Alfa 33 P4 ja päästöt
Valvoja: Moderators
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Alfa 33 P4 ja päästöt
Ongelmana on, että päästöt on tietyillä kierroksilla OK ja tietyillä aivan poskellaan. Lambda ja katti on OK. Onko siten venttiili(t) menny. Auto on nyt Delta-Autolla tutkittavana, varmaan joutuvat availemaan moottoria.
Moottorin ääni on ehkä hieman normaalia pörisevämpi, mutta vääntö ja teho ovat perstuntumalla normaalit.
Saas nähdä kuin käy. Molemmissa pirsseissä on nyt turhan paljon ongelmia.
Moottorin ääni on ehkä hieman normaalia pörisevämpi, mutta vääntö ja teho ovat perstuntumalla normaalit.
Saas nähdä kuin käy. Molemmissa pirsseissä on nyt turhan paljon ongelmia.
Re: Alfa 33 P4 ja päästöt
Vaelteliko tyhjäkäynti ?2TS kirjoitti:Ongelmana on, että päästöt on tietyillä kierroksilla OK ja tietyillä aivan poskellaan. Lambda ja katti on OK. Onko siten venttiili(t) menny. Auto on nyt Delta-Autolla tutkittavana, varmaan joutuvat availemaan moottoria.
Moottorin ääni on ehkä hieman normaalia pörisevämpi, mutta vääntö ja teho ovat perstuntumalla normaalit.
Saas nähdä kuin käy. Molemmissa pirsseissä on nyt turhan paljon ongelmia.
Itselläni aivan sama ongelma. Eli päästöt on ok, kun kierrokset >3000. Asiasta jotain tietävät epäilivät tulppia tai johtoja. Lisäksi itseäni epäilyttää bensafiltterit, jotka on menossa vaihtoon. Tyhjäkäynti on mulla kans ok, paitsi joskus auto täristää -> ikäänkuin kävisi jollain pytyllä huonommin!
Toinen outo juttu on kun yrittää vapaalla pitää kierroksia välillä 1000-2500. Aluksi kone yrittää tukehtua ja nostaa kierrokset itsestään n.2500. Lisäksi joskus, kun kone on puolilämmin, niin veto loppuu, kunnes polkasee reilummin ja taas mennään . Tuosta tukehtumisesta on www.alfa-pages.co.uk/ sivuillakin ollut juttua. Sitä taidettiin pitää enemmänkin ominaisuutena ..
Kommentteja?!
Toinen outo juttu on kun yrittää vapaalla pitää kierroksia välillä 1000-2500. Aluksi kone yrittää tukehtua ja nostaa kierrokset itsestään n.2500. Lisäksi joskus, kun kone on puolilämmin, niin veto loppuu, kunnes polkasee reilummin ja taas mennään . Tuosta tukehtumisesta on www.alfa-pages.co.uk/ sivuillakin ollut juttua. Sitä taidettiin pitää enemmänkin ominaisuutena ..
Kommentteja?!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Nyt on 33 "kunnostettu". Säädöissä oli vain pientä vikaa, mutta edelleen päästöheittoa noin 3000 kierroksessa on runsaasti. Ala- ja yläpuolella päästöt OK. Oikeiden säätöjen mukaan seos on kuulemma rikkaampi tuolla 3000 kierroksen alueella, jolloin päästöjä ei pienemmäksi kertakaikkiaan saada. Nyt testaus reilulla 2500 kierroksella antoi hyvän tuloksen, joten läpi päästiin.
Katsastusvaatimuksena on kuitenkin VAIN, että kierrosten on oltava yli 2000 kierrosta. Jos on ongelmia ensi vuonna, täytyy sanoa, että kokeilee muita kierrosalueita.
Katsastusvaatimuksena on kuitenkin VAIN, että kierrosten on oltava yli 2000 kierrosta. Jos on ongelmia ensi vuonna, täytyy sanoa, että kokeilee muita kierrosalueita.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Nyt 33 oli uudestaan Delta-Autossa, kun tyhjäkäynti vaeltaa ja potkii. Myös alle 2000 kierroksilla kaasua painettaessa vähän tai paljon moottori aina potkaisee pari kertaa. Näitähän ongelmia ei ollut ennen Deltan säätöjä.
