Talveksi rekisteristä
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Talveksi rekisteristä
Teinpä niin, että otin auton talveksi rekisteristä säästääkseni kiinteitä kuluja. Tallikin maksaa 32,-/kk, joten paskaakos siellä seisottamisesta maksaa vielä vakuutusta ja veroa.
- Kilvet ja rekisteriote mukaan, myös luovutusosa. 20,-
- Tieto vak. yhtiölle rävähtää ilmeisesti yön yli.
- Viesti vakuutusyhtiöön: kesäauto vek, bonukset talviautolle
- Saman rek.nron saa uudestaan, jos menee anomaan sitä pari viikkoa ennen kuin rekisteröi kärryn uudestaan.
- Uudelleen rekisteröiminen maksaa jotain 60,- tai 80,- - lisää asiasta ensi keväänä.
- Kilvet ja rekisteriote mukaan, myös luovutusosa. 20,-
- Tieto vak. yhtiölle rävähtää ilmeisesti yön yli.
- Viesti vakuutusyhtiöön: kesäauto vek, bonukset talviautolle
- Saman rek.nron saa uudestaan, jos menee anomaan sitä pari viikkoa ennen kuin rekisteröi kärryn uudestaan.
- Uudelleen rekisteröiminen maksaa jotain 60,- tai 80,- - lisää asiasta ensi keväänä.
Tuo säästö taitaa olla niukassa tosiaan juu. A-katsastuksella uudellen rekisteröintikatsastus maksaa 74e, kilvet 6,50e/kpl, ja rekisteriote 10,50e. Siihen sitten vielä mahdolliset uusintatarkastukset päälle. Eikö tuo ajoneuvoverojuttukin pitäis tuossa kevättalvella muuttua, eli väliaikainen rekisteristäpoisto onnistuu?
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Näyttää siltä, että ymmärsin vakuutusvirkailijan väärin, eikä säästöä ole. Käsitin ettei pakollista liikennevakuutusta kierrä täysin kuin rekisteristä ottamisella. Tosin en jaksanut ajatella tai tarkistella, joten tässä sitä ollaan. Totta kai sen kiertää jos sitä ei ole... käsitin, ettei seisonta koske sitä.
Vittu, no, tuleepahan hommattua etukilpi, jossa ei ole peräkoukun mentäviä lommoja.
Vittu, no, tuleepahan hommattua etukilpi, jossa ei ole peräkoukun mentäviä lommoja.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minä olen kärvistellyt kahden auton loukussa monta vuotta ja aina tuo toisen seisottaminen silloin tällöin on ollut edullisinta. Kun auton poistaa rekisteristä, vaikkapa vain talveksi, tulee siitä melkoiset kustannukset ja se pitää katsastaa heti silloin, kun sen taas haluaa ajoon. Ihan muutama päivä sitten uutisoitiin, että olisi vihdoin tulossa järkevä parannus koko palettiin. Seisonta-aikaa ei ilmoiteta vakuutusyhtiöön ja että käyttömaksua maksetaan vain ajopäiviltä. Tuo poistaa ongelmamme täysin. Yhdellä ilmoituksella loppuu vakuutusten ja käyttömaksun maksaminen. Tuo on mielestäni loistava uudistus, sillä nythän kannattaa hankkia useita harrasteautoja nurkkiin pyörimään ja maksamaan joutuu ainoastaan niiden ajamisesta. toki siinäkin on jotkut "lyhyimmät mahdollisest hyvitettävät seisonta-ajat" yms, mutta suunta on selkeästi hyvä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Oma veikkaus on, että lopulta noilla seisonnasta poistolla ja ajoon ottoilmoituksilla peritään se sama mitä talven aikana olisi joutunut seisottamisesta muutenkin maksamaan tai hieman enemmän.
Tällähetkellä liikennevakuutuksesta menee muistaakseni 18€/vuosi minimimaksuna. Alfaan piti ottaa liikennevakuutus, että sai palo- ja varkausvakuutuksen. Nyt siis tuo liikennevakuutus on autossa, jossa ei koskaan vielä ole ollut suomenkilpiä. Ilmoitan aina liikennevakuutuksen seisontaan vuodeksi ja kun postiluukkuun kolahataa seuraava maksulappu, niin soitto vakuutusyhtiöön riittää siirtämään seisonta-aikaa jälleen vuodella.
