Jakohihna rikki?
Valvoja: Moderators
Jakohihna rikki?
No nyt se sitten tapahtui: 53 000 mittarissa ja jakohihna ( tod. näköisesti )hajosi. Perjantaina Helsingistä tullessa 156 hyytyi tienposkeen, josta se sitten kuskattiin Delta-auton pihaan odottamaan diagnoosia. Hihna kyllä tuntui kireältä koetettaessa, mutta konehuoneessa oli moottorin alasuojan päällä hihnanpalasia. Että sellaista...
Miten on tietoa, mahtaako maahantuoja korvata? Kun vaihtovälihän hihnalla on nykyään se 60 000....?
Miten on tietoa, mahtaako maahantuoja korvata? Kun vaihtovälihän hihnalla on nykyään se 60 000....?
JTR
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Joo, ei ole ikää vehkeellä kuin 2v ja 4kk. Onko jollekin muulle käynyt samalla tavalla, eli onko hihna katkennut ennen vaihtoa? Maksaako maahantuoja tosiaan kaiken mumisematta? Jotenkin en nimittäin oikein luota Italkonin toimintaan...Mitenkähän kauan auto muuten joutuu lojumaan korjaamolla, jos hihna tosiaan on luistanut?
Paska homma vaikka ei menisi itseltä korjaukseen senttiäkään, jälleenmyyntiarvo varmaan laskee, vaikka periaattessa korjauksen jälkeen koneen pitäisikin olla kunnossa...
Paska homma vaikka ei menisi itseltä korjaukseen senttiäkään, jälleenmyyntiarvo varmaan laskee, vaikka periaattessa korjauksen jälkeen koneen pitäisikin olla kunnossa...
JTR
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Kyllä maahantuoja sen hihnan korvaa.. Voihan ne tietysti aina jotain mumista, mutta loppupeleissä joutuu kuitenkin maksajan paikalle. Aina hihnanvaihdon jälkeen alkaa uusi takuu, joka kestää sen 60tkm/3-v!
Uskon, että vituttaa, onhan tuosta oma vaivansa.. Mutta pääasia, että hihnalla oli vielä takuu voimassa..
Uskon, että vituttaa, onhan tuosta oma vaivansa.. Mutta pääasia, että hihnalla oli vielä takuu voimassa..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä maahantuojan pitää korvata vaikka olisi yli kolme vuotta vanha. Uuden auton moottorin pitää kestää enemmän kuin 53tkm ja sillä sipuli, oli värkissä minkälainen takuu tahansa. Muussa tapauksessa tuotteessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, ja maahantuoja on korvausvelvollinen.
Alkaa kyllä pikku hiljaa näyttää siltä ettei TS:ää uskalla ostaa ollenkaan, sen verran monta hihnaa näkyy pettäneen. Uudehkossa autossa maahantuoja vielä korvaa, mutta entäs kun 200tkm ajetun auton hihna porsii?
Alkaa kyllä pikku hiljaa näyttää siltä ettei TS:ää uskalla ostaa ollenkaan, sen verran monta hihnaa näkyy pettäneen. Uudehkossa autossa maahantuoja vielä korvaa, mutta entäs kun 200tkm ajetun auton hihna porsii?
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
No, kyllähän maahantuoja on korvausvelvollinen, vaikka autolla olisi ajettu 768tkm... Jos hihna vaan on 'takuuajalla' pettänyt...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Uudehkossa autossa maahantuoja vielä korvaa, mutta entäs kun 200tkm ajetun auton hihna porsii?
Se on sitten eri asia, miten kovasti ne yrittävät luistaa maksajan paikalta..
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Opelillahan on ollut vastaavanlaisia ongelmia B-vectroissaan. Suuri haloo tuli siitä kun maahantuoja yritti toistuvasti luistaa korvausvastuustaan.
Se nimittäin ilmoitti että ilmoitettu hihnan vaihtoväli on "vain suositus".
Onhan noita tapauksia... Jotain on joskus auton omistajakin joutunut maksamaan kun päätöksen mukaan auto on tullut koneremontin ja hihnanvaihdon jälkeen entistä parempaan kuntoon.
