllä mulla ääni kellossa muuttunut. toi egr ( pakokaasun kier. ) monessa pelissä tukitaan juuri sen aiheuttaman haitan vuoksi ( kaikki tukossa ) auton oston jälkeen tukkiminen ja imusarjan puhdistus operaatio merkistä riippumatta taitaa aina tuoda muutaman hevosen takaisin pilttuuseen. käytetyssä autossa siis.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4