Vetoketju
Valvoja: Moderators
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Vetoketju
Lueskelin avautumis-threadia, jossa Alfonso oli avautunut tästä vetoketju-toiminnasta. Asiasta on ollut paljon puhetta viimeaikoina ainakin Moottori-lehdessä ja tuntuu että asia herättä melkoisesti tunteita puolesta ja vastaan. Saksassahan ilmeisesti on liikennelaissa säädetty että ohituskaistan loppuessa on jatkuvalla kaistalla olevan annettava tilaa päättyvällä kaistalla ajavalle "kiilaajalle". Suomeekin tähän asiaan haluttaisiin selvennystä lailla, jotta immeiset tietäisi miten tässä olisi hyvä toimia. Ilmeisesti jopa liikennemerkki-ehdotuksia on asiasta. Mitäs mieltä foorumilaiset on asiasta? V*tuttaako kun "kiilataan" vai sujuuko liikenne näin paremmin?
edit: Oma näkemys on että asiaan olisi hyvä saada jokin säädös. Olisiko se sitten puolesta vai vastaan, sillä ei minulle ole niinkään merkitystä, mutta jos laissa sanottaisiin asiasta jotain olisi esim onnettomuustilanteissa ehkä helpompaa selvittää syyllinen.
edit: Oma näkemys on että asiaan olisi hyvä saada jokin säädös. Olisiko se sitten puolesta vai vastaan, sillä ei minulle ole niinkään merkitystä, mutta jos laissa sanottaisiin asiasta jotain olisi esim onnettomuustilanteissa ehkä helpompaa selvittää syyllinen.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Kyse on tilanteesta jossa ajetaan tiellä jossa kaksi kaistaa meneepi samaan suuntaan. Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa motarin vasen kaista päättyy vaikka tietyön takia. Asiasta tietty ilmoitetaan päättyvä kaista merkillä jo reilusti ennen kuin kaista loppuu. Osa autoilijoistahan tässä vaiheessa siirtyy oikealle kaistalle automaattisesti ja osa vetää kaistan ihan tappiin ja sitten "kiilaa" jonoon. Tätä kutsutaan vetoketju-ilmiöksi, eli vasen kaista tavallaan vedetään mukaan oikeaan kaistaan, jolloin ainakin joidenkin mukaan liikenne sujuu paremmin, kuin jos kaikki jonottaisivat oikealla kaistalla.Epezi kirjoitti:Vastasin ette ihan sama, sillä mulla ei oo minkäänlaista havaintoo mistä te oikeen puhutte. Miten kiilaaminen ja vetoketju liittyy toisiinsa
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Itse asiassa aika sama. Itse yleensä myös annan tilaa yhdelle. Ja jos kaikki antaisi tilaa yhdelle taitaisi liikenne sujua ihan kohtuullisen sujuvasti ja jouheasti.
Väkisin tien tukkiminen lähes missä tahansa tilanteessa on kyllä melko perseestä vaikka oikeassa olisikin. Hyvänä esimerkkinä on jääkiekkopelien jälkeen poistuminen parkkipaikalta. Jos kukaan ei päästä ikinä vasemmalta tulevaa on koko parkkipaikka ihan tukossa. Eiköhän liikenne suju parhaiten, jos hieman joustaa itsekin.
Itseäni vituttaa eniten liittymissä tupeksijat, jotka parhaillaan pysähtyvät kiihdytyskaistan alkuun odottamaan vuoroaan. Näitäkin näkee harva se päivä .
Väkisin tien tukkiminen lähes missä tahansa tilanteessa on kyllä melko perseestä vaikka oikeassa olisikin. Hyvänä esimerkkinä on jääkiekkopelien jälkeen poistuminen parkkipaikalta. Jos kukaan ei päästä ikinä vasemmalta tulevaa on koko parkkipaikka ihan tukossa. Eiköhän liikenne suju parhaiten, jos hieman joustaa itsekin.
