alfan luotettavuus
Valvoja: Moderators
alfan luotettavuus
auto tarvitsisi hankkia ja alfa tuntuisi miellytävän kaikkein eniten, joten siitä muutama kysymys, tarkoitus olisi mahdollisesti hankkia 88-95 vm alfa (164, 6 koneella, miellyttäisi ainakin silmää ja uskoisin että potkuakin on jonkin verran) eli pitääkö paikkansa usein kuulemani väitteet että alfa on huono auto suomen oloihin, olisi paljon vikoja, ja saisi yksinkertaisesti korjata koko ajan, legendat ovat legendoja mutta olisi kiva tietää että onko tässä edes jotain perää. lisäksi laittakaa muitakin alfan huonoja ja hyviä puolia ja syitä miksi kannattaisi ostaa tai ei kannattaisi, olisin kiitollinen jos joku viittii vastata kun ei autokaupoille kannata ihan suin päinkään rynnätä.
Re: alfan luotettavuus
Joo, ei nämä alfat sovi Suomen kylmiin oloihin ollenkaan. Joka toisesta puuttuu lämmityslaite ja jos se onkin, niin ei se toimi.springer kirjoitti: eli pitääkö paikkansa usein kuulemani väitteet että alfa on huono auto suomen oloihin
Koko ajan näitä saa olla ropaamassa. Ikinä ei tule päivää ilman uutta vikaa. Itsekin elän kahden auton helvetissä. Siitä voi jokainen miettiä kuinka paljon aikaa menee tallissa. Välillä ei edes nukkumaan ehdi, kun niin kiirettä pitää.olisi paljon vikoja ja saisi yksinkertaisesti korjata koko ajan
Legendat yleensä pitävät paikkansa, sillä eihän ne muuten olisi edes legendoja. Esson baarista yleensä kuulee totuuden.legendat ovat legendoja mutta olisi kiva tietää että onko tässä edes jotain perää
Mikäli yllä olevan tekstin on lukenut, niin voidaan ihmetellä kannattaako näitä edes ostaa? Tämä foorumikin on esimerkkejä täynnä, mutta tuskin kukaan jaksaa mitään hakuja käyttää...lisäksi laittakaa muitakin alfan huonoja ja hyviä puolia ja syitä miksi kannattaisi ostaa tai ei kannattaisi
Ole hyvä vaan.olisin kiitollinen jos joku viittii vastata kun ei autokaupoille kannata ihan suin päinkään rynnätä
Osta 2-litranen 164 super tai vm 1992 tai uudempi 2-litranen..
Vedät ainakin talveksi huohotinputken vapaaksi ulkoilmaan, peität nokkamaskia osittain ja voitelet lukkoja ja ovitiivisteitä ahkeraan...
Ja hyvät renkaat alle, 164:en painojakauma on hieman peräpainonen pikkukoneella, vetopito hieman huono mutta toisaalta perä ei lähde tahattomasti viipottamaan.
Ei ole lämpöisin mahdollinen Alfa mutta jotenkuten talvellakin toimiva, pienellä aikaa ei lämpiä heti mutta noin 10km matkalla kyllä..
Paremmin kuiteskin kuin VAG dieselit.
Varaudu silti yllättäviin ongelmiin.
Vedät ainakin talveksi huohotinputken vapaaksi ulkoilmaan, peität nokkamaskia osittain ja voitelet lukkoja ja ovitiivisteitä ahkeraan...
Ja hyvät renkaat alle, 164:en painojakauma on hieman peräpainonen pikkukoneella, vetopito hieman huono mutta toisaalta perä ei lähde tahattomasti viipottamaan.
Ei ole lämpöisin mahdollinen Alfa mutta jotenkuten talvellakin toimiva, pienellä aikaa ei lämpiä heti mutta noin 10km matkalla kyllä..
Paremmin kuiteskin kuin VAG dieselit.
