164 TS ja Lambda
Valvoja: Moderators
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
164 TS ja Lambda
Uudemmissa Alfoissa ajotietokone kyllä kertoo milloin Lambda on vaihtokunnossa (ja joskus se sitä väittää vaikka ei olisikaan), mutta miten tuo ilmenee vanhemmissa vehkeissä? Velipoikani on hankkimassa forumilaisilla kiertänyttä yksilöä, joka ei oikein vastaa polttoainetaloudellisuudeltaan odotuksia. Auto ei mene alle 10 litran millään ja se on ehkä muutenkin laiskahko. Ex 75:seni meni talvellakin kaupunkiajossa kympin lähistöille ja kesällä 9 litran tuntumaan. Kyseinen 164 on myös käynyt huojuen, johon taas hieman auttoi 98-oktaanisen käyttäminen. Luulisi Lambdan olevan melko "huonolla hapella", kun autolla on kuitenkin huilattu pitkästi yli 200 tkm.? Mistä lähtisin purkamaan tuota probleemaa? Kysyn teiltä, sillä en jaksa keksiä pyörää uudelleen?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Heitän hölmön kyssärin, onko kaikissa ruiskuvehkeissä edes Lambdaa? Vaikka kuinka musitelen ex 75:tani, en muista nähneeni pakoputkistossa mitään "ylimääräistä". Liittyykö Lambda aina katalysaattoriin? Ei ole koskaan tullut aihetta sen enempää miettineeksi, mutta nyt on pakko. Aiheuttaako Ilmi puhdittomuutta ja ylisuurta ruokahalua huojuvalla käynnillä maustettuna?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tästä on tullut tarinoitua ennenkin (pääsisin helpommalla kun kaivaisin vanhat tekstit mutta kun ei jaksa
), eli esim. meidän 155 ei osannut kertoa ruiskun merkkivalolla asiasta. Oireet oli kulutus +3 litraa, heikko ja välillä suorastaan olematon vääntö erityisesti liikkeelle lähdettäessä ja alakierroksilla, välillä lievää nykimisoiretta ja lopuksi järkyttävät päästömittausarvot. Vika selvitettiin sitten testerillä ja lambda oli täysin död. Ja mitä kilometreihin tulee niin niitä oli silloin 144 t ja se uusi oli ainakin kolmas lambda ko. auton historiassa. Eli vaihto kuuluu melkein vuosihuoltoon
Eli päästömittaus olisi varmaan aluksi helppo ja edullinen tapa koittaa saada tietoa. Oskilloskoopilla voi koittaa katsella jos siihen on mahdollisuus, tai sitten vaan testeriin ja rahat tiskiin. Alentunut kulutus tuo rahat nopeasti takaisin.
Vielä tuosta lambdan olemassaolosta. Ei se kai pakollinen ole jos ei kattia ole. Muistaakseni työkaveri kertoili joskus kauan sitten omistamastaan jenkkimaasturista, jossa ei ollut lambdaa. Mutta se oli muutenkin ollut enemmän "kuorma-auto" ominaisuuksiltaan, että en sitten arvaa sanoa olisiko Alfaa tehty noin. Joku tietävämpi varmasti kertoo.
EDIT: Tuli viivästys lähetykseen niin Epezi kerkisi väliin. Eli varmaan sitten voi olla lambdaton ruisku Alfassakin.


Eli päästömittaus olisi varmaan aluksi helppo ja edullinen tapa koittaa saada tietoa. Oskilloskoopilla voi koittaa katsella jos siihen on mahdollisuus, tai sitten vaan testeriin ja rahat tiskiin. Alentunut kulutus tuo rahat nopeasti takaisin.
Vielä tuosta lambdan olemassaolosta. Ei se kai pakollinen ole jos ei kattia ole. Muistaakseni työkaveri kertoili joskus kauan sitten omistamastaan jenkkimaasturista, jossa ei ollut lambdaa. Mutta se oli muutenkin ollut enemmän "kuorma-auto" ominaisuuksiltaan, että en sitten arvaa sanoa olisiko Alfaa tehty noin. Joku tietävämpi varmasti kertoo.
EDIT: Tuli viivästys lähetykseen niin Epezi kerkisi väliin. Eli varmaan sitten voi olla lambdaton ruisku Alfassakin.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä se lamda yleensä on ennen kattia..näin ainakin jos on vain yksi anturi..
katittomista vehkeissä ei kyllä yleensä tuota anturia ole, eikös katti tullut pakolliseksi vasta -91?
pepperonin kanssa samaa mieltä, ei muuta kuin päästöjä mittailemaan, sieltä saatujen lukemien perusteella voi päätellä jo melko paljon.
katittomista vehkeissä ei kyllä yleensä tuota anturia ole, eikös katti tullut pakolliseksi vasta -91?
pepperonin kanssa samaa mieltä, ei muuta kuin päästöjä mittailemaan, sieltä saatujen lukemien perusteella voi päätellä jo melko paljon.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Kyllä se lambda on ennen kattia oltava. Yksi siinä varmaankin vain on jos on. Katsastusleimasta ei välttämättä voi pääätellä mitään. Nyt en muista miten ne raja-arvojen vuosiluvut menee, mutta riittävän vanhat, katittomat ruiskuvehkeet (ainakin 80-luvun autot) mitataan kaasariarvojen mukaan, jotka ovat huomattavasti korkeammat (siis sallitaan paljon suuremmat päästöt). Katsastusvaatimukset löytynee AKE:n sivuilta jos kukaan ei ulkoa muista.
Jos taas autossa on katti (ja rekisteriotteessa merkintä "vähäpäästöinen"), niin silloin mitataan kattirajojen mukaan vuosimallista riippumatta.
Nyt siis taitaa jäädä se mahdollisuus, että autossa ei ole kattia, mutta lambda-anturi kuitenkin löytyy, jolloin se mitataan ei-vähäpäästöisenä. Tällöin voisi päästä katsastuksesta läpi, vaikka lambdasäätö toimii päin seiniä ja aiheuttaa noita mainittuja oireita.
Eli eikun kyykkyyn ja auton alle kurkkimaan onko putkessa pullistumia keskivaiheilla (ja kurkkaa myös se rek.ote), ja sen jälkeen miettimään seuraavaa siirtoa.
Jos taas autossa on katti (ja rekisteriotteessa merkintä "vähäpäästöinen"), niin silloin mitataan kattirajojen mukaan vuosimallista riippumatta.
Nyt siis taitaa jäädä se mahdollisuus, että autossa ei ole kattia, mutta lambda-anturi kuitenkin löytyy, jolloin se mitataan ei-vähäpäästöisenä. Tällöin voisi päästä katsastuksesta läpi, vaikka lambdasäätö toimii päin seiniä ja aiheuttaa noita mainittuja oireita.
Eli eikun kyykkyyn ja auton alle kurkkimaan onko putkessa pullistumia keskivaiheilla (ja kurkkaa myös se rek.ote), ja sen jälkeen miettimään seuraavaa siirtoa.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Mutta kun siellä on niin märkää ja kylmää...Pepperoni kirjoitti: Eli eikun kyykkyyn ja auton alle kurkkimaan onko putkessa pullistumia keskivaiheilla (ja kurkkaa myös se rek.ote), ja sen jälkeen miettimään seuraavaa siirtoa.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.