Minkälainen moottorinlämmitin GTA:han?
Valvoja: Moderators
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Minkälainen moottorinlämmitin GTA:han?
Jonkinnäköinen moottorinlämmitin pitäisi asennuttaa GTA:han. Kysymys kuuluukin, että minkälainen ja mihin kohtaan asennettava lämmitin olisi fiksu ratkaisu?
Vanhoja viestejä lukiessa GTA:ssa ja muissakin malleissa näyttää olevan ongelmana mm. motor control failure-valon syttyminen lohkolämmityksen jälkeen ja muutenkin tuo moottorin lämmittäminen ja Alfa tuntuu olevan vaikea yhdistelmä.
Nyt tarvittaisiin siis fiksummilta neuvoa, että mihin ja minkälainen lämppäri kannattaisi asennuttaa jotta välttyisi ongelmilta?
Vanhoja viestejä lukiessa GTA:ssa ja muissakin malleissa näyttää olevan ongelmana mm. motor control failure-valon syttyminen lohkolämmityksen jälkeen ja muutenkin tuo moottorin lämmittäminen ja Alfa tuntuu olevan vaikea yhdistelmä.
Nyt tarvittaisiin siis fiksummilta neuvoa, että mihin ja minkälainen lämppäri kannattaisi asennuttaa jotta välttyisi ongelmilta?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Pari päivää sitten tuossa kiroilin kun laitoin ekaa kertaa lämmittimen päälle. Kiroilin sen vuoksi, että ei kuulunut mitään "kurlutusta" ja viime syksynä 2.0 TS:n letkulämmitin meni pimeeksi (välijohdon liitin).
Valaistusolosuhteet olivat tallissa huonot eikä ollut lamppua käytössä joten en päässyt tutkimaan letkuja. Netin ääreen, Defan sivuille ja sieltähän se "kurlutuksen" puuttuminen selvisikin http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=6&ndid=
eli öljypohjan tasolämmitinhän siinä on.
Tehoista en tiedä, mutta luin tuolta aikaisemmista ketjuista, että vaatii hieman pitempää lämmitysaikaa kuin letkulämmitin.
Valaistusolosuhteet olivat tallissa huonot eikä ollut lamppua käytössä joten en päässyt tutkimaan letkuja. Netin ääreen, Defan sivuille ja sieltähän se "kurlutuksen" puuttuminen selvisikin http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=6&ndid=
eli öljypohjan tasolämmitinhän siinä on.
Tehoista en tiedä, mutta luin tuolta aikaisemmista ketjuista, että vaatii hieman pitempää lämmitysaikaa kuin letkulämmitin.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 31 Elo 2006, 18:16
- Paikkakunta: Kotka
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Soitinpa maahantuojallekin ja sieltäkin kerrottiin, että suositeltava lämmitin on tuollainen öljypohjalämmitin.
Webasto olisi kyllä kiva, mutta turhan tyyristä lystiä taitaa olla.
Webasto olisi kyllä kiva, mutta turhan tyyristä lystiä taitaa olla.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Minä vaan ihmettelen että millä perusteella öljynpohjalämmitin olisi parempi kuin alavesiletkuun laitettu lämmitin? Koneen läpi kiertävä vesi lämmittää koko koneen ja myös sisätiloihin tulee nopeammin lämpöä. Tuollaisen letkunlämmittimen laitoin 166:eeni ja on toiminut ihan ok.
Eikö tuossa öljynpohjalämmittimessä lämpiä ainoastaan öljypohjassa oleva öljy ja yläpää säilyy kylmänä?
Eikö tuossa öljynpohjalämmittimessä lämpiä ainoastaan öljypohjassa oleva öljy ja yläpää säilyy kylmänä?
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tekniikasta en mitään ymmärrä, joten voin olla täysin väärässä, mutta olisiko suosituksen syynä juuri nuo ongelmat esim. motor control failure-valojen yms. kanssa? Jos vaikka hieno elektroniikka ei ymmärrä että jäähdytysvesi on lämmintä vaikka muuten on kylmää. Oikaiskaa viisaammat jos olen ihan hakoteillä.Ricambi kirjoitti:Minä vaan ihmettelen että millä perusteella öljynpohjalämmitin olisi parempi kuin alavesiletkuun laitettu lämmitin?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
allekirjoittaneella hyvät kokemukset letkulämmittimistä ja niitä on ollut moneen lähtöön, ainoa meikäläisellä ollut alfa jossa alavesiletkuun asennettu lämmitin aiheutti sekoilua oli 75 3.0 V6, nykyisessä 164 24V superissa ei ole mitään ongelmaa eletroniikan suhteen ja en jaksa uskoa että olisi noissa uudemmissakaan..
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Vähän yli pari talvea käyttänyt öljypohjalämmitintä 166ssa ja on se niin hyvä laite ettei yhtään harmita etten ostanut letkujenlämmitintä. 156 JTS:ssä kokeiltiin kahtakin eri letkulämmitintä, toista laitteen maahantuojan piikkiin takuuseen ja lopputulos oli edelleen aika surkea. Sama oli facelift 164:ssa jossa suorasytkä-TS:n alavesiletku oli niin lyhyt ja S-mallinen, että letkulämmitintä sen maahantuoja ei halunnut aikoinaan edes tarjota(!). Lämmityslaitteen kauttakin kokeiltiin, mutta ei lähtenyt kierto päälle. Jos kierto alavesiletkun kautta lähtee kunnolla vauhtiin niin kyllä letkulämmitin on ihan jees. Silti öljypohja on aivan takuuvarmasti kylmä ja siten myös öljyt.
Kun tuossa joku laittoi näitä järjestykseen, niin se on varmaan lämpenemisnopeuden mukaan. Näitä kaikkia on tullut kokeiltua varmasti riittävästi ja omat kokemukset eivät aivan tue tuota. Olen asiasta keskustellut hyvinkin paljon lämmittimien maahantuojien kanssa - syynä se että vanhempaan 166:seen ei öljypohjalämmitintä ollut pari vuotta sitten tarjolla vaan toimin ns. koekaniinina. Öljypohjalämmitin taisi olla vain noin 400 wattinen ja osa tehosta menee ilmaan. Jos lisää lämmitysaikaa puolella tunnilla, niin kyllä tämä lämppäri on aika ehdoton. Lämpöhän tunnetusti siirtyy helpommin ylämäkeen. Ei takuuvarmasti tule moottoriohjausongelmiakaan. Bonuksena on se että sen voi jättää vaikka päiväksi päälle pitämään öljyt lämpimänä. Loistava juttu esim. työpaikan parkkipaikalla, ei haittaa tolppien pätkitty virransyöttö eikä tarvi kesken päivän mennä virittelemään johtoja pakkaseen. Jos letkulämmittimen jättää pätkityn virransyötön perään niin saa joka vuosi ostaa uuden vastuksen. Mielestäni kone starttaa notkeasti ja lämpimät öljyt voitelevat varmasti sekä lämmittävät koneen. Itse starttaan mielummin lämpimillä öljyillä kuin lämpimällä vedellä. Sisätilat saa lämpimäksi siihen tarkoitetulla esilämmittimellä.
Makuasiahan tämäkin, mutta toivottavasti nämä faktat helpottavat jotakuta päätöksenteossa. Itse en V6seen muuta laittaisi. Jos haluaisi hifistellä, niin V6seen sekä letkulämmitin että öljypohjalämmitin. Tietty sitten ollaan jo lähellä Webastoa/Eberiä. Eberi on tietysti ehdoton, MB:ssa riittää jo reilu puoli tuntia lämmittämään koneen ja sisätilat.