Ihmeen paljon ollut tosiaan noita hihnan pettämisiä Alfa 156:ssa. Miten mm. Skodalla yms. valmistajilla nuo hihnat sitten kestävät sen 90tkm tai jopa 120 tkm?
Tuntuu aika kummalta miten hihna ei kestä edes kuuttakymppiä. Kuinka moni 156 on mahtanut kilahtaa silloin kun vaihtoväli oli 120 tkm?
Ihme laatueroja
Se nimittäin ilmoitti että ilmoitettu hihnan vaihtoväli on "vain suositus".
Onhan noita tapauksia... Jotain on joskus auton omistajakin joutunut maksamaan kun päätöksen mukaan auto on tullut koneremontin ja hihnanvaihdon jälkeen entistä parempaan kuntoon.
Ihmeen paljon ollut tosiaan noita hihnan pettämisiä Alfa 156:ssa. Miten mm. Skodalla yms. valmistajilla nuo hihnat sitten kestävät sen 90tkm tai jopa 120 tkm?
Tuntuu aika kummalta miten hihna ei kestä edes kuuttakymppiä. Kuinka moni 156 on mahtanut kilahtaa silloin kun vaihtoväli oli 120 tkm?
Ihme laatueroja
Ammattina autokauppa
Täälläkin on monesti perusteluna tuolle huonolle kestolle esitetty että Alfalla ajettaan vähän urheilullisemmin kuin monilla muilla autoilla. Mutta jos ei kunnon ajoa kestä niin valmistajan pitäisi pistää se punaraja ja kierrosluvunrajoitin alemmas. Esim 4000 rpm niin luulisi kestävän jos kyse on tuosta kierrättämisestä.
Miten hihna yleensä hajoaa? Katkeaako vai hyppääkö rattaalla hampaan-parin verran? Onko hihna kauttaaltaan tuolloin perstunut vai ovatko hampaat vain pyöristyneet?
Miten hihna yleensä hajoaa? Katkeaako vai hyppääkö rattaalla hampaan-parin verran? Onko hihna kauttaaltaan tuolloin perstunut vai ovatko hampaat vain pyöristyneet?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Kiristin
Muovisen kiristinpyörän hajoaminen taitaa olla se yleisin syy. Yleensä tapahtuu joskus 50 000 km jälkeen (edellisessä autossani 56tkm kohdalla).
Olen seurannut tätä TS 16V jakohihna-keskustelua vuosia eri nettisivuilta (mm. www.alfa155.com) ja kysellyt asiasta eri asiantuntijoilta: yhteenveto on, että Alfan TS 16V moottoriin kannattaa vaihtaa jakohihna & kiristin 50 000 km välein.
Olen seurannut tätä TS 16V jakohihna-keskustelua vuosia eri nettisivuilta (mm. www.alfa155.com) ja kysellyt asiasta eri asiantuntijoilta: yhteenveto on, että Alfan TS 16V moottoriin kannattaa vaihtaa jakohihna & kiristin 50 000 km välein.
Muovisista kiristinpyöristäkin oli muistaakseni jossain juttua, että vanhat mustat eivät kestä yhtä hyvin kuin uudemmat valkoiset (tuotenumero 60596372).
Tuosta tulikin mieleeni, että entisessä 2.0 TS:ssäni kuului kohdistamatonta kitinää moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Mutta hihnan ja kiristimen vaihdon jälkeen ei enään kuulunut - liekö pyörän laakeri/voitelu ollut antamassa periksi.
Tuosta tulikin mieleeni, että entisessä 2.0 TS:ssäni kuului kohdistamatonta kitinää moottorin käydessä tyhjäkäynnillä. Mutta hihnan ja kiristimen vaihdon jälkeen ei enään kuulunut - liekö pyörän laakeri/voitelu ollut antamassa periksi.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
TS 16V
Tiedossani ei ole yhtään jakohihnan kiristimen pettämistä Alfan V6 24V moottorissa (erillainen kiristin), hihnan katkeamisia on sattunut joitakin Suomessa, mutta tarkempaa tietoa näistä tapauksista ei allekirjoittaneella ole.