Vikaa ei löydy. Epäilevät ilmamassamittaria tai venttiilien ohivuotoa. Päästöt vaeltelevat koko ajan. Säädöillä ei vaikutusta.
Onpa nyt ongelmia taas. Ideoita otetaan mielihyvin vastaan. Niin ja autollahan on ajettu vasta 140 000 km.
Vikaa ei löydy. Epäilevät ilmamassamittaria tai venttiilien ohivuotoa. Päästöt vaeltelevat koko ajan. Säädöillä ei vaikutusta.
Onpa nyt ongelmia taas. Ideoita otetaan mielihyvin vastaan. Niin ja autollahan on ajettu vasta 140 000 km.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
jariay kirjoitti:33 ie -92, On tehty kaikki olennainen, tulpat, johdot ,tyhjäkäyntiventtiili on putsattu, katsastuksesta saatu läpi säädöillä, jossa tyhjäkäyntikin piti ottaa "yläkanttiin" arvolla 1000+, 800 rpm nousee päästöt....
nyt päästöt ok, mutta edelleen pientä vaellusta tyhjäkäynnissä ja pientä kuvaamaasi potkimista esiintyy, taitaa olla enemmän ominaisuuksia kuin vikaa, ajettu alle 100 000 km.
33 16v ja tyhjäkäynti heittelee. Kenkää annettaessa ja tasakaasulla ajettaessa toimii nätisti.
Sanoisin että kuuluu käytetyn padan "ominaisuuksiin".
Tyhjäkäynti vaeltaa n. +- 50rpm.
Kylmällä koneella näin pakkasilla hiukan enenmän.
Ainoa mikä voisi helpottaa olisi ehkä polttoainesuuttimien puhdistus.
Sanoisin että kuuluu käytetyn padan "ominaisuuksiin".
Tyhjäkäynti vaeltaa n. +- 50rpm.
Kylmällä koneella näin pakkasilla hiukan enenmän.
Ainoa mikä voisi helpottaa olisi ehkä polttoainesuuttimien puhdistus.
No ei ole 33 16v:ssä tervettä jos paljon pöllyttelee.2TS kirjoitti:Sarjassa mahdollinen tyhmä kysymys:
Onko normaalia, että kaasu pohjassa 33 16V savuttaa sen verran, että peilistäkin näkee pössyt.
En muista miten aiemmin ompi ollut, mutta nyt sitä katselee kaikkea tarkemmin.
164 TS ei ainakaan savuttanut 300 000 km ajettunakaan.
Viimeksi muokannut HOTA, 24 Loka 2003, 04:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ekana veikkaisin, että sytkässä, ts. tulpanjohdoissa tai jakajassa on häikkää. Minkään ei tarvitse olla edes rikki, riittää, että joku tulpanhatuista ei ole painettuna kunnolla pohjaan.2TS kirjoitti:Nyt 33 oli uudestaan Delta-Autossa, kun tyhjäkäynti vaeltaa ja potkii. Myös alle 2000 kierroksilla kaasua painettaessa vähän tai paljon moottori aina potkaisee pari kertaa. Näitähän ongelmia ei ollut ennen Deltan säätöjä.
Sytkäongelman kuulee tikittävästä käyntiäänestä, vähän samanlainen soundi kuin vuotavassa pakosarjassa. Lisäksi pimeän aikaan pellin alla voi näkyä läpilyönneistä syntyvää kipinöintiä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Suosittelen, eivät maksa paljon mitään. Veltot tarviketulpanhatut on vaan pirullista saada paikalleen niihin taaempiin tulppiin, kannattanee panostaa johonkin "piipullisiin" johtoihin.2TS kirjoitti:Tulpat, pyörijä ja kansi vaihdettu. Pitäisiköhän piuhat vaihtaa varmuuden vuoksi.
Mulla teki V6 samaa kunnes pesetin ruiskusuuttimet, ei savuta enää polkaistessa eikä käynnistyksessä. Tuotakin kannattaa kokeilla ennen venttiiliremonttiin tms. ryhtymistä, ultraäänipesu + varaosat kustantaa Alppilassa 30 euroa suuttimelta.2TS kirjoitti:Normaali kiihdytyksessä ei savuta, ainostaan, kun lyö lämän pohjaan. Sama "ongelma" kuin dieseleissä.
