Nyt on sitten suurempi riesa! Auto "kuoli" ensin pari päivää sitten kaupan parkkipaikalle, boosterilla käymään. Kaksi päivää ilman ongelmia ja nyt se alkoi taas. Kesken ajon siis auto vain sammui... Kun otettiin sitten toisesta autosta kaapeleilla apuvirtaa niin kappas Alfa rupesi kehräämään kuin kissa, otin kaapelin irti ja auto "kuoli". Kaapeli kiinni ja kappas kauniisti lähti taas käymään. odottelin sitten vähän aikaa ja koitin ilman apuvirtaa, nyt tuli virrat päälle mutta kun koitti startata auto kuolee totaallisesti, mittaristo, sisävalot, ajovalot kaikki... (ainut on kello joka näyttää silti aikaa). Nyt on hyvät neuvot kalliit!!!! Rupee vituttamaan pikkuhiljaa....
Mitenhän sen paksun päävirtajohdon/sen liitosten kunto on joka tulee takaluukusta akulta vasenta reunaa eteen tulipellin nurkille...
Tiedän yhden 164:en jossa se oli oikutellut, ladannut huonosti yms, iso piuha vaihdettiin kokonaan vähän vahvempaan saman tien, muovinen sähkärin kurkkuletku sen suojaksi ja vaiva poistui...alkuperänen on paljaana ilman ylimääräsiä suojuksia.
Akku on BRAND NEW Bosch 62ah, samoin akun navat. Apuvirta annettiin rintapeltiin plussa liittimeen. Virrat siis tuli kolmeksi sekunniksi päälle ja sitten pimeni. Apuvirralla auto starttaa ja käy mutta kun ottaa apukaapelit pois niin sammuu just siihen paikkaan. Ei ole vikaa akussa eikä laturissa.
Vaikeeta näin sähkärinä selvittää näitä asioita.Ei oo itellä tommosta 164:sta,mut akkuhan noissa on peräkontissa.En tiiä meneekö se lataus piuha sinne konttiin tai johonki liittimeen konehuoneen puolelle.Voi se uusikin akku olla
Kokeileppas nyt kuitenkin vielä niitä akkukenkien kontakteja napoihin. On nimittäin muutama samoilla oireilla väsähtänyt auto ja ajoneuvo tullut heräteltyä takaisin elävien kirjoihin ihan vain putsaamalla ja kiristämällä akunkengät. Kenkä saattaa olla tiukastikin kiinni, mutta välissä on jotain hapettumaa tms. mikä estää virran kulun.
Siinä rintapellin päävirtakaapelin liittimien napojen välissä on sulake, sellainen pellinpalan näköinen lätyskä. Mulla oli aikanaan 164 TS:ssä lätty ilmeisesti väsynyt tärinässä ja katkennut kun ei näkynyt mitään sulakkeen palamiseen viittaavaa jälkeä. Uutta liuskaa kehiin ja taas mentiin.
Mites olis se akun maakaapeli siellä takakontissa meneekö se suoraan auton runkoon,jos menee niin auton omalta akulta ei tuu virtaa auton elintoimintoihin jos hapettuma on kaapelin runkoliitoksessa.Se selittäis sen että auto käy vaan konehuoneen puolelta annetulla sähköllä.Teit varmaan niin että että plussa konehuoneen plus napaan ja maa moottorin runkoon. Pikakoe, apuvirta vain akun napoihin takakontissa niin sitten pitäis selvitä syy.
Se uusi akku voi olla rikki! Kokemusta on, Toyota toimi aikanaan just niin kauan kuin akussa riitti virtaa. Ei vaan ottanut latausta vastaan, akku takuuvaihtoon ja johan pelitti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Laturin tyhjäkäynnillä antama virta ei välttämättä riitä yksinään pitämään autoa käynnissä, etenkin jos sattuu oleman valot päällä ja muuten paljon kulutusta. Onhan sekin mahdollista, että on sekä laturi hajonnut (akun mukana tai huonon kaapelikontaktin takia), että akku tai sen kontaktit.
