Ecun ja kaasuläpän resetointi/kalibrointi 156 2.0TS
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
- Car(s): 75 3.0 America Turbo
- Paikkakunta: Joensuu // Helsinki
Ecun ja kaasuläpän resetointi/kalibrointi 156 2.0TS
Tästä on topicceja mutta ei kovin selvää yhtenäistä.
Eli mikä on 156 2.0 TS:n oikea ecun resetointitapa?
- virrat 60 sek, virrat pois 60sek, 5 min tyhjäkäyntiä?
Entä kaasuläpän?
- virrat 2min, 5 sek pois, käymään?
Tein nuo mutta ei auttanut, ilmi tilattu, ilmeisesti rikki jokatapauksessa. Maksoi muuten Boschilta vain 120e!
Oire siis veto off 5000rpm ylöspäin, kulutus kasvanut.
Eli mikä on 156 2.0 TS:n oikea ecun resetointitapa?
- virrat 60 sek, virrat pois 60sek, 5 min tyhjäkäyntiä?
Entä kaasuläpän?
- virrat 2min, 5 sek pois, käymään?
Tein nuo mutta ei auttanut, ilmi tilattu, ilmeisesti rikki jokatapauksessa. Maksoi muuten Boschilta vain 120e!
Oire siis veto off 5000rpm ylöspäin, kulutus kasvanut.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Morjens, todentotta ohjeet vaihtelevat. Moni niistä voikin toimia, mutta mieleeni on jostakin juurtunut seuraava menetelmä, joka on osoittautunut toimivaksi ainakin niissä vikatilanteissa, jotka minä olen kohdannut eli:
ECU reset:
akku irti (45 min), akku kiinni ja tyhjäkäyntiä (15 min), sammuta auto 10 min ajaksi ja sitten ajoon.
Kaasuläpän resetointi:
virrat päälle 2 min ajaksi (saatat kuulla tikitystä läppärungon alueelta), virrat ja avain pois lukosta 5 sek ajaksi, sitten auto käyntiin ja ajoon
Nykyään teen ECU:n resetin, jos tarvis, diagnoosiohjelmalla, jonka jälkeen ennen käynnistystä teen kaasuläpän resetin. Toimiva metodi. Mutta niin kuin sanottu, edellä mainittu perustuu tällä palstalla ja alfa156.net palstalla esiintyviin erilaisiin ohjeisiin.
Tuossa on yksi linkki, josta apua löytynee:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... =ECU+reset
ECU reset:
akku irti (45 min), akku kiinni ja tyhjäkäyntiä (15 min), sammuta auto 10 min ajaksi ja sitten ajoon.
Kaasuläpän resetointi:
virrat päälle 2 min ajaksi (saatat kuulla tikitystä läppärungon alueelta), virrat ja avain pois lukosta 5 sek ajaksi, sitten auto käyntiin ja ajoon
Nykyään teen ECU:n resetin, jos tarvis, diagnoosiohjelmalla, jonka jälkeen ennen käynnistystä teen kaasuläpän resetin. Toimiva metodi. Mutta niin kuin sanottu, edellä mainittu perustuu tällä palstalla ja alfa156.net palstalla esiintyviin erilaisiin ohjeisiin.
Tuossa on yksi linkki, josta apua löytynee:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... =ECU+reset
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Softa löytyy suoraan tuosta linkistä http://www.alfa145.co.uk/obd.html Muitakin softia maailmalla on esim www.alfadiag.net -sivustolta löytyy todella siisti versio.
Tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa (siis jollainen mullakin on), on sinun luettava ecusta koodi testeri-ohjelmalla. Sitten lähetät koodin ja rahaa ohjelman tekijälle, joka generoi siitä jollakin ohjelmalla lisenssiavaimen. Tätä lisenssitiedostoa tarvitset siihen, että ohjelma yleensäkin keskustelee sun auton ecu:n kanssa. Lisenssitiedosto on siis yksilökohtainen eli ohjelma ei toimi toisen auton ecussa. Niin ja tarviihan siihen sitten vielä tuon interfacen. Hakutoiminnolla löytyy tietoa tältäkin sivustolta. Laita hakuehdoksi sana OBD.
Tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa (siis jollainen mullakin on), on sinun luettava ecusta koodi testeri-ohjelmalla. Sitten lähetät koodin ja rahaa ohjelman tekijälle, joka generoi siitä jollakin ohjelmalla lisenssiavaimen. Tätä lisenssitiedostoa tarvitset siihen, että ohjelma yleensäkin keskustelee sun auton ecu:n kanssa. Lisenssitiedosto on siis yksilökohtainen eli ohjelma ei toimi toisen auton ecussa. Niin ja tarviihan siihen sitten vielä tuon interfacen. Hakutoiminnolla löytyy tietoa tältäkin sivustolta. Laita hakuehdoksi sana OBD.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Otin ylös taas yhden ohjeen, minusta kuitenkin tuntuu, että Jiipee tietää enemmän. "Applause"
Mitähän minä resetoin, kun pidin 90 sek. virtaa päällä, 90 sek. poissa ja sitten käymään. Alkoi kuitenkin auto käymään heti tasasemmin.
Ohjeita löytyy eri paikoissa, mutta tuo JP:n linkki tuntui aika hyvältä.
"moka on paljon helpompi jonkun muun tekemänä" :mrgreen:
Mitähän minä resetoin, kun pidin 90 sek. virtaa päällä, 90 sek. poissa ja sitten käymään. Alkoi kuitenkin auto käymään heti tasasemmin.
Ohjeita löytyy eri paikoissa, mutta tuo JP:n linkki tuntui aika hyvältä.
"moka on paljon helpompi jonkun muun tekemänä" :mrgreen:
"moka on helpompi jonkun muun tekemänä"
hande
hande
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mä tein juurikin näillä ohjeilla 156 V6een ja tuntui ainakin siinä toimivan. Ajattelin kertoa sen ennenkuin kukaan ehtii kysymään ja ihmettelemään. 
Tein molemmat resetit siis samalla kertaa: Ensin otin akun irti 45min ajaksi ja sen jälkeen takaisin kiinni. Sitten 2 minuuttia virrat päällä --> avain pois lukosta n. 5 sek ja sen jälkeen täräytin käymään ja käytin sen 15 minuuttia tyhkäkäyntiä. Siitä sitten muutaman tunnin päästä ajoon. Kiitokset muuten JiiPeelle hyvistä ohjeista.