Jakohihna & kiristin-keskustelua on käyty nimenomaan TS 16V moottoreista. Itse aloitin aiheen "tutkimisen" jo keväällä 1999 ja koko ajan tulee uusia tapauksia, ja aina kyseessä on TS 16V moottori. Sitten kun JTS-koneet alkavat olla yli 50tkm ajettuja, alkaa varmaan nistäkin kuulua, samat heikot kohdat.
Jakohihna & kiristin-keskustelua on käyty nimenomaan TS 16V moottoreista. Itse aloitin aiheen "tutkimisen" jo keväällä 1999 ja koko ajan tulee uusia tapauksia, ja aina kyseessä on TS 16V moottori. Sitten kun JTS-koneet alkavat olla yli 50tkm ajettuja, alkaa varmaan nistäkin kuulua, samat heikot kohdat.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Vähän menee OT, mutta onko kenelläkään tietoa mistä sais kotomaasta V6:n jakopään osat (ei DA), hinta näytti olevan suolaset kiristimelle 195€, remmi 120€ ja ohjurit 45€/kpl.... ei luulis laakerin ja pultin maksavan noin paljon...Maho kirjoitti:Koskeeko nämä rikkoontuneet hihnat/pyörät nyt nimenomaan vain TS koneisia vai onko samoja probleemoja V6:lla?
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Re: Kiristin
Tuolla samaisella palstalla käydyisä keskusteluissa tuli joskus ilmi että 155 V6 olisi jopa halvempi ylläpidettävä noiden jakopäämurheiden vuoksi. Lieneekö sitten liioittelua kun ei itsellä ole tietoa noiden V6:sten huoltohinnoista, eikö hihnan vaihtoväli ole V6:ssa kuitenkin pidempi.155156 kirjoitti:Olen seurannut tätä TS 16V jakohihna-keskustelua vuosia eri nettisivuilta (mm. www.alfa155.com) ja kysellyt asiasta eri asiantuntijoilta: yhteenveto on, että Alfan TS 16V moottoriin kannattaa vaihtaa jakohihna & kiristin 50 000 km välein.
Muuten tuon 50tkm vaihtovälin 16v TS:n osalta kyllä omakohtaisten kokemusten perusteella allekirjoitan.
"Timing cingulum off et valuulas node"
Re: Kiristin
Kai se hihnanvaihtoväli on kaikissa Alfoissa se 60 tkm/36kk.HR kirjoitti:[Lieneekö sitten liioittelua kun ei itsellä ole tietoa noiden V6:sten huoltohinnoista, eikö hihnan vaihtoväli ole V6:ssa kuitenkin pidempi.
Muuten tuon 50tkm vaihtovälin 16v TS:n osalta kyllä omakohtaisten kokemusten perusteella allekirjoitan.
Kuulemani mukaan (ei siis omakohtaisia kokemuksia) noista 6-pyttyisistä menee selvästi reilummin etupään tukivarsia ja ilmamassamittareita.
Tiedä sitten kuinka on
Re: Kiristin
Minulle on toinen alatukivarsi vaihdettu eteen sekä kerran ilmi (95tkm). Autolla ajettu nyt 105tkm. Joten enpä ainakaan minä allekirjoita tuota, että menee "reilummin" enemmän.Zenery kirjoitti: Kuulemani mukaan (ei siis omakohtaisia kokemuksia) noista 6-pyttyisistä menee selvästi reilummin etupään tukivarsia ja ilmamassamittareita.
Tiedä sitten kuinka on
Ei enää Alfaa... eipä
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kiristin
Itsellä alkaa olla 170tkm mittarissa , tukivarret todennäköisesti alkuperäiset, tosin ylätukivarret vissiin menossa. ILMI kerran vaihdettu n.160tkm:n kohdilla... Luulis että mittareiden menekki ei koneesta johdu, kun mittari on sama kiinnitettynä vain erikokoiseen imuputkeen ja ilmanpuhdistinkompleksikin on identtinen TS:n kanssa.Zenery kirjoitti:Kai se hihnanvaihtoväli on kaikissa Alfoissa se 60 tkm/36kk.
Kuulemani mukaan (ei siis omakohtaisia kokemuksia) noista 6-pyttyisistä menee selvästi reilummin etupään tukivarsia ja ilmamassamittareita.