Muistan kyllä, että suhtauduit Alppilaan vähintäänkin varauksella ja syystäkin. Mulla on kuitenkin paikasta hyviä kokemuksia eikä noita pesureita taida etelä-Suomessa olla kovin monella muulla pajalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Tällä hetkellä epäilisin ilmamäärämittaria. Jos se antaa liian rikasta seosta ja välillä aivan liian rikasta seosta. Polttoainekulut ovat hieman vuotta takaisempaa korkeammat. Polkaistessa savu saattaa olla ylimääräisestä bensasta (vaalean harmaata). Delta-auto myös sanoi, että päästöt vaeltaa tiiviiseen tahtiin. Mittarista kuuluu myös tyhjäkäynnillä nakutusta. Hakkaakohan se läppää kiinni-asentoon??? Lisäksi kun kylmänä toimii hyvin, ja rytkytysongelmat esiintyy pääasiassa pienillä kierroksilla ja nimenomaan lämpimällä moottorilla.
Putsasin mittarin ja nyt seurataan. Kävin juuri testiajolla ja nyt auto toimi niin kuin pitääkin. Tosin en usko putsauksella olevan merkitystä tässä tapauksessa. Ongelma vaihtelee satunnaisesti, joten ei kai se venttiileistä voikaan johtua. Nakutus kuuluu edelleen, joten vika taitaapi olla mittarin elektroniikassa.
Täytyy kysellä Boschilta uutta mittaria, kun Alfan "oma" on 750 euroa. Lisäksi täytyypi seurailla romuttamoja, nyt oli yksi tarjolla, mutta väärällä koodilla.
Putsasin mittarin ja nyt seurataan. Kävin juuri testiajolla ja nyt auto toimi niin kuin pitääkin. Tosin en usko putsauksella olevan merkitystä tässä tapauksessa. Ongelma vaihtelee satunnaisesti, joten ei kai se venttiileistä voikaan johtua. Nakutus kuuluu edelleen, joten vika taitaapi olla mittarin elektroniikassa.
Täytyy kysellä Boschilta uutta mittaria, kun Alfan "oma" on 750 euroa. Lisäksi täytyypi seurailla romuttamoja, nyt oli yksi tarjolla, mutta väärällä koodilla.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuossa läppämittarissa ei ole sen kummempaa elektroniikkaa, vehje on käytännössä kääntyilevään läppään liitetty potentiometri plus imuilman lämpöanturi (PTC- tai NTC-vastus). Potentiometri tai anturi eivät nakuta, eli äänen pitäisi tulla mekaniikasta. Eihän läpän akselilla ole väljää?2TS kirjoitti:Nakutus kuuluu edelleen, joten vika taitaapi olla mittarin elektroniikassa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Onkos 33:sen koneesta mitattu puristukset. Mulla oli ongelma 156 V6 kanssa hc arvon kanssa. Kun koneessa oli 3000 kierrosta päästöt ok. Tyhjäkäynnillä putkenpäästä tuli 180 hc:ta kun sais olla vaan alta 100 ja normaalistihan se on jossain 3-10 välillä. Puristukset mittaamalla todettiin että toisenlohkon sylintereissä oli puristuksia 2 kiloa vähemmän eli jako yhden hampaan pielessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Juu, siitä läpästä se ääni tulee. Jos lämpöanturi on vioittunut, niin silloinhan se yrittää pitää läppää väärässä asennossa. Jostakin syystä se hakkaa läppää rajoitinta vasten. Lisäksi säätöruuvilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Akselissa ei ole väljää.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuossa läppämittarissa ei ole sen kummempaa elektroniikkaa, vehje on käytännössä kääntyilevään läppään liitetty potentiometri plus imuilman lämpöanturi (PTC- tai NTC-vastus). Potentiometri tai anturi eivät nakuta, eli äänen pitäisi tulla mekaniikasta. Eihän läpän akselilla ole väljää?
Tänään auto toimi taas niin kuin pitääkin. Huomisesta ei tiedä.
Autoa ostettaessa hihna oli 2 hammasta pielessä, jolloin käynti oli karmea. Alle 2500 kierroksen moottori ei vetänyt lainkaan. Ihme kyllä, meni päästöistä läpi.Maunu kirjoitti:Puristukset mittaamalla todettiin että toisenlohkon sylintereissä oli puristuksia 2 kiloa vähemmän eli jako yhden hampaan pielessä.
