Eikä vituta yhtään! (jakohihna)
Valvoja: Moderators
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Eikä vituta yhtään! (jakohihna)
Tässä sitä istutaan tienpientareelle jossain humppilan ja porin välissä. Vanha jakohihna köllötelee palasina hienon alumiinisen pohjapanssarinp äällä konehuoneessa ja uusi hihna odottaa asennusta matkahuollossa.
Jakohihnan vaihto olisi ollut 1500 km päästä! Aikakin oli jo varattu.
Ei tää voi olla todellista kuinka helposti nää räpsähtelee. Aikaa edellisestä vaihdosta on vaan reilu vuosi.
Ottakaa joku mut kyytiin täältä, alkaa tulla jo kylmä!
Edit. lisäänpä tähän vielä, että kone kävi joillain kierroksilla (n.2500) hieman karskin oloisesti pari päivää, mutta en ajatellut sen olevan mitään vakavaa.
Jakohihnan vaihto olisi ollut 1500 km päästä! Aikakin oli jo varattu.
Ei tää voi olla todellista kuinka helposti nää räpsähtelee. Aikaa edellisestä vaihdosta on vaan reilu vuosi.
Ottakaa joku mut kyytiin täältä, alkaa tulla jo kylmä!
Edit. lisäänpä tähän vielä, että kone kävi joillain kierroksilla (n.2500) hieman karskin oloisesti pari päivää, mutta en ajatellut sen olevan mitään vakavaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Eikä vituta yhtään! (jakohihna)
Veikkaus: tasapainoakselin hihna katki, roikkuu pari päivää mukana vain odottaakseen mahd. sopivaa tilaisuutta mennä jakopään väliin.jaskas kirjoitti:kone kävi joillain kierroksilla (n.2500) hieman karskin oloisesti pari päivää, mutta en ajatellut sen olevan mitään vakavaa.
Minuakin vitu**aisi...!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Juu alfisti raportoi nyt gprs:llä maitojunasta Hyvinkäältä Helsinkiin.sallimato kirjoitti:Hehheh... Alfisti raportoi kentältä. GPRS:lläkö lähettelet, vai löysitkö WLANille kenttää? Pahoittelut mootorin tilasta.
Nyt jo on kartoitettu mahdollisen halvan vaihtokoneen hankintaa Ruotsista. Mutta kai se vehje pitää avata ensin ja katsoa mitä vahinkoa on syntynyt!.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Ja onhan tässä vielä sellanenkin juttu, että onneks on 2 autoo, niin ei oo sinäänsä autoiluongelmaa...... muuuuutta
Onneksi olen juuri saanut purettua kesäautoa osiin, eikä se ole enää edes leimassa eikä muutenkaan kasassa. Jakohihnakin siihen pitäisi vaihtaa. Nyt jos jätän vaihtamatta sen niin arvaatte mitä sitten käy.
nooh taidan ottaa huomenna duunista vapaata, hakee tullista Porssen osia, mennä tallille, alkaa fiksaa Porssee.
Antaa Alfan levätä hetki, on se sen ansainnu!
Onneksi olen juuri saanut purettua kesäautoa osiin, eikä se ole enää edes leimassa eikä muutenkaan kasassa. Jakohihnakin siihen pitäisi vaihtaa. Nyt jos jätän vaihtamatta sen niin arvaatte mitä sitten käy.
nooh taidan ottaa huomenna duunista vapaata, hakee tullista Porssen osia, mennä tallille, alkaa fiksaa Porssee.
Antaa Alfan levätä hetki, on se sen ansainnu!
Ikävä juttu...näitä on vähän liikaa...
Jos joskus ite ostan 16V teeäs koneen niin siitä kyllä jää tasapainoremmi kokonaan pois seuraavassa hihnan vaihdossa, ja velipojan autolle sama homma seuraavan hihnan vaihdon yhteydessä. On ainakin yksi epävarmuus vähemmän...