Tiedä sitten kuinka on
Re: Kiristin
etutukivarret vaihdettu kitinän vuoksi 50tkm ja takana väljyyden 100tkm, ilmi on alkuperäinen ajettu nyt 104tkm. Tukivarret ovat kuitenkin suht halpoja 30-70e luokkaa että se on aika pientä verrattuna jakopään kilahtamiseen, ilmi on suht arvokas jos sen joutuu vaihtamaan.Maho kirjoitti:Minulle on toinen alatukivarsi vaihdettu eteen sekä kerran ilmi (95tkm). Autolla ajettu nyt 105tkm. Joten enpä ainakaan minä allekirjoita tuota, että menee "reilummin" enemmän.Zenery kirjoitti: Kuulemani mukaan (ei siis omakohtaisia kokemuksia) noista 6-pyttyisistä menee selvästi reilummin etupään tukivarsia ja ilmamassamittareita.
Tiedä sitten kuinka on
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Kiristin
Ehkä kaikissa Alfoissa Suomessa mutta ei muualla. Esim Ruotsissa se on 80.000km (epävarma aikarajasta, ehkä 4 tai 5 v). Mitä mahtanee olla etelämpänä. Alkuperainen vaihtovälihän oli 120.000 km ennenkuin sitä laskettiin. Miksi Suomen ja Ruotsin välillä on tuollainen ero? Itse en keksii muuta kuin että Suomessa on keskimäärin kylmempää kuin Ruotsissa. Mitä luulette?Zenery kirjoitti:Kai se hihnanvaihtoväli on kaikissa Alfoissa se 60 tkm/36kk.HR kirjoitti:[
Muuten tuon 50tkm vaihtovälin 16v TS:n osalta kyllä omakohtaisten kokemusten perusteella allekirjoitan.
Omalla 166 TS:llä ajettu nyt 64.000 enkä aio vaihtaa ennen 80.000. Edellisestä 155 16V meni kiristin tuhoisin seurauksin 28.000 km ajettuna, se olikin niitä ensimmäisiä 16V moottoreita. En tiedä onko merkitystä mutta vahinko sattui heti kun auto oli kokenut ensimmäiset kunnon pakkasensa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kiristin
Eikös tuo katkea helpoiten kylmänä ja käynnistettäessä? Joskus olen näin kuullut sanottavan..166 kirjoitti:En tiedä onko merkitystä mutta vahinko sattui heti kun auto oli kokenut ensimmäiset kunnon pakkasensa.
Faijan kaverilla meni 40tkm ajetusta S6 Audista kun oli ajamassa junasta pois lapissa, autch.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kiristin
Rohkea päätös! Entisessä autossani uudempi valkoinen kiristyspyörä oli 51 405 km ajon jälkeen vaihdettaessa jo kovasti kulunut hihnan kohdalta. Kiristimen ohuehko - hihnan kanssa kosketuksissa oleva - muovinen ratas oli siis keskeltä kulunut ja reunat olivat keskikohtaan nähden koholla. Jos jakohihna hieman poikkeaa reitiltään sivusuunnassa, kohdistuu ohentuneen muovipyörän reunaan suuri voima. Materiaalina käytetty muovi on kovaa, ei mitenkään joustavan tuntuista.166 kirjoitti: Omalla 166 TS:llä ajettu nyt 64.000 enkä aio vaihtaa ennen 80.000. Edellisestä 155 16V meni kiristin tuhoisin seurauksin 28.000 km ajettuna, se olikin niitä ensimmäisiä 16V moottoreita.
Täytyy varmaan ottaa kuva 51 tkm ajetusta kiristimestä ja laittaa se tänne esille, niin kaikille asiasta kiinnostuneille varmasti selkenisi mistä on kyse. Mites tänne niitä kuvia saa laitettua...?
Re: Kiristin
En ihmettelisi yhtään, jos 156 jakoremmi menisi samassa tilanteessa. Kotelohan on alapäästään aika avoin, joten lumipyry pääsee kotelon sisään.Faijan kaverilla meni 40tkm ajetusta S6 Audista kun oli ajamassa junasta pois lapissa, autch.
