156 TS ilmansaannin "parantaminen"
Valvoja: Moderators
156 TS ilmansaannin "parantaminen"
Onko porukoilla kokemuksia tuon Twin Sparkin imuputkistosta?
Forumillahan oli jotkut jopa virittäneet oikeasti tuota Twin Sparkia, mitattu fakta kiinnostaisi.
Itsellä nyt seuraavat "parannukset" tehtynä:
Ensin GTA imuputki sen hiton resonaattorin tilalle, äänet parani muusta en osaa sanoa. Tämän jälkeen otin ilmanputsarikotelosta sen trumpetin hevon kuuseen, äänet parani lisää mutta muusta en osaa vieläkään sanoa.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin trumpetin poistosta on paljon keskustelua:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 18251&PN=1
Lisäksi GTA putken jos haluaa, niin tarvittavat palikat löytyvät seuraavilla osanumeroilla. Lisäksi tarvitaan ruuvi & prikka, mutta niitä ei kannattane ostaa Ricambi Originali hinnoilla =D
60677409-GTA imuputki
7663916-Kiinnike
60630491-Kiinnike
GTA imuputki käy siis suoraan tuohon Twin Sparkiin, kiinnityspistekin on korissa valmiina. Mitään ei tarvitse rikkoa tai säätää.
Forumillahan oli jotkut jopa virittäneet oikeasti tuota Twin Sparkia, mitattu fakta kiinnostaisi.
Itsellä nyt seuraavat "parannukset" tehtynä:
Ensin GTA imuputki sen hiton resonaattorin tilalle, äänet parani muusta en osaa sanoa. Tämän jälkeen otin ilmanputsarikotelosta sen trumpetin hevon kuuseen, äänet parani lisää mutta muusta en osaa vieläkään sanoa.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin trumpetin poistosta on paljon keskustelua:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... 18251&PN=1
Lisäksi GTA putken jos haluaa, niin tarvittavat palikat löytyvät seuraavilla osanumeroilla. Lisäksi tarvitaan ruuvi & prikka, mutta niitä ei kannattane ostaa Ricambi Originali hinnoilla =D
60677409-GTA imuputki
7663916-Kiinnike
60630491-Kiinnike
GTA imuputki käy siis suoraan tuohon Twin Sparkiin, kiinnityspistekin on korissa valmiina. Mitään ei tarvitse rikkoa tai säätää.
VMP
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
On kokemuksia, mutta ei noista systeemeistä. Poistin kaikki ilmin etupuolella olevat vakio-osat ja uutta kehiin. Kyllä on mahtavat äänet, kun lämän polkee lattiaan läpän auetessa täysin auki. Ilman saannissa ei ole ainakaan puutteita.
Oletko jo nokat vaihtanut ja lastua laittanut lisäksi, silloin alkaa sitä etua tulla vakioilmanottoon verrattuna?
Oletko jo nokat vaihtanut ja lastua laittanut lisäksi, silloin alkaa sitä etua tulla vakioilmanottoon verrattuna?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Vakiohiluilla mennään, eikä ikinä liene ylimääräistä rahaa alkaa kantta teettämäänDobber kirjoitti: Oletko jo nokat vaihtanut ja lastua laittanut lisäksi, silloin alkaa sitä etua tulla vakioilmanottoon verrattuna?
Ihmetyttää vaan nuo palikat (resonaattori + trumpetti), mitkä siellä vakiona on. Toistaiseksi noiden muokkaamisella ei ole ollut mitään negatiivisia vaikutuksia. Kaiken huippuna resonaattori on vieläpä varsin kalliin näköinen osa verrattuna GTA:n putkeen.
Pariin aikaisempaan vastaukseen: Kai nuo äänet on kovemmatkin mutta ennenkaikkea paremmat. Tuon trumpetin poistoon menee 10min ja samassa ajassa sen laittaa takaisin paikalleen. Suosittelisin kokeilemaan. Äänien hienoudesta en tiedä, laittaahan ne jotkut spoilereitakin
VMP
Purkailin itse tuota ilmansuodatinkoteloa eilen kun ajovalopoltin tipahti sen taakse väliin. Minulta jäi kokoamisvaiheessa tuo trumpetti pois ja mielestäni auto oli selvästi laiskempi, se 3000:n nykäisy puuttui kokonaan ja äänet kovemmat. Eli mielestäni haittaa jos sen ottaa pois.
Missä siellä on resonaattori?
Missä siellä on resonaattori?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Turhaa touhua, kun loppupelissä kaikki ilma kulkee sen 70mm kaasuläppäkotelon kautta imusarjaan. Siitä ei saa ilmaa läpi enempää vaikka kuinka tunkis...
Mutta jos avarrat 70mm vaikkapa 75mm tai jopa 80mm asia onkin jo ihan toinen.
EDIT: Resonaattorin tehtävänä on saada imuilma resonoimaan, värähtelemään tietyllä tavalla. Joka saa ilman pyörteilemään imusarjassa mahdollisimman edullisesti polttotapahtumaa ajatellen.
Resonaattorin poisto poistaa tämän pyörteily efektin ja saa ilman kulkemaan "epähallitusti" (huono sana).
Lopputuloksena jopa tehon lasku.
Mutta jos avarrat 70mm vaikkapa 75mm tai jopa 80mm asia onkin jo ihan toinen.
EDIT: Resonaattorin tehtävänä on saada imuilma resonoimaan, värähtelemään tietyllä tavalla. Joka saa ilman pyörteilemään imusarjassa mahdollisimman edullisesti polttotapahtumaa ajatellen.