Itseäni vituttaa eniten liittymissä tupeksijat, jotka parhaillaan pysähtyvät kiihdytyskaistan alkuun odottamaan vuoroaan. Näitäkin näkee harva se päivä .
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Hmm.. Taitaa olla oikeat murheet vähissä jos tästäkin pitää saada liikennemerkit ja lainsäädökset. Tunnustan että joskus tulee näin tehtyä, jos siitä on kiinni esimerkiksi rekan ohittaminen ja seuraava ohituskaista on vasta usean kilometrin päässä. Näin siis pätkillä joissa hyviä ohituspaikkoja on vähän (kuten Jämsä-Jyväskylä väli). En pode huonoa omaatuntoa eikä minua pahemmin häiritse vaikka joku minutkin noin ohittaisi, tulee kuitenkin aina vilkuiltua peileihin kun ohituskaista on päättymässä. Joustavuutta kaikilta osapuolilta (tai ainakin toiselta) niin onnettomuuksilta vältytään tässäkin.
Tein itse - säästin
Komppaan HEPAa. Ei v***ta. Vaan tosiaan ketuttaa hitaat valoista lähtijät.
Tuntuu että valon vaihtuessa etsitään sitä ykkös vaihdetta hetki, irroitetaan käsijarru, katsotaan ensin vasemmalle ja sitten oikelle, nostetaan varovasti kytkintä ja ryömitään hitaasti eteen päin. Seuraava jättää 50m turvaväliä ja lähtee hitaasti liikkeelle. PRKLE, sitten kun valot on punaiset niin ei voida ajaa kerralla jonon perään vaan pysähdytään kauas edellisestä autosta, siirretään autoa 1m, pysähdytään, siirretään taas se metri. jne... Vttu
Tuntuu että valon vaihtuessa etsitään sitä ykkös vaihdetta hetki, irroitetaan käsijarru, katsotaan ensin vasemmalle ja sitten oikelle, nostetaan varovasti kytkintä ja ryömitään hitaasti eteen päin. Seuraava jättää 50m turvaväliä ja lähtee hitaasti liikkeelle. PRKLE, sitten kun valot on punaiset niin ei voida ajaa kerralla jonon perään vaan pysähdytään kauas edellisestä autosta, siirretään autoa 1m, pysähdytään, siirretään taas se metri. jne... Vttu
Its just Alfa Romeo but that symbolizes my individuality and belief in my personal freedom.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Ei ole kauan kun sain pitkiä valoja, puskurissa roikkumista ja keskisormea katsella kilometrin matkan kun ajoin vasemman päättyvän kaistan kautta ohi. Olisin ymmärtänyt reaktion jos olisin ollut kiilaamassa mutta kun sedän piti 406 polkea ihan hulluna että saisi tilanteen näyttämään kiilamiseltä niin sitä en ymmärrä Kyllä kait tästäkin yksinkertaisesta asiasta pitää säätää taas yksi laki lisää kun on niin vaikeaa elää täällä Suomessa kun on hirveät nämä auto määrät ja elämäkin ahistaa
Äänestin puolesta.
Äänestin puolesta.
Ayrton Senna da Silva forever
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Laitoin ihan sama, koska vaikka mikä laki olisi, niin härmän juntti ei tuota oppisi vaikka kuinka erikseen opetettaisiin...
Kehä I:llä neljän ruuhkassa tuo homma vielä toimi, mutta siinä kohtaa, missä ajoin, yhtyi kaksi eri suunnista tulevaa ramppia yhdeksi ja vauhti oli ruuhkasta johtuen n.40km/h.
Kehä I:llä neljän ruuhkassa tuo homma vielä toimi, mutta siinä kohtaa, missä ajoin, yhtyi kaksi eri suunnista tulevaa ramppia yhdeksi ja vauhti oli ruuhkasta johtuen n.40km/h.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Ihan sama se on niin kauan kunnes Paavo oppi, ettei liikenneruuhka ole mikään osuuskaupan kassajono.
