156 ja nykiminen kiihdyttäessä (V-Power?)
Valvoja: Moderators
156 ja nykiminen kiihdyttäessä (V-Power?)
Tervehdys!
Hankinpa reilu kuukausi sitten itselleni 156 2.0 JTS:n (vm -03). Se tuttu tarina: olin jo ostamassa VW Boraa, kun päätin koeajaa Alfan – ja lopun varmaan arvaattekin.. se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja kuherruskuukausi jatkuu edelleen..
Alfa on ylittänyt odotukset, mutta on taivaalle ilmestynyt pilviäkin. Juuri kun sain isommat huollot (60tkm + jakohihna) alta pois ja olisi aika keskittyä huolettomaan ajamiseen, ryhtyi Alfa oikuttelemaan nykimällä kiihdytettäessä. Tässä joitakin oireita:
- Reippaammissa kiihdytyksissä (useimmin 3. ja 4. vaihteella 3000 rpm tietämissä) kone nykäisee pari-kolme kertaa ennen kuin lähtee kiihtymään kunnolla - tuntuu kuin se hetkellisesti ”tukehtuisi” jotenkin
- Välillä nykimisen lisäksi vilkkuu muutaman kerran moottorin ohjauselektroniikan varoitusvalo ja ruudulle rävähtää viesti ”Motor control system failure. Go to dealer.”
- Tyhjäkäynnillä ja kevyemmänpuoleisissa kiihdytyksissä nykimistä ei esiinny
- Kulutus tuntuu olevan samaa luokkaa kuin ennen nykimisongelmien alkamistakin
Sattumaa vai ei, mutta nykimiset alkoivat välittömästi sen jälkeen, kun ryhdyin tankkaamaan Shellin 99+-oktaanista V–Poweria (aiempi omistaja ajeli käsittääkseni 95-oktaanisella, jolla itsekin ajelin ennen V-Power –kokeilua). Nyt on menossa jo kolmas tankillinen V-Poweria, joten enää ei oikein voi olla kyse pelkästään koneen totuttelusta isompioktaaniseen tavaraan, kuten aluksi arvelin.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia V-Powerin kanssa? Vai haukunko sittenkin väärää puuta ja voisiko nykiminen sittenkin johtua muusta syystä (esim. kosteutta jossain tms.)?
- Jussi
Hankinpa reilu kuukausi sitten itselleni 156 2.0 JTS:n (vm -03). Se tuttu tarina: olin jo ostamassa VW Boraa, kun päätin koeajaa Alfan – ja lopun varmaan arvaattekin.. se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja kuherruskuukausi jatkuu edelleen..
Alfa on ylittänyt odotukset, mutta on taivaalle ilmestynyt pilviäkin. Juuri kun sain isommat huollot (60tkm + jakohihna) alta pois ja olisi aika keskittyä huolettomaan ajamiseen, ryhtyi Alfa oikuttelemaan nykimällä kiihdytettäessä. Tässä joitakin oireita:
- Reippaammissa kiihdytyksissä (useimmin 3. ja 4. vaihteella 3000 rpm tietämissä) kone nykäisee pari-kolme kertaa ennen kuin lähtee kiihtymään kunnolla - tuntuu kuin se hetkellisesti ”tukehtuisi” jotenkin
- Välillä nykimisen lisäksi vilkkuu muutaman kerran moottorin ohjauselektroniikan varoitusvalo ja ruudulle rävähtää viesti ”Motor control system failure. Go to dealer.”
- Tyhjäkäynnillä ja kevyemmänpuoleisissa kiihdytyksissä nykimistä ei esiinny
- Kulutus tuntuu olevan samaa luokkaa kuin ennen nykimisongelmien alkamistakin
Sattumaa vai ei, mutta nykimiset alkoivat välittömästi sen jälkeen, kun ryhdyin tankkaamaan Shellin 99+-oktaanista V–Poweria (aiempi omistaja ajeli käsittääkseni 95-oktaanisella, jolla itsekin ajelin ennen V-Power –kokeilua). Nyt on menossa jo kolmas tankillinen V-Poweria, joten enää ei oikein voi olla kyse pelkästään koneen totuttelusta isompioktaaniseen tavaraan, kuten aluksi arvelin.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia kokemuksia V-Powerin kanssa? Vai haukunko sittenkin väärää puuta ja voisiko nykiminen sittenkin johtua muusta syystä (esim. kosteutta jossain tms.)?
- Jussi
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Itse valittelin toisessa ketjussa samankaltaisia vikoja ja ehdin jo pelätä että pitäisi lambdoja alkaa hankkimaan. Eilen oli viimeinkin tarpeeksi aikaa puuhata auton kanssa ja tein sitten kaiken muun ohessa Ecu-resetin. Ja KAS...on kuin olisi ihan eri auto alla.
Jos auto on ollut huollossa niin siellä saattaa(?) olla ollut akku irti ja sen jälkeen ei ole välttämättä tehty oikeita toimenpiteitä Ecun suhteen. Kannattaa ainakin kokeilla kun se ei kerran maksa mitään.
Tuossa ketjussa on ohjeet resetointiin ja jonka mukaan tein sen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... =ecu+reset
Jos auto on ollut huollossa niin siellä saattaa(?) olla ollut akku irti ja sen jälkeen ei ole välttämättä tehty oikeita toimenpiteitä Ecun suhteen. Kannattaa ainakin kokeilla kun se ei kerran maksa mitään.
