Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Valvoja: Moderators
Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Arvon herrat!
Nyt ei passiivinen tiedonhaku enään tuottanut tulosta, on pakko kysyä neuvoa.
Eli 156 2.0TS 1999 toinen jakohihnan vaihto (107tkm) ja samassa yhteydessä ajoituksenmuuntimen korjaussarjan asennus + vesipumpun vaihto + öljyt ja suodatin. Kaikki meni suunnilleen kuin pitikin, mutta korjauksen jälkeen käynnistäessä moottorin ääni on edelleen dieselmäinen. Sillä erolla, että ennen se ääni kesti alle 10sek käynnistyksestä, nyt jatkuu koko ajan (10min käytin autoa).
Toinen ongelma on lämpöjen nousu. Vaikka ilmasin järjestelmän jäähdyttäjän yläkulman ruuvista, nousi lämmöt ainakin hetkellisesti yli 90C. Ei ole paljon, mutta kun ei koskaan ennen ole noussut niin korkealle noin lyhyen (5min) käyttämisen jälkeen.
-Tein koko homman erittäin havainnollisten ohjeiden mukaisesti, kiitos alfabbs:n.
-Nokkien ajoituksen tein lukituspaloilla ja heittokellolla hain ykk:n. Tarkistin ajoituksen vielä uudestaan hetken käyttämisen jälkeen, on kohdillaan.
-Uudet öljyt ovat Selenia StAR. Vastaavaa öljyä käytetty koneessa viimeiset 10tkm, ja toiminut hyvin.
-Kiristäjät, jakohihna ja tasapainoakselien hihna, ovat sopivalla kireydellä. Eivät siis hakkaa rajoittajaan ja aikaansaa ääntä.
Oletteko törmänneet vastaavaan? Ääni kuulostaa samalta kuin kuluneet hydrauliset venttiilinnostajat. Sillä erolla, että ko. ääni ainakin minun kokemusten mukaan katoaa viimeistään 2min kuluessa käynnistyksestä. Nyt ääni vain jatkuu... Onko ollut ongelmia hydraulien kanssa? Saako ajoituksenmuuntimen väärin kasattua? Ei ainakaan ihan helposti tuntunut menevän kuin yhdessä asennossa kasaan.
Kuinka korkealle teillä lämmöt ovat nousseet nesteiden tai pumpun vaihdon jälkeen? Onko muita kohtia ilmata järjestelmä kuin se jäähdyttäjän etukulman ruuvi?
Nyt ei passiivinen tiedonhaku enään tuottanut tulosta, on pakko kysyä neuvoa.
Eli 156 2.0TS 1999 toinen jakohihnan vaihto (107tkm) ja samassa yhteydessä ajoituksenmuuntimen korjaussarjan asennus + vesipumpun vaihto + öljyt ja suodatin. Kaikki meni suunnilleen kuin pitikin, mutta korjauksen jälkeen käynnistäessä moottorin ääni on edelleen dieselmäinen. Sillä erolla, että ennen se ääni kesti alle 10sek käynnistyksestä, nyt jatkuu koko ajan (10min käytin autoa).
Toinen ongelma on lämpöjen nousu. Vaikka ilmasin järjestelmän jäähdyttäjän yläkulman ruuvista, nousi lämmöt ainakin hetkellisesti yli 90C. Ei ole paljon, mutta kun ei koskaan ennen ole noussut niin korkealle noin lyhyen (5min) käyttämisen jälkeen.
-Tein koko homman erittäin havainnollisten ohjeiden mukaisesti, kiitos alfabbs:n.
-Nokkien ajoituksen tein lukituspaloilla ja heittokellolla hain ykk:n. Tarkistin ajoituksen vielä uudestaan hetken käyttämisen jälkeen, on kohdillaan.
-Uudet öljyt ovat Selenia StAR. Vastaavaa öljyä käytetty koneessa viimeiset 10tkm, ja toiminut hyvin.
-Kiristäjät, jakohihna ja tasapainoakselien hihna, ovat sopivalla kireydellä. Eivät siis hakkaa rajoittajaan ja aikaansaa ääntä.
Oletteko törmänneet vastaavaan? Ääni kuulostaa samalta kuin kuluneet hydrauliset venttiilinnostajat. Sillä erolla, että ko. ääni ainakin minun kokemusten mukaan katoaa viimeistään 2min kuluessa käynnistyksestä. Nyt ääni vain jatkuu... Onko ollut ongelmia hydraulien kanssa? Saako ajoituksenmuuntimen väärin kasattua? Ei ainakaan ihan helposti tuntunut menevän kuin yhdessä asennossa kasaan.