Korjataas hiukan, pääsin sentään 60km kun se painajainen taas alkoi. Ei kyllä tarvinnut kuin 2min olla tien varressa kun sai jo apua, KIITOS SINISEN ESCORTIN KULJETTAJA!!!! Pääsin sentään himaan mutta vika ei mennyt kokonaan pois. Yli 3000rpm alfa toimii ku junan vessa, tyhjäkäynnillä releet naksuu kierrokset heittelee ja virrat katkeaa vähän väliä. rupee sekoo nuppi. Latausjännite 16,7 volttia. akusta mittasin 12,8 volttia. Joku rele nyt vittuilee päin naamaa!!!!!
No tuotahan mä jo aavistelin ,et jos auto saatu käyntiin "ilman"akkua niin laturi lopettaa toiminnan.Lattaa liikaa tai ei ollenkaan tai ihan mitä vaan.
Siis latausjännite eri kuin akkujännite.Latausjännite auto käynnissä ja akkujännite auto ei käynnissäkö?Noihan on aina erilaiset.Mut yli 14,7 V on liikaa.
tuohan on fakta tieto jonka jokaisen vähänkään autoista tietävän luulisi erikseen mainitsematta tietävän..
itse siis puhun latausjännitteestä joka on itseasiassa eri valmistajien ilmoituksien perusteella 13.8-14.4V riippuen missäpäin maailmaa auto valmistettu, akun lepojännite yleensä 12V mutta joka tapauksessa tuo 16.7 V on ihan liikaa!!
No koetin tolla edellisellä viestillä selittää sen et latausjännitettä ja akkujännitettä auton ollessa käynnissä ei voi erotella ,paitsi jos akku ja laturi ei oo yhdessä keskenään.Ja jos ei oo niin laturi on varmasti siinä vaiheesssa kaputt.
juu ei voikkaan, niinhän se on että latausjännite syntyy autokäynnissä ja akun lepojännite auto sammuksissa, mitähän tarkoitat tuolla laturin ja akun yhdessä olosta, ainahan ne ovat yhteydessä kaapeleiden välityksellä mutta jos laturista esim hiilet lopussa, diodisilta palanut tai se ei saa ohjausta niin kyllähän se akku tyhjenee ajossa ennenpitkää ja silloin on liikut vähissä.
Minä yritin kyllä vääntää rautalangasta mallia teille että akkujännite on mootorin käydessä sama kuin latausjännite.Asiaan ei vaikuta mikään muu kuin kapelikenkien liitokset.Nyt kerron tositarinan elävästä elämästä mun tutulle on korjaamoissa Hesassa vaidettu akku ja toisella kertaa startti ja aina vika on korjaustapauksissa ollut se ettei auto starttaa.Minä purin sen startin puolivuotta aikaisemmin kun kaveri valitti heikkoa startausta,no startti oli ok,kasaan vaan ja taas pelas hienosti pari kuukautta ja sitten kun auto oli jättänyt parkkipaikalle Hesassa liike vaihtoi startin,kaks viikkoa meni niin auto jäi Keimolassa huoltamon pihaan,ei edes solenoidi naksunut kun yritti startata.Minut haettiin Tampereelta hätiin otin ja puristin pihdeillä johdon ja kapelikengän välistä liitosta kireämmälle ja taas pelas eli startin ja akun vaihto töineen lähes 800 e hukkaan.Nykyisissä alumiini silmukkakengissä ei johdon ja puristusliitoksen hapettumaa näe,ainut mahdollisuus asian toteamiseen on joko kykeä toinen johto rinnalle ja kokeilla toimiiko tai mitata pisteitten välinen jännite ero KULUTUS tapauksessa !!! Ei se nyt niin vaikeeta voi olla ! Laitat vaan kuponkiin ruksin kohtaan TPS-Tappara 0-1.Ja jos on niin saa minut paikalle Alfan peräkontti täynnä mittareita ja muita työkaluja. :mrgreen:Ja se auto on Escort.