Akun lataaminen, kaapelit irti vai kiinni?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Akun lataaminen, kaapelit irti vai kiinni?
Romeo oli 6vk seisokissa ja akku tyhjä. Yleensä lataan akkuja ulkoisella laturilla niin, että irrotan auton kaapelit. Rikkuuko jotain, jos laitan ulkoisen laturin kaapelit rinnalle irrottamatta auton kaapeleita?
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, jos akku on ihan tyhjä, niin erilaiset releet sun muut saattaa ruveta toimimaan summerina. Huomasin saman ilmiön joskus Cromassa, joten siinä mielessä on mukavampaa, jos irrottelee toisen akun kengän irti ensteks.Epezi kirjoitti:Itse lykkäsin kerran laturin kiinni niin että kaapelit oli paikallaan. Auton sisältä rupes tuleen todella kovaa mekkalaa (sirinää,krohinaa ym.) että en ole sen jälkeen lataillu.
Toinen juttu on sitten se, että eipä tuo akku enää virtaa ota, jos on ihan tyhjäksi päässy. Tai ottaa kai se vähän, joten starttaamaan pääsee, mutta ei sillä akulla juuri enää kylmäkäynnistellä... Luulisin, että akkukauppaan tuli asiaa.
Ei varmasti häiritse auton sähkölaitteita , ellet yritä kääntää akun napaisuutta väkisin kuorma-auton akun laturilla ( hitsausmuuntaja ).Jos jotain omituista ilmenee niin vika on ollut jo ennen latausta.Käytetäänhän isoja latureita startti boostereina. Meilläkin on laite josta saa 120 A jatkuvasti, nuppi kaakossa pikku startti ulvoo armoa, jännite kun ei laske niinkuin akussa tapahtuu startatessa. (nyt en tarkoitta pieniä keltaisia monitoimi salkkuja vaan melkein pienen pesukoneen kokoista ja painoista toosaa. 

Tarkotin tolla miinusnavan poistolla vaan sitä ,jos säilyttää autoa esim.pihalla ja tykkää pitää akun kunnossa...Loskakeli/ilmasto/ötökät/eläimet tekee yllättäviä asioita autossa! Yhtäkkiä on joku + johto osunu runkoon pelkän hämähäkinseitin takia,ku on kosteus/pakkanen/huono tuuri päässy jopoileen(ei itsekohtasia kokemuksia,mut nähty on) Niin pamahti kaverin vahvari,vaikka oli sulake akun vieressä sekä perässä...Aika tekee tehtävänsä
(ilman hoitoa)

Minulla sekosi keskuslukituksen ohjausboxi myös tällä tavalla, mutta se tapahtui jo ennen latausta, siinä vaiheessa kun jännite laski. Itse olen aina iskenyt laturin kyllä kiinni vaikka akun kaapelikengät on kytketty auton kaapeleihin.MrKirby kirjoitti:Joo, jos akku on ihan tyhjä, niin erilaiset releet sun muut saattaa ruveta toimimaan summerina.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Ei tuo ihan tyhjä ollut, sillä valot ym. syttyivät. Sitten kun avaimesta käänsi startin puolelle, niin releiden raksutus alkoi eikä startti paljoa inahtanut.MrKirby kirjoitti:Toinen juttu on sitten se, että eipä tuo akku enää virtaa ota, jos on ihan tyhjäksi päässy. Tai ottaa kai se vähän, joten starttaamaan pääsee, mutta ei sillä akulla juuri enää kylmäkäynnistellä... Luulisin, että akkukauppaan tuli asiaa.
Latailin senverran että pääsin liikkeelle, mutta ei näytä akun napajännite levossa enää paljoa yli 12.3 V olevan, joten taitaa tosiaan tulla akkukauppaan asiaa ennen pakkasia.
Jos ei ole minkäänlaista auto- tai vahvavirta alan koulutusta niin tottakai on parempi irroittaa vaikka molemmat johdot akun navoista ja irroittaa akku autosta ja viedä hyvin tuuletettuun tilaan latauksen ajaksi. Vetykaasu on hieman herkkää syttymään kipinästä ja olen kyllä nähnyt räjähtäneitä akkuja, happo leviää ympäriinsä ja jos ei ole nopea huuhtelun kanssa tulee pahoja syöpymiä.Nopea vesipesu pelastaa paljolta tuholta.
Äkkiseltään voisin tietämättä väittää, että defan laturi on suunniteltu kytkettäväksi akun ollessa paikallaan. Tosin kuten mainittu, myös akku toimii suodattimena.m.sa kirjoitti:Kiinni vaan. Onhan esim. Defallakin akkulatureita jotka lataavat kun auto on roikassa. Käynnistystä ennen kannattaa kuitenkin irroittaa.
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Kiinni autoissa olen aina akut lataillut. Ei ongelmia kunhan sen vedynmuodostumisen muistaa etenkin tupakkamiehenä ottaa huomioon. Sähköistä en juuri tajua, mutta ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, miten se verkkolaturin 4 ampeeria olisi haitallisempi kuin auton oman laturin 20-kertainen määrä?
Ampeeri ei olekaan kiinnostava suure. Lähinnä jännite (Voltti) ja enemmänkin kuinka puhdasta tasavirtaa laturi syöttää - varsinaiseksi labratason virtalähteeksi ei jotain akku-mattia voi sanoa. Pointtini aikasemmin oli se, että jos defa tekee laturin, joka voi olla kiinni auton sähköjen rinnalla, ei tarkoita sitä että kaikki mahdolliset laturit voi kytkeä samalla tavalla.
Eiku kiinni, testattu on.
Joskus aikaisemmin mietin samaa asiaa itsekkin miksi muka akku olisi irroitettava. Yhtään hyvää ja perusteluta syytä en ole kuullut.
Kaiketikkin kyse laturivalmistajien vastuuketjun katkaisemisesta mahdollisissa (väitetyissä) ongelmissa.
Ja jos mikä on varmaa niin en voi perustella sitä veen tulppa ongelmaa sillä että oon ladannut akkua piuhat kii ....
Joskus aikaisemmin mietin samaa asiaa itsekkin miksi muka akku olisi irroitettava. Yhtään hyvää ja perusteluta syytä en ole kuullut.
Kaiketikkin kyse laturivalmistajien vastuuketjun katkaisemisesta mahdollisissa (väitetyissä) ongelmissa.
Ja jos mikä on varmaa niin en voi perustella sitä veen tulppa ongelmaa sillä että oon ladannut akkua piuhat kii ....
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S