Muistaakseni jossain kuplamoottoreissa(VAG) remmin pystyy tuhoamaan tyhmyyttään aika nopeastikin käyttämällä ei VW 500.00/ 505.00 luokiteltua moottoriöljyä kylmissä olosuhteissa
Leiffi
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kiristin
Jos sinulla on jo kuva netissä niin [img] kuvan osoite [/ img], jos taas ei ole niin laita mulle maililla tulemaan mrw@iki.fi niin voin hoitaa asian.155156 kirjoitti:Mites tänne niitä kuvia saa laitettua...?
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Ei o kuvaa
Kuvaa kuluneesta kiristimestä ei ole vielä olemassakaan, mutta muistaakseni www.alfa155.com sivuilla on kuva jonkun Alfan vastaavasta osasta. Säästin pari vuotta sitten vaihdetut kiristimen & jakohihnan. Toivottavasti ne on vielä tallessa. Palaan asiaan...
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Kiristin
No ei ehkä niin rohkea kuin vaikuttaa. Jos ei maahantuoja sitä korvaa (olenhan vielä täkäläisen vaihtorajan sisällä) niin sitten korvaa vakuutus. Täällä on autovakuutuksessa sellainen konevahinkovakuutus joka ottaa tällaset, omavastuu tietenkin menee (noin 550 euroa) mutta sehän on vähemmän kuin remmin vaihto! Viimeksi selvisin alle 300 eurolla koska autolla oli ajettu vähemmän. Sekin meni vakuutuksen piikkiin siis. Remontti maksoi noin 2500 euroa, venttiilisalaatti on kallis herkku. Pahinta oli että uusia osia sain odottaa 2 kk.155156 kirjoitti:Rohkea päätös!166 kirjoitti: Omalla 166 TS:llä ajettu nyt 64.000 enkä aio vaihtaa ennen 80.000. Edellisestä 155 16V meni kiristin tuhoisin seurauksin 28.000 km ajettuna, se olikin niitä ensimmäisiä 16V moottoreita.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kiristin
Heijja Sverige!!!166 kirjoitti:Täällä on autovakuutuksessa sellainen konevahinkovakuutus joka ottaa tällaset, omavastuu tietenkin menee (noin 550 euroa) mutta sehän on vähemmän kuin remmin vaihto!
Tapiola, Pohjola, Veritas.. haloo?? Ottakaahan mallia!
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Kiristin
No huoh.. Turha edes toivoa Suomeen samanlaista vakuutusta...166 kirjoitti:No ei ehkä niin rohkea kuin vaikuttaa. Jos ei maahantuoja sitä korvaa (olenhan vielä täkäläisen vaihtorajan sisällä) niin sitten korvaa vakuutus. Täällä on autovakuutuksessa sellainen konevahinkovakuutus joka ottaa tällaset, omavastuu tietenkin menee (noin 550 euroa) mutta sehän on vähemmän kuin remmin vaihto!
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Kiristin
tuossa vakuutuksessa olisi kyllä ideaa, vaan eipä aida aivan heti suomeen tuommoisia tulla...Rolle kirjoitti:Heijja Sverige!!!166 kirjoitti:Täällä on autovakuutuksessa sellainen konevahinkovakuutus joka ottaa tällaset, omavastuu tietenkin menee (noin 550 euroa) mutta sehän on vähemmän kuin remmin vaihto!
Tapiola, Pohjola, Veritas.. haloo?? Ottakaahan mallia!
Re: Jakohihna rikki?