Nyt käynti on eri luokkaa. Vääntöä löytyy 1500 kierroksesta ja moottorin ääni hillitty. Ongelma on pieni takapotku pienillä kieroksilla (ei haittaa paljoa) ja välillä tapahtuva täydellinen sekoaminen: auto ei pysy käynnissä eikä kulje kuin älyttömästi rykien. Maantiellä vauhti tippuu silloin alle 50:n eikä kiihdy vaikka mitä tekisi. Välillä auto on "pysäytettävä" ja poljettava kytkin pohjassa kaasua ylös/alas, jotta se taas herää hetkeksi. Tunnin päästä auto toimii taas kuin unelma. Jne.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Lämpöanturi ei tee mitään mekaanista duunia, siltä vain lähtee jännitearvo Motronicin aivolaatikolle joka hyödyntää arvoa ruiskutusaikojen laskemisessa. Ilmamäärää mittaava läppä on kiinnitetty jouseen, joka pyrkii palauttamaan läpän kiinni-asentoon, moottoriin virtaava imuilma taas pyrkii kääntämään läppää auki. Läpän akselilla oleva potentiometri kääntyy läpän mukana ja siltä lähtee Motronicille toinen jännitearvo, jota käytetään myös ruiskutusaikojen laskemisessa. Läppää ei siis kääntele muu kuin ilmavirta ja palautinjousi.2TS kirjoitti:Juu, siitä läpästä se ääni tulee. Jos lämpöanturi on vioittunut, niin silloinhan se yrittää pitää läppää väärässä asennossa. Jostakin syystä se hakkaa läppää rajoitinta vasten. Lisäksi säätöruuvilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Akselissa ei ole väljää.
Jos akselilla ei ole väljää mutta läppä helisee, voisi jousessa kuvitella olevan häikkää. Olisiko kuoleentunut tai peräti poikki?
Ilmamäärämittarin ruuvilla hienosäädetään vastusarvot, se ei taida kovin dramaattisesti vaikuttaa koneen saaman bensan määrään. Ei kannata mennä säätelemään itse ilman mittaria.
P.S. Näin olen asiat käsittänyt, mulla ei ole mitään alan koulutusta. Jos huomaatte sepustuksessa virheitä niin korjatkaa ihmeessä.
- Epäkelpokeräilijä -
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
No tässähän tuli taas uutta tietoa. Mittarin jousi toimii aikas hyvin. Eli jos imuilman määrät vaihtelevat, läppä heiluu. Täytyy tutkia naputtaako läppä niiden moottorin "potkujen" tahdissa. Ruuvisäätöä teki Delta-auto, päästömittaria seuraten. Eivät saaneet sellaista säätöä, joka pysyisi paikallaan.
Mittari taitaa sittenkin siis toimia, eli vikaa on etsittävä muualta. Ongelmana on vaihtelevuus. Kun olisi ongelma jossakin koko ajan samanlaisena, sen paikallistaminen olisi helpompaa.
Mittari taitaa sittenkin siis toimia, eli vikaa on etsittävä muualta. Ongelmana on vaihtelevuus. Kun olisi ongelma jossakin koko ajan samanlaisena, sen paikallistaminen olisi helpompaa.
Voisivatko nuo oireet aiheutua imuvuodosta? Eikös 16V bokserissa ole samanlaiset kumit imusarjan ja kannen välissä kuin 75TS:ssa? Liekö ne kunnossa?
Mulla oli joskus pystykeulainen 33 1,7-litraisella koneella(kaasareilla siis). Kyseinen laite ei oikein koskaan toiminut kunnolla pienillä kierroksilla. Tuntui kuin yksi sylinteri ei oikein olisi ollut pelissä mukana. Tuota yritettiin korjata pajalla(taisi olla Vauhtipyörä Joensuussa) kaasuttimia säätämällä, mutta pienten kierrosten käyntiä ei saatu kohdalleen. Säätäjä sanoi, että todennäköisesti vika johtuu imuvuodosta, vuotavasta venttiilistä tai kuluneesta nokka-akselista. Ilmeisesti tuo käyntihäiriö sitten vielä korostuu moottorityypin johdosta, sillä ainakin minulla vapina tyhjäkäynnin tuntumassa oli huomattava. Suuremmilla kierroksilla ei ollut ongelmia.