Jos joskus ite ostan 16V teeäs koneen niin siitä kyllä jää tasapainoremmi kokonaan pois seuraavassa hihnan vaihdossa, ja velipojan autolle sama homma seuraavan hihnan vaihdon yhteydessä. On ainakin yksi epävarmuus vähemmän...
Kannatetaan...Tukimuotona esmes kossupullo.

- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tai oma vakuutusrahasto, kaikki maksaa sinne satasen? vuodessa, tai olisko edes sitäkään, tuskin joka 30. paukkuu.. Jos paukkuu ennen 50tkm/2,5v tai jotain niin rahasto maksaa remontin
Paska homma kuitenkin, onneksi alkaa olemaan noi osatkin sen verran kohtuulliset että usemman vaihtaminen ei ole maailmanloppu.

Paska homma kuitenkin, onneksi alkaa olemaan noi osatkin sen verran kohtuulliset että usemman vaihtaminen ei ole maailmanloppu.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Niin no täällä Ruotsissa kuuluu autovakuutukseen sellanen konevahinkovakuutus joka korvaa tämän tyyppiset jutut jos autolla on ajettu korkeintaan 100.000 km. Omavastuu nousee kilmetrien mukaan. Tämä pelasti minut kerran ja maksoin yli 2000€ remontista 200€. Ehdottakaapa vakuutusyhtiöllenne he he.alfista kirjoitti:Juuri kuulin vakuutusyhtiöiden lanseeranneen tuulilasivakuutuksen (humpuukia). Hitto, miksei jakoremmivakuutus! 50€ vuodessa?

-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
Näyttäs eperin mukaan et tuossa alfan konees on samat jakopään hilut kuin lanzan 16v...niin lancian 16v orccis hinhan suositus on 30tkm ja 3v...n.450e kustantaa osat 1" leveälle hihnalle jossa sääd.nokkapyörät,holkki tasapainoakselin poisjäämiseksi...näissä koneissa ei tarttee tota tasapainoakselin hihnaa..itsekin aina heti sen repiny irti..ajossa ei huomaa sitä juuri nimeksikään..
1" hihnalla ei enää tarttee yöunia menettää..ja 1" hihnan paketin voi tilata ricambi heikalta..
Samalla kantsii uusia jakopään stefat,vesipumppu ym..niin ei tarttee seuraavaan 5v sitä murehtia
Ja mikä akilleen kantapää näissä on niin 8v koneissa on sama hihna ja kun lisätään 16v niin kuormitus tuplaantuu..
Poistun takavasemmalle enempää alfisteja häiritsemästä
1" hihnalla ei enää tarttee yöunia menettää..ja 1" hihnan paketin voi tilata ricambi heikalta..
Samalla kantsii uusia jakopään stefat,vesipumppu ym..niin ei tarttee seuraavaan 5v sitä murehtia

Ja mikä akilleen kantapää näissä on niin 8v koneissa on sama hihna ja kun lisätään 16v niin kuormitus tuplaantuu..
Poistun takavasemmalle enempää alfisteja häiritsemästä

- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ikävä juttu jaskan remmijuttu. Toivon mukaan ei ole tullut pahempia damageja. Peukut pystöön!
Tuo rahastoidea on oikeastaan aika erinomainen.
edit. eikös hkl:n lippusakoillekin ole jokin "rahasto" netissä, josta voi hakea rahaa sakon maksuun?
Tuo rahastoidea on oikeastaan aika erinomainen.
edit. eikös hkl:n lippusakoillekin ole jokin "rahasto" netissä, josta voi hakea rahaa sakon maksuun?
Viimeksi muokannut Janne, 09 Marras 2006, 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Ei voi kun sanoa että ikävä juttu, itsekkin joskus saman kokeneena.
Miksi näitä remmivaurioita tapahttu nyt näin paljon. Meilläkin molempiin Alfoihin jouduttiin kesällä tekemään jakopääremontti ennenaikaisesti. Homman tehnyt alfaspesialistikin ihmetteli kun joka toiseen koneeseen saa olle remmejä vaihtamassa. Onkohan varaosien laatu jotenkin huonontunut vai voiko tämä johtua kasvihuoneilmiöstä tai yleisestä säätilasta.
Miksi näitä remmivaurioita tapahttu nyt näin paljon. Meilläkin molempiin Alfoihin jouduttiin kesällä tekemään jakopääremontti ennenaikaisesti. Homman tehnyt alfaspesialistikin ihmetteli kun joka toiseen koneeseen saa olle remmejä vaihtamassa. Onkohan varaosien laatu jotenkin huonontunut vai voiko tämä johtua kasvihuoneilmiöstä tai yleisestä säätilasta.