Tein molemmat resetit siis samalla kertaa: Ensin otin akun irti 45min ajaksi ja sen jälkeen takaisin kiinni. Sitten 2 minuuttia virrat päällä --> avain pois lukosta n. 5 sek ja sen jälkeen täräytin käymään ja käytin sen 15 minuuttia tyhkäkäyntiä. Siitä sitten muutaman tunnin päästä ajoon. Kiitokset muuten JiiPeelle hyvistä ohjeista.

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Olen kuullut että tämä resetti kannattaa tehdä aina kun moottori alkaa käymään epätasaisesti ... mm. aina ennen kuin vaihtaa esim ILMIN tms.JST kirjoitti:eli ecun ja kaasuläpän resetointi onnistuisi halutessani näillä ohjeilla. Kysymys kuuluukin miksi ja missä tilanteissa näitä vehkeitä resetoidaan ?

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Asiaa itsekkin ihmetelleenä veikkaisin ettei päde. Ainakin JTS:ssä on eri ecu, ilmeisesti mallia 7.1.1. Tämä on vaan veikkaus, eli jos jollain on "oikeaa" tietoa niin otetaan vastaan.Pasi kirjoitti:Päteekö resetti JTS:ääään?

- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No itse menen enemmänkin periaatteella; jos se ei ole rikki niin korjaa sitä niin kauan kunnes se onAntijape kirjoitti: Vai onkohan parempi noudattaa neuvoa: "älä korjaa, jos ei ole korjattavaa".

Eli taidan testata resettiä.... edesmenneeseen 1.6 TS:n tuolla resetillä oli paljonkin vaikutusta....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mulla on kans toi 1.6 TS 156:nen miten siihe tehtään toi recetointi molempiin?Pasi kirjoitti:No itse menen enemmänkin periaatteella; jos se ei ole rikki niin korjaa sitä niin kauan kunnes se onAntijape kirjoitti: Vai onkohan parempi noudattaa neuvoa: "älä korjaa, jos ei ole korjattavaa".![]()
Eli taidan testata resettiä.... edesmenneeseen 1.6 TS:n tuolla resetillä oli paljonkin vaikutusta....