Mulla oli joskus pystykeulainen 33 1,7-litraisella koneella(kaasareilla siis). Kyseinen laite ei oikein koskaan toiminut kunnolla pienillä kierroksilla. Tuntui kuin yksi sylinteri ei oikein olisi ollut pelissä mukana. Tuota yritettiin korjata pajalla(taisi olla Vauhtipyörä Joensuussa) kaasuttimia säätämällä, mutta pienten kierrosten käyntiä ei saatu kohdalleen. Säätäjä sanoi, että todennäköisesti vika johtuu imuvuodosta, vuotavasta venttiilistä tai kuluneesta nokka-akselista. Ilmeisesti tuo käyntihäiriö sitten vielä korostuu moottorityypin johdosta, sillä ainakin minulla vapina tyhjäkäynnin tuntumassa oli huomattava. Suuremmilla kierroksilla ei ollut ongelmia.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Samantapaista oli mulla aikoinaan yksi talvi, ajoin auton talliin ja ajoin sen ulos 2kk myöhemmin kun oli kevät. Hyvin toimi sen jälkeen. Kerro ihmeessä jos vika löytyy..2TS kirjoitti:välillä tapahtuva täydellinen sekoaminen: auto ei pysy käynnissä eikä kulje kuin älyttömästi rykien. Maantiellä vauhti tippuu silloin alle 50:n eikä kiihdy vaikka mitä tekisi. Välillä auto on "pysäytettävä" ja poljettava kytkin pohjassa kaasua ylös/alas, jotta se taas herää hetkeksi. Tunnin päästä auto toimii taas kuin unelma. Jne.
Mulla teki viimetalvena aivan samanlaisia temppuja, eli kävi hyvin kunnes kone lämpeni ja yhtäkkiä alkoi helvetillinen nykiminen ja vedon puute. Korjaantui aina pienen odottelun kautta kaasun polkemisen avulla. Mulle sanottiin että johtuu houhottimen jäätymisestä ja on ns. vakiovika. Ikinä ei vastaavaa tehnyt kesällä. Toisaalta mulla on kanssa tyhjäkäyntipäästöt pielessä ja mielenkiintoinen ongelma josta ennenkin oon kerttonut eli kone ei vapaalla pysy kierrosvälillä 1200-2400, vaan joko yrittää tukehtua tai nostaa jengat automaattisesti 2500!
Itse aloitan auton rukkaamisen vasta ensi keväänä, mutta kerro ihmeessä jos ongelmiin löytyy ratkaisuja!
Itse aloitan auton rukkaamisen vasta ensi keväänä, mutta kerro ihmeessä jos ongelmiin löytyy ratkaisuja!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Rikastinsuuttimia löytyy mielestäni vain ruiskuista mallia kypärä ja miekka, eli esmes kymmenvuotiaista Mersuista ja Volvoista Tuo 16v-bokseri käyttää kuitenkin kohtuullisen modernia Motronicia eikä tarvitse erillisiä rikastinsuuttimia. Siinä rikastus tapahtuu tarjoilemalla enemmän ruokaa varsinaisten ruiskusuuttimien kautta.2TS kirjoitti:Mikä ompi tämä rikastinsuutin, ja voisiko se aiheuttaa ko. ongelman?
Se tyhjäkäyntiventtiili kannattanee putsata ihan varmuuden vuoksi, siihen taitaa kertyä "kylmälimaa" varsinkin talvella.
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
No, kyllä noita rikastussuuttimia löytyi esmes Alfa 75 V6 3.0:sta vm.-88 sinähän oli L-jetronic ruisku, polttoainesyötölle sekä sytytykselle omat boxit.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Rikastinsuuttimia löytyy mielestäni vain ruiskuista mallia kypärä ja miekka, eli esmes kymmenvuotiaista Mersuista ja Volvoista Tuo 16v-bokseri käyttää kuitenkin kohtuullisen modernia Motronicia eikä tarvitse erillisiä rikastinsuuttimia. Siinä rikastus tapahtuu tarjoilemalla enemmän ruokaa varsinaisten ruiskusuuttimien kautta.2TS kirjoitti:Mikä ompi tämä rikastinsuutin, ja voisiko se aiheuttaa ko. ongelman?
