Eri moottorien öljyn kulutus
Valvoja: Moderators
Eri moottorien öljyn kulutus
Kertokaapa mulle, paljonko Alfanne kuluttavat öljyä
Omat kokemukset per 1000km
75 1.6 1.0 l
147 1.6 120 hp 0,5 l
156 V 6 0,0 l
Kaikki autot alle 100.000 ajettuja ja käyttö sekalaista ajoa.
Kiinnostais tietää mm. 2.0 litraisten 156 ja 147 vastaavat.
Ps 1.6 Marea 0.0 l , kokemusta kahdesta ,samoin 1.4 Brava
Omat kokemukset per 1000km
75 1.6 1.0 l
147 1.6 120 hp 0,5 l
156 V 6 0,0 l
Kaikki autot alle 100.000 ajettuja ja käyttö sekalaista ajoa.
Kiinnostais tietää mm. 2.0 litraisten 156 ja 147 vastaavat.
Ps 1.6 Marea 0.0 l , kokemusta kahdesta ,samoin 1.4 Brava
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Edellisen omistajan - tai oikeemmin toiseksi edellisen - 10 vuoden kirjanpidon perusteella 75 1.6 TC on vienyt 0.5 - 1 litraa tuhannella melkein alusta asti. Tainnu mobilin ralliformulaa lähinnä pyöriä koneessa... Reippaalta kuitenkin mielestäni vaikuttaa vaikka tuon ns. kuuluukin voiteluainetta kuluttaa.
Noh sillä selviää kun lisäilee tunnollisesti ja hajamieliselle tuossa on se öljynmäärän varovälkkykin, mikä kuulemma taisi jopa toimia. Mikä kyllä olisi ehdottomasti kuulunut 156:eenkin
Noh sillä selviää kun lisäilee tunnollisesti ja hajamieliselle tuossa on se öljynmäärän varovälkkykin, mikä kuulemma taisi jopa toimia. Mikä kyllä olisi ehdottomasti kuulunut 156:eenkin

-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
1992 33 1.7 8V: 0.05l/1000 km, ajettu n.230 tkm, kulutus pysynyt samana viimeisen 100000 km.
1997 155 2.0 TS 16V: 0.2l/1000 km, ajettu 152 tkm, kulutus ollut samaa luokkaa myös edellisen omistajan aikana.
Edit: molemmissa Mobil 1 5W-50
1997 155 2.0 TS 16V: 0.2l/1000 km, ajettu 152 tkm, kulutus ollut samaa luokkaa myös edellisen omistajan aikana.
Edit: molemmissa Mobil 1 5W-50
Viimeksi muokannut Pepperoni, 07 Joulu 2005, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
164 V6 aj. n. 220tkm ennen koneen avaamista n. 1 l / 1000km, avaamisen jälkeen n. 0,5 l / 1000km.
GTV 1.8 TS aj. n. 100tkm, n. 0,1 l /1000km
Muiden autojen kulutuksia ei ole tullut niin katseltua, mutta jotain tämmöistä ne kai olivat:
75 1.6 270tkm n. 0,3 l /1000km
164 TS 200tkm n. 0,2 l /1000km
33 16v 200tkm, ehkä jotain 0,2 l / 1000km?
GTV 1.8 TS aj. n. 100tkm, n. 0,1 l /1000km
Muiden autojen kulutuksia ei ole tullut niin katseltua, mutta jotain tämmöistä ne kai olivat:
75 1.6 270tkm n. 0,3 l /1000km
164 TS 200tkm n. 0,2 l /1000km
33 16v 200tkm, ehkä jotain 0,2 l / 1000km?
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
öljyistähän se kulutus on ollut hieman kiinni omalla kohdalla mutta tässäpä jokunen esimerkki pitempään halussa olleista alfoista, vähän aikaahan näitäkin kyllä joutui muistelemaan..
,nesteen öljyjäkin tuli kokeiltua jossain välissä mutta niille täytyi sanoa että ei kiitos..
-75 V6 America kulutus n 2L/ 10000km.öljy Mobil 5W-50.
-75 TS kulutus n 1-2L/10000km. öljy Mobil 5W-50.
-90 2.5 V6 , kulutus n2-3L/10000km.öljy Mobil 5W-50 tai neste 5W-50
----"---,kone 3.0 QV n 1L/4000km.öljy Valvoline 10W-40
-Alfetta GTV kulutus n5L/10000km.öljy Mob 5W-50(auton kone oli selvä)
-75 V6 2.5 kulutus 1.5L/8000km. öljy Valvoline 5W-50.
-Fiat Uno 45 i.e, öljy Shell 10W-40, nyt takana 500km vielä ei pinta ole tippunut vajaasta ylämerkistä .
nykyisen gtv6:n kulutus hieman epäselvä vielä kun ei ole hirveästi tullut ajeltua mutta eiköhän tuokin selvia vielä joskus.
EDIT: lisätään sen verran että tähän öljynkulutukseen on varmaan vaikuttanut myös allkirjoittaneen suht raskas kaasujalka..