Se on ihan turha marista jos ei tse uskalla tai osaa mennä ja joku muu osaa tai uskaltaa, ei se Paavon mökkimatkan kulkuun vaikuta millään tapaa vaikka joku "kaahari" hänet ohittaisikin. Joudun töikseni ajelemaan joskus hiukan ripeämminkin ja mikään ei kummastuta ja hämmästytä sen niin kuin Paavon tyyli vaihtaa motarilla kiihdyttämättä kaistaa nopeamman eteen, olihan se Paavo jonossa ensin. Ja kun Paavo kerran on päättänyt ajaa siinä jonossa koko matkan, se ei vaikuta minuttiakaan hänen matka-aikaansa vaikka menis 50 autoa ohi.
Ajokortin suoritukseen pitäisi vaatia pakollinen ajoharjoittelu esim. saksassa, siellä homma sentään toimii.
Janne
Se on ihan turha marista jos ei tse uskalla tai osaa mennä ja joku muu osaa tai uskaltaa, ei se Paavon mökkimatkan kulkuun vaikuta millään tapaa vaikka joku "kaahari" hänet ohittaisikin. Joudun töikseni ajelemaan joskus hiukan ripeämminkin ja mikään ei kummastuta ja hämmästytä sen niin kuin Paavon tyyli vaihtaa motarilla kiihdyttämättä kaistaa nopeamman eteen, olihan se Paavo jonossa ensin. Ja kun Paavo kerran on päättänyt ajaa siinä jonossa koko matkan, se ei vaikuta minuttiakaan hänen matka-aikaansa vaikka menis 50 autoa ohi.
Ajokortin suoritukseen pitäisi vaatia pakollinen ajoharjoittelu esim. saksassa, siellä homma sentään toimii.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
Puolesta, sillä kyllä tämä vetoketju menetelmä toimii meillä
Suomessakin, kun tulee todellinen tilanne, että on todella ruuhkaa. Oli
kesällä Kajaanissa vala tilaisuus, jonne menimme mekin poikaamme
katsomaan ja tietenkin tuli auto parkeerattua niin,että tielle yritti niin
oikealta kuin vasemmalta samasta kohdin ja kyllä silloin toimi, vaikka
kukaan ei opastanut. Saksa tietenkin on toinen asia, mutta kyllä siel-
läkin osataan mokata, kuten kävi kerran autobahnalla, että harjat ja la-
piot olivat jääneet ajoradalle siinä sitä taiteiltiin, ettei naapurin kanssa
kolhittu autoja kun oli tuota nopeuttakin. Onneksi oli harja, mikä
paukahti auton pohjaan eikä lapio.
Terveisin
CARF0663
Suomessakin, kun tulee todellinen tilanne, että on todella ruuhkaa. Oli
kesällä Kajaanissa vala tilaisuus, jonne menimme mekin poikaamme
katsomaan ja tietenkin tuli auto parkeerattua niin,että tielle yritti niin
oikealta kuin vasemmalta samasta kohdin ja kyllä silloin toimi, vaikka
kukaan ei opastanut. Saksa tietenkin on toinen asia, mutta kyllä siel-
läkin osataan mokata, kuten kävi kerran autobahnalla, että harjat ja la-
piot olivat jääneet ajoradalle siinä sitä taiteiltiin, ettei naapurin kanssa
kolhittu autoja kun oli tuota nopeuttakin. Onneksi oli harja, mikä
paukahti auton pohjaan eikä lapio.
Terveisin
CARF0663
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mistä tässä oikeastaan äänestetään? Siitä, päästetäänkö joka toinen eteen vai tulpataanko toinen kaista kokonaan? Eihän se liikenne toimi kuin joustamalla, muuten päättyvän kaistan päässä saa istua vaikka maailman tappiin.