Onpas melkoista sattumaa, kun autossani oli sama lukema 53000 km ja hihna poikki, yksi venttiili kierossa ja ohjarista palanen pois. Remontti noin 2500 euroa. Maahantuoja oli korvannut vain puolet. Tämä sattui auton edellisellä omistajalla. Itse olisin kyllä vaatinut koko summaa, koska hihna katkesi 3 viikkoa alle 3 vuotta eli alle vaihtorajan. Kyllä mielestäni kuluttasuojalain mukaan kuuluu takuun piiriin, jos huollot tehdään niin kuin kuuluu. Maahantuojan perusteluja en tiedä, miksi se korvasi vain puolet korjauskuluista. Ehkä syynä oli, että 20 ja 40 tkm huoltoa ei tehty merkkiliikkeessä. Nykyisinhän auton saa huollattaa missä vain, kun ja jos tietotaitoa todistettavasti löytyy. Näyttäisi siltä, että hihna hilavitkuttimineen tulisi vaihtaa viimeistää 50 tkm välein. Anna niiden ensin maksaa puolet ja vie asia sitten vasta lautakunnan käsittelyyn, jos eivät maksa loppuja. Kyllä siihen pitäisi saada selkeä tulkinta, miksi vain puolet korvaisi.rosilja kirjoitti:No nyt se sitten tapahtui: 53 000 mittarissa ja jakohihna ( tod. näköisesti )hajosi. Perjantaina Helsingistä tullessa 156 hyytyi tienposkeen, josta se sitten kuskattiin Delta-auton pihaan odottamaan diagnoosia. Hihna kyllä tuntui kireältä koetettaessa, mutta konehuoneessa oli moottorin alasuojan päällä hihnanpalasia. Että sellaista...
Miten on tietoa, mahtaako maahantuoja korvata? Kun vaihtovälihän hihnalla on nykyään se 60 000....?
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kiristin
Itseäni siteeraten:
155156 kirjoitti:Olen seurannut tätä TS 16V jakohihna-keskustelua vuosia eri nettisivuilta (mm. www.alfa155.com) ja kysellyt asiasta eri asiantuntijoilta: yhteenveto on, että Alfan TS 16V moottoriin kannattaa vaihtaa jakohihna & kiristin 50 000 km välein.
Re: Kiristin
Näin on ja varmasti tuohon maahantuojakin kohta reagoi ja pudottaa sen tuonne 50 tkm.155156 kirjoitti:Itseäni siteeraten:
155156 kirjoitti:Olen seurannut tätä TS 16V jakohihna-keskustelua vuosia eri nettisivuilta (mm. www.alfa155.com) ja kysellyt asiasta eri asiantuntijoilta: yhteenveto on, että Alfan TS 16V moottoriin kannattaa vaihtaa jakohihna & kiristin 50 000 km välein.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Ei tuo jakoremmin vaihto nyt niin ihmeellinen juttu ole, etteikö sen joutaisi tehdä vaikka joka öljynvaihdon yhteydessä. Eilen vaihdoin vaimon autoon hihnat; remmit 900 SEK balanssiakselin remmin kiristin 300 SEK työ itestehtynä vajaat kaksi tuntia kallista vapaa-aikaa. Papa Picolino Power Carissa pyysi hommasta 10.500 SEK.
Leiffi
Eipä Italkon ainakaan mukisematta korvaa kaikkea. Itsellä meni juuri viikko sitten 58 tkm ja 2,5 v kohdalla hiha sekä sen mukana venttiilit ja kansi. Maahantuojan kanssa keskusteltiin, ja suostuu korvaan osat, koneistuksen ja puolet vaihtotyöstä (ei tieysti itse hihnaa).Cuore Sportivo kirjoitti:Kyllä maahantuoja sen hihnan korvaa.. Voihan ne tietysti aina jotain mumista, mutta loppupeleissä joutuu kuitenkin maksajan paikalle. Aina hihnanvaihdon jälkeen alkaa uusi takuu, joka kestää sen 60tkm/3-v!
Uskon, että vituttaa, onhan tuosta oma vaivansa.. Mutta pääasia, että hihnalla oli vielä takuu voimassa..
Eli jos jollakin on kokemusta paremmasta kohtelusta tai viitettä todellisiin tapauksiin, niin kertokaahan.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Otan osaa.. Alkaa vaikuttamaan jo todella huolestuttavalta nämä hihnan katkeilemiset...Juniori kirjoitti:Eipä Italkon ainakaan mukisematta korvaa kaikkea. Itsellä meni juuri viikko sitten 58 tkm ja 2,5 v kohdalla hiha sekä sen mukana venttiilit ja kansi. Maahantuojan kanssa keskusteltiin, ja suostuu korvaan osat, koneistuksen ja puolet vaihtotyöstä (ei tieysti itse hihnaa).
