Eli ostin tuossa alkuviikosta itselleni 164:n tilalle kyseisen 100tkm ajetun Carfilaisen entisen 155:n
Mutta nyt mietityttää että mistähän mahtaisin vian löytää kun auto saattaa yhtäkkiä sammua esim kun painat kytkimen pohjaan ja jarrutat ns.hätäjarrutuksen.
Samoin välillä vilkuttelee ruiskun merkkivaloa jolloin myös havaittavissa pientä nykimistä pienillä kierroksilla .
Kun auton sitten starttaa uudelleen niin joskus jää palamaan avain-code merkkivalo vaikka muuten toimii taas normaalisti.
Eli siis k.o. mallin omistajilta vinkkejä kaivataan....
Muuten auto on kuin unelma ja lähes uutta vastaava..toisin sanoen unelmieni täyttymys kakkos-autoksi ja eipä tuo meidän 156 tunnu enää miltään..
Kiitos kiitos Tommi!
Miittihän voitais pitää ja otapas yhteyttä mm. Kojoottiin kun melkein naapureita olette.
Mutta siirretään tämä aihe tuonne Kymenlaakson alfistit ketjuun...
Joo eli takaisin aiheeseen...Eli voisikos kyseessä olla ns. kaasuläppä-anturi (tai jotain sinne päin)
Eräs alfa-kaverini vaan ehdotti moista kun oli itse painiskellut samantapaisen ongelman kanssa.
Lisätään oireisiin että tekee tätä herkimmin aamuisin työmatkalla (5km) vaikka annan käydä tyhjäkäyntiä n.10min ennen lähtöä.
Lopun päivää toimii LÄHES normaalisti.
Milläs koneella 155 olikaan? Jos on 8V TS niin tyhjäkäyntiventtiili voi olla rikki/vajaatoiminen...eli solenoidi venttiili imusarjassa joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi ja säätää näin tyhjäkäyntiä.
Jos 16V niin siinä taitaa olla askelmoottori joka kääntää kaasuläppää samasta asiasta. Jos on rikki niin tyhjäkäynti heikkenee/häviää/sammuilee...Myös ruiskun lämpötila-anturi joka mittaa jäähdytysnesteen lämpöä on herkkä
Tai sit voi olla se kaasuläpän asento tunnistin potentiometri kulunut, löytyy molemmista, eli sen signaali pätkii kaasuläpän tietyissä asennoissa.
Menee ens viikolla hihnan vaihtoon sekä testeriin mutta askarruttaakin se että näkeekös se testeri vian vaikka ko. vika ei olisi juuri sillä hetkellä "päällä"
Edit: ei sitten ole menossa merkkikorjaamoon vaan tutuksi tulleeseen ja luotettavaksi havaittuun yksityiskorjaamoon joten sopiikohan niiden testerit tähän vempaimeen?
Tuon ikäsessä on yleensä "OBD" mallin pistoke, vajaakytkettynä 3-napasena josta voi lukea vikamuistia, ellei ole niin sit konehuoneen puolella tai sisäpuolella 3-napanen pienempi diagnoosipistoke. Ainakin Bosch testereissä on töpselit/niiden johtoadapterit niiden käyttöön...