Varaudu silti yllättäviin ongelmiin.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Sivun ylälaidassa on haku-nappi, sillä kannattaa etsiskellä, sillä samankaltaisia kysymyksiä/ niihin vastauksia löytyy runsaasti. 164 on hintaansa nähden loistava auto. Kuutosessa on äänet ja tehotkin ihan kohdallaan. Mallikohtaisia akilleenkantapäitä toki Alfoista löytyy, mutta niinpä niitä löytyy kaikista muistakin merkeistä. Itselläni on kolmas Alfa peräkkäin ihan vapaasta tahdosta, enkä pidä itseäni tyhmänä, saati masokistina. Minulla on ollut 75 Ts, 156 SW Super ja nyt tämä 166 Ts ja asustelen Napapiirin "päällä". Kaikilla olen pärjännyt mainiosti ja käynnistyvyys on ollut virheetöntä, vaikka nykyisessä Alfassani ei ole edes moottorinlämmitintä. 156 on lämpimin auto mihin olen koskaan törmännyt. Tutkiskele vanhoja keskusteluja, niistä saa hyvät perustiedot ja käy sitten koeajamassa useampi yksilö, niin pääset jyvälle hommasta. Ei kannata "tyrmätä" 2 litraista Twinsparkiakaan. Siinäkin koneessa on kohtalaisesti ruutia (148hv, eli lähes saman verran kuin monen kilpailijan kuutosessa ) ja polttoainetalous on kohdallaan.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Mulla oli 6kk vm.90 164 3.0 ennen lunariin menoa joka ei tässä tapauksessa ollut oma moga ja ainoa toimenpide oli känkän kiristys katsastukseen, vaikkakin känkkään kylläkin jotain palikkaa olisi pitänyt hommata. Ainiin ja kilsoja oli lähelle 400k. mittarin käännön selvittyä. ABSit ei pelittänyt, muu kama kyllä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Nuo huollot kannattaa tehdä, säästyy monelta murheelta.jiiässä kirjoitti:Osta 2-litranen 164 super tai vm 1992 tai uudempi 2-litranen..
Vedät ainakin talveksi huohotinputken vapaaksi ulkoilmaan, peität nokkamaskia osittain ja voitelet lukkoja ja ovitiivisteitä ahkeraan...
Mielestäni on silti keulapainoinen vaikka pikkukone keulalla olisikinjiiässä kirjoitti:Ja hyvät renkaat alle, 164:en painojakauma on hieman peräpainonen pikkukoneella, vetopito hieman huono mutta toisaalta perä ei lähde tahattomasti viipottamaan.
Talvella minua haittasi auton iso koko, ei mahtunut kunnolla ajokaistalle jos oli paljon irtolunta tai vastaavia auraamattomia teitä.
Semmoinen talviominaisuus on että tuulilasin pyyhkijöitä ei saanut nostettua ylös, ainoastaan muutaman senttimetrin. Parannettinko rakennetta myöhemmin en tiedä.
Hyvin se 164 pakkasilla käynnistyi vaikkei ollut lämmitysmahdollisuuttakaan.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Omien kokemusten mukaan Alfa Romeo - kylläkin springerin etsimää uudempi - menee kyllä ainoana käyttöautonakin. Toki omalla kohdallani käyttöauto ei tarkoita sitä, että ajelen luistimet jalassa takakontti täynnä heinäpaaleja.Silvio kirjoitti:Oon sanonu ennenki ja sanon nytkin: Jos se tulee ainooks käyttöautoks ni osta mazda tai honda! Jos auto on intohimo eikä pikkuviat (joskus vähä isommatkin) haittaa, niin sitten italiaano!
88-95-malliset autot ovat merkistä riippumatta yksilöitä, joten yhtä hyvin voit löytää toimivan Alfan kuin rikkinäisen Toyotankin.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Silvio, mä on aivan erimieltä sun kanssa!
Mulla on Alfa 33 jolla on ajettu useita satoja tuhansia kilsoja ja se on mun käyttöauto ja se on toiminnut aina virheettömästi. Ainoa miinus on että lämmitys laite ei oo kovin tehokas, mutta muuten tosi luotettavaa auto. Aina akäynistyy eikä mitään vikaa ilmestenyt. Ainoa vaihtoehto sille on 164 Q4 Neliapila, muuten ei vaihtoa!