-75 V6 America kulutus n 2L/ 10000km.öljy Mobil 5W-50.
-75 TS kulutus n 1-2L/10000km. öljy Mobil 5W-50.
-90 2.5 V6 , kulutus n2-3L/10000km.öljy Mobil 5W-50 tai neste 5W-50
----"---,kone 3.0 QV n 1L/4000km.öljy Valvoline 10W-40
-Alfetta GTV kulutus n5L/10000km.öljy Mob 5W-50(auton kone oli selvä)
-75 V6 2.5 kulutus 1.5L/8000km. öljy Valvoline 5W-50.
-Fiat Uno 45 i.e, öljy Shell 10W-40, nyt takana 500km vielä ei pinta ole tippunut vajaasta ylämerkistä .

nykyisen gtv6:n kulutus hieman epäselvä vielä kun ei ole hirveästi tullut ajeltua mutta eiköhän tuokin selvia vielä joskus.
EDIT: lisätään sen verran että tähän öljynkulutukseen on varmaan vaikuttanut myös allkirjoittaneen suht raskas kaasujalka..

Viimeksi muokannut 90, 07 Joulu 2005, 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Georgios Terziakis
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
- Paikkakunta: Imatra
Niinhän se on ja siinä tapauksessa "öljy" saattaa näyttää vain lisääntyvän.
Oma arvaukseni näihin öljyn kulutus asioihin on Alfoille tyypilliset pitkäiskuiset korkealle kiertävät koneet. Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
Oma arvaukseni näihin öljyn kulutus asioihin on Alfoille tyypilliset pitkäiskuiset korkealle kiertävät koneet. Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Joo, iskua on 2.0 koneessa 91mm, aika vatkausta.alfista kirjoitti: Oma arvaukseni näihin öljyn kulutus asioihin on Alfoille tyypilliset pitkäiskuiset korkealle kiertävät koneet. Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
Suuresta öljyn kulutuksesta on kyllä kärsineet muutkin merkit kuin Alfa, ainakin Toyotan koneita on rengastettu uudelleen pilvin pimein tehtaan piikkiin.
Nojaa - tulee kierrätettyä kyllä melkoisesti tuota vehjettä. Siitä huolimatta öljyä ei kulu, vaikka olen kokeillut kolmea eri tuotettakin.alfista kirjoitti:Männän nopeus on niin korkea, että öljyrenkaiden tehtävä on vähänkään heikoilla öljyillä konetta huudatettaessa lähes mahdoton.
Tai sitten minulla on superöljyrenkaat

- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
75 2.0 TS kulutti/vuoti öljyä vaikka se rempattiin muutaman desin/1000km. 156 1.8 kulutti reilusti, kun öljynä oli 0/w30, mutta 5/w40 pudotti kulutuksen melko vähäiseksi (ehkä reilu litra/10 000km) ja 166 2.0Ts syö ehkä sen 0.5 litraa/ 10 000km, kun öljynä on Teboil Diamond 5/w40.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Oliko tuo Castrol 10W60 minkä hintaista? Löytyykö kohtuuhintasta tuon viskositeetin öljyä ollenkaan?senor_cit kirjoitti:2005 156 JTS vei ekalla kymppitonnilla desin, korkeintaan kaksi. Silloin sisällä alkuperäiset eli Selenia Racing 10W60, nyt huollon jälkeen Castrol 10W60. Nyt ajettu pari tonnia huollon jälkeen, aivan ylärajalla edelleen öljyn pinta.
.sc
Vanha ketju esiin...
Öljynkulutus on 164:ssa lisääntynyt ainakin kesällä jonkin verran sen jälkeen kun vedin huohottimen suoraan ulkoilmaan, öljynä edelleen Teho-oil/Diamond 5W-40...
Venttiilikopasta lähtee noin 50 cm pitkä letkunpätkä koneen takaosaan, sen päässä tai lähiympäristössä ei ole kuitenkaan pisaraakaan öljyä, taitaa vanha pata falskata sen verran että öljyn sekaan pääsee bensaa ja kosteutta enemmän kuin uutena.
Nyt vapaalla huohotuksella se haihtuu kuitenkin pois samantien ja öljyn pinta tuntuu alenevan herkemmin, parempi näin koska luulisi öljyn pysyvän pidempään parempana vaikka sitä vähän kuluukin.
Kohta alkaa pakkaset, huohottimen jäätymiset, nykimiset suun muut vaivat..

