Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vanhassa 12v:ssä on öljynpainetoiminen kiristin, joka muistaakseni toimii niin päin että moottorin käydessä öljynpaine löysää kiristintä, muutenhan se hihna mieluusti hyppäisi startissa kun paineet eivät ole vielä nousseet. 164 24v:n mekaaninen kiristin kuuluu olevan arka moottorin pyörimissuunnalle, tuo vanha hydraulimutikka ei siitä niin taida välittää.
Mulla on ainakin mekaaninen jousipohjainen kiristin, oisko vaihtunut -93-malleissa.
Kyllä varmaan johtuu osittain kiristimestä mutta tuo ei selitä kaikkea. 164:en 24 venasen hihna on luvattoman pienellä hammaskosketuksella taaimmaisessa hihnapyörässä ja tuo on sen takia että ko. mallissa oli vielä hihnapyörä joka pyöritti öljypumppua (perua vanhasta 12 venaisesta). Taasen 156 ja 166:ssa on öljypumppu siirretty kampiakselin etupuolen alle, kampiakseli pyörittää öljypumppua ketjun välityksellä noissa malleissa. Uudet (hihnalliset) V6:et ovat suht luotettavia hihnan puolesta.
Mullahan on vielä naftaliinissä 12 venainen 164:nen jossa on tuo mekaaninen kiristin. Kiristimen vaihdoin 6v sitten ja nyt ajettu 52941km eikä ongelmia. Nyt olisi korkea aika vaihtaa hihna ja kiristin
auto on 156 V6 24v. sitä vaan kun hihna vaihdetaan kaverin luona (ammattimies kuitenkin) mutta sitten ei ole takuuta jos vaikka hihna sanoo naps ensimetreillä.
tänään alfa oli DA:ssa vikamuistin luvussa koska kone vetää huonosti nylien käyden pot pot jne jne. mitään ei löytynyt.
tuli sitten vaan mieleen että jos toi jakohihna ois hypänny yhden hampaan yli. on sillä jo ajettukkin 11000km yli vaihtovälin.
ei sitä sitten itse saakkaan vaihdettua.. nokkapyörissä ei ole merkkejä ollenkaan.
pitää nokat lukita jollain ihme vehkeellä. ja heittokellolla kattoo männät...
ja sitä erikoistyökaluu ei ole. ei kaverilla töissäkään. ja on kuulemma kallis.
Täällä rauman DA-ssa ei sitä myöskään ole.
voihan ne merkata mut entä jos jako on hypännyt yhen hampaan..
ja enkä oiken luota "tussijälkiin". sellaset tuossa olikin kun sen ostin ja jotenkin vaa tuntui että sen pitäis paremminkin vetää. tiedä sitten.
itse ei ole mitään lukituksia tullut käytettyä 12- venasen remmin vaihdoissa johtuen siitä että noissa ajoitusmerkit myös nokissa.
nelinokkaisen kutosen suhteen olen itse siinä käsityksessä että ei noita nokka-akselin merkkejä ole jonka takia nokat pitää lukita kohdilleen koska merkki vain kampuran rattaassa, korjatkaa jos olen väärässä.
12-venaisen remminvaihdossa ei ole muuta kummallista kuin että ainakin 164:ssä termostaatin koppa on sijoitettu fiksusti jakohihnan "sisälle" niin että vesiletku täytyy irrottaa ja osa nesteestä laskea tontille.
Alkuperäisen hydraulisen hihnankiristimen esisäätö suoritetaan erikoistyökalulla n:o 924634698, jonka tosin itse korvaisin siirtoleukapihdeillä ja sopivalla annoksella harkintaa. Hyvin pysyi kasassa molempien vaihtokertojen jälkeen.
Nelinokkaisestakin löytyy ajoitusmerkit nokka-akseleiden kytkimen puoleisesta päästä. Joutuu ottamaan venttiilikopan kannet pois. Vaihdoin itse hihnan ilman lukituskappaleita. Aika hankala homma, käsiä pitäis olla enemmän kuin kaksi. Omassa autossani oli neljästä nokasta kolmessa ajoitus pielessä...