Pitäis pukata öljyt Alfaan ja kun ei oo kokemusta autosta eikä autoista hirveästi muutenkaan.
Eli mitä öljyä suosittelette?
Auto on tuontiauto, olisko syytä vaihdella muita nesteitä? ---> muita kun ajajan vakiodrinkkejä hieman laadukkaampiin juomiin?
Ja kunhan saan niitä pyydettyjä kuvia otettua niin pistetään sitten näytille!
Tähän astisista tuontiautoistani on kaikissa ollut riittävät pakkasnesteet, mutta se lienee se kriittisin tarkistaa. Öljyjä en sitten tiedä tarkemmin kun ei ole tuosta koneesta kokemusta, kokeille haulla niin löydät muutamat väittelyt niistäkin
Moottoriöljy: Halpaa ja suhteellisen hyvää on vaikka Mobilin RF5W50. Nollaöljyjä ei kannata laittaa ja 10W saattaa olla jo liian paksua. Voi tietty hifistellä huippuöljyilläkin.
Jäähdytysnesteet kannattaa ainakin tarkistaa, paras veto on puhdistaa järjestelmä ja vaihtaa uudet nesteet.
Ohjaustehostimen nesteet pitää ehdottomasti vaihtaa synteettisiin ATF-litkuihin.
Eikä jarrunesteiden vaihdostakaan mitään pahaa koidu.
Vaihdelaatikkoon ei todennäköisesti tarvitse vaihtaa, tai jos vaihtaa niin alkuperäiset öljyt voisi olla hyvät. Itse vaihdoin juuri (ei-alkuperäiset) ja laatikko toimii paljon kankeammin kylmänä.
Nollaöljyt eivät kuulu Alfoihin, mutta melkein mikä tahansa tunnetun valmistajan 5w/ 40 tai 50 kelpaa mainiosti. Noita muiden nesteiden vaihtamista voi sitten harkita auton iän ja mahdollisien aiempien nesteiden vaihdon mukaan. Toki ohjaustehostimessa on syytä olla synteettiset litkut ja jäähdytysnesteiden on syytä kestää pakkasta. Jos viitseliäisyyttä riittää (ja hieman lompakkoa), kannattaa kaikki nesteet vaihtaa, vaikka ihan askia myöten.
Ohjaustehostimen neste kannattaa vaihtaa ja nimenomaan synteettiseen. Onnistuu imuvaihdolla parissa erässä tehostinta välillä laidasta toiseen kääntäen. Omassa tuontiautossa tuo neste näytti lähinnä kuralta. Nyt on pysynyt siistinä jo kaksi vuotta. Ja muistetaan sekin, että ensimmäisissä suomeen tuoduissa 156 Alfoissa oli tehostimessa nesteet jotka jähmettyivät pakkasissa ja rikkoivat tehostimia.
itse vaihtaisin myös jarrunesteet ja jäähdytydnesteet ainakin jos ei ole tietoa milloin viimmeksi vaihdettu, noiden iästä ja kunnostahan voi päätellä paljon jo värin perusteella, eli jos kovin mustaa / ruskeaa kuraa niin vaihtoon vain.
Jotenki mulla on sellanen fiilis että tää on mun ex166... jos rekkari on JHx-x0, ni laita privaa jos haluut tietää sen vaiheista suomeen saapumisen jälkeen enemmän.
Ja edelleen jos se on se sama auto (noita manuaaleja kun ei kai montaa suomessa ole), niin vaihda ne ohjaustehostinlitkut heti synteettisiin. Ite en ajanut sillä talvisin. Laatikkoöljyt just vaihdettu.
off topic: muille tiedoksi että joo Alfa vaihtui kauppakassiautomaattimersuun nyt mutta ei missään nimessä tule olemaan mun ensimmäinen ja viimeinen Alfa vaikka sen kanssa elämäni ensimmäiseen oikeustaisteluun jouduinkin.