Kitkat vai nastat
Valvoja: Moderators
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Nastarenkaat. Käväisin eilen Jyväskylässä koulutuksessa ja kelihan oli mitä mainioin... Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa (perä ilmeisesti keveni juuri sen verran) ja joutui tarjoamaan korjaavia liikkeitä tiellä pysymisen edistämiseksi. Tälläkertaa selvisin sairaalla sydämen tykytyksellä ja kalsareiden vaihdolla hyvien renkaiden ansiosta (hakkapeliitta 4). Viime talvena samassa tilanteessa meni penkkaan huonoilla kitkoilla. Silloin ei auttanut vaikka miten veivasi.
Enpä tiedä missä on vika. Kuskissa, autossa vai ainoastaan kelissä. Eniten ihmetyttää/vituttaa, että heti samaisen tilanteen jälkeen opel vectra (n.-98 ) ampaisi ohi arviolta n.120 km/h..
Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
Älkää ihmetelkö, jos hopea Alfa on ensikerralla sen 40 km/h matelevan jonon keulilla.. Tai, no, kyllähän se kolmaskerta toden sanoo..
Enpä tiedä missä on vika. Kuskissa, autossa vai ainoastaan kelissä. Eniten ihmetyttää/vituttaa, että heti samaisen tilanteen jälkeen opel vectra (n.-98 ) ampaisi ohi arviolta n.120 km/h..
Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
Älkää ihmetelkö, jos hopea Alfa on ensikerralla sen 40 km/h matelevan jonon keulilla.. Tai, no, kyllähän se kolmaskerta toden sanoo..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
^ Lienee alustalla vaikutusta. Ex-Super, jossa thyyning-vieterit ja vakioiskarit oli myös aika levoton ajettava liukkailla. Nykyisen kanssa meni ainakin viime talvi ilman ongelmia. Nyt on nastoja vähemmän, joten saa nähdä kuinka tämä talvi pärjätään.
Torstaina koeajamassani Octavia RS:ssä oli muuten ihan mielettömän hyvän oloiset kitkat, taisivat olla jotkut Michelinit. Tajuttoman hyvä pito & miellyttävä ääni.
Torstaina koeajamassani Octavia RS:ssä oli muuten ihan mielettömän hyvän oloiset kitkat, taisivat olla jotkut Michelinit. Tajuttoman hyvä pito & miellyttävä ääni.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
En yhtään ihmettelis. Oman entisen vain jousilla madalletun alustan koin aika levottomaksi nimenomaan nyppylöissä ja heitoissa. Onhan se selvää, kun vakioiskarit on kuitenkin mitoitettu ihan erilaisille joustoille. Jännittäviä tilanteita ei kuitenkaan päässyt syntymään, sillä talvella ja liukkailla tuli pidettyä nopeudet pääosin hyvin hillityissä lukemissa.hagger16 kirjoitti:Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa ... Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Nastat Hakka4, ihan varmuuden vuoksi, kun kuljettelen muitakin kuin itseäni. Meluhaittaa en ole huomannut, tietysti ne on äänekkäämmät kuin kitkat, mutta poppikoneesta lisää vonaa jos nastat häiritsee
Ajan todella vähän pidempää matkaa, joten kitkat toimisi ihan hyvin mullakin. Sitten on niitä kelejä kun ainoa toimiva rengas on nastarengas, lisättynä terveellä harkinnalla ja ennakoivalla ajotavalla. Siinä mun resepti talven varalle. Ai nii, talvirengaskoko 195/65-15 kun kesätossut on 205/55-16.
Ajan todella vähän pidempää matkaa, joten kitkat toimisi ihan hyvin mullakin. Sitten on niitä kelejä kun ainoa toimiva rengas on nastarengas, lisättynä terveellä harkinnalla ja ennakoivalla ajotavalla. Siinä mun resepti talven varalle. Ai nii, talvirengaskoko 195/65-15 kun kesätossut on 205/55-16.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Viime talvi tuli päästeltyä Michelinin Maxi Ice kitkoilla ja hieman arvelutti silloin nastattomuus ja etenkin renkaan profiili. Edellisellä autolla kun tuli muutamaan kertaan todettua se nastojen pidon loppuminen. Hienosti kuitenkin meni ja odotan että niin menee tämäkin talvi. Toki ajan jäisellä kelillä sopivalla kunnioituksella olosuhteita kohtaan, ja muutenkin "pakollista" pidempää ajoa tulee vähän. Mielenkiintoista kuitenkin mielestäni että 225/45/17 profiilisilla kitkoilla Alfa kulkee ilman mitään ongelmia kotimäenkin ylös kerta toisensa jälkeen
PS. Mitä tulee michelinin laatuun niin mulla yhdessä aluvanne-misukka yhdistelmässä varmaan 40g painoja jonossa sisäkehällä Tiedä sitten jos tuo on vanteen vika tai sopiva epäonninen yhteisvaikutus. Pyryjen jälkeen Alfa muuten loikki kuin kenguru 80km/h vauhdissa kun oli kauhea kinokset vanteissa
PS. Mitä tulee michelinin laatuun niin mulla yhdessä aluvanne-misukka yhdistelmässä varmaan 40g painoja jonossa sisäkehällä Tiedä sitten jos tuo on vanteen vika tai sopiva epäonninen yhteisvaikutus. Pyryjen jälkeen Alfa muuten loikki kuin kenguru 80km/h vauhdissa kun oli kauhea kinokset vanteissa
Ayrton Senna da Silva forever