Ohjaustuntumaa
Valvoja: Moderators
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Ohjaustuntumaa
Buon di,
Olipa tänään kaunis ja mukava aamu, olin
liikkeellä Helsinkiä kohti GTV:llä
Hämeenlinnan moottoritien rampit kivasti
sateen liuottamia ja liukkaita. Lisäksi Klaukkalan
kohdalla olleen ruuhkan takia hurautin vanhaa
3tietä Keimlaan ja siitä takaisin moottoritielle.
Vanhan sydän ihan ilosta sykähti pari kertaa
kun noissa rampeissa ja jarrutuksissa ihan oikeasti
tunsi ohjauspyörässä kuinka etupyörien pidon raja lähenee.
Ja takapuolessa luonnolisesti sama taka-akselilta
Taidanpa juoda kupin kahvia ja nostaa maljan
vanhan ajan tekniikalle ja Alfa Romeon insinööreille.
-Tazio
Olipa tänään kaunis ja mukava aamu, olin
liikkeellä Helsinkiä kohti GTV:llä
Hämeenlinnan moottoritien rampit kivasti
sateen liuottamia ja liukkaita. Lisäksi Klaukkalan
kohdalla olleen ruuhkan takia hurautin vanhaa
3tietä Keimlaan ja siitä takaisin moottoritielle.
Vanhan sydän ihan ilosta sykähti pari kertaa
kun noissa rampeissa ja jarrutuksissa ihan oikeasti
tunsi ohjauspyörässä kuinka etupyörien pidon raja lähenee.
Ja takapuolessa luonnolisesti sama taka-akselilta
Taidanpa juoda kupin kahvia ja nostaa maljan
vanhan ajan tekniikalle ja Alfa Romeon insinööreille.
-Tazio
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Noinhan se menee. Monilla tuntuu nykyään olevan sellainen käsitys, että auto on urheilullinen, jos siinä on riittävästi hevosvoimia. Mutta eihän asia toki niin ole, ei ollenkaan.
Itsekin muistelen kaiholla aikoja, jolloin omistin 75:n. Jos sellainen kuuluisi edelleen Janon talliin, niin saattaisi 156 jäädä monena aamuna pihaan.
Itsekin muistelen kaiholla aikoja, jolloin omistin 75:n. Jos sellainen kuuluisi edelleen Janon talliin, niin saattaisi 156 jäädä monena aamuna pihaan.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
aivan ! Tuo nykyinen Alfani on tosi hieno tavallaan, mutta väitän että aikaisemmin omistamani 1.6 (!) 75 oli urheilullisempi. Takaveto ja hieno alusta yhdistettynä loistavaan painonjakaumaan oli kyllä tosi herkkua. tehoakin oli suht kevyeen autoon ihan sopivasti jos ei ollut liikaa laumaa kyydissä.
2 Dellortoa piti kanssa sopivaa pörinää.
Se oli ihana auto, kyseinen yksilö on ollut jo pitkään paikallaan Auto- Milanon pihassa. mitähän sillekin kuuluu...
2 Dellortoa piti kanssa sopivaa pörinää.
Se oli ihana auto, kyseinen yksilö on ollut jo pitkään paikallaan Auto- Milanon pihassa. mitähän sillekin kuuluu...
Vaikka en nyt pidon rajoja olekaan päässyt hakemaan, Spiderini kanssa huomaa hyvin eron vasemmalle ja oikealle kääntyvien mutkien välillä: vasen etunen on (vielä) eri merkkiä kuin muut renkaat ja tuntuu "sortuvan" herkemmin alle. Aivan kuin renkaan seinämä ei olisi yhtä jäykkä.
Itse asiassa tuollaiselle 60-luvun tekniikkaan perustuvalla kottosella ei ole mitään oikeutta olla vielä nykyisiin laitteisiin verrattuna noin hyväajoinen. Toissa viikonvaihteessa tuli Saksassa Ooppelin puikoissa mutkissa Alfaa ikävä...
-Topi Kuusinen
Itse asiassa tuollaiselle 60-luvun tekniikkaan perustuvalla kottosella ei ole mitään oikeutta olla vielä nykyisiin laitteisiin verrattuna noin hyväajoinen. Toissa viikonvaihteessa tuli Saksassa Ooppelin puikoissa mutkissa Alfaa ikävä...
-Topi Kuusinen
Nyt sataa ja on suu hymyssä. Ennen vihasin sadetta mutta nyt kun ostin takaveto Alfan niin oikeen odottaa sadetta. Ah, mikä tunne kun pelkällä kaasulla saa perän irti. Riittävästi tehoo kevyessä korissa ja lukkoperä. Välillä oikee ihmettelee että onko tää oikeesti -71, auto taittuu just sinne minne kuski sen vie. Herättää kummastuneita katseita kun Alfasta joka juuri pyöräytettii sladissa parkki ruutuun ja ulos tulee mies kravattia korjaten. Lapsi on terve kun se leikkii? Alfa tekee miehestä taas pojan koltiaisen?
Its just Alfa Romeo but that symbolizes my individuality and belief in my personal freedom.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
No mukava kuulla että baby-75 vaikutti urheilullisemmalta. Näkisin kuitenkin että tehojen suhteen on korkeintaan tavanomainen. Kiihtyvyys ei ole kaksinen. Vaihteiston välitykset ovat kyllä melko onnistuneet. Tuntumaan tietysti vaikuttaa sekin ettei auton hallintalaitteita ole liiemmin tehostettu. Helppo ajaa kaikissa tilanteissa, siitä olen ehdottomasti samaa mieltä. Moottorin ääniäkin kuuntelen mielelläni.juhala kirjoitti:aivan ! Tuo nykyinen Alfani on tosi hieno tavallaan, mutta väitän että aikaisemmin omistamani 1.6 (!) 75 oli urheilullisempi.
No ei sillä rallia tule ajettuakaan. Kesällä jollain pienemmällä tiellä ikkunoita vähän auki, ja aistit saavat yliannostuksen hyvää. Tunne on lähes euforinen
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Tuli tuossa mieleen, että viime talvena kun oli tautisen liukas keli yksi päivä (ohut jääkerros asfaltin päällä), niin tuli kokeiltua Alfalla kuinka liukas se tie oikeasti on. Rampissa vauhtia reilu 80, pieni ohjausliike sisämutkaa kohti samalla painaen lisää kaasua. Sitten mentiin nätissä pienessä luistossa koko ramppi vauhdin pikkuhlijaa lisääntyessä. Eihän tuossa mitään ihmeellistä sinänsä, mutta tulisiko jollain ooppelitojotalla tietoisesti kokeiltua tuollaisessa vauhdissa auton käyttäytymistä kun tietäisi että keli on tappoliukas Eiköhän sitä pyrkisi vaan pitämään mahdollisimman nätisti auton linjalla, rystyset valkoisina pitäisi ratista kiinni ettei vahingossakaan tekisi mitää ylimääräistä liikettä. Alfalla ei tullut tuollainen mieleenkään, kyllä se sen verran hienosti ilmoittaa takapuoleen mitä tapahtuu.
Buongiorno! Olipa viime sunnuntaina mukavan kostea ja sateinen keli.Ajellessani tyytyväisenä raskaan talkoopäivän päätteeksi Karkkilasta Hesaan tulevaan ramppiin tunsin kuinka uudenkarheat takuupinnoitteiset ruottalaiset imeytyivät 155:n alla märkään kurviin ja annoin palaa. Madre de dios! Hirveä jysäri ja tuntui että hampaat olis imeytyneet kurkkuun. Tiessä kauhee hole ja lievää vapinaa potien,minä ja Alfa kiiruusti himaan Suomen pienimmän poliisin takapihalle. Aamulla tsekkaus ja toteamus,että kallis alu sökönä. Taidampa nostaa maljan tiehallituksen pojille...
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani
Otas yhteys siihen tiestä vastaavaan, tuollaiset pitäisi korvata, jos montusta varoittavaa kylttiä ei ole. Aikoinaan isän autosta korvattiin iskari ja tukivarsia, kun ne hajosi ajettaessa routareikään.Buongiorno! Olipa viime sunnuntaina mukavan kostea ja sateinen keli.Ajellessani tyytyväisenä raskaan talkoopäivän päätteeksi Karkkilasta Hesaan tulevaan ramppiin tunsin kuinka uudenkarheat takuupinnoitteiset ruottalaiset imeytyivät 155:n alla märkään kurviin ja annoin palaa. Madre de dios! Hirveä jysäri ja tuntui että hampaat olis imeytyneet kurkkuun. Tiessä kauhee hole ja lievää vapinaa potien,minä ja Alfa kiiruusti himaan Suomen pienimmän poliisin takapihalle. Aamulla tsekkaus ja toteamus,että kallis alu sökönä. Taidampa nostaa maljan tiehallituksen pojille...
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Sen lisäksi että vika on minussa, on mun casterit olleet kaksi kesää neljä astetta pielessä. Vika on edellen allekirjoittaneessa, koska olen luottanut ammattilaisiin, enkä säätänyt renkaankulmia itse kynttilänvalossa kolmen mäyräkoiran kanssa.
Allekirjoittanut
Edit: korjattu kirjoitusvirheitä, ei edes se onnistu.
Allekirjoittanut
Edit: korjattu kirjoitusvirheitä, ei edes se onnistu.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 07 Loka 2006, 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajelen 164:lla nyt vanhoilla nastattomilla nastarenkailla...sateella tautisen liukkaat moottoritie rampeissa ja ja kurveissa...kiihdytyksissä lyö tyhjää vahingossa vielä kakkosvaihteella saatika sitten tahallaan yrittäen.
Rallikuskin tarkkuutta saa harjoittaa usein ratinkääntämisessä..
Kyllä Tekniikan Maailman rengastesti oli oikeassa haukkuessaan vanhan talvirenkaan ominaisuudet kesäkäytössä, rauhallisella ja maltillisella ajolla pärjää silti hienosti.
Rallikuskin tarkkuutta saa harjoittaa usein ratinkääntämisessä..
Kyllä Tekniikan Maailman rengastesti oli oikeassa haukkuessaan vanhan talvirenkaan ominaisuudet kesäkäytössä, rauhallisella ja maltillisella ajolla pärjää silti hienosti.