Kannattaa näköjään harrastaa tarpeeksi vanhoja alkuperäiseksi entisöityjä vehkeitä. Museokilvissä katsastus on joka toinen vuosi ('60->) tai joka neljäs vuosi (<-'60), ei ole käyttömaksua ja liikennevakuutus maksaa 25€/vuosi ja saa ajaa 30 vuorokautta vuodessa, joka riittää vallan mainiosti vanhemmalle avoautolle. Eihän täällä pohjoisessa ole enempää kesäpäiviäkään.
Tällähetkellä liikennevakuutuksesta menee muistaakseni 18€/vuosi minimimaksuna. Alfaan piti ottaa liikennevakuutus, että sai palo- ja varkausvakuutuksen. Nyt siis tuo liikennevakuutus on autossa, jossa ei koskaan vielä ole ollut suomenkilpiä. Ilmoitan aina liikennevakuutuksen seisontaan vuodeksi ja kun postiluukkuun kolahataa seuraava maksulappu, niin soitto vakuutusyhtiöön riittää siirtämään seisonta-aikaa jälleen vuodella.
Kannattaa näköjään harrastaa tarpeeksi vanhoja alkuperäiseksi entisöityjä vehkeitä. Museokilvissä katsastus on joka toinen vuosi ('60->) tai joka neljäs vuosi (<-'60), ei ole käyttömaksua ja liikennevakuutus maksaa 25€/vuosi ja saa ajaa 30 vuorokautta vuodessa, joka riittää vallan mainiosti vanhemmalle avoautolle. Eihän täällä pohjoisessa ole enempää kesäpäiviäkään.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Eikä niitä päiviä laske, kuin korkeintaan naapuri. Melko terveellä järjellä noita hommia hoidetaan ainakin täällä Lapissa. Harkitsin tuossa taannoin erittäin hyväkuntoisen 128 Fiatin hankintaa ja olin yhteydessä museokatsastuksia hoitavaan herraan. Hän innostui ajatuksesta museokilvittää 128 ja hän pyysi saada nähdä auton heti kun sen mahdollisesti hankin. Hän olisi halunnut tutkia auton ja olla tavallaan mukana projektissa heti alusta alkaen. Kyselin sitten niistä ajopäivistä, joihin hän sanoi, että "ei niitä kukaan laske". Herra totesi maalaisjärjen riittävän, sillä eihän tosissaan terve ihminen aja koko vuotta tuollaisella helmellä. Hänen "uransa" aikana on Lapissa poistettu museorekisteristä yksi auto, kun torniolainen jenkkiautoilija oli oikein kehuskellut naapureilleen ja työkavereilleen halvoilla vakuutusmaksuilla. Hänen museoautonsa oli siis jokapäiväisessä käytössä. Elättelen yhä ajatusta hankkia joku museoikäinen italoauto, josta saisi samalla kakkosauton. Perheessämme ei ole oikeasti käyttö toiselle autolle, mutta tuolla tavalla saisi ainakin sen ylläpidon kulut pysymään melko matalalla. Tuollainen auto kyllä vaatisi kunnollisen säilytyspaikan. Kerrostalon vieraspaikat eivät täytä kriteerejä, valitettavasti.tsav kirjoitti:Kannattaa näköjään harrastaa tarpeeksi vanhoja alkuperäiseksi entisöityjä vehkeitä. Museokilvissä katsastus on joka toinen vuosi ('60->) tai joka neljäs vuosi (<-'60), ei ole käyttömaksua ja liikennevakuutus maksaa 25€/vuosi ja saa ajaa 30 vuorokautta vuodessa, joka riittää vallan mainiosti vanhemmalle avoautolle. Eihän täällä pohjoisessa ole enempää kesäpäiviäkään.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Näinhän se on, että naapurit laskevat nuo käytetyt ajopäivät. Vuosi sitten tuli itsellä ajettua 19 päivänä ja tänä kesänä 23 päivänä, joten kyllä tuosta 30 päivästä jää hieman käyttämättäkin. Itsellä tosin avoauto ollut 16 vuotta, joten suurimmat ajohalut on jo tyydytetty aikoja sitten. Nyt vain nautiskellaan hyvällä kelillä. 