Vetoketju toimiin pääkaupunkiseudulla yleisesti ottaen ihan hyvin, mutta jotenkin jostain aina löytyy se pöllö joka kiilaa jonoon edellisen vanavedessa tai se, joka ei päästä ketään eteensä. Nuo välin umpeen kurojat ovat erityisen hauskoja, tuijottavat yleensä tiukasti eteenpäin ettei tarvitsisi ottaa katsekontaktia siihen "kiilaajaan"
Vetoketju toimiin pääkaupunkiseudulla yleisesti ottaen ihan hyvin, mutta jotenkin jostain aina löytyy se pöllö joka kiilaa jonoon edellisen vanavedessa tai se, joka ei päästä ketään eteensä. Nuo välin umpeen kurojat ovat erityisen hauskoja, tuijottavat yleensä tiukasti eteenpäin ettei tarvitsisi ottaa katsekontaktia siihen "kiilaajaan"
- Epäkelpokeräilijä -
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Kumpiko on kiilaaja? Se, joka kiihdyttää päättyvällä kaistalla tyhjään väliin vai se, joka kiihdyttää jatkuvalla kaistalla tukkiakseen välin?
Itsellä ei ole kyllä juurikaan ollut ongelmia "kiilaajien kanssa" olen sitten ollut kummalla tahansa kaistalla. Jos oma kaista jatkuu pidän nopeuden tasaisena. Jos joku tulee eteen, so what? Silloin kyllä hiukan kyrsii, jos oma kaista päättyy ja joku kiihdyttää vierellä. Yleensä silloin kyllä kiihdyttäjän taakse jää tyhjä rako, kun koko jono ei kuitenkaan ehdi kiihdyttää.
Äänestin "aivan sama", koska ei tuohon mitään lakeja tarvitse. Kolarit vaan lisääntyy, kun pidetään sitten tiukasti kiinni "oikeuksista" perr***.
Itsellä ei ole kyllä juurikaan ollut ongelmia "kiilaajien kanssa" olen sitten ollut kummalla tahansa kaistalla. Jos oma kaista jatkuu pidän nopeuden tasaisena. Jos joku tulee eteen, so what? Silloin kyllä hiukan kyrsii, jos oma kaista päättyy ja joku kiihdyttää vierellä. Yleensä silloin kyllä kiihdyttäjän taakse jää tyhjä rako, kun koko jono ei kuitenkaan ehdi kiihdyttää.
Äänestin "aivan sama", koska ei tuohon mitään lakeja tarvitse. Kolarit vaan lisääntyy, kun pidetään sitten tiukasti kiinni "oikeuksista" perr***.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
jos asiaan säädetään laki että jatkuvalla kaistalla ajavan tulee antaa tilaa tietää kyllä mihin se johtaa, suurempi osa alkaa ajaa sitä loppuvaa kaistaa.Hepa kirjoitti:Kumpiko on kiilaaja? Se, joka kiihdyttää päättyvällä kaistalla tyhjään väliin vai se, joka kiihdyttää jatkuvalla kaistalla tukkiakseen välin?
Ei tähän mitään lakeja tarvita vaan esim joka toinen antaa tilaa ja sitä tilaahan saa helpommin kun laittaa sen vilkun ajoissa päälle eikä yritä "salaa"
livahtaa sinne väleihin.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
"Ei ole olemassa etuajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus"
Näin totesi aikanaan legendaarinen Esko Riihelä.
Se, että hampaat irvessä pidetään kiinni omista oikeuksistaan liikenteessä, johtaa mielestäni siihen, että lopulta kukaan ei liiku mihinkään.
Liikkuessani työnantajani tunnuksin varustetulla autolla ympäri maata, johtaa joskus tilanteisiin, jossa "sinähän et sieltä tule, paska firma" - asenteella varustettu kanssa-autoilija tahallaan tukkii liikenteen omalla kaistallaan, eikä päästä vetoketju-ilmiötä edes syntymään. Voila, ja kaikki jarruttavat, ja jopa pysähtyvät.
Suvaitsevuutta ja joustavuutta tämän yhteiskunnan liikennekultuuri tarvitsee.
Jokainen voi aloittaa tarkastamalla omat asenteensa.
