Alfa Romeo 156 2.4 JTD -98
Valvoja: Moderators
Alfa Romeo 156 2.4 JTD -98
tuli ostettua tänään tommonen riisseli alffa kysyisin mitä tyyppi vikoja on kyseisessä autossa?.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Dieseleissä ei vaan ole koskaan mitään vikaa
Ilmamassamittareista niistäkin tuntuu menevän, lisäksi useammassakin yksilössä on ilmeisesti moniurahihnan kiristin alkanut pitää rumaa räklättävää ääntä. Muuta ei sitten ole juuri tullut vastaan, jos ei lasketa lastutettujen vermeiden voimansiirtomurheita.

Ilmamassamittareista niistäkin tuntuu menevän, lisäksi useammassakin yksilössä on ilmeisesti moniurahihnan kiristin alkanut pitää rumaa räklättävää ääntä. Muuta ei sitten ole juuri tullut vastaan, jos ei lasketa lastutettujen vermeiden voimansiirtomurheita.
- Epäkelpokeräilijä -
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
No joo, melko vaivaton peli ollu..
Helmikuun alussa hommasin ja nyt on vaihdettu vasta vaihteisto, vauhtipyörä, kytkin ja turbo. Turbo on menny ainakin yhdestä muustakin Suomessa. Myös moniurahihnan kiristin metelöi
Jossain välissä oli myös erinäisiä diesel-vuotoja korkeapainepuolella.
Muuten kyllä oikein kiva peli varsinkin lastutettuna
Helmikuun alussa hommasin ja nyt on vaihdettu vasta vaihteisto, vauhtipyörä, kytkin ja turbo. Turbo on menny ainakin yhdestä muustakin Suomessa. Myös moniurahihnan kiristin metelöi

Jossain välissä oli myös erinäisiä diesel-vuotoja korkeapainepuolella.
Muuten kyllä oikein kiva peli varsinkin lastutettuna

- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Kulkisikohan lastu ja ongelmat käsi kädessä? Ainakin vaihteiston, kytkimen ja turbon voisi uskoa kärsivän lisääntyneestä ruudista. En tiedä asiasta oikeastaan mitään ja siksi vain arvailenZulak kirjoitti: Helmikuun alussa hommasin ja nyt on vaihdettu vasta vaihteisto, vauhtipyörä, kytkin ja turbo. Turbo on menny ainakin yhdestä muustakin Suomessa. Myös moniurahihnan kiristin metelöi
Jossain välissä oli myös erinäisiä diesel-vuotoja korkeapainepuolella.
Muuten kyllä oikein kiva peli varsinkin lastutettuna

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Onhan sillä lastulla varmasti tekemistä vikojen kanssa.. En väitä vastaan
Kertoo vaan jotain vehkeen kestosta jos ei noinkin pientä tehonlisäystä siedä 
Varsinkin kun tuo lastu on todella onnettomasti tehty. Alakierroksilla turhan paljon vääntöä. Nyt on tosin itelläni vähän toisenlainen eikä muutenkaan pelkoa liiasta alaväännöstä tuolla uudella ahtimella.


