164 Kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 Kytkin

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Argh, alfani kytkinnesteet vuotavat pihalle! En pääse ihan heti auton alle tutkimaan joten osaako joku sanoa mikä on kuusnepan heiko kohta mistä neste yleensä alkaa ruikkimaan? Parkkipaikalle on ilmaantunut jo melkoinen rapakko ja polkimen toiminta on todella outo (jääpi välillä pohjaan) eikä irrota vaikka on pohjassa.

Kytkin itsessään on uusittu kokonaan keväällä ja sen toiminta muuten on ihan kunnnossa. Voiko vikaa olla polkimen päässä kun tuntuu että jostain sieltä päin se neste valuu runkopalkin takaa? Perkele kun en tajua tuosta voimansiirtopuolesta mitään! Lieneekö taas joku saatanan kallis remontti tiedossa???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

+tietääko joku minne kannattaa viedä Oulussa näytettäväksi kun eihän tuolla uskalla kauas lähteä?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla ittellä vuoti nesteet pihalle kytkimen työsylinteristä, siihen kun vaihto tiivisteet niin jo taas pelitti :-D Ei ole itsekään paha homma tehdä 164:een jos vaan työkalut yhtään pysyy käsissä

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Tänne se pitikin laittaa..en tahdo muistaa..niin työsylinteri sulla on kytkimestä menny...hain kesällä uuden koko uuden sylinterin motonetistä n 24 euroo, helppo vaihtaa ja hyvin toimii... :P

yleensä tuppaavat meneen talvella kun ei kytkinnesteitä vaihdettu ja seassa oleva vesi jäätyy,sit kun polkasee niin tiivisteet samantien entiset.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jiiässä kirjoitti:Tänne se pitikin laittaa..en tahdo muistaa..niin työsylinteri sulla on kytkimestä menny...hain kesällä uuden koko uuden sylinterin motonetistä n 24 euroo, helppo vaihtaa ja hyvin toimii... :P

yleensä tuppaavat meneen talvella kun ei kytkinnesteitä vaihdettu ja seassa oleva vesi jäätyy,sit kun polkasee niin tiivisteet samantien entiset.
Silloin kun multa meni kytkin niin ei ollut motonettiä lähiseudulla :( , tiivisteet maksoi muistaakseni jotain 80mk. Jos uusi sylinteri on noin edukas niin ilman muuta koko himmeli vaihtoon.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

asiasta toiseen,eli tarviiko/kannattaako kytkintä ilmata aikaajoin?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos kaikki on kunnossa, ei pitäisi olla mitään tarvetta ilmailla kytkintä. Jos järjestelmään pääsee ilmaa, jompi kumpi sylinteri vuotaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

pulukka kirjoitti:+tietääko joku minne kannattaa viedä Oulussa näytettäväksi kun eihän tuolla uskalla kauas lähteä?
Hmm... Eihän se ole iso vika, kuten pojat jo aiemmin totesi eli periaatteessa kaikki korjaamot käy. Missäs päin Oulua vaikutat?

Itseäni kiinnostaa yksi paja alfan huollon suhteen, mutta ei ole tullut vielä käytyä siellä haastattelemassa. Eli Virho & Raitio (tai sinne päin), sijaitsee Alppilassa. Virhon Sakke on korjannut ainakin fiiatteja pienen ikänsä ja on kyllä tunnettu autopiireissä. Alfan huoltokokemuksesta vaan en osaa sanoa. Omistaja on hommannut itselleen 155:n käyttöautoksi, joten siltä pohjalta kannattaisi kyselläkkin. Onkos kellään kokemuksia?

Pistäs pulukka kommentteja paikasta, jos satut käymään.
alfa164 kirjoitti:asiasta toiseen,eli tarviiko/kannattaako kytkintä ilmata aikaajoin?
Juu, ei tosiaan tarvi ilmata, jos tiivisteet pitää. Kytkin ja jarrunesteet kannattaa vaihtaa parin vuoden välein, jolloin työsylintereidenkin käyttöikä pitenee.
Kuva

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

kytkinsylinteri motonetistä.

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

vielä kytkinsylinteristä...aika näyttää kuinka hyvä/laadukas se motonetin sylkky on mut sillä kumminkin vuoden takuu jne ja oli siistiks maalattu eili varmaan vaihto-osasta kunnostettu...mut kyl se pelkkä tiivistesarja ois maksanu aika lailla suhteessa ja vanha sylinteri on hyvä hoonata kunnolla.

veli osti talvella 75 tvinsparkkiinsa vastaavan osan kun kans tuli nesteet pihalle,hain sen ite omin alennusten kans tampereen varaosamiehiltä..maksoi muistaakseni 67 euroo....onneksi oli pikkuaskin mallin sylinteri...V6:en Ja turbodieselin ison laatikon sylinteriä ei ois löytyny.

Oon muuten 75:een kohtuullisen houdinitemppu vaihtaa ko osa, ei käy ihan niin helpolla ja äkkiä kun 164:een...!

Kannattaa vaihtaa kytkinesteet viimestään kahden vuoden välein..mieluummin useimmin ja pitää ilmaruuvi hyvin vaseliinillä rasvattuna... :-D

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Onhan noilla Virho & Rautio ollut Alfoja ennenkin 33 16V ja 164 jos toinenkin. Sen suhteen vois kuvitella, että ne jotain ymmärtää noitten päälle.

Kerran oon käyttänyt 75:sta tuolla ja sen jälkeen tehnyt melkein kaiken itse. On se silti varmaan parhaasta päästä pajoja. :? Aikoja ainakin joutuu jonottamaan viikkotolkulla..

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Niin tosta 75:n työsylinteristä. Vaihtoiko "Houdini" sen poikkipalkin ollessa paikallaan? On kyllä typerästi Alfa tehty kun muuten sylinteri tulisi pois, mutta ruuvin kannat on niin piilossa ettei niitä näe saati väännä normaali työkaluilla. Meinaan kyllä ottaa palkin auki.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

75 kytkintyösylkky

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

kyllä veli sen syliterin ite vaihtoi...poikkipalkki viimesen päälle pahasti eessä mut onnistu silti jollain taikatempulla pitään ruuvinkantoja vastaan ja sai ruuvit auki. Lievästi ilmaisten muutama ärräpää tuli kuulemma päästettyä...

En tosin voi kenellekään sitä operaatioo suositella ite tekemään. Ilmauksessa hän tarvi apua et sai kytkimen kunnolla irrottaan...ois se paljon helpompi kun koko laatikko ois irti autosta.

Onko kenelläkään kokemusta 75:en takajarruputkien vaihdosta?..se ois seuraava operaatio varmaan vuorossa ennen seuraavaa leimausta...onko vaikee/onnistuuko laatikon ja takajarrusatuloiden ollessa paikallaan..? :shock:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 75 kytkintyösylkky

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jiiässä kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta 75:en takajarruputkien vaihdosta?
Vähän olisit selannut alaspäin olisi tämä otsikko saattanut pistää silmään.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Juu mä selasin ja löysin sen takajarruputkiaiheen vähä myöhemmin..taitaa olla viikonlopun ja parin kaljakorin urakka ja täytyy toivoo et pultit vetoakseleissa ym aukeisi suht suosilla.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Hienoa, kiitoksia taas teille kaikille -nyt on homma teidän ansiostanne hoidossa ja melkeimpä puoli-ilmaiseksi! :-D

Eilen illalla sitten kurkkasin konepellin alle ja huomasin tosiaan että sieltähän tuo työrylinteristä (onpa hieno sana, kuulin asiantuntijalta) on mömmöt turskahdelleet karkuun ja auton alla metrin rapakko. Aparaatista oli suojakumi riekaleina ja ilmeisesti joku muukin tiiviste sieltä sisältä rikki kun ei kai tuollaisen kortsunreikaleen ole tarkoitus pidätellä nestettä sylinterin sisällä!?!

Tyttöystävän isäukko tuumasi että varaosakaupasta saapi uudet kumit sylinteriin ja se voipi olla apuna kun ne vaihdetaan. No, osasilta ja varaosamaailmasta käskivät kummastakin delta-auton pakeille koska heiltä ei löydy sopivia osia kyseiseen malliin. Oulun Delta-autossa auton rekisteriotteen perusteella saivat tongittua koneelta että eipä saa heiltäkään kumeja vaan koko sylinteri pitää ostaa hintaan 120 PERKELEEN euroa!!! Saattapi olla että en Ko. talossa ihan heti mene asioimaan...

Lähes itkien juoksin deltasta ulos kotiin koneelle tänne foorumille ja heti ekasta vastauksesta ilmeni että Motinet pelastaa ja osa maksaa tuon naurettavat 24 € + 10 postikuluja. Soitin motonettiin ja nyt koko mäntä uusine suojakumeineen on tulossa tänne ja on varmasti jo maanantaina perillä. Perkele miten mahtavaa, kiitos kaikki!!!

Mitä tästä opimme: AINA kysy ensiksi Motonetistä; sieltä saat koko mopon tuulisuojan hinnalla!!! :mrgreen:

Vielä pari kysymystä:

Niin joo, pitääkö kytkinjärjestelmää jotenkin ilmata kun vaihdan tuon uuden sylinterin paikalleen? Onko vaihdossa huomioitava jotain muuta?

Onko täällä Oulussa joku kunnon luottoputka mistä saa Alfan osia vai jätänkö koko touhun Motonetin hellään huomaan? Pakkohan täältä Oulusta nyt jostain olisi ollut mahdollista saada nuo pelkät työsylinterin kumitkin kun kerran pitkin nettiä noita näkyy löytyvän? Joku alfakorjaamohan tuolla ylemmällä vilahti; pitää vielä lukeä tämä ketju kohta...

Missä kannattaa säätää TS -koneen venttiilit? Tuo jo 50 tkm kestänyt nakutus alkaa vituttaa (ei ole kuitenkaan koventunut), joten ketä suosittelette ja missä päin suomea..? mitä luulette että pelkkä säätö kustantaa; Paikalliset kossupullopalkkaiset auto"gurut" eivät koske autoon tikullakaan kun siinä kerran on palasäätö. Voisiko tuo jopa onnistua itse?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

pulukka kirjoitti:Niin joo, pitääkö kytkinjärjestelmää jotenkin ilmata kun vaihdan tuon uuden sylinterin paikalleen? Onko vaihdossa huomioitava jotain muuta?
Joo, kyllähän se ilmata pitää, kuten jo yläpuolen kirjoituksissakin todetaan. Ja joskus (yleensä aina) se ei ole remontin helpoin vaihe. :?
Onko täällä Oulussa joku kunnon luottoputka mistä saa Alfan osia vai jätänkö koko touhun Motonetin hellään huomaan?
Eipä taida olla mitään alfaan erikoistunutta tarvikeliikettä, kun ei ole huoltoakaan. Muutenhan noita "varaosaputkia" on kyllä riittävästi, mutta kaikillahan ne samat tuotteet ja luettelot näyttää olevan.
Pakkohan täältä Oulusta nyt jostain olisi ollut mahdollista saada nuo pelkät työsylinterin kumitkin kun kerran pitkin nettiä noita näkyy löytyvän?
Kyllähän ne kumit olisi varmasti Oulustakin löytynyt, koska ovat varmaankin jotkut millikoon standardistefat? Malli vaan olisi tarvinnut olla mukana. Ei taida näkyä Alfan kokoja kaikissa varaosaliikkeiden luetteloissa.
Kuva

Vastaa Viestiin