Se tyhjäkäyntiventtiili kannattanee putsata ihan varmuuden vuoksi, siihen taitaa kertyä "kylmälimaa" varsinkin talvella.
2TS:n kannattaa ensin mitata noi puristukset esim. 164 V6 oli mahdoton kun kokeilin noita (tiukkoja nokkia C&B) overlap oli niin ruhtinaallinen että ilmaa tuli takaisin imusarjaan ja hakkas tuota ilmamäärämittarin läppää edestakaisin. 2TS:n autossa viittaisi imuventtiilin vuotoon, ongelmahan alkaa yhtäkkiä ja taitaa mennä pahemmaksi nopeasti koska sytytystahti tunkee todella kuumia kaasuja vaurioituneen venttiilin ohi.
Juuri hankkimassani 156 V6:ssa oli tuo klassinen vika, Ilmamäärämittari viallinen eli ei ottanut jenkaa 4500 rpm yläpuolelle kuin aneemisesti. On hyvä kun autossa on Delta Turva, uusi ilmamäärämittari sekä työt kuuluivat turvan piiriin, ja lähtee taas
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Päästöt
Päästöistä jäi kiinni myös minun 33 1.7 IE 8V. Kiertelin nuukuuksissani eri korjaamot, joissa ei kovin innokkaita oltu Alfaani tutkimaan. Eräs korjaamo olisi ottanut auton työnalle, mutta eivät suostuneet antamaan minkäänlaista edes suuntaa antavaa hinta-arviota. Sanoivat vain että kalliiksi tulee.
Aikani kierreltyä kävin eräässä kaasutinfirmassa, jossa kertoivat erästä 33 (tosin 16V) korjailleet yli tuhannella eurolla. Vaihtaneet katit, lambdat ym. Sanoivat lopuksi ongelman ratkenneen paksummilla öljyillä. Päätinkin koittaa onneani ja kävin Motonetistä ostamassa n. 4 euron pullon öljyn viskositeettiä lisäävää ainetta (LiquiMoly), jonka lisäsin öljyn sekaan. Lisäksi kokeilin muistaakseni nimimerkin Hotakainen neuvoa ja irroitin öljyn huohotinletkun imusarjalta ja laitoin letkun korkin alta luontoon. Vein rakkaan Alfani ilmaiselle uusintanäytölle samalle katsastuskonttorille, jossa se ensin hylättiin. Kappas omaksi ja katsastusmiehen yllätykseksi arvot olivat rajojen sisällä. Tyhjäkäynti käy tasaisemmin ja savun väheneminen on silmin nähtävissä.
Ensimmäisellä mittauksella arvot olivat:
Lambda 1,12
Tyhjäkäynnillä: HC 124 CO% 0,26 happi 3,66 CO2 11,9
Kierroksilla: HC 217 CO% 1,02 happi 3,71 CO2 11,8
Seuraavalla näyttökerralla ( lisätty siis öljyyn lisäaine ja huohotinletkua muutettu) arvot olivat:
Lambda 1,008
Tyhjäkäynnillä: HC 25 CO% 0,01 happi 0,69 CO2 14,3
Kierroksilla: HC 41 CO% 0,20 happi 0,34 CO2 14,5
Hiilidioksidi arvo siis nousi hieman, mutta kaikki muut tippuivat huomattavasti. Mittaukset tehtiin samoilla mittalaitteilla ja samassa paikassa molemmilla kerroilla. Kannattaa siis ainakin kokeilla ko. temppuja, mikäli palamattomat hiilivedyt(HC) ja/tai häkä(CO%) ovat korkealla.
Kiitoksia vain kaikille pakokaasupäästökeskusteluihin osallistuneille tiedon jakamisesta. Taas voi vuoden ajaa ilman katsastusmiehen pelkoa
Aikani kierreltyä kävin eräässä kaasutinfirmassa, jossa kertoivat erästä 33 (tosin 16V) korjailleet yli tuhannella eurolla. Vaihtaneet katit, lambdat ym. Sanoivat lopuksi ongelman ratkenneen paksummilla öljyillä. Päätinkin koittaa onneani ja kävin Motonetistä ostamassa n. 4 euron pullon öljyn viskositeettiä lisäävää ainetta (LiquiMoly), jonka lisäsin öljyn sekaan. Lisäksi kokeilin muistaakseni nimimerkin Hotakainen neuvoa ja irroitin öljyn huohotinletkun imusarjalta ja laitoin letkun korkin alta luontoon. Vein rakkaan Alfani ilmaiselle uusintanäytölle samalle katsastuskonttorille, jossa se ensin hylättiin. Kappas omaksi ja katsastusmiehen yllätykseksi arvot olivat rajojen sisällä. Tyhjäkäynti käy tasaisemmin ja savun väheneminen on silmin nähtävissä.