"Timing cingulum off et valuulas node"
Onhan noita ollut jo vuosia. Yhden tuulilasin olen 156:seen vaihdattanut lasivakuutuksesta. Lisäksi vakuutus yhtiö oli unohtanut laskuttaa tuota 40 euron vuosimaksua minulta (hakemuksessa oli kyllä rasti kyseisessä kohdassa eli vakuutus oli voimassa).alfista kirjoitti:Juuri kuulin vakuutusyhtiöiden lanseeranneen tuulilasivakuutuksen (humpuukia).
Jos tuulilasi ei olisi hajonnut en olisi maksanut mitään.
Deltan hinnoissa tuli lasinvaihdosta säästöä n. 500 euroa (omavastuu 150 eur, ei bonus menetystä).
Itselläni on ollut paska tuuri noiden tuulilasien kanssa. Aikoinaan mitsusta meni kaksi tuulilasia saman vuoden aikana

Loppupeleissä kaikki vapaaehtoiset vakuutukset ovat vain vedonlyöntiä

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eiköhän se johdu huonosta suunnittelusta (kuormitukseen nähden liian kapea hihna, kiristimen liian pieni liikerata ja rullan huono materiaali, oliko hihnapyörissäkin liian pienet jättökulmat?) yhdistettynä Suomen ilmaston suuriin lämmönvaihteluihin.HR kirjoitti:Onkohan varaosien laatu jotenkin huonontunut vai voiko tämä johtua kasvihuoneilmiöstä tai yleisestä säätilasta
Rikollisen surkea keksintö.
- Epäkelpokeräilijä -
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Hyvä että joku on selvittänyt asiaa! Kyllä se alkaa pelottamaan entsistä enemmän, jos ei vakioanakaan kestä, niin mitenkäs sitten jos on piristetty hiukan niin vielä vähemmän! Ensimmäisessä vaihdossa oli ihan ok ja toisessakin oli vielä hiulut ja hihna ihan ok. Voiko olla kysymys myös asennusvirhestä kenties hätäisesti kyhätty paikalleen?Näyttäs eperin mukaan et tuossa alfan konees on samat jakopään hilut kuin lanzan 16v...niin lancian 16v orccis hinhan suositus on 30tkm ja 3v...n.450e kustantaa osat 1" leveälle hihnalle jossa sääd.nokkapyörät,holkki tasapainoakselin poisjäämiseksi...näissä koneissa ei tarttee tota tasapainoakselin hihnaa..itsekin aina heti sen repiny irti..ajossa ei huomaa sitä juuri nimeksikään..
Mitkäs ovat vetolujuus arvot vakiohihnalla ja tolla leveämmällä ja onko kukaan voimia selvittänyt mitä kohdistuu mihinkin kohtaan jakopäässä jostakin tietolähteestä tai valmistajalta?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Mitähän se "poju" taas hourii
Tuo onneton 18mm remmi löytyy vaan Fiat/Lancia pohjasista pannuista!
16v tessuissa ja nakuissa on 24mm remmi ja kutosista löytyy 1"-24mm-25mm-28mm remmejä
Vanhemmissa koneissa käytössä ollut L-tuumajakoinen remmi on vetolujuudeltaan 19mm leveänä 1340N,tuