Wanha Alfa Italiasta?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Raimbo
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Loka 2006, 17:10
Paikkakunta: Oulu

Wanha Alfa Italiasta?

Viesti Kirjoittaja Raimbo »

Tarkoitus on jossain vaihetta ennen eläkettä käydä hakemassa vanha 1750 GTV ulkomailta, onko ehdotuksia mistä maasta? Italiasta luulisi ainakin löytyvän, mutta mites sitten verot nykytilanteen vallitessa, paljonko pitää lisätä suoraan auton hintaan? 10000€ ?

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Mitä on tullu katteltuu, niin ulkomailla on ihan yhtä kovissa hinnoissa ja kovemmissakin ku täällä. Saksassa kuuleman mukaan ainakin ymmärretään vanhojen autojen päälle...

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ulkomailla tuntuu maksavan jopa enemmän kun täällä. Ruotsia kannattaa katsoa mutta vähiin on 1750 käyneet lähes joka paikasta. Suomessakin on joskus ollut myynnissä ja ilmeisesti yksi edelleen nettiautossa, muuten kannattaa katella clubien sivustoja. Kiva kesä auto, kyydissä tullut oltua aika paljon ja jonkin verran päässyt ajamaankin isän 1750 gtv:tä. Herätin sen seisonnasta henkiinkin. Hyvät yksilöt pyörii 10 000€ yläpuolella ja kalleimmat ollu jotain 25 000€ luokkaa. Alkuperäisyys kannattaa varmistaa. Melkein suosittelen mk2 eli vm. 70 ja uudempi niissä on paremmat jarrut, riippu polkimet, takalasin lämppäri (osa näistä tuli tipoittain malleihin mut viim. 70) ja niskatuet. Nyt en muista enempiä muutoksia mutta saatto olla mahd. muitakin.


E: meinasi listasta unohtua että lisäksi itsesäätyvä kytkin nestekytkin, kun vanhemmassa säädettävä nestekytkin.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Wanha Alfa Italiasta?

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Raimbo kirjoitti:Tarkoitus on jossain vaihetta ennen eläkettä käydä hakemassa vanha 1750 GTV ulkomailta, onko ehdotuksia mistä maasta? Italiasta luulisi ainakin löytyvän, mutta mites sitten verot nykytilanteen vallitessa, paljonko pitää lisätä suoraan auton hintaan? 10000€ ?
Nykyinen verotilanne suosii noita vanhoja pelejä. Jos tuot ajoneuvon, joka on valmistettu ennenkuin Suomen autovero tuli voimaan, niin sen perusteella sen ikäisessä autossa ei ole yhtään autoveroa, joten ei sitä voi kantaa maahantuotavastakaan autosta.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tuo verottomuuden raja on 1957. Meidän väliaikainen autovero on alettu perimään 1.1.1958 ja sen jälkeen pitää maksaa autovero. eli tuota 1750 ei saa 0 verolla, ellei tuo muuttoautona.
[url=http://www.carf.fi/www.nsf/$$ViewTempla ... ng=2&Seq=1] CARFin[/url] sivulta löytyy veropäätöksiä:

Noista siis tuo ensimmäinen on vm'57 ja vero 0.
2003-2004 on lasketu vanhoillekin autoille vastaavan suomiauton hinnan mukaan, joten veroa tuli enemmän kuin uudemmissa, kun auton arvonnousu nosti veroakin. Tuo 2006 tuotu on sitten laskettu nykyisen käytännön mukaan ja näyttää olevan linjassa mitä olen kuullut 60-luvun autoille määräytyneistä veroista. [url=http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp] Tullin[/url] sivuilta löytyy veron määrityksen perusteet.

Vero voi olla siis lopulta mitä vain ja ennakkopäätöstä ei saa. Itse asiaa tiedustellessa tullimies totesi, että tuo auto tuohon pihalle, niin katsotaan sille sopiva vero. Antoi sitten lopulta neuvon, että etsi vanhempi kuin '58 ja tuo se 0 verolla.

Hyvät maksaa euroopassakin paljon. Projektikuntoisissa varaudu itse tekemään paljon töitä entisöintiin. Teettämällä se halpa tulee kalliimmaksi kuin valmiina ostettu hyvä/kallis.

Kotisivultani löytyy hieman juttua entisöinnistä ja linkki hollantilaiselle keräilijälle, jolla on kohtuulliset hinnat. Kannattaa käydä katsomassa paikkaa vaikka ei olisi ostamassakaan autoa. Myksitävä kokemus, kun saman katon alla on n. 450 urheiluautoa. :shock:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös tässä mopoilijat onnistuneet ajamaan myös autoilijoiden asiaa, eli auton keräilyarvoa ei voida verottaa autoverona. Tuskin tuollaisesta 30-40v vanhasta paljon mitään menee veroa, pari tonnia max?
VMP

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Carfin sivuilla on tietoja toteutuneesta verotuksesta. Oli yksi GTJ 1300 ja jos oikein muistan, veroja vajaa 3000 e.

Avatar
Garrett
Viestit: 418
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

En muistanutkaan, että se väliaikainen autovero tuli jo noin aikaisin. Muistelin vain, että se tuli ennen syntymääni, mutta se onkin jo laajempi käsite.. :lol:
Roadkill kirjoitti:Carfin sivuilla on tietoja toteutuneesta verotuksesta. Oli yksi GTJ 1300 ja jos oikein muistan, veroja vajaa 3000 e.
Tuo on kyllä aivan liian yläkanttiin. Niinkuin oli puhetta, niin keräilyarvoa ei saa enää verottaa ja Jaguarien puolella tuon jo näkeekin. Uusimmissa veropäätöksissä oli mm. 1976 XJ12 Coupe - verot tasan tonnin.. Jos jotain pikkualfaa verotetaan enemmän, niin ei hyvin mene.

No, näitä veropäätöksiähän on ihan laidasta laitaan, eikä niissä mitään järkeä tunnu olevan. Kokemuksia löytyy omasta kaveripiiristä ja täältä AlfaBBS:stäkin.

Saksa ei olisi ollenkaan paska maa.... (Soveltamalla lainattu) :?
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Vastaa Viestiin