Juu, enpä minä mistään mitään tiedä (eikä ole omaa kokemusta) mutta tuntui vaan loogiselta että maahantuoja korvaisi kokonaisuudessaan tuollaiset vahingot, koska luvattu takuuaika on 60tm/3-V.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Samaa sanoo meikäläisen järki, eihän tuollaisessa takuussa ole muuten mitään järkeä.Cuore Sportivo kirjoitti:Juu, enpä minä mistään mitään tiedä (eikä ole omaa kokemusta) mutta tuntui vaan loogiselta että maahantuoja korvaisi kokonaisuudessaan tuollaiset vahingot, koska luvattu takuuaika on 60tm/3-V.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
No myynninedistämistähän nuo takuut taitavat nykyään enimmäkseen ollakinRolle kirjoitti:Samaa sanoo meikäläisen järki, eihän tuollaisessa takuussa ole muuten mitään järkeä.Cuore Sportivo kirjoitti:Juu, enpä minä mistään mitään tiedä (eikä ole omaa kokemusta) mutta tuntui vaan loogiselta että maahantuoja korvaisi kokonaisuudessaan tuollaiset vahingot, koska luvattu takuuaika on 60tm/3-V.
Ei ole Alfa ainoa jossa hihnat ei kestä 60tkm vaihtoväliä, myös muita merkkejä on ja jotkut maahantuojat ei ilman kunnon tappelua korvaa senttiäkään.
Itse ainakin olen päättänyt vaihtaa hihnat 50 tonnin välein niin ei tule ongelmia (toivottavasti...)
Ammattina autokauppa
Nyt nopeasti kun asiaa lukenut niin näyttää siltä, että alkuperäinen hihna/kiristin joku mikälie ei kestä. Miten on sen jälkeen kun nuo on vaihdettu? Onko osat uudempia/parempia ja huoli ei ole enää niin suuri kuin näillä ensiasennus osilla? Vai katkeeko näitä sitten myös esim 100-120tkm välillä samaan tahtiin?
Ei enää Alfaa... eipä
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jakohihnamurheista lukiessani tuli mieleeni, että onkohan kenelläkään pitkän linjan alfistilla antaa arviota siitä, kuinka raskas homma olisi sovittaa 155:n 2.0 TS 8V KAT -tekniikka joko 155 2.0 16V widebodyyn tai jopa 156 2.0 TS:ään?
Katsastuksen puolesta ei varmaan ongelmia tulisi, koska teho hiukan putoaisi (110 kW -> 104 kW) eikä koneissa taida olla käytännössä painoeroa. Lopputuloksena olisi kuitenkin melko käytännöllinen yhdistelmä ulkonäköä, ajettavuutta ja luotettavuutta - ketjujakopääkoneissa kun on kokemuksieni ja luetun perusteella huomattavasti vähemmän murheita kuin remmimoottoreissa.
Katsastuksen puolesta ei varmaan ongelmia tulisi, koska teho hiukan putoaisi (110 kW -> 104 kW) eikä koneissa taida olla käytännössä painoeroa. Lopputuloksena olisi kuitenkin melko käytännöllinen yhdistelmä ulkonäköä, ajettavuutta ja luotettavuutta - ketjujakopääkoneissa kun on kokemuksieni ja luetun perusteella huomattavasti vähemmän murheita kuin remmimoottoreissa.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Minun tapauksessa myyjäliike (Delta-auto Malmi) ja Italkon hoitivat asian, eli en maksanut kansiremontista penniäkään. Auto oli tosin kuukauden pois käytöstä. Kilometrejä oli 56 tkm ja autossa ei ollut enää tehdastakuu voimassa. 155 oli ostettu käytettynä 5 kuukautta aiemmin. Tämä tapahtui alkuvuodesta 1999.Eipä Italkon ainakaan mukisematta korvaa kaikkea. Itsellä meni juuri viikko sitten 58 tkm ja 2,5 v kohdalla hiha sekä sen mukana venttiilit ja kansi. Maahantuojan kanssa keskusteltiin, ja suostuu korvaan osat, koneistuksen ja puolet vaihtotyöstä (ei tieysti itse hihnaa).
Eli jos jollakin on kokemusta paremmasta kohtelusta tai viitettä todellisiin tapauksiin, niin kertokaahan.