kannaattako vaihtaa v6:sen hihna jo...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

kannaattako vaihtaa v6:sen hihna jo...

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Hihnalla ajettu n.15 tkm ja 1 vuosi,vesipumppu menee nyt vaihtoon,jos samalla vaihtais jakohihnan,onkos turhaa vaihtaa jo nyt,menis samalla vaivalla nyt???

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

En itse näkisi mitään järkevää syytä tuhlata rahoja tuossa vaiheessa vaikka täällä on noista hihnoista peloteltukin(itse mukaan lukien). :wink:

Mutta kuten aiemmissa k.o. topiceissa on tullut jo ilmi niin nuo hihnavauriot ovat ETENKIN T.SPARK-koneiden lastentauteja.....

Ellei sinulla sitten ole likviditeettitilanne ylitsepursuava ja et keksi muuta tapaa "sijoittaa" niin silloinhan se on eri asia.... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Jotenkin muistelen että nokkahihnan asennusohjeissa varoteltiin, että se hihna kestää vaan yhen "kiristyksen". Eli pitäs aina laittaa uusi hihna jos vanhan ottaa pois. Jos näin on, niin sitten kyllä vaihtaisin hihnan mut rullia en.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Juuri näin, hihna vaihtoon, sitä ei parane montaa kertaa kiristellä. Väärä paikka "säästää"..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kannattaa vaihtaa sellainen metallisiipinen pumppu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pekkal
Viestit: 166
Liittynyt: 15 Elo 2006, 18:25

Viesti Kirjoittaja pekkal »

Vai metallinen siipi,mix sellainen,tuo mikä tuli ni siinä on just sellainen muovinen,mix metallinen on paree,nyky autoissa tuppaa vaan kaikki olemaan muovia,ku sen voi kierrättää..... :x

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Se metallisiipinen on pitkäikäisempi. Ei siivet kulu eikä siivapyörä halkea.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

hihna kestää vaan yhen "kiristyksen"
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä. Muutenkin mua on alkanut ihmetyttämään nämä ihan ihme jutut näistä alfan jakohihnoista sen verran, että kohta on ihan huvikseen vaihdettava omaan hihna jotta näkee mitä se jakopää on oikein syönyt. Ei kai alfan jakopää nyt niin "ufo" viritys voi olla, että vaatisi sen kummempia sadetansseja ja joikuja kuin muutkaan autot. Olisko täällä ketään joka oikeesti tietäis asiasta? Onko se alfan jakopää todellakin joku ihme himmeli, vai ihan normaali? Uskallan epäillä sen olevan vastaavanlainen kuin muissakin nyky autoissa. Ainakin 156 kutoskoneen kohdalla autodatan työohje on varsin simppeli ja työaika 4,5h.

Ja sitten itse kysymykseen. Jos jakopään purkaa kannattaa samalla suikata uus hihna, sekun osana maksaa muutaman kympin.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ööh, eikös V6ssa vesipumppu ole moniurahihnassa? ja ei tarvi jakohihnaa edes poistaa vaihdon ajaksi? Nelimukisissa on taas pumppu on jakohihnalla... Korjatkaa toki.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

lepidus kirjoitti: Ei kai alfan jakopää nyt niin "ufo" viritys voi olla, että vaatisi sen kummempia sadetansseja ja joikuja kuin muutkaan autot.
Vaihdoin tuohon omaan TS:ään remmin, mielestäni kampiakselin hihnapyörä on kovin pieni, jolloin hihna tekee jyrkän mutkan. Lisäksi vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, mikä ei ilmeisesti ole kovin fiksu tapa, jos meinaa hihnan kestävän.