Mä on aina sanonut, että jos Alfa huoletaan kunnolla eikä revitaan kuin Formula autoa ja sen omistaja ei oo lippalippis poika niin se lyö Mersukin.
Mulla on Alfa 33 jolla on ajettu useita satoja tuhansia kilsoja ja se on mun käyttöauto ja se on toiminnut aina virheettömästi. Ainoa miinus on että lämmitys laite ei oo kovin tehokas, mutta muuten tosi luotettavaa auto. Aina akäynistyy eikä mitään vikaa ilmestenyt. Ainoa vaihtoehto sille on 164 Q4 Neliapila, muuten ei vaihtoa!
Mä on aina sanonut, että jos Alfa huoletaan kunnolla eikä revitaan kuin Formula autoa ja sen omistaja ei oo lippalippis poika niin se lyö Mersukin.
Nothing beats cubic inch
ihan jees mutta mä puhun hondasta ja mazdasta OMAN KOKEMUKSEN kautta.. -00 accord ja 98 626 oli sellaisia autoja joitten remontit tehtiin huolto-asemalla,tarkemmin sanottuna bensapistoolilla! SILTI 156 sen luonne on jotain semmosta mihin noi ei pääse,ja sallin siltä vikoja hyvinkin paljon.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Oliskohan kuitenkin kyseessä tulpan liiallinen kiristys? Noita nyt on nähty monissa eri merkeissä. Ei ole turhaan noi momentti arvot noille tulpille.Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko
Jos pitää kysyä foorumilta, että uskaltaako ostaa Alfan, niin ei ehkä kannata ostaa, vaan ostaa sen Toyotan. Auto se Alfakin on, ei sen kummallisempi kuin muutkaan.
EDIT: Kaiken saa rikki , jos haluaa !
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Eiköhän tuo tulpan hajoaminen voi sattua missä autossa tahansa varsinkin jos vaihtoväli on se 100 tkm. Tai vaikka vaihtoväli olisi vähemmänkin jos sen kiristää liian tiukkaan...Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
33:n palveli täysin käyttöautona. 75:n kin ihan täysin. Itse varmasti harkitsisin 164 TS:ää. Kuitenkin jos autolla on ikää se n. 10-15 vuotta voi odottaa jotakin pieniä murheita.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
No itselläni on noi japanilaiset autot harrastekohteina(6kpl ma-kilvissä) ja
muutama työn alla
Alfa 164 3,0V6 taas käyttöautona johtuen se luotettavuudesta sekä yli-
voimaisesta toimintavarmuudesta verrattuna noihin harrasteautoihin.
Ei ole lohkolämmitintä,ei tallia hyttistartti joka toimii ja kun
on kesä ajettu noilla leluilla auto tuntuu todella hyvältä
muutama työn alla
Alfa 164 3,0V6 taas käyttöautona johtuen se luotettavuudesta sekä yli-
voimaisesta toimintavarmuudesta verrattuna noihin harrasteautoihin.
Ei ole lohkolämmitintä,ei tallia hyttistartti joka toimii ja kun
on kesä ajettu noilla leluilla auto tuntuu todella hyvältä
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ja alfistit on vakavaa sakkia E: koetin saada tuon autonAlfa kommentin samaan muttein natsannut.Hepa kirjoitti:Eiköhän tuo tulpan hajoaminen voi sattua missä autossa tahansa varsinkin jos vaihtoväli on se 100 tkm. Tai vaikka vaihtoväli olisi vähemmänkin jos sen kiristää liian tiukkaan...Silvio kirjoitti:Lueppas tuo "kiireellistä apua tarvitaan" otsikko... Esim tuommosia hommia että kannesta häviää kierteet autossa jossa on 100 TKM tulpanvaihtoväli..... Ei todennäköisesti esiinny missään muussa autossa kun näissä meiän härveleissä.... Editoidaan sen verran että kierteitten menosta ei vissiin ollu kysymys...