Tuossa ketjussa on ohjeet resetointiin ja jonka mukaan tein sen.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7 ... =ecu+reset
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Ei V-Power kyllä nykimistä aiheuta, kuin korkeintaan ihan ensimmäisen tankillisen ensimmäisillä kilometreillä, jos kaikki on kunnossa. Mun ääni menee lambdalle, vaikka eipä sitä vanhaa klassikkoa ILMIäkään voi täysin poissulkea. Vikakoodit kannattaa luettaa ja käyttää vaikka ihan testerissä, ainakin jos ECU-reset ei aiheuta mitään positiivista.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mutta eikös se ole paremminkin venäläisten panssarivaunu bensaa?Pasi kirjoitti:hmm.... tänään täytin tankin teboilin 98:lla.... käy/kiihtyy/kehrää/yms. mielestäni paremmin kuin V-pooverilla
Koko jakeluverkosto kun neukkuaikaan tehtiin niitä höökivaunuja varten.
Luotan vain hannikaisenkadun v-poweriin.
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
totaalisen OT, mutta velivenäläisen höökivaunut on jo Talvisodan ja Sotkan ajoista käyneet tiisselillä, ei pensalla.Antieko kirjoitti: Mutta eikös se ole paremminkin venäläisten panssarivaunu bensaa?
Koko jakeluverkosto kun neukkuaikaan tehtiin niitä höökivaunuja varten.
....
Ainoat kipinäkoneet, mitä itse on niistä tullut bongattua, on olleet nuljukumeissa eli BTR-60 -miehistönkuljetusvehkeissä. Uudemmat selllaiset eli BMP-sarja oli nekin jo kiisselinsyöjiä.
sori, oli pakko tähän vähän viisastella...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Korkeaoktaanisempi Futura 98 eroaa
95-oktaanisesta laadusta käytännössä
vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä
puolesta. Oktaaniluvun nosto
on saatu aikaan valitsemalla Futura
98 -laadun tietyt bensiinikomponentit,
kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman
95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Futura 98 -sopii siis korkeaviritteisiin
tai muista syistä suurempaa oktaanilukua
vaativiin moottoreihin. Sinällään
Futura 98 ei lisää tehoa, joten se
ei alhaisemman oktaanivaatimuksen
moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua
Futura 95 -laadun käyttöön verrattuna.
tuo oli suora lainaus neste oilin bensiinin valinta oppaasta... joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
95-oktaanisesta laadusta käytännössä
vain oktaanilukunsa eli puristuskestävyytensä
puolesta. Oktaaniluvun nosto
on saatu aikaan valitsemalla Futura
98 -laadun tietyt bensiinikomponentit,
kuten parafiinit ja oksygenaatit, hieman
95-oktaanista bensiiniä tarkemmin.
Futura 98 -sopii siis korkeaviritteisiin
tai muista syistä suurempaa oktaanilukua
vaativiin moottoreihin. Sinällään
Futura 98 ei lisää tehoa, joten se
ei alhaisemman oktaanivaatimuksen
moottoreissa tuo mainittavaa lisäetua
Futura 95 -laadun käyttöön verrattuna.
tuo oli suora lainaus neste oilin bensiinin valinta oppaasta... joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
Voin olla täysin mainosten uhri, mutta ainakin väittävät, että 98-100 bensoissa on enenmän ja paremman laatuisia lisäaineita, jotka vaikuttavat (kuulemma) suoraan moottorin puhtauteen ja pitkäikäisyyteen kuin 95 eurosuper (halvempi 95). En tiedä miten paljon tuossa on totta ja miten paljon mainossyistä liioteltua juttua, mutta kovasti ne täällä satsaa rahaa, että ihmiset tajuaisivat eronwannabee kirjoitti: joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
Minun 156seen menee ainoastaan 98 tai Vpower 95/100 kunnes joku todistaa, että tuo on ainoastaan mainostekstiä :mrgreen:Eri asia on 95 v-power/100 v-power eroista.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
eri maissa myydään eri bensaa joten sinun kohdalla tuo lienee ihan perusteltua. tosin mainoksiin en menis aina luottaan ja toi nakutuksentunnistus juttu on kyllä totta, mutta edelleen ihmettelen ihmisten halua ostaa kalliimpaa 98:a ellei kone sitä vaadi, mutta toki se on jokaisen oma asia mihin rahansa laittaa.Advisor kirjoitti:Voin olla täysin mainosten uhri, mutta ainakin väittävät, että 98-100 bensoissa on enenmän ja paremman laatuisia lisäaineita, jotka vaikuttavat (kuulemma) suoraan moottorin puhtauteen ja pitkäikäisyyteen kuin 95 eurosuper (halvempi 95). En tiedä miten paljon tuossa on totta ja miten paljon mainossyistä liioteltua juttua, mutta kovasti ne täällä satsaa rahaa, että ihmiset tajuaisivat eronwannabee kirjoitti: joten ihmettelen miksi ihmiset ylipäänsä käyttävät kalliimpaa 98 jos ei auto sitä tarvi toimiakseen... shellin tuotteisiin en ole sen kummemmin jaksanut perehtyä, mutta luulen että asia on samoin myös heillä.
joten olen samaa mieltä testarosafinlandin kanssa.
Minun 156seen menee ainoastaan 98 tai Vpower 95/100 kunnes joku todistaa, että tuo on ainoastaan mainostekstiä :mrgreen:Eri asia on 95 v-power/100 v-power eroista.
viritteisyys
mä olen elänyt siinä käsityksessä, että alfat ovat ylipäätään suht. korkea viritteisiä ?