Kuinka korkealle teillä lämmöt ovat nousseet nesteiden tai pumpun vaihdon jälkeen? Onko muita kohtia ilmata järjestelmä kuin se jäähdyttäjän etukulman ruuvi?
Viimeksi muokannut Tekijä, 19 Syys 2006, 16:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Juuri näin, uutta kehiin. Sen olen kantapää kautta opiskellut. Aikoinaan kun rasvanäpin kanssa tuota mokkulaa kasattiin, ja jos muistan oikein niin sen sai kasaan yhdessä asennossa. Olisimmekohan edes kokeilleet muita osien asentoja kuin mihin se loksahti kerrasta ?. Mulla korjaussarja auttoi vain hetken (viikon pari). Uusi osa sen sijaan poisti kaikki ylimääräiset rapinat ja raksutukset.Epezi kirjoitti:Niinkuin täällä foorumilla on pariin kertaa todettu, ei tuo korjaussarja kannata, vaan aina uutta kehiin.
Ihmetyttää! Ei kai uusi osa voi tilannetta huonontaa ?Epezi kirjoitti:Toisaalta kummalta sekin tuntuu että korjaussarjan takia pahenisi
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moderaattorit huom !
Pitäisiköhän se ajoituksen muuntimen korjaussarjan asennusselostus poistaa, ettei ihmiset enää mene samaan hassuun kuin allekirjoittanut ja eräät muut ? Tai sitten josko joku teistä modeista laittaisi sinne varoituksen sanan ?
Korjaussarjan asennus ei ole näyttänyt tuottavan minkäänlaisia positiivisia tuloksia juuri kenellekään - vai onko ?. Yritin kommentoida sinne tekniseen osioon, vaan enpä päässyt.
Pitäisiköhän se ajoituksen muuntimen korjaussarjan asennusselostus poistaa, ettei ihmiset enää mene samaan hassuun kuin allekirjoittanut ja eräät muut ? Tai sitten josko joku teistä modeista laittaisi sinne varoituksen sanan ?
Korjaussarjan asennus ei ole näyttänyt tuottavan minkäänlaisia positiivisia tuloksia juuri kenellekään - vai onko ?. Yritin kommentoida sinne tekniseen osioon, vaan enpä päässyt.
En tiedä kannattaako hyvin tehtyä ohjetta poistaa, mutta ainakin kannattaa lisätä vinkkejä siitä ettei ongelmat välttämättä katoa.
Minulla nyt oleva vika kuitenkin tuntuu omituiselta/harvinaiselta, kun tilanne korjauksen jälkeen huononee. Siispä luulen että tämä kannatta käydä täällä foorumilla kokonaisuudessaan läpi -> voi kirjoittaa lopulta otsikkoon "ratkaistu".
Minulla nyt oleva vika kuitenkin tuntuu omituiselta/harvinaiselta, kun tilanne korjauksen jälkeen huononee. Siispä luulen että tämä kannatta käydä täällä foorumilla kokonaisuudessaan läpi -> voi kirjoittaa lopulta otsikkoon "ratkaistu".
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Täällä myydään palstalla se oli myynnissä. Taisi olla nimim "Teuhka", jolta sen ostin ? Olin hyvin tyytyväinen osaan. Hintaa en tarkalleen muista, mutta asiakasystävällinen se ainakin oli. Kiitokset Teuhkalle, jos satut tätä lukemaan. En tajua, miksi se maksaa mm. Deltassa niin tolkuttomasti.
Ricambi Heikalla taitaa olla kanssa melkoisen ok hinnalla sitä mokkulaa tarjolla.
Ricambi Heikalla taitaa olla kanssa melkoisen ok hinnalla sitä mokkulaa tarjolla.
Jos jokin hydraulinen venttiilinnostin on päässyt tyhjenemään, niin miten sen asian voi testata? Onko niin, että toimiva nostin on tiiviisti vasten nokka-akselia ja tyhjä/ei toimiva nostin pienen välyksen kanssa?
Nyt kuuluva ääni on aika lähellä hydrauleilla varustetun venttiilikoneiston nakutusta, joka johtuu juuri öljyn puutteesta nostimessa.. Siihen ei ajoituksenmuuntimen pitäisi kai vaikuttaa?