Öljynkulutus on 164:ssa lisääntynyt ainakin kesällä jonkin verran sen jälkeen kun vedin huohottimen suoraan ulkoilmaan, öljynä edelleen Teho-oil/Diamond 5W-40...
Venttiilikopasta lähtee noin 50 cm pitkä letkunpätkä koneen takaosaan, sen päässä tai lähiympäristössä ei ole kuitenkaan pisaraakaan öljyä, taitaa vanha pata falskata sen verran että öljyn sekaan pääsee bensaa ja kosteutta enemmän kuin uutena.
Nyt vapaalla huohotuksella se haihtuu kuitenkin pois samantien ja öljyn pinta tuntuu alenevan herkemmin, parempi näin koska luulisi öljyn pysyvän pidempään parempana vaikka sitä vähän kuluukin.
Kohta alkaa pakkaset, huohottimen jäätymiset, nykimiset suun muut vaivat..


-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no pikkasen on pitkät öljynvaihtovälit pojilla jos vain samoilla öljyillä rullailette noinkin paljon kun 16-20tkm...
itse en vanhalla alfalla uskaltaisi ihan moista riskiä ottaa..
omassa superissa oli ostettaessa 12tkm ajetut teboilin 5w-40:t täys-synteettiset sisässä ja öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä liki nollassa lämpöjen ollessa vajaa 80C, kummasti pomppasi öljynpaineet ylös kun heitin uudet 10W-40:t semisynteettiset litkut sisään, noilla se syksy menee täysin ja talveksi sitten 5W-40:t koneeseen.
EDIT: superilla ajellut nyt vajaan kolme viikkoa ja n 1000km öljynvaihdon jälkeen ja eipä ole ylämerkistä vielä tippunut mihkään.

itse en vanhalla alfalla uskaltaisi ihan moista riskiä ottaa..

omassa superissa oli ostettaessa 12tkm ajetut teboilin 5w-40:t täys-synteettiset sisässä ja öljynpaineet oli tyhjäkäynnillä liki nollassa lämpöjen ollessa vajaa 80C, kummasti pomppasi öljynpaineet ylös kun heitin uudet 10W-40:t semisynteettiset litkut sisään, noilla se syksy menee täysin ja talveksi sitten 5W-40:t koneeseen.

EDIT: superilla ajellut nyt vajaan kolme viikkoa ja n 1000km öljynvaihdon jälkeen ja eipä ole ylämerkistä vielä tippunut mihkään.
Viimeksi muokannut 90, 20 Syys 2006, 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
90, se huoltoväli ei ole mun keksimä, vaan se on huoltovihon mukaan.
Ja vaikka minun Alfani on jo aika iäkäs, voin vaikka lyödä veto, että se pesee luotettavuudessa jotkut uudetkin Alfat, siis se 20000km vaihtoväli ei haittaa mitenkään.
Sinuna en olisi luottanut kovin paljon siihen 164:seen mittaristoon kun sillä on tapana näyttää välillä aika erikoiset lukemat.
Mutta kuitenkin hieno peli tää 164, harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle
Ja vaikka minun Alfani on jo aika iäkäs, voin vaikka lyödä veto, että se pesee luotettavuudessa jotkut uudetkin Alfat, siis se 20000km vaihtoväli ei haittaa mitenkään.
Sinuna en olisi luottanut kovin paljon siihen 164:seen mittaristoon kun sillä on tapana näyttää välillä aika erikoiset lukemat.
Mutta kuitenkin hieno peli tää 164, harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle
Nothing beats cubic inch
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no onpa kumma kun minulla keväällä olleessa uudempi koppaisessa -91 mallisessa 33:ssa öljynvaihtoväliksi oli merkattu huolto-ohjelmaan 10tkm ja vaikka tuo vaihtoväli olisikin 20tkm niin en kyllä viitsisi vanhaa alfaa enään rääkätä tuolleen..TestarosaFinland kirjoitti:90, se huoltoväli ei ole mun keksimä, vaan se on huoltovihon mukaan.
Ja vaikka minun Alfani on jo aika iäkäs, voin vaikka lyödä veto, että se pesee luotettavuudessa jotkut uudetkin Alfat, siis se 20000km vaihtoväli ei haittaa mitenkään.
Sinuna en olisi luottanut kovin paljon siihen 164:seen mittaristoon kun sillä on tapana näyttää välillä aika erikoiset lukemat.
Mutta kuitenkin hieno peli tää 164, harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle

itse en siis todellakaan eläisi aivan huolto-ohjelman mukaan kun vanhasta autosta puhutaan, uudemmat ovat sitten asia erikseen.
mitäs öljyjä muuten käytät tuossa 33.ssa??
allekirjoittaneen 164:ssa öljynpainemittari toimii täysin, itselläsi on ehkä anturi vikaa voinut olla 164:si jos et kerta siihen ole luottanut, omassa kun ei mittarin viisari pätki kautta viipota ollenkaan joten mittarin anturi onainakin kunnossa ja nytkin on UUSILLA öljyilla paineet tyhjäkäynnillä (n750rpm/min) 1.5bar kuumalla koneella kun noilla vanhoilla 12tkm ajetuilla nökötti viisari nollassa.
ainahan sähköinen mittari on hieman suuntaa antava mekaaniseen verrattuna mutta senkin perusteella voi silti öljyjen kunnosta päätellä paljon.
mitäs omassasi sitten näyttikään se mittari muuten jos et siihen luottanut??
mutta luulen kyllä että 20tkm ajon jälkeen ei öljyn koostuumus ole enää kovin häävi, viimmeistään talvipakkasilla väärässä paikassa säästäminen kostautuu mutta tokihan jokainen saa vaihtaa autoonsa öljyt miten/milloin haluaa.

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Epezi kirjoitti:Myönnettäköön että vähän on venähtäny90 kirjoitti:no pikkasen on pitkät öljynvaihtovälit pojilla jos vain samoilla öljyillä rullailette noinkin paljon kun 16-20tkm...Mutta toisaalta kun se 8 litraa on siinä välillä lisäilty niin onhan en vähän sitäkin myötä vaihtunut *vakuuttelua*
no tosi on että vaihtuuhan ne kyllä noinkin, uutta koneeseen ja vanhat pakoputken kautta pihalle...vaihtuvuus on siis taattu...

-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Minun 164 näytti sään lämmön ja rahan tilanteen riippumatta aina vähän yli 0
Mä käytän 33:ssa Mobil 1 10W-40 puoli synteettinen öljy niin kuin kirjassa suositellaan.
Minun 33 on 93 vuosi mallia ehkä senvuoksi mulla on erilaiset suositukset kuin sinulla oli.
No ennen talvea ei tartte pelätää kun vaihto on hyvin lähellä

Mä käytän 33:ssa Mobil 1 10W-40 puoli synteettinen öljy niin kuin kirjassa suositellaan.
Minun 33 on 93 vuosi mallia ehkä senvuoksi mulla on erilaiset suositukset kuin sinulla oli.
No ennen talvea ei tartte pelätää kun vaihto on hyvin lähellä

Nothing beats cubic inch
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no juu itsellä tuo 33:n oli muuten 1.5 kaasarikoneella vaikka uudempaa korimallia olikin, oli tuotu muuttoautona ranskasta joskus, ryyppy päällä talvisin moisella ajaessa saattaa päästä ehkä bensaa öljyjen sekaan jolloin öljyn koostumus oleellisesti huononee joten tuolla ehkä selittyisi se lyhkäisempi vaihtoväli.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu onhan niitä melko vähän, noin nolla kappalettaTestarosaFinland kirjoitti:harmi että suomessa on niin vähän 164 Q4 ns. Suomi autoja kun se voisi olla hyvä vaihtoehto minun 33:lle

Ainakin Sparkilla ja 12v kuutosen antureilla on tapana väsähtää niin, että mitään pätkimistä ei näy mutta näyttämä putoaa pikkuhiljaa. Siellä on ilmeisesti sisällä joku painekalvopotentiometrihässäkkä, kai se kontaktipinta likaantuu vähitellen niin ettei johda enää sähköä yhtä hyvin kuin uutena.90 kirjoitti:omassa kun ei mittarin viisari pätki kautta viipota ollenkaan joten mittarin anturi onainakin kunnossa
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu tuo anturien väsähtäminen on kyllä tiedossa mutta meikäläisellä toimii ihan OK,näyttää koko kierrosalueella aina tyhjäkäynniltä tuonne n 5000rpm asti lukemia väliltä 1.5-6bar joten enpä usko olisi anturi väsähtänyt, pistän siis sen nolla näyttämän enne öljynvaihtoa edelleenkin loppuun ajettujen öljyjen piikkiin.. 