Resonaattorin poisto poistaa tämän pyörteily efektin ja saa ilman kulkemaan "epähallitusti" (huono sana).
Lopputuloksena jopa tehon lasku.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ei mulla viiskutosessa ollut noista vapaavirtausfilsuista muuta iloa kuin vähän äreemmät imuäänet.Tehoa ei tullut edes persdynon mukaan lisää. Ton vaparin sijoittelu on kanssa hankala, että sen saa paikkaan jossa se ei ime kuumaa ilmaa konehuoneesta eikä toisaalta myöskään likaista ja kuumaa ilmaa asfaltin pinnasta. Tuossa orkkisresonaattorissa taitaa ilma tulla jostain pyöränkotelon suunnalta.
Twinsparkissa on muuten alun perin noin muistaakseni alle 60 mm halkaisijaltaan oleva kaasuläppäkotelo (siis sisähalkaisija läpän kohdalta). Tuohon Sport 2000 156:een sorvattiin kaasuläppäkotelo 64,25 mm:iin. Tuolla muutoksella periaatteessa olisi voinut pari heppaa irrota. Imusarja itsessään on kuitenkin niin rajoittava ettei tuolla suuria vaikutuksia ole.
Minulla on yksi hieman epäammattimaisen oloinen virityskirja, jossa on kokeiltu eri juttuja imupuolelle. Tuollainen trumpetti tehtynä PVC-putkesta ilmansuodatinkotelon sisäpuolelle antoi penkissä melkoisen edun verrattuna suoraan putkiliitokseen.
Minulla on yksi hieman epäammattimaisen oloinen virityskirja, jossa on kokeiltu eri juttuja imupuolelle. Tuollainen trumpetti tehtynä PVC-putkesta ilmansuodatinkotelon sisäpuolelle antoi penkissä melkoisen edun verrattuna suoraan putkiliitokseen.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
No onpa vaparissa ainakin se hyvä puoli että eipä tarvi ikinä vaihtaa... Riittää kun 10tkm välein huuhtasee fairyvedellä. Jos hinnassakin ajatellaan,niin vapari tulee pitemmän päälle selvästi halvemmaksi. Ja sitä halvemmaksi mitä pölyisimmissä olosuhteissa ajetaan. Ja ei se niin vaikea ole istuttaa siihen samaan pönttöön mistä vakiosuodatinkin imee ilmansa...
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Juuri näin. Se ahdistaa, jos ja kun saan aikaiseksi rakennutan koko imusarjan uusiksi ja joka kanavalle oma läppä.Imusarja itsessään on kuitenkin niin rajoittava ettei tuolla suuria vaikutuksia ole.
Ihme ja kumma, kun ei tessusta ole ainakaan yhtään ilmiä tuon takia mennyt vaikka on öljytty vapari tai oikeastaan ei yhtään ilmiä.Öljyvoiteluvaparit pitää,mutta niitä ei kannata käyttää,koska rikkovat ilmin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
No mitäpä insinöörit sanoo siihen että alkup.imuilman tulosta kun vettä esim.pärskähtää lätäköstä ajaessa sisään... paperifiltteri turpoo samantien käyttökelvottomaksi,vaparin jatkaessa normaalisti vedestä välittämättä.. Tämä nimenomaan siksi että vaparin materiaali ei turpoa eikä kerää itteensä tukkoon normaalin tapaan.Pointtini on se,että vaparin(hyvän) asentaminen kannattaa aina,vaikkei tehoja tuliskaan huomattavia määriä.
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Ottaa ilmansa ainakin kutosessa sen verran alhaalta että "polkiessa" hyvinkin vetää vettä jopa tiestä... Mutta olkoon niin että eihän näistä mitään hyötyä ole.. ihmeen paljon ympäri eurooppaa italialaistenkin toimesta kehitellään kaikkea "tarpeetonta".. Ehkäpä Apexin ja Simoninkin tehtaat lopetettais kun menisin sanomaan sinne että paljasta paskaahan nämä on .
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..
Ja tähänkin topiciin....
Ei noi VV- suotimet turhia kapistuksia ole, mutta vakioautossa ei pelkästään suodattimen vaihdolla saavuteta juuri mitään tehon lisäystä. VV-suodattimen hyöty tulee esiin vasta sitten, kun imuilmanotto todella rupeaa ahdistamaan ja vakiosuodatin todetaan ahdistavaksi. VV-suodatin on hyvä lisä monien modifikaatioiden seassa, mutta yksin se ei tee kesää ei talvea. Toiset laittaa VV-suodattimen pelkästään jo äänten takia, joten jokaisella on omat syynsä vaihtaa suodatin paremmin virtaavaan ja ehkä jopa hävitä tehossa.
Kuten joku jossain topicissa jo sanoi: Ääni ei ole tehoa.
Ja siihen minä vastasin: Joskus voi olla
Ei noi VV- suotimet turhia kapistuksia ole, mutta vakioautossa ei pelkästään suodattimen vaihdolla saavuteta juuri mitään tehon lisäystä. VV-suodattimen hyöty tulee esiin vasta sitten, kun imuilmanotto todella rupeaa ahdistamaan ja vakiosuodatin todetaan ahdistavaksi. VV-suodatin on hyvä lisä monien modifikaatioiden seassa, mutta yksin se ei tee kesää ei talvea. Toiset laittaa VV-suodattimen pelkästään jo äänten takia, joten jokaisella on omat syynsä vaihtaa suodatin paremmin virtaavaan ja ehkä jopa hävitä tehossa.
Kuten joku jossain topicissa jo sanoi: Ääni ei ole tehoa.
Ja siihen minä vastasin: Joskus voi olla