Terve, omaan vm.-98 156 2.5 v6:seen tein kanssa tuon kaasuläpän ja kotelon putsauksen ja sen jälkeen ecun ja kaasuläpän kalibroinnin kun tyhjäkäynti oli hieman epätasaista. Tyhjäkäyttäessäni autoa kuulosti tasaantuneen tuo käynti ja kierroksetkin kohdillaan. Annoin auton olla sammuneena ja seuraavan kerran kun lähdin ajamaan niin auto tuntui toimivan normaalisti. Seuraavan kerran sitten kun lähdin ajamaan niin tyhjäkäynti kierrokset olikin koko ajan noin 1250-1500 kieppeillä ja kaasu on hieman jälkijunassa kun sen päästää. Hiukan ikävä kun haluais vetää moottorijarrutusta ja vaihdettaessa kytkintä painettaessa kierrokset ei ehdi laskea.
Mistä mahtaisi johtua kun kuitenkin ekalla ajolla toimi normaalisti. Ei ainakaan tuon kaasuläpän luulisi silloin hajonneen.
Mahtaisiko johtua jollain tapaa ecusta? Kaasuläpän kalibrointia uudelleenkin olen kokeillut.
En oo varma onko vain luuloa vai kuluittaisikohan tällä hetkellä enemmän, kun tossa sitä olen testaillut.
Kiitos paljon
Mistä mahtaisi johtua kun kuitenkin ekalla ajolla toimi normaalisti. Ei ainakaan tuon kaasuläpän luulisi silloin hajonneen.
Mahtaisiko johtua jollain tapaa ecusta? Kaasuläpän kalibrointia uudelleenkin olen kokeillut.
En oo varma onko vain luuloa vai kuluittaisikohan tällä hetkellä enemmän, kun tossa sitä olen testaillut.
Kiitos paljon
^ Mulla tuli vähän samantapainen ongelma kun purkasin imusarjan nokkineen pois ja putsasin samalla kaasuläpän rungon.
Auton kierrokset eivät laskeneet alle 1000 kylmänä ja vaihteen vaihdossa kierrokset jäivät n. sekunniksi paikalleen ennenkuin laskivat. Ja oli meno muutenkin vähän epämiellyttävää.
En sitten tiedä mikä oli loppupeleissä vikana, kun tein sille vaikka mitä ennenkuin rupesi toimimaan.
Kiristelin kaikki letkut ja ruuvit pariin otteeseen uudestaan, koputtelin tyhjäkäyntimoottoria (herätys mielessä), putsasin ilmamassamittarin siihen tarkoitetulla aineella ja sen jälkeen annoin olla akun irti puoli tuntia ja tein ko resetin autolle ja sen jälkeen on pelittäny ihan ok.
Epäilen kuitenkin että tuo ilmin putsaus vaikutti eniten tuohon mun ongelmaani, joten kokeile sitä ensihätään.
Auton kierrokset eivät laskeneet alle 1000 kylmänä ja vaihteen vaihdossa kierrokset jäivät n. sekunniksi paikalleen ennenkuin laskivat. Ja oli meno muutenkin vähän epämiellyttävää.
En sitten tiedä mikä oli loppupeleissä vikana, kun tein sille vaikka mitä ennenkuin rupesi toimimaan.
Kiristelin kaikki letkut ja ruuvit pariin otteeseen uudestaan, koputtelin tyhjäkäyntimoottoria (herätys mielessä), putsasin ilmamassamittarin siihen tarkoitetulla aineella ja sen jälkeen annoin olla akun irti puoli tuntia ja tein ko resetin autolle ja sen jälkeen on pelittäny ihan ok.
Epäilen kuitenkin että tuo ilmin putsaus vaikutti eniten tuohon mun ongelmaani, joten kokeile sitä ensihätään.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
ennen ilmin ronkkimista kannattais ehkä muutama päivä/viikko seurailla se voi asettua hiukan viivellä...veekuus kirjoitti: Seuraavan kerran sitten kun lähdin ajamaan niin tyhjäkäynti kierrokset olikin koko ajan noin 1250-1500 kieppeillä ja kaasu on hieman jälkijunassa kun sen päästää.
Kiitos paljon
Juurikin vaikuttais samalta mitä dimmulla ollu. No täytyy tässä tarkkailla ja ruveta toimiin jos ei ala pelittää. Pikkusen herkistellä ja käydä hakeen vaikka uus tiiviste sinne imusarjan ja kotelon väliin jos sattu ottaan itteensä kun loppupeleissä irrotin koko kotelon jotta sain putsattua kunnolla toiseltakin puolelta.
Ootte kuitenkin tehnyt noilla JiiPeen ohjeilla nuo resetit??
Tässä vaan kylmä rinki persreiän ympärillä jos tarvii korjaamolle ruveta viemään.
Ootte kuitenkin tehnyt noilla JiiPeen ohjeilla nuo resetit??
Tässä vaan kylmä rinki persreiän ympärillä jos tarvii korjaamolle ruveta viemään.
Ei hermot kestä ootella
Tänään otin kotelon uudestaan irti, kattelin että tiiviste olis saattanu vähän vuotaa. Kyselin teltasta tiivistettä ja kun ei moista löytynyt hyllystä laitto tilaukseen. Väänsin si ite sellasesta "tiivistepaperi-arkista" ite väliaikasen. Aikalailla muuten tulee tonne sitä tavaraa kun ei viikkoo oo putsauksesta ja tullu sinne läpän koneen puolelle jo sellasta öljymäistä tavaraa. Onko jotain muutakin vialla vai vain tuota pakokaasunkierrätyksen tuotosta?
Tuolla läpän moottorissahan on vissiin joku jousi joka palauttaa läpän tyhjäkäynti asentoon? Tuli mieleen että olisikohan ottanut itseensä kun käsin käänteli, mikä tuntuu kyllä hieman oudolta kun ekalla ajolla kuitenkin toimi kutakuinkin normaalisti. Sellaisenkin havainnon tein että mikäli käynnistän auton ja käytän tyhjäkäyntiä sen aikaa että laskee 600 kiekkaan ja lähdet sitten ajamaan niin toimisi taas normisti ja tippuu uudelleen melko normaalista tyhjäkäynnille. Ei vaan aina viittis jotain 4-5 minuuttia käyttää ennen ajoon lähtöö.
Entäs ne torxit siinä läpän akselissa, liittyyky mitenkään läpän asentoon olisiko läppä voinu kääntyä akseliin nähden joka sitten tekisi tuon ettei si sulje oikeaan asentoon.
Kai sitä täytyy mennä johonkin pajalle koneen perään laittaan jos ei rupee selviään