Varsinkin kun tuo lastu on todella onnettomasti tehty. Alakierroksilla turhan paljon vääntöä. Nyt on tosin itelläni vähän toisenlainen eikä muutenkaan pelkoa liiasta alaväännöstä tuolla uudella ahtimella.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Joo noista kaksoismassavauhtipyöristä tahtoo iän myötä väsyä jouset, jolloin jouset pohjaa herkästi ja täristää sen takia. Pitäis jaksaa tutkia voiko noita jousia järkevästi vaihtaa (jämäkämpiin)..
Ja toki omassani on paljon kilometrejä. Turbo noilla kilometreillä vakiovehkeessäkin alkaa olla jo ikänsä päässä, kytkimestä puhumattakaan.
Ja toki omassani on paljon kilometrejä. Turbo noilla kilometreillä vakiovehkeessäkin alkaa olla jo ikänsä päässä, kytkimestä puhumattakaan.
Tiedätkö auton historiaa?silencio kirjoitti:tärinän todellinen syykin ilmeni alatukivarren vaihdon yhteydessä sisäpään vetonivel tarttuilee joka ilmeisesti myös tappanut ton tukivarren puslat.
Omassani täristi vasemmalle käännettäessä sekä heitoissa veto päällä. Vaihdoin juuri kyseisen vetarin omaani. Tulee akseli ja ulompi nivel samassa paketissa. Kulumisen aiheutti lastutettuna ajellut 70000km, joten ihan niks naks ei ole todennäköisesti vaurioitunut.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Vauhtipyörän sisäkeskiö oli repeytyny ilmeisesti irti niittauksesta ja siitä karmea tärinä kytkintä nostaessa. Sen seurauksena paineasetelma oli kerennyt jo nakertaa vaihdelaatikon päätyä sisäpuolelta, kun se vauhtipyörän keskiö antoi periksi. Onneks ei kuitenkaan niin paljoa että olis laatikkokin uusissa!! Eli ois suhteellisen kiire saada uusi, mutta kun kaikki on lomilla niin toimitus ajat 5 viikosta eteenpäin. Ja deltasta en aio käydä edes kysymässä. niinpä ainoa vaihtoehto ois löytää netistä mutta melkein tartteis numeron, jotta sais oikean.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Terve taas. Ilmeni alfaan erikoinen ongelma. Maanantaina deltassa kävin koodaamassa avaimet. Kaikki onnistui hyvin mutta tiistaina ei halunnu lähteä käyntiin, vaikka miten starttasi, hörähti mutta sammui heti. Kiivaan starttailun jälkeen ruiskunvalo jäi palamaan mittaristoon. Tänään auto sitten hinattiin piuhaan mutta asentajan mukaan ei ollu mitään erikoisia vikakoodeja tallentunu, kaikki vaikutti hänen mukaan normaalilta. Sen jälkeen kun olivat koodit pyyhkineet pois, auto oli lähteny käyntiin normaalisti. Samoin kun kävin auton hakemassa. Olivat myös mitanneet suuttimien ohivirtauksen, eikä niissä ollut vikaa. Sovittiin että vien auton takaisin jos temppuilu jatkuu. Parin tunnin kuluttua meinasin lähteä tallista ja sama tapahtui uudelleen. Ei lähde käyntiin, starttaa normaalisti, ylimääräisiä valoja ei mittaristossa pala, ei vaan lähde käyntiin vaikka miten starttais. Mistä voi tämä johtua?
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
ex-156ssa -00 ainakin ajonestolaite joskus temppuili ilman, että jäi vikakoodia tai merkkivalo paloi. Jos vika onkin niissä avaimissa ja ajonestolaite itsessään on kunnossa, mistä merkkivalo tietäis edes syttyä? Tilanne lie sama kuin väärällä avaimella käynnistys. UKssa autolehdessä/vakuutusyhtiö testasivat joskus ajonestolaitteita ja jotku autot lähti käyntiin max 5 sekunniksi väärälläki avaimella.
MP
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Jep, ajonesto voi temppuilla sillä tavalla, että se koodivalo ei syty ollenkaan. Tämä ilmeisesti tarkoittaa, että koko ajonestolaitteistoa ei jotenkin tunnisteta lainkaan. Aiheuttaa saman kuin jos valo jää palamaan, eli ei käynnisty. Auton saa silloinkin käyntiin ajoneston ohituskoodilla, jos sinulla sattuu se koodikortti löytymään.
Eli silmä kovana tarkkailemaan välähtääkö koodivalo kun laittaa virrat päälle.
