kannaattako vaihtaa v6:sen hihna jo...
Valvoja: Moderators
kannaattako vaihtaa v6:sen hihna jo...
Hihnalla ajettu n.15 tkm ja 1 vuosi,vesipumppu menee nyt vaihtoon,jos samalla vaihtais jakohihnan,onkos turhaa vaihtaa jo nyt,menis samalla vaivalla nyt???
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
En itse näkisi mitään järkevää syytä tuhlata rahoja tuossa vaiheessa vaikka täällä on noista hihnoista peloteltukin(itse mukaan lukien).
Mutta kuten aiemmissa k.o. topiceissa on tullut jo ilmi niin nuo hihnavauriot ovat ETENKIN T.SPARK-koneiden lastentauteja.....
Ellei sinulla sitten ole likviditeettitilanne ylitsepursuava ja et keksi muuta tapaa "sijoittaa" niin silloinhan se on eri asia....


Mutta kuten aiemmissa k.o. topiceissa on tullut jo ilmi niin nuo hihnavauriot ovat ETENKIN T.SPARK-koneiden lastentauteja.....
Ellei sinulla sitten ole likviditeettitilanne ylitsepursuava ja et keksi muuta tapaa "sijoittaa" niin silloinhan se on eri asia....


Eihän tossa nyt ole mitään järkeä. Muutenkin mua on alkanut ihmetyttämään nämä ihan ihme jutut näistä alfan jakohihnoista sen verran, että kohta on ihan huvikseen vaihdettava omaan hihna jotta näkee mitä se jakopää on oikein syönyt. Ei kai alfan jakopää nyt niin "ufo" viritys voi olla, että vaatisi sen kummempia sadetansseja ja joikuja kuin muutkaan autot. Olisko täällä ketään joka oikeesti tietäis asiasta? Onko se alfan jakopää todellakin joku ihme himmeli, vai ihan normaali? Uskallan epäillä sen olevan vastaavanlainen kuin muissakin nyky autoissa. Ainakin 156 kutoskoneen kohdalla autodatan työohje on varsin simppeli ja työaika 4,5h.hihna kestää vaan yhen "kiristyksen"
Ja sitten itse kysymykseen. Jos jakopään purkaa kannattaa samalla suikata uus hihna, sekun osana maksaa muutaman kympin.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Vaihdoin tuohon omaan TS:ään remmin, mielestäni kampiakselin hihnapyörä on kovin pieni, jolloin hihna tekee jyrkän mutkan. Lisäksi vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, mikä ei ilmeisesti ole kovin fiksu tapa, jos meinaa hihnan kestävän.lepidus kirjoitti: Ei kai alfan jakopää nyt niin "ufo" viritys voi olla, että vaatisi sen kummempia sadetansseja ja joikuja kuin muutkaan autot.
Jossain VW:n tekeleessä mutkat oli paljon loivempia, vesipumpulle oli myös oma hihnansa.
VMP
Tämän voisi nähdä tietysti niinkin että kun siinä vesipumpussa ei normaalitilanteessa, pumpun ollessa kunnossa, ole suurtakaan kuormaamattijus kirjoitti:Lisäksi vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, mikä ei ilmeisesti ole kovin fiksu tapa, jos meinaa hihnan kestävän.
niin se saattaisi vinkumisella ilmoittaa pumpun jumiutumisesta ennenkuin männät lyö kättäpäivää venttiileille.
Tämä siis villinä arvauksena ja paksulla MuTu-kuorrutuksella