Näin totesi aikanaan legendaarinen Esko Riihelä.
Se, että hampaat irvessä pidetään kiinni omista oikeuksistaan liikenteessä, johtaa mielestäni siihen, että lopulta kukaan ei liiku mihinkään.
Liikkuessani työnantajani tunnuksin varustetulla autolla ympäri maata, johtaa joskus tilanteisiin, jossa "sinähän et sieltä tule, paska firma" - asenteella varustettu kanssa-autoilija tahallaan tukkii liikenteen omalla kaistallaan, eikä päästä vetoketju-ilmiötä edes syntymään. Voila, ja kaikki jarruttavat, ja jopa pysähtyvät.
Suvaitsevuutta ja joustavuutta tämän yhteiskunnan liikennekultuuri tarvitsee.
Jokainen voi aloittaa tarkastamalla omat asenteensa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Myös oman etuajo-oikeuden välttely ja (turha) kaunosieluisuusTommiS kirjoitti:Se, että hampaat irvessä pidetään kiinni omista oikeuksistaan liikenteessä, johtaa mielestäni siihen, että lopulta kukaan ei liiku mihinkään.
Liikkuessani työnantajani tunnuksin varustetulla autolla ympäri maata, johtaa joskus tilanteisiin, jossa "sinähän et sieltä tule, paska firma" - asenteella varustettu kanssa-autoilija tahallaan tukkii liikenteen omalla kaistallaan, eikä päästä vetoketju-ilmiötä edes syntymään.
voivat olla sujuvan liikenteen tuho...yleensäkin kaikenlainen
epäloogisuus ajamisessa, esim. ylivarovaiset naiskuskit.
Mitä tulee firmaasi niin syvä osanottoni!
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo. Osa porukkaa on ilmeisesti jo oppinut siihen että motarille rampilta tulevaa väistetään vasemmalle kaistalle, ja katsoo nyt oikeudekseen tuupata kolmion takaa eteen sen kummemmin varomatta. Kyllä sekaan pitäisi mahtua ilman sen kummempaa väistelyäkin kunhan pidetään vaan normaalia turvaväliä edelliseen, poislukien rekat ja muut nihkeämmin kiihtyvät vimpaimet jotka eivät muuten millään pääsisi liikenteen sekaan.silverine kirjoitti:Myös oman etuajo-oikeuden välttely ja (turha) kaunosieluisuus voivat olla sujuvan liikenteen tuho...
- Epäkelpokeräilijä -
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Tuossa uudella Tampereen ohitustiellä ei ole selvästikkään tajuttu, että se on moottoritie eikä mikään nelikaistainen polku. Osa nimittäin ajaa koko tuon uuden motarin matkan tiukasti vasenta kaistaa ja yhdeksääkymppiä ja oikealle kaistalle ei mennä millään vaikka kuinka takana olisi tulijoita. Tietysti monikaan suomalainen autoilija ei peilejä käytä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:motarille rampilta tulevaa väistetään vasemmalle kaistalle
Mielestäni vetoketju tarkoittaa sitä, että väliin tullaan ns. tyhjään kohtaan eikä viimeisen 5 metrin kohdalla - se kaveri nimittäin maksaa mun kylkeni - aikaisemmin tuleville taas annan aina yhdelle tilaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Tampereella asiat ovat todella toisin...rattiin synkronoitu vilkkukin on täkäläisten autofirmojen spesiaalitarjousvaruste. Peilit voitaisiin poistaa tarpeettomina ja valaa tamperelaisille auton oston yhteydessä oma henkilökohtainen niskakipsi, kun se pää ei liiku muutenkaan. Kaistaa vaihtava tuntee itsensä melkein rikolliseksi; "Pysy siellä, kun olet sen kerran valinnut". Punaiset valot ovat oikea usvapastorien onnela. Turha tyhjäkäyntikin vähenisi, kun tyhjennettäisiin risteys ajoissa muillekin. Ylläoleva oli sitten ihan vakavasti kirjoitettu...KJS kirjoitti: Tuossa uudella Tampereen ohitustiellä ei ole selvästikkään tajuttu, että se on moottoritie eikä mikään nelikaistainen polku. Osa nimittäin ajaa koko tuon uuden motarin matkan tiukasti vasenta kaistaa ja yhdeksääkymppiä ja oikealle kaistalle ei mennä millään vaikka kuinka takana olisi tulijoita. Tietysti monikaan suomalainen autoilija ei peilejä käytä.