Ensimmäisellä mittauksella arvot olivat:
Lambda 1,12
Tyhjäkäynnillä: HC 124 CO% 0,26 happi 3,66 CO2 11,9
Kierroksilla: HC 217 CO% 1,02 happi 3,71 CO2 11,8
Seuraavalla näyttökerralla ( lisätty siis öljyyn lisäaine ja huohotinletkua muutettu) arvot olivat:
Lambda 1,008
Tyhjäkäynnillä: HC 25 CO% 0,01 happi 0,69 CO2 14,3
Kierroksilla: HC 41 CO% 0,20 happi 0,34 CO2 14,5
Hiilidioksidi arvo siis nousi hieman, mutta kaikki muut tippuivat huomattavasti. Mittaukset tehtiin samoilla mittalaitteilla ja samassa paikassa molemmilla kerroilla. Kannattaa siis ainakin kokeilla ko. temppuja, mikäli palamattomat hiilivedyt(HC) ja/tai häkä(CO%) ovat korkealla.
Kiitoksia vain kaikille pakokaasupäästökeskusteluihin osallistuneille tiedon jakamisesta. Taas voi vuoden ajaa ilman katsastusmiehen pelkoa
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
päästöt
Paksumpi öljy ei pääse niin helposti palotilaan ja palaminen paranee. Tämä koskee tietysti vain väljempiä koneita, koska jos kone on tiukka ei notkeammatkaan öljyt mene palotilaan. Näin minä sen ainakin ymmärtäisin...Boxer33 kirjoitti: Kertooka nyt kuitenkin joku viisaampi, että miten öljyn viskositeetti vaikuttaa päästöihin!??
Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
Leiffi
CRC:n tilalle WD-40 on paljon parempaa ainetta.Leiffi kirjoitti:Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
En ole asiantuntija, mutta eräs yritti eilen huijata minulta tukun euroja. Mutta jos öljypalo ei lisää HC - arvoa, niin mistä mahtoi HC - arvojen tippuminen lähes viidennekseen johtua. En tehnyt muuta, kuin lisäsin öljyyn lisäaineen, joka paksunsi sitä ja irroitin huohotinletkun toisen pään imusarjalta ja laitoin letkun "luontoon" sekä laitoin imusarjan päähän jääneen reijän tukkoon . Mihinkään sähkö puolelle en edes koskenut.Leiffi kirjoitti:Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi katalysaattorin "puhdistusvaikutuksen" vuoksi. Testi on otettava ennen kattia, jotta edes arvailuja vian syistä kannattaa tehdä. Kokemuksesta tiedän, että runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun.
Ainakin Bosch elektronijärjestelmissä on häiriöiden syynä 90% liitinviat, eli CRC:tä liittimiin. Läppätyyppisissä ilmamäärämittareissa tahtoo potentiometrin neula piirtää piirilevystä materiaalia pois paljon käytetyiltä alipainealueilta. Piirilevyä voi hivenen siirtää, että päästään "puhtaalle" alueelle. Purkin avaaminen vaatii hieman väkivaltaa, sillä purkkia ei ole tarkoitettu korjattavaksi. Purkkiin ei kannata ruiskutella "rasvaisia" puhdistusaineita. Reunahuomautuksena mainittakoon, että purkin sisällä oleskelee myös esijännitysjousi, jota täytyy useimmiten säätää rivakampien nokkien kanssa.
Reilu määrä alkoholipolttoainetta bensan seassa pienentää mitattavia päästöjä huomattavasti. Muistaakseni ruotsalaisjakeluyhtiöistä ainakin OKQ8 sotkee 5% alkoholia bensiinin sekaan ja "vakiona". Tästä jokainen voi päätellä "oikean määrän", jos ei muut konstit auta.