Miksi tyytyä tavanomaiseen?
Mun Alfaan pitäis remmit vaihtaa/vaihdattaa marraskuun puoliväliin mennessä,remmit ja kiristimet+laakeri+vesipumppu hommattu
3v tulee täyteen,tähän mennessä ajettu 31tkm samoilla remmeillä
Alfalla (2.0TS-00)kaikkineen ajettu 73tkm,pitäiskö näillä km:llä
vaihtaa myös vesipumppu,ei oo oikein tietoo pumpun kestosta,voisiko joku kokenut ohjeistaa kokematonta,myös remmien vaihdoista( itse)
tehtynä,kuinka pitkälle riittää hylsysarjat kiintoavaimet ja momenttiavain
tohon loppuu mun avainvarastot,pitääkö välttämättä olla myös kiristimien
kiristys-työkalut
Mattijus! sähän vaihdoit just,voisitko sä ohjeistaa,
Kiitän jo etukäteen
3v tulee täyteen,tähän mennessä ajettu 31tkm samoilla remmeillä
Alfalla (2.0TS-00)kaikkineen ajettu 73tkm,pitäiskö näillä km:llä
vaihtaa myös vesipumppu,ei oo oikein tietoo pumpun kestosta,voisiko joku kokenut ohjeistaa kokematonta,myös remmien vaihdoista( itse)
tehtynä,kuinka pitkälle riittää hylsysarjat kiintoavaimet ja momenttiavain
tohon loppuu mun avainvarastot,pitääkö välttämättä olla myös kiristimien
kiristys-työkalut
Mattijus! sähän vaihdoit just,voisitko sä ohjeistaa,
Kiitän jo etukäteen
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Itse vaihdoin vesipumpun samalla (106tkm, ei klappia eikä näkyvää kulumaa, siivet ehjät)
Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tarvitse vielä vaihtaa.
Tarvitset piippuavaimia ainakin 10mm, myös 15mm hyvä.
Ongelmallisia oli minulle jakopään suojakoteloiden pultit (Torx & 6-kolo) mikään järkevä työkalu ei tuntunut väleihin mahtuvan, tai oli sitten liian lyhyt.
Perus hylsysatsi, nuo piiput, 6-kolo & Torx satsit, 15mm kiintoavain (mielellään pitkä varsi), momenttiavain (pienille momenteille, suurin taisi olla jotain 20Nm mitä tarviittiin), tulppa-avain sekä nokka-akselien lukituspalat (löytyy esim. minulta).
Jos on herkät korvat, niin kuulosuojaimet on hyvä olla, ei kiroileminen satuta sitten korvia.
Tuosta varmaan puuttuu joku olennainen työkalu mutta kyllä noilla jo pitäisi saada auto ajokelvottomaan kuntoon
Teknisessä osiossa on hyvät Autodatan ohjeet, lisäksi laita ihmeessä PM, mä asun Vantaalla, eikä minulla mitään elämää ole, niin mahdollisesti voin tulla jeesaamaan. (Lue: Juon kaljaa & kiroilen kovaäänisesti)
Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tarvitse vielä vaihtaa.
Tarvitset piippuavaimia ainakin 10mm, myös 15mm hyvä.
Ongelmallisia oli minulle jakopään suojakoteloiden pultit (Torx & 6-kolo) mikään järkevä työkalu ei tuntunut väleihin mahtuvan, tai oli sitten liian lyhyt.

Perus hylsysatsi, nuo piiput, 6-kolo & Torx satsit, 15mm kiintoavain (mielellään pitkä varsi), momenttiavain (pienille momenteille, suurin taisi olla jotain 20Nm mitä tarviittiin), tulppa-avain sekä nokka-akselien lukituspalat (löytyy esim. minulta).
Jos on herkät korvat, niin kuulosuojaimet on hyvä olla, ei kiroileminen satuta sitten korvia.
Tuosta varmaan puuttuu joku olennainen työkalu mutta kyllä noilla jo pitäisi saada auto ajokelvottomaan kuntoon

Teknisessä osiossa on hyvät Autodatan ohjeet, lisäksi laita ihmeessä PM, mä asun Vantaalla, eikä minulla mitään elämää ole, niin mahdollisesti voin tulla jeesaamaan. (Lue: Juon kaljaa & kiroilen kovaäänisesti)
VMP
Kyllä...se vaan on aika ikävästi osittain jakopään keskellä...Ööh, eikös V6ssa vesipumppu ole moniurahihnassa? ja ei tarvi jakohihnaa edes poistaa vaihdon ajaksi? Nelimukisissa on taas pumppu on jakohihnalla... Korjatkaa toki.
V6 koneen hihna on vahvistettu lasikuidulla, sillä voipi olla erilaiset kiristysohjeet kuin rivikoneen tavallisella hihnalla, kannattaa vaihtaa joka kerta ainakin hihna uuteen, ei kuitenkaan niin paljoa maksa.