Kun tuossa joku laittoi näitä järjestykseen, niin se on varmaan lämpenemisnopeuden mukaan. Näitä kaikkia on tullut kokeiltua varmasti riittävästi ja omat kokemukset eivät aivan tue tuota. Olen asiasta keskustellut hyvinkin paljon lämmittimien maahantuojien kanssa - syynä se että vanhempaan 166:seen ei öljypohjalämmitintä ollut pari vuotta sitten tarjolla vaan toimin ns. koekaniinina. Öljypohjalämmitin taisi olla vain noin 400 wattinen ja osa tehosta menee ilmaan. Jos lisää lämmitysaikaa puolella tunnilla, niin kyllä tämä lämppäri on aika ehdoton. Lämpöhän tunnetusti siirtyy helpommin ylämäkeen. Ei takuuvarmasti tule moottoriohjausongelmiakaan. Bonuksena on se että sen voi jättää vaikka päiväksi päälle pitämään öljyt lämpimänä. Loistava juttu esim. työpaikan parkkipaikalla, ei haittaa tolppien pätkitty virransyöttö eikä tarvi kesken päivän mennä virittelemään johtoja pakkaseen. Jos letkulämmittimen jättää pätkityn virransyötön perään niin saa joka vuosi ostaa uuden vastuksen. Mielestäni kone starttaa notkeasti ja lämpimät öljyt voitelevat varmasti sekä lämmittävät koneen. Itse starttaan mielummin lämpimillä öljyillä kuin lämpimällä vedellä. Sisätilat saa lämpimäksi siihen tarkoitetulla esilämmittimellä.
Makuasiahan tämäkin, mutta toivottavasti nämä faktat helpottavat jotakuta päätöksenteossa. Itse en V6seen muuta laittaisi. Jos haluaisi hifistellä, niin V6seen sekä letkulämmitin että öljypohjalämmitin. Tietty sitten ollaan jo lähellä Webastoa/Eberiä. Eberi on tietysti ehdoton, MB:ssa riittää jo reilu puoli tuntia lämmittämään koneen ja sisätilat.
TM nuo testasi jossain numerossa ja järjestys taisi olla tuo, Joka tapauksessa noi pohjahommat on aika tehottomia eikä tossa letkumallissakaan kehumista ole.Joksa kirjoitti:Itse lähtisin mielummin liikkeelle kylmemmällä koneella ja lämpösillä öljyillä, kuin lämpösellä lohkolla ja kylmillä öljyillä.V6 kirjoitti:paremmuusjärjestys on lohko, letku ja viimeisenä toi pohjanlämmitin.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tännekin tiedoksi, että minä laitatin GTA:han juuri tuon Defan öljypohjalämmittimen. Samassa yhteydessä laitettiin myös sisätilanlämmittimen haaroitus.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Ei ole toistaiseksi ollut mitään ongelmia motor control failure-valon kanssa.Sassicaia kirjoitti:Syttyykö motor control failure-valo jos starttaa samantien liikenteeseen vai ymmärtääkö elektroniikka sentään sen, että öljy voi olla lämmintä kylmästä ulkoilmasta huolimatta?Portti kirjoitti:Tännekin tiedoksi, että minä laitatin GTA:han juuri tuon Defan öljypohjalämmittimen.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Hankin jokin aika sitten virrankulutusmittarin ja tänään tökkäsin sen GTAn lämmityspiuhan jatkoksi varmistaakseni, että laite on toiminnassa kun tuo öljypohjalämmitin on täysin äänetön.
Otti virtaa vain 297 W eli on teholtaan siis pieni. Missään Defan esitteissähän ei tuota tehoa kerrota. Yleinen lausuma sivuilta löytyy, että moottorilämmittimet ovat tehoiltaan 400 - 2300 W eli tämä GTA/GT malli menee tuon haarukan alle.
Kannattanee tuplata lämmitysaika letku/lohkolämmittimiin verrattuna.
Otti virtaa vain 297 W eli on teholtaan siis pieni. Missään Defan esitteissähän ei tuota tehoa kerrota. Yleinen lausuma sivuilta löytyy, että moottorilämmittimet ovat tehoiltaan 400 - 2300 W eli tämä GTA/GT malli menee tuon haarukan alle.
Kannattanee tuplata lämmitysaika letku/lohkolämmittimiin verrattuna.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Mielenkiintoista. Kotona maksimilämmitysaika on joka tapauksessa 2h ajastimen takia eli kovin pitkää lämmitystä ei ole tiedossa.
teuhka kirjoitti:Kannattanee tuplata lämmitysaika letku/lohkolämmittimiin verrattuna.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;