Tuolla läpän moottorissahan on vissiin joku jousi joka palauttaa läpän tyhjäkäynti asentoon? Tuli mieleen että olisikohan ottanut itseensä kun käsin käänteli, mikä tuntuu kyllä hieman oudolta kun ekalla ajolla kuitenkin toimi kutakuinkin normaalisti. Sellaisenkin havainnon tein että mikäli käynnistän auton ja käytän tyhjäkäyntiä sen aikaa että laskee 600 kiekkaan ja lähdet sitten ajamaan niin toimisi taas normisti ja tippuu uudelleen melko normaalista tyhjäkäynnille. Ei vaan aina viittis jotain 4-5 minuuttia käyttää ennen ajoon lähtöö.
Entäs ne torxit siinä läpän akselissa, liittyyky mitenkään läpän asentoon olisiko läppä voinu kääntyä akseliin nähden joka sitten tekisi tuon ettei si sulje oikeaan asentoon.
Kai sitä täytyy mennä johonkin pajalle koneen perään laittaan jos ei rupee selviään

Vanha ketju, nostettakoon ylös...
Kiitos JiiPee'lle asiantuntevista ohjeista! Tuli tänään tehtyä 166:seen ECUn ja kaasuläpän resetointi. Hienosti pelittää nyt!
Oireina oli jonkin aikaa vaivannut nuhaisuus kylmällä koneella. Epäilin vähän aluksi ilmiäkin, se tuli vaihdettua -07 kesällä, 40 tkm sitten. Eipähän kuitenkaan pätkinyt korkeilla kierroksilla.
Päätin kuitenkin tehdä Kentin aineilla kaasuläpän putsauksen ja resetoinnit päälle, ei ole Alfa toiminut näin hienosti vielä kertaakaan!
Kiitos JiiPee'lle asiantuntevista ohjeista! Tuli tänään tehtyä 166:seen ECUn ja kaasuläpän resetointi. Hienosti pelittää nyt!
Oireina oli jonkin aikaa vaivannut nuhaisuus kylmällä koneella. Epäilin vähän aluksi ilmiäkin, se tuli vaihdettua -07 kesällä, 40 tkm sitten. Eipähän kuitenkaan pätkinyt korkeilla kierroksilla.
Päätin kuitenkin tehdä Kentin aineilla kaasuläpän putsauksen ja resetoinnit päälle, ei ole Alfa toiminut näin hienosti vielä kertaakaan!

Re: Ecun ja kaasuläpän resetointi/kalibrointi 156 2.0TS
Tein 156 jts -03 selespeediin ecun&kaasuläpän resetoinnit ensimmäistä kertaa JiiPeen ohjeiden mukaan, toimi hyvin. Olen ajanut autolla kohta 100tkm eikä se ole ikinä toiminut näin hyvin, varsinkin liikkeelle lähdössä vastaa kaasuun nopeammin ja herkemmin. Myös selespeed toimii pehmeämmin, on melkein kun ajaisi normaalilla automaatilla. Kulutuskin laski tietokoneen mukaan hieman sekä valmistajan lupaama 166hv vaikuttaisi nyt melkeimpä mahdolliselta. Pienellä vaivalla iso hyöty, ainakin minulle 

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Ecun ja kaasuläpän resetointi/kalibrointi 156 2.0TS
Toimiiko tämä sama ECU-reset myös JTD-koneissa? Jos kokeilisi akun vaihdon yhteydessä, kun ei vielä softaa ole käytössä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.