Kun kerran oli aikaa hetki enemmän tutustua auton ongelmiin, niin otin härkää sarvista ja purin takaoven pahvin pois. Ongelma oli tuttu, eli takaikkunat liikkuvat huonosti käytön puutteesta. Epäilyksenä vaijereiden ruostuminen.
Ovipahvi on varsin monella ruuvilla kiinni ovessa, eli ei kannata alkaa repimään, ennenkuin on irroittanut kaiuttimen, diskantin ja kädensijan alla olevat ruuvit. Näkyvissähän on lisäksi kait neljä ruuvia. Näiden avaamisen jälkeen nykäisee pahvin pois "tappilukituksista" ja ylöpäin nostamalla saa pahvin irti ovesta. Tietenkin pitää muistaa avata kaikki sähköliittimet mitä pahvissa on!
Asia mistä usen puhutaan on 166:n laadukkaampi yleisvaikutelma. Yksi suuri syy tähän on hyvä äänieristys, joka on käsin kosketeltavissa ovien sisustoissa. Nimittäin tuon ovipahvin alla on vaahtomuovista ja "telttapatjasta" valmistettu paksu äänieristyskalvo. Karvalakkiautoissa tämä on yleensä vain ohut muovikalvo. No ikkunaremontin kannalta tämä laatuvaikutelmaa luova paksu vaahtomuovi on vaan haitaksi. Se ei todellakaan irtoa yhtä helposti ja vaivattomasti kuin ohut muovi.
Puukolla viiltoja tähän kalvoon ja siitä pääseekin käsiksi ikkunamekanismiin. Moottori on kolmella mutterilla kiinni ja vaijereiden kisko kahdella. Ikkunaruutu on kiinni tässä mekanismissa vain yhdellä tapilla kiinni, ja sen avaaminen tapahtuu vain vetämällä muovinen "lukitussokka" pois paikoiltaan. Varovasti taivuttelemalla saa tapin pois ruudun reiästä, jolloin koko mekanismin voi nostaa pois ovesta.
Sitten se itse ongelma. Minulla kuin nuo vaijerit eivät olleen ollenkaan ruosteessa tai muuten kuluneet. Rasvailin niitä, samoin kuin pyörää joka on kiinni nostinmoottorissa, siis vaijerin "ratasta". Kaikki kuitenkin liikkuivat jouhevasti. Eli ongelma on jossakin muualla.
Vaihtoehtoja on vähän, eli ongelmana on kai oltava se, ettei ikkunaruutu liiku jouhevasti hahloissaan. Yritin kovasti rasvailla hahloja, mutta silti tuntuu todella vaivailloiselta tuo ikkunan liike. Olisiko hyviä vinkkejä mitä tälle ongelmalle voisi lisää tehdä?
Kasaus tapahtuu sitten vastakkaiseen suuntaan, sen tapin saa pujotettua ikkunaruudun reikään helpoiten siinä keskivaiheilla, eli jättää ruudun puoleen väliin ja ajaa nostimen keskiasentoon. Suojamuovit teippaa kasaan jollakin laadukkaalla teipillä ja pahvin asentaakin nopeasti takaisin paikalleen.
Onnistunut korjaus, siitä en tiedä.. No ainakin ikkunat toimivat ja vaijerit ovat ruosteettomat. Silti jokin vielä mättää, kun etuikkunoiden liikkeeseen vertaa.
166 sähköisten takaikkunoiden vaivalloinen liike
Valvoja: Moderators
Niin se vaijerihässäkkä liikkuu vapaasti ilman moottoria, moottorilla liike on myös jouhevaa. Ikkunaruutu ei liiku käsin kokeiltaessa karmeissa jouhevasti, mutta mikä avuksi, kun ei karmien rasvaus oikein auta.
Vai tarkertelisiko lasi ulkopuolen alatiivisteeseen. Sepä täytyy vielä kokeilla. Noin nopeasti ajateltuna se ei kyllä luulisi liiemmälti ahdistavan...
Vai tarkertelisiko lasi ulkopuolen alatiivisteeseen. Sepä täytyy vielä kokeilla. Noin nopeasti ajateltuna se ei kyllä luulisi liiemmälti ahdistavan...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tuo on helpoin tapa saada sähkölasit liikkumaan helposti. Eli silikonia tiivisteisiin. Kuiva lasi puree kuiviin tiivisteisiin todella napakasti.JTD kirjoitti:Lukkoja korjauttaessani mainitsin takaikkunoiden nihkeästä liikkeestä. Autoa noudettaessa kaveri totesi laittaneensa silikonia tiivisteisiin ja hyvinhän nuo taas tuntuivat liikkuvan. Ei taida muiden tarvita purkaa...