Jossain VW:n tekeleessä mutkat oli paljon loivempia, vesipumpulle oli myös oma hihnansa.
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ainakin brava 1.2 hihnalla oli ajettu 3,5 v. ja n.50tkm ja hihna ja kiristimet olivat kuin uusia. Ja sama vaihtoväli kuin alfassa.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Viikari
Viestit: 98
Liittynyt: 14 Heinä 2005, 21:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Viikari »

mattijus kirjoitti:Lisäksi vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella, mikä ei ilmeisesti ole kovin fiksu tapa, jos meinaa hihnan kestävän.
Tämän voisi nähdä tietysti niinkin että kun siinä vesipumpussa ei normaalitilanteessa, pumpun ollessa kunnossa, ole suurtakaan kuormaa
niin se saattaisi vinkumisella ilmoittaa pumpun jumiutumisesta ennenkuin männät lyö kättäpäivää venttiileille.
Tämä siis villinä arvauksena ja paksulla MuTu-kuorrutuksella :)
Miksi tyytyä tavanomaiseen?

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Mun Alfaan pitäis remmit vaihtaa/vaihdattaa marraskuun puoliväliin mennessä,remmit ja kiristimet+laakeri+vesipumppu hommattu
3v tulee täyteen,tähän mennessä ajettu 31tkm samoilla remmeillä
Alfalla (2.0TS-00)kaikkineen ajettu 73tkm,pitäiskö näillä km:llä
vaihtaa myös vesipumppu,ei oo oikein tietoo pumpun kestosta,voisiko joku kokenut ohjeistaa kokematonta,myös remmien vaihdoista( itse)
tehtynä,kuinka pitkälle riittää hylsysarjat kiintoavaimet ja momenttiavain
tohon loppuu mun avainvarastot,pitääkö välttämättä olla myös kiristimien
kiristys-työkalut
Mattijus! sähän vaihdoit just,voisitko sä ohjeistaa,
Kiitän jo etukäteen
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse vaihdoin vesipumpun samalla (106tkm, ei klappia eikä näkyvää kulumaa, siivet ehjät)
Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tarvitse vielä vaihtaa.

Tarvitset piippuavaimia ainakin 10mm, myös 15mm hyvä.
Ongelmallisia oli minulle jakopään suojakoteloiden pultit (Torx & 6-kolo) mikään järkevä työkalu ei tuntunut väleihin mahtuvan, tai oli sitten liian lyhyt. :lol:
Perus hylsysatsi, nuo piiput, 6-kolo & Torx satsit, 15mm kiintoavain (mielellään pitkä varsi), momenttiavain (pienille momenteille, suurin taisi olla jotain 20Nm mitä tarviittiin), tulppa-avain sekä nokka-akselien lukituspalat (löytyy esim. minulta).
Jos on herkät korvat, niin kuulosuojaimet on hyvä olla, ei kiroileminen satuta sitten korvia.

Tuosta varmaan puuttuu joku olennainen työkalu mutta kyllä noilla jo pitäisi saada auto ajokelvottomaan kuntoon :-D

Teknisessä osiossa on hyvät Autodatan ohjeet, lisäksi laita ihmeessä PM, mä asun Vantaalla, eikä minulla mitään elämää ole, niin mahdollisesti voin tulla jeesaamaan. (Lue: Juon kaljaa & kiroilen kovaäänisesti)
VMP

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Ilmeisesti venttiilikopan tiiviste olis hyvä olla jakohihnan vaihtotyössä
tuli vaan mieleen,olenko väärässä?
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

NikEe1927 kirjoitti:Ilmeisesti venttiilikopan tiiviste olis hyvä olla jakohihnan vaihtotyössä
tuli vaan mieleen,olenko väärässä?
On kumia, eli ei tarvitse vaihtaa, jos vaan on ehjä.
VMP

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ööh, eikös V6ssa vesipumppu ole moniurahihnassa? ja ei tarvi jakohihnaa edes poistaa vaihdon ajaksi? Nelimukisissa on taas pumppu on jakohihnalla... Korjatkaa toki.
Kyllä...se vaan on aika ikävästi osittain jakopään keskellä...

V6 koneen hihna on vahvistettu lasikuidulla, sillä voipi olla erilaiset kiristysohjeet kuin rivikoneen tavallisella hihnalla, kannattaa vaihtaa joka kerta ainakin hihna uuteen, ei kuitenkaan niin paljoa maksa.

Vastaa Viestiin