Kun aikanani ajoin ajokortin, niin sen aikaisessa tieliikennekirjassa vetoketjua kyllä suositellaan tukkopaikkoihin. No, miljoona autoa lisää liikenteeseen, niin eiköhän sitä sujuvuutta ala löytyä.
Eipä silti, sama pätee muuhunkin ihmisten liikkumiseen täällä, jalan tai pyörällä. Missä tahansa suurkaupungissa on todellakin helpompi kävellä, kuin Tampereella Hämeenkadulla. Täällä ihmisten valppaus- ja hereilläolotaso ei ole samaa luokkaa. Puheet hitaista Hämäläisista eivät ole tuulesta temmattuja. Toki pitää muistaa, että liikenteessä on niin monenlaista menijää ja se sujuvuus määräytyy sen heikoimman lenkin mukaan. Varmasti omakin meneminen kangistuu, kun mittariin tulee joskus seiskalla alkavia vuosilukuja.
Reippaasti ja sujuvasti, vaaraa aiheuttamatta, se on mottoni ja ääni vetskarille.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Ai jaa, kyllä mun edesmennyt mummuni vielä +80:senäkinCampari kirjoitti: Varmasti omakin meneminen kangistuu, kun mittariin tulee joskus seiskalla alkavia vuosilukuja.
päästeli menemään tomaatti-Rellullaan niin että hiekka
pöllysi...eli varokaa vaan kaikki kun vuosisadan puolessa
välissä silverine kyykyttää uudenkarheaa Alfaansa..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Nimenomaan, varokaa... näkee niitä täälläkin, välillä väärään suuntaan moottoritiellä jne...silverine kirjoitti: Ai jaa, kyllä mun edesmennyt mummuni vielä +80:senäkin
päästeli menemään tomaatti-Rellullaan niin että hiekka
pöllysi...eli varokaa vaan kaikki kun vuosisadan puolessa
välissä silverine kyykyttää uudenkarheaa Alfaansa..
Ajoiko mummosi historic-sarjaa ?
Onhan niitä rautaisiakin, ei se iästä kiinni niinkään ole, vaan kunnosta, oma arvioni vaan on pessimistinen ja refleksit hidastuvat kuitenkin väistämättä.
Vuosisadan puolivälissä autot ovat varmaan sellaisia satelliittiohjattuja lasketteluilmapalloja jossain rännissä. Oikeilla autoilla saa ajaa silloin vain suljetuilla radoilla...no minä sitä hetkeä en ,vakuutusyhtiön tilastoihin perustuen, todennäköisesti näe.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Koska tuota mahdollista lakia olisi melko mahdotonta valvoa, niin vastasin ihan sama. Kiilaajat kiilaa riippumatta siitä mitä laki sanoo.
Varsin veikeä "vetoketjuilmiö" on se kun kilometrin pitkää jonoa maantiellä lähtee joku yksinäinen sankari ohittamaan vastaan tulevista välittämättä luottaen siihen että jono joustaa ja jarruttelee hänen tarpeiden mukaan. Tuosta saisi penaltyä antaa. Sormimerkkejä olen jo nähnyt käytettävän
Varsin veikeä "vetoketjuilmiö" on se kun kilometrin pitkää jonoa maantiellä lähtee joku yksinäinen sankari ohittamaan vastaan tulevista välittämättä luottaen siihen että jono joustaa ja jarruttelee hänen tarpeiden mukaan. Tuosta saisi penaltyä antaa. Sormimerkkejä olen jo nähnyt käytettävän