Onhan tuosta ollut keskustelua ainakin vuoden ajan.
Periaatteessahan tuo olisi hyvä ratkaisu ja nuorentaisi autokantaa. Siinä on ainakin yksi mutta, jonka toteutus kiinnostaa ainakin uuden/uudehkon auton omistajaa:
Tulisikohan tuo käyttövero-tyyppinen ratkaisu koskemaan myös autoja, joista on maksettu suuri autovero jo yhteen kertaan?
Jos tulee, niin vanhan verokannan autoista peritään tuplaverotusta. Tällöin auton omistaja häviää periaatteessa sen autoveron osuuden. Eli jos esim. tänään ostat uuden auton ja maksat autoveron kerralla pois ja seuraavana päivänä verotus muutetaan vuosimaksuksi.... -> auton arvo putoaa autoveron suuruuden. Eli uudehkon auton omistajat kärsivät ja valtio saa tuplaverot.
Jos taas korkeampi käyttövero ei koskisi autoja, joista on autovero jo kertaalleen maksettu, niin silloin tulee autoissa olemaan kaksi erilaista hintakastia.... uudella ja vanhalla verotuksella. Tällöin myös kaluston uudistuminen olisi hitaampaa.
Eli veikkaan itse tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. Jos ja kun tulee vähänkään tuon suuntaisia päätöksiä, niin uusien autojen myynti jäätyy välittömästi siihen asti kunnes uusi systeemi olisi voimassa. Samoin nykyinen auto kannattaisi vaihtaa ennen hinnan pudotuksia sadan euron tötteröön, kunnes uusi verotusmuoto astuisi täytäntöön.
Tämmöisiä ajatuksiä pyörii tyhmän koneinssin pääkopassa.
Korjatkaahan viisammat asiavirheet.
Voihan muutosta koittaa toteuttaa jollain noiden kahden vaihtoehdon porrastuksella tms. Mutta aika varmaa on se, että häviävänä osapuolena muutoksessa on pieni kansalainen.