Edelleen kysyn, mistä ääni kuluneen ajoituksenmuuntimen tapauksessa tulee? Eikö muuntimessa tasapainoile jousivoima ja öljynpaine? Jos ei riittävästi jousivoimaa (jousi kulunut) eikä öljynpainetta (esim. startatessa) niin eikö silloin ole väljyyttä joka aiheuttaa pyörivässä liikkeessä "nakutusta". Olenko ihan hakuteillä?
Nyt kuuluva ääni on aika lähellä hydrauleilla varustetun venttiilikoneiston nakutusta, joka johtuu juuri öljyn puutteesta nostimessa.. Siihen ei ajoituksenmuuntimen pitäisi kai vaikuttaa?
Edelleen kysyn, mistä ääni kuluneen ajoituksenmuuntimen tapauksessa tulee? Eikö muuntimessa tasapainoile jousivoima ja öljynpaine? Jos ei riittävästi jousivoimaa (jousi kulunut) eikä öljynpainetta (esim. startatessa) niin eikö silloin ole väljyyttä joka aiheuttaa pyörivässä liikkeessä "nakutusta". Olenko ihan hakuteillä?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Siitä kalkatuksen aiheuttajasta ei taida olla ihan varmaa tietoa, siinä JiiPeen ääntävässä variaattorissa ei silmämääräisesti näkynyt mitään kulumia sisällä eikä jousikaan tuntunut kuoleentuneelta uuteen verrattuna. Eipä tuon luulisikaan sisuskaluiltaan miksikään kuluvan, liikkuu niin harvakseltaan ja aina hyvin öljyttynä.
Olen nyt kahteen autoon variaattorin vaihtanut ja ollut vaihtamassa yhteen sisuskaluja, kaikki ovat remontin jälkeen jääneet jonkin verran raksuttamaan. Sitten noin vuorokaudessa se ääni on hävinnyt, tiedä sitten miksi. Ainakin oma Sparkki kävi 30 tuhatta remontin jälkeen ajettuna vielä oikein siististi eli ääni ei palannut siihen mennessä kun myin härvelin pois.
Jos ääntää ilman järjellistä syytä niin kannattaisi ehkä kokeilla Fortéa tms. pesua? Hydraulipainimen öljyreikä kun ei turhan iso ole, ei sinne paljon kakkaa tarvitse eksyä niin jo naputtaa.
Olen nyt kahteen autoon variaattorin vaihtanut ja ollut vaihtamassa yhteen sisuskaluja, kaikki ovat remontin jälkeen jääneet jonkin verran raksuttamaan. Sitten noin vuorokaudessa se ääni on hävinnyt, tiedä sitten miksi. Ainakin oma Sparkki kävi 30 tuhatta remontin jälkeen ajettuna vielä oikein siististi eli ääni ei palannut siihen mennessä kun myin härvelin pois.
Jos ääntää ilman järjellistä syytä niin kannattaisi ehkä kokeilla Fortéa tms. pesua? Hydraulipainimen öljyreikä kun ei turhan iso ole, ei sinne paljon kakkaa tarvitse eksyä niin jo naputtaa.
- Epäkelpokeräilijä -
Purettuani ajoituksenmuuntajan mittailin uutta ja vanhaa jousta sekä muovialuslevyjä keskenään. Vanhan (107tkm ajetun) jousen pituus kuormittamattomana oli selvästi lyhempi kuin uuden, jotain luokkaa 56mm vs. 60mm. Samoin se vanha muovinen aluslevy oli millin ohuempi kuin uusi. Näiden kulumien perusteella sinne variaattorin sisään voisi hyvinkin syntyä reilu väljyys niiden kartiohampaisien rattaiden hallitsemattomalle liikkumiselle ja äänen lähteelle. Mutta kuten sanottu, ei tarkkaa tietoa asiasta helposti ole saatavilla.
Onko kenelläkään tullut vastaan, että olisi saanut ko variaattorin virheellisesti kasaan korjaussarjan asennuksen yhteydessä tjsp?
Vähän OT, mutta uusien 3,2 V6 moottorien yhteydessä puhutaan termistä "Twin Phaser" joka ainakin Breran esitteen mukaan tarkoittaa kaikissa neljässä nokka-akselissa olevaa ajoituksenmuunninta. Onko kukaan katsonut ePER:ltä millä varaosanumeroilla nuo muuntimet ovat? Tuli vaan mieleen, että jos ne nyt vuosien jälkeen olisivat saaneet ajoituksenmuuntimen rakenteen kuntoon ja kestäisivät pidempään.
