155 Super 16V `96 sammuilee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

155 Super 16V `96 sammuilee

Viesti Kirjoittaja italia »

Eli ostin tuossa alkuviikosta itselleni 164:n tilalle kyseisen 100tkm ajetun Carfilaisen entisen 155:n

Mutta nyt mietityttää että mistähän mahtaisin vian löytää kun auto saattaa yhtäkkiä sammua esim kun painat kytkimen pohjaan ja jarrutat ns.hätäjarrutuksen.
Samoin välillä vilkuttelee ruiskun merkkivaloa jolloin myös havaittavissa pientä nykimistä pienillä kierroksilla .
Kun auton sitten starttaa uudelleen niin joskus jää palamaan avain-code merkkivalo vaikka muuten toimii taas normaalisti.
Eli siis k.o. mallin omistajilta vinkkejä kaivataan....

Muuten auto on kuin unelma ja lähes uutta vastaava..toisin sanoen unelmieni täyttymys kakkos-autoksi ja eipä tuo meidän 156 tunnu enää miltään.. :mrgreen:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Onnittelut Alfan oston johdosta!

Eiköhän pidetä taas paikallismiitti että saadaan kuulumiset päivitettyä :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Kiitos kiitos Tommi!
Miittihän voitais pitää ja otapas yhteyttä mm. Kojoottiin kun melkein naapureita olette.
Mutta siirretään tämä aihe tuonne Kymenlaakson alfistit ketjuun... :wink:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Joo eli takaisin aiheeseen...Eli voisikos kyseessä olla ns. kaasuläppä-anturi (tai jotain sinne päin)
Eräs alfa-kaverini vaan ehdotti moista kun oli itse painiskellut samantapaisen ongelman kanssa.

Lisätään oireisiin että tekee tätä herkimmin aamuisin työmatkalla (5km) vaikka annan käydä tyhjäkäyntiä n.10min ennen lähtöä.
Lopun päivää toimii LÄHES normaalisti.
:crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

ns. kaasuläppä-anturi (tai jotain sinne päin)
Milläs koneella 155 olikaan? Jos on 8V TS niin tyhjäkäyntiventtiili voi olla rikki/vajaatoiminen...eli solenoidi venttiili imusarjassa joka päästää ilmaa kaasuläpän ohi ja säätää näin tyhjäkäyntiä.

Jos 16V niin siinä taitaa olla askelmoottori joka kääntää kaasuläppää samasta asiasta. Jos on rikki niin tyhjäkäynti heikkenee/häviää/sammuilee...Myös ruiskun lämpötila-anturi joka mittaa jäähdytysnesteen lämpöä on herkkä

Tai sit voi olla se kaasuläpän asento tunnistin potentiometri kulunut, löytyy molemmista, eli sen signaali pätkii kaasuläpän tietyissä asennoissa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

16V

Lisäsin otsikkoon selvennykseksi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Lambdavikakin aiheuttaa ECUlle hankaluuksia tyhjäkäynnin hallinnassa.

Varmaan kannattaa ensin käydä testerin kautta ja vilkaista mitä vikamuisti on syönyt.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Menee ens viikolla hihnan vaihtoon sekä testeriin mutta askarruttaakin se että näkeekös se testeri vian vaikka ko. vika ei olisi juuri sillä hetkellä "päällä" :shock:

Edit: ei sitten ole menossa merkkikorjaamoon vaan tutuksi tulleeseen ja luotettavaksi havaittuun yksityiskorjaamoon joten sopiikohan niiden testerit tähän vempaimeen?
QUORTHON 1966-2004

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

sopiikohan niiden testerit tähän vempaimeen?
Tuon ikäsessä on yleensä "OBD" mallin pistoke, vajaakytkettynä 3-napasena josta voi lukea vikamuistia, ellei ole niin sit konehuoneen puolella tai sisäpuolella 3-napanen pienempi diagnoosipistoke. Ainakin Bosch testereissä on töpselit/niiden johtoadapterit niiden käyttöön...

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Testerillä luetaan vikamuistit eli kyllä vika näkyy kyllä testerillä

Vastaa Viestiin