Itse käytin Konalan pikahuollossa, putsattiin yksi liitin konehuoneesta ja kiristettiin (vai käytettiin irti?) antennijohdon liitintä ajonestoboksista, joka sijaitsee ohjaamossa ratin alla (löytynee kun seuraa virtalukolta lähtevää kaapelia). On taas toiminut sen jälkeen. Mitään vikakoodeja ei ruvettu lukemaan kun oli tuttu homma mekaanikolle, joten en tiedä olisiko niistä jotain näkynyt. Ja tämä vaiva ilmeni minulla ihan tyhjästä eikä hävinnyt itsestään (tai no, suuntasin suoraan pajalle kun olin muutenkin sinne päin menossa).
Jos tästä on kyse niin silloin ei kyllä pitäisi hörähtää yhtään pätkää käyntiin (oman kokemuksen mukaan), mutta tarkista nyt kuitenkin tämäkin vihje.
Eli silmä kovana tarkkailemaan välähtääkö koodivalo kun laittaa virrat päälle.
Itse käytin Konalan pikahuollossa, putsattiin yksi liitin konehuoneesta ja kiristettiin (vai käytettiin irti?) antennijohdon liitintä ajonestoboksista, joka sijaitsee ohjaamossa ratin alla (löytynee kun seuraa virtalukolta lähtevää kaapelia). On taas toiminut sen jälkeen. Mitään vikakoodeja ei ruvettu lukemaan kun oli tuttu homma mekaanikolle, joten en tiedä olisiko niistä jotain näkynyt. Ja tämä vaiva ilmeni minulla ihan tyhjästä eikä hävinnyt itsestään (tai no, suuntasin suoraan pajalle kun olin muutenkin sinne päin menossa).
Jos tästä on kyse niin silloin ei kyllä pitäisi hörähtää yhtään pätkää käyntiin (oman kokemuksen mukaan), mutta tarkista nyt kuitenkin tämäkin vihje.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Päivitystä tilanteeseen. Edellisen temppuilun jälkeen sain auton toimimaan ilmeisesti resetoimalla ilmeisesti ajoneston? Eli 4min akunkenkä irti, kenkä takaisin, virrat 2 min päällä ja sitten 2 min pois ja starttaus. Toimi jälleen normaalisti kuukauden verran tähän päivään asti. Eli taas ei suostunu lähtemään mitenkään käyntiin uudella eikä vanhalla avaimella ja merkkivaloja ajonestosta tai muustakaan ei jäänyt palamaan. Kolme kertaa kokeilin startata, jonka jälkeen akunkengän irroitus edellä mainitulla tavalla ja taas toimii. Voiko tuossa olla ajonesto "sekoamassa" vai mikä siinä voisi olla? Vai mikä kumma.. Ja voiko itse mitenkään tarkistaa ajonestolaitteen kuntoa?
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 18 Syys 2006, 10:31
- Car(s): MiTo QV -11
ex 156 2.4 JTD -98 - Paikkakunta: Joensuu
Itsekkin olen tuota akkua miettinyt mutta voiko jännite tippua esim. 30min jälkeen ajosta niin paljon ettei lähde enää käyntiin?Auton vein koodaukseen sen takia että code-valo jäi palamaan eikä käynnistynyt ja samalla hommasin uuden avaimen, koska vara-avainta ei saanut koodattua. Oli deltan mukaan rikki. Tuolloin auton sai käyntiin kun 20 kertaa laittoi virrat päälle ja avainta käytti irti virtalukosta. Eli ongelmat alkoi periaatteessa jo ennen uudelleen koodausta. Pitääkö sille ajonesto laitteelle tulla 12V vai paljonko, jos mittailisin arvoja? Ja onko se liitin mistä mitataan siinä sulaketaulun yläosassa missä on niitä isoja liittimiä?
Ei, coodi ecu on sulakerasian takana, ja siihen tulee kaksi liitintä. Isomman liittimen navoista voit mitata;
3- 12V akkujännite
4- Maa
8- +15 (virtalukon takainen jännite)
Epäilen kuitenkin että et selviä ongelmastasi kuin uusimalla code-ohjainlaitteen. Se on tilattava alustanumerolla tehtaalta Deltan kautta.
3- 12V akkujännite
4- Maa
8- +15 (virtalukon takainen jännite)
Epäilen kuitenkin että et selviä ongelmastasi kuin uusimalla code-ohjainlaitteen. Se on tilattava alustanumerolla tehtaalta Deltan kautta.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Kaverini pystyy poistamaan koko ajoneston pois käytöstä. Toimenpiteeseen tarvitaan ECU, jonka voi lähettää postitse. ECUssa oleva ajonesto piiri uudelleenohjelmoidaan ja koko ajonesto on tämän jälkeen poissa käytöstä. Hintaa toimenpiteellä 150e ja kestää muutaman päivän + postitukset.
Tällä pääsee lopullisesti eroon kaikista ajonestoon liittyvistä ongelmista. Onnistuu myös muihin Alfoihin.. Privaa jos kiinnostaa.
Tällä pääsee lopullisesti eroon kaikista ajonestoon liittyvistä ongelmista. Onnistuu myös muihin Alfoihin.. Privaa jos kiinnostaa.