Niin ja tietenkin ajan tässä takaa, että jos vaikka olisi uudet parannetut sopivia näihin vanhempiin TS:in kanssa. Taitaa olla toiveajattelua...
Onko kenelläkään tullut vastaan, että olisi saanut ko variaattorin virheellisesti kasaan korjaussarjan asennuksen yhteydessä tjsp?
Vähän OT, mutta uusien 3,2 V6 moottorien yhteydessä puhutaan termistä "Twin Phaser" joka ainakin Breran esitteen mukaan tarkoittaa kaikissa neljässä nokka-akselissa olevaa ajoituksenmuunninta. Onko kukaan katsonut ePER:ltä millä varaosanumeroilla nuo muuntimet ovat? Tuli vaan mieleen, että jos ne nyt vuosien jälkeen olisivat saaneet ajoituksenmuuntimen rakenteen kuntoon ja kestäisivät pidempään.
Niin ja tietenkin ajan tässä takaa, että jos vaikka olisi uudet parannetut sopivia näihin vanhempiin TS:in kanssa. Taitaa olla toiveajattelua...
Nykyinen osanumero 60666199 (ilmeisesti tullut myyntiin 2003), aikaisemmat viritelmät 60651965 ja 60815644Tekijä kirjoitti:Onko kukaan katsonut ePER:ltä millä varaosanumeroilla nuo muuntimet ovat?
Uuteen 3.2l V6:een en löytänyt numeroita, ei ollut kuin 2.2 JTS, eikä siinä näkynyt muunninta.
Muok: nuo osanumerot siis 2.0 TS:n muuntimia
VMP
kaikkein ihmeellisintä on että ne toimivat 8 venasissa koneissa....Tekijä kirjoitti:? Tuli vaan mieleen, että jos ne nyt vuosien jälkeen olisivat saaneet ajoituksenmuuntimen rakenteen kuntoon ja kestäisivät pidempään.
Niin ja tietenkin ajan tässä takaa, että jos vaikka olisi uudet parannetut sopivia näihin vanhempiin TS:in kanssa. Taitaa olla toiveajattelua...
edit ja twin phaser on kaikissa uusissa bensakoneissa siitä 1,8sta ei ole tietoa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Tuossa saattaa olla ideaa.
Oman muuntimen kolinat kylmäkäynnistyksissä loppuivat korjaussarjan asennuksen jälkeen lähes täysin, kun taas lämpimänä/kuumana käynnistettäessä muunnin kolisee 99%:n varmuudella. Korjaussarjan asennuksesta on jo kulunut 1,5 vuotta ja 30 tkm.
Omassa päässä olen pähkäillyt asian niin, että lämpimät öljyt juoksevampana katoavat koneen yläkerrasta tehokkaammin. Mikä logiikka siinä sitten on että kylmänä muunnin ei toisaan pahemmin kolise, on melkoinen mysteeri. Tuskinpa ne öljyt yön aikana kapillaari-ilmiönkään avulla sinne muuntimeen nousee.
Oman muuntimen kolinat kylmäkäynnistyksissä loppuivat korjaussarjan asennuksen jälkeen lähes täysin, kun taas lämpimänä/kuumana käynnistettäessä muunnin kolisee 99%:n varmuudella. Korjaussarjan asennuksesta on jo kulunut 1,5 vuotta ja 30 tkm.
Omassa päässä olen pähkäillyt asian niin, että lämpimät öljyt juoksevampana katoavat koneen yläkerrasta tehokkaammin. Mikä logiikka siinä sitten on että kylmänä muunnin ei toisaan pahemmin kolise, on melkoinen mysteeri. Tuskinpa ne öljyt yön aikana kapillaari-ilmiönkään avulla sinne muuntimeen nousee.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eikös MotorUp:in pitäis voidella aina.
Sinänsä tuossa on niin vähän osia. "Väsyä" ei pitäisi kuin sen jousen. Ainakaan normaalisti se rihlotus liikkuu niin harvoin että tuskin pystyy kulumaan. Lika voisi estää homman toimivuuden. Edelleen minulle hämäränpeitossa se mikä tuossa alkaa naputtamaan? Rihlotus, jousi ?? Ja muuttuko sen äänen mukana kokoajan ajoitus ja välittyykö se nykiminen jakohihnaan?

Sinänsä tuossa on niin vähän osia. "Väsyä" ei pitäisi kuin sen jousen. Ainakaan normaalisti se rihlotus liikkuu niin harvoin että tuskin pystyy kulumaan. Lika voisi estää homman toimivuuden. Edelleen minulle hämäränpeitossa se mikä tuossa alkaa naputtamaan? Rihlotus, jousi ?? Ja muuttuko sen äänen mukana kokoajan ajoitus ja välittyykö se nykiminen jakohihnaan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Selvittelin tuota osanumeroa (71715450) mikä jutussa mainittiin. Se on se variaattorin korjaussarja, missä tulee se muovialuslevy ja jousi. Siispä takaiskuventtiiliä ei näillä tiedoilla tehtaalta saa.
Jokin viritys tietenkin voisi olla mahdollinen, mutta pitää löytyä aika monta tyytyväistä käyttäjää ennenkuin itse uskallan variaattorin öljylinjaan ylimääräistä takaiskuventtiiliä laittaa... Toivottavasti lataisivat kuvia sinne foorumiin pikimmiten.
Jokin viritys tietenkin voisi olla mahdollinen, mutta pitää löytyä aika monta tyytyväistä käyttäjää ennenkuin itse uskallan variaattorin öljylinjaan ylimääräistä takaiskuventtiiliä laittaa... Toivottavasti lataisivat kuvia sinne foorumiin pikimmiten.
Ongelmat ratkaistu (toivottavasti).
Eli käytin vielä kertaalleen venttiilikopan auki. Ja niinhän oli, että kaikki imuventtiilien painimet liikkuivat sormin painamalla noin puoli senttiä alaspäin. Mutta pakopuolella ei saanut nokan ja painimen väliin minkään vahvuista rakotulkkia edes voimakkaamminkaan painamalla. Tästä johtopäätöksenä; kun käyttää nokka-akselin pois paikaltaan niin hydraulipainimet pääsevät nousemaan "lepoasentoon" jossa tyhjenevät öljystä. Ei ole tullut ennen tällaista ilmiötä vastaan, ja siksi ääni tuntui voimakkaalta ja huolestuttavalta. Nyt käytin konetta noin 20min, jonka jälkeen viimenenkin ääntä pitävä hydrauli vaimeni.
Lämpöjen nousu ilmeisesti liittyi jäädytysjärjestelmän ilmautumiseen, koska nyt käytettäessä lämmöt nousivat tyhjäkäynnillä tasaisesti ja flekti alkoi puhaltamaan hieman 90C:n yläpuolella.
Se, että hiljenikö ajoituksenmuunnin tämän korjauksen yhteydessä on kokonaan toinen juttu. Mielestäni se ääni joka ennen tuli ajoituksenmuuntimesta, on ainakin osittain edelleen "tallella". Tosin auto on seisonnassa, joten en päässyt starttailemaan useita kertoja pidempien ja lyhempien ajomatkojen jälkeen. Voin kommentoida tähän ketjuun siitä noin kuukauden sisään, kunhan prätkäkausi loppuu ja 156 palaa ajoon.
Harmillista, etten ottanut valokuvaa vanhasta ja uudesta ajoituksenmuuntimen jousesta vierekkäin. Koska se kokonaispituuden ero oli mielestäni niin huomattava, ettei se vaikuttanut kyllä "kuoleentumiselta". Mitä tulee mieleeni, niin juuri sen jousen lepopituuden ero on ollut syynä koko variaattorin varaosanumeron muutoksiin. Siitähän on olemassa kolme eri numeroa, joista viimeisin on vuodelta 2003.
Mikä olisi mielenkiintoista, että ne kenellä on uudehko(esim 2004 tai uudempi) TwinSpark koneinen Alfa jolla ajettu yli 60tkm, voisivat kommentoida onko kyseistä ääntä näistäkin autoista havaittavissa. 147:aahan saa edelleen TwinSpark:ina...
Eli käytin vielä kertaalleen venttiilikopan auki. Ja niinhän oli, että kaikki imuventtiilien painimet liikkuivat sormin painamalla noin puoli senttiä alaspäin. Mutta pakopuolella ei saanut nokan ja painimen väliin minkään vahvuista rakotulkkia edes voimakkaamminkaan painamalla. Tästä johtopäätöksenä; kun käyttää nokka-akselin pois paikaltaan niin hydraulipainimet pääsevät nousemaan "lepoasentoon" jossa tyhjenevät öljystä. Ei ole tullut ennen tällaista ilmiötä vastaan, ja siksi ääni tuntui voimakkaalta ja huolestuttavalta. Nyt käytin konetta noin 20min, jonka jälkeen viimenenkin ääntä pitävä hydrauli vaimeni.
Lämpöjen nousu ilmeisesti liittyi jäädytysjärjestelmän ilmautumiseen, koska nyt käytettäessä lämmöt nousivat tyhjäkäynnillä tasaisesti ja flekti alkoi puhaltamaan hieman 90C:n yläpuolella.
Se, että hiljenikö ajoituksenmuunnin tämän korjauksen yhteydessä on kokonaan toinen juttu. Mielestäni se ääni joka ennen tuli ajoituksenmuuntimesta, on ainakin osittain edelleen "tallella". Tosin auto on seisonnassa, joten en päässyt starttailemaan useita kertoja pidempien ja lyhempien ajomatkojen jälkeen. Voin kommentoida tähän ketjuun siitä noin kuukauden sisään, kunhan prätkäkausi loppuu ja 156 palaa ajoon.
Harmillista, etten ottanut valokuvaa vanhasta ja uudesta ajoituksenmuuntimen jousesta vierekkäin. Koska se kokonaispituuden ero oli mielestäni niin huomattava, ettei se vaikuttanut kyllä "kuoleentumiselta". Mitä tulee mieleeni, niin juuri sen jousen lepopituuden ero on ollut syynä koko variaattorin varaosanumeron muutoksiin. Siitähän on olemassa kolme eri numeroa, joista viimeisin on vuodelta 2003.
Mikä olisi mielenkiintoista, että ne kenellä on uudehko(esim 2004 tai uudempi) TwinSpark koneinen Alfa jolla ajettu yli 60tkm, voisivat kommentoida onko kyseistä ääntä näistäkin autoista havaittavissa. 147:aahan saa edelleen TwinSpark:ina...
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Vähän myöhässä, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan
Täällä on -04 vajaa 126tkm ajettu ts ja kone käy lievästi dieselimäisesti. Dieselin "naputus" kuuluu startista kuumaksi asti ei muutu oikeen mihinkään siinä välissä ja sen jälkee. ajoituksen muunninko oireilee vai tekikös se hetkittäin naputusta ja toi jatkuva naputus tulee hydraulinostimesta.
Onko noista korjaus sarjoista parempia kokemuksia, vai edelleel toimii tai ei.

Täällä on -04 vajaa 126tkm ajettu ts ja kone käy lievästi dieselimäisesti. Dieselin "naputus" kuuluu startista kuumaksi asti ei muutu oikeen mihinkään siinä välissä ja sen jälkee. ajoituksen muunninko oireilee vai tekikös se hetkittäin naputusta ja toi jatkuva naputus tulee hydraulinostimesta.
Onko noista korjaus sarjoista parempia kokemuksia, vai edelleel toimii tai ei.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Mä harkitsisin forte-huuhtelua ensinnä. Ja kurkkaisin nokka-akselien yms kunnon, samalla näkisi onko paikat puhtaat. Öljykorkin kauttakin voi asiaa päätellä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Ajamallahan toi vois rauhottua, mutta ei leimaa ja talvirenkaita, kesärenkaat aika lipsakkaat.
Hihnakin olis hyvä vaihtaa, samalla menis muunnin ja nostimet jos ei äänet häviä.
Jos vaihtas hihnan ja sit fortet ja muut mömmöt kehiin ja antaa naputtaa jos ei tokene.
Toi muuntimen korjaus sarjakaan kallis olis, menis siinä sivussa.
Hihnakin olis hyvä vaihtaa, samalla menis muunnin ja nostimet jos ei äänet häviä.
Jos vaihtas hihnan ja sit fortet ja muut mömmöt kehiin ja antaa naputtaa jos ei tokene.
Toi muuntimen korjaus sarjakaan kallis olis, menis siinä sivussa.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: Ajoituksenmuunnin korjattu -> ääni paheni *ratkaistu*
Ainakin omassa twin sparkissa muunnin oireilee vain 10-15 sekuntia käynnistyksen jälkeen.JVTL kirjoitti:Vähän myöhässä, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan![]()
Täällä on -04 vajaa 126tkm ajettu ts ja kone käy lievästi dieselimäisesti. Dieselin "naputus" kuuluu startista kuumaksi asti ei muutu oikeen mihinkään siinä välissä ja sen jälkee. ajoituksen muunninko oireilee vai tekikös se hetkittäin naputusta ja toi jatkuva naputus tulee hydraulinostimesta.
Onko noista korjaus sarjoista parempia kokemuksia, vai edelleel toimii tai ei.