33:n palveli täysin käyttöautona. 75:n kin ihan täysin. Itse varmasti harkitsisin 164 TS:ää. Kuitenkin jos autolla on ikää se n. 10-15 vuotta voi odottaa jotakin pieniä murheita.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuonikäinen 164 voi olla ihan mitä tahansa; loppuunajettu, pilalle rässitty mätä paska jossa ei ole yhtään ehjää osaa, tai sitten siistikuntoinen ja toimiva peli, joka ei tarvitse kuin bensaa tankkiin antaakseen hienon kyydin. Noh, joku ylimääräinen varoitusvalo voi siinäkin joskus vilkkua.
Kyllä nuo minusta palvelevat käyttöautoina vallan hyvin jos vaan ovat kunnossa pidettyjä, itsellä ei ainakaan ollut ominaisuuksien kannalta muuta narisemista kuin hitaanlainen lämpiäminen kylmillä keleillä ja toisessa yksilössä talvella jäätyvät ovien lukkomekanismit.
Vanhaa Alfaa hankkiessa kannattaa kuitenkin muistaa pari juttua:
1. Osta hyvä. Halpa käy kalliiksi.
2. Halvan auton ylläpito ei välttämättä ole halpaa, älä pistä hankintaan viimeisiä rahojasi.
3. Alfa on suunniteltu ja rakennettu osin tunteella, ei järjellä. Jos hölmösti toteutetut pikkujutut (esim. <vm.90 bensatankin luukun avausnappula ohjauspylvään alapinnassa näkymättömissä) tai erinäiset pikkuviat (esim. joskus turhaan vilkkuvat merkkivalot, pätkivät lasinnostimien katkaisijat) ylittävät kipukynnyksen, se ei ole sinun autosi.
4. Harvinaisempien mallien (kuten V6) osista ei paljoakaan saa tarvikkeena. Alkuperäisvaraosat eivät ole halpoja.
5. Kaikki nyrkkipajat eivät halua koskea Alfaan, edes niihin malleihin missä tekniikka on suht tavanomaista.
Jos et noita säikähdä, voit saada tyylikkään, hiljaisen, tilavan, hyvin varustetun, suorituskykyisen ja ajettavan auton halvalla. It's up to you.
Kyllä nuo minusta palvelevat käyttöautoina vallan hyvin jos vaan ovat kunnossa pidettyjä, itsellä ei ainakaan ollut ominaisuuksien kannalta muuta narisemista kuin hitaanlainen lämpiäminen kylmillä keleillä ja toisessa yksilössä talvella jäätyvät ovien lukkomekanismit.
Vanhaa Alfaa hankkiessa kannattaa kuitenkin muistaa pari juttua:
1. Osta hyvä. Halpa käy kalliiksi.
2. Halvan auton ylläpito ei välttämättä ole halpaa, älä pistä hankintaan viimeisiä rahojasi.
3. Alfa on suunniteltu ja rakennettu osin tunteella, ei järjellä. Jos hölmösti toteutetut pikkujutut (esim. <vm.90 bensatankin luukun avausnappula ohjauspylvään alapinnassa näkymättömissä) tai erinäiset pikkuviat (esim. joskus turhaan vilkkuvat merkkivalot, pätkivät lasinnostimien katkaisijat) ylittävät kipukynnyksen, se ei ole sinun autosi.
4. Harvinaisempien mallien (kuten V6) osista ei paljoakaan saa tarvikkeena. Alkuperäisvaraosat eivät ole halpoja.
5. Kaikki nyrkkipajat eivät halua koskea Alfaan, edes niihin malleihin missä tekniikka on suht tavanomaista.
Jos et noita säikähdä, voit saada tyylikkään, hiljaisen, tilavan, hyvin varustetun, suorituskykyisen ja ajettavan auton halvalla. It's up to you.
- Epäkelpokeräilijä -