Itselläni ei todellakaan ole mitään aikaisempaa kokemusta päästöarvojen kanssa kikkailussa, mutta hyvin tuntui toimivan nuo kaksi kikkaa(taisi käydä vain hyvä tuuri). Päästöt sain kohdalleen ja taas leiman vuodeksi. (muuta vikaa inssi ei Alfastani löytänyt, kun nuo *#%¤¤:n päästöt). Jos olisin jättänyt auton sinne korjaamolle, jossa kävin olisi se vieläkin siellä ja huomenna olisin tukun euroja köyhempi.
Eli jos 90% johtuu liitinvioista, niin mistäköhän johtuu loput 10% johon oma 33:seni sitten kuuluu?
Viimeksi muokannut Hepa, 21 Marras 2003, 05:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En väittänyt etteikö öljypalo nostaisi hc päästöjä ollenkaan
Read my f..n lipps "runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun"
Lambda 1.12 viittaa laihaan seokseen, josta aiheutuvat seoksen syttymisvaikeudet, josta taas korkea HC ja korkea O2 eli bensiini ja palamisessa tarvittava happi tulevat ulos pakoputkesta.
Snakeoilin korjausvaikutukseen en viitsi ottaa sen enempää kantaa kuin että tutkimustyötä tehdään niin Mobililla kuin ManOilillakin(Nilsiän sheikki)
Näitähän aina putkahtelee markkinoille ja sitten vähin äänin markkinoilta,
.......ihmeaineita, snakeoilia, ja litrahintakin sen mukainen.
Onnea kuitenkin katsastetulle autolle
Read my f..n lipps "runsaskaan öljypalo ei yleensä nosta hc päästöjä yli sallitun"
Ilmeisesti olet onnistunut ex. suljetun huohotinpiirin muutoksilla korjaamaan imuvuodon. Vaikka sanoinkn ettämistä mahtoi HC - arvojen tippuminen lähes viidennekseen johtua
en tarkoita sitä, etteikö kaasuanalyysistä jotain irti saisi, arvailujen varaan jää vain enemmän.Katalysaattorin jälkeen tehdyt vika-analyysit eivät toimi
Lambda 1.12 viittaa laihaan seokseen, josta aiheutuvat seoksen syttymisvaikeudet, josta taas korkea HC ja korkea O2 eli bensiini ja palamisessa tarvittava happi tulevat ulos pakoputkesta.
Snakeoilin korjausvaikutukseen en viitsi ottaa sen enempää kantaa kuin että tutkimustyötä tehdään niin Mobililla kuin ManOilillakin(Nilsiän sheikki)
Näitähän aina putkahtelee markkinoille ja sitten vähin äänin markkinoilta,
.......ihmeaineita, snakeoilia, ja litrahintakin sen mukainen.
Onnea kuitenkin katsastetulle autolle
Leiffi
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Eli irroitin sen vanhan huohotinletkun sieltä öljykorkin päästä ja laitoin siihen tulpan. Ja vedin siitä öljykorkin alta letkun alas sellaiseen paikkaan, ettei mahdollisesti tippuva öljy valu minkään pakoputken yms. päälle. Käytin öljynkestävää tarvikeputkea sisähalkaisija muistaakseni 16mm.Wille kirjoitti:Hepa mitä laitoit siihen toiseen reikään, siihen öljykorkin viereen?
Eli imusarjan pää tukkoon ja huohotin letku sieltä öljykorkin alta huokailemaan luontoon.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Taisit olla oikeassa sen lisäaineen suhteen .Leiffi kirjoitti: Snakeoilin korjausvaikutukseen en viitsi ottaa sen enempää kantaa kuin että tutkimustyötä tehdään niin Mobililla kuin ManOilillakin(Nilsiän sheikki)
Näitähän aina putkahtelee markkinoille ja sitten vähin äänin markkinoilta,
.......ihmeaineita, snakeoilia, ja litrahintakin sen mukainen.
Luultavasti päästöt meikäläisellä korjaantui tosiaan sen huohotinpiirin muutoksen avulla, sillä tuossa toisessa ketjussa http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... php?t=1334 päästöt oli saatu kuntoon öljytikun poistamisella. Eikö vaikutus ole periaatteessa sama, kun huohotin ilma (ja lima) poistuu luontoon eikä koneen poltettavaksi. Enyway Alfa käy ja kukkuu taas komiasti.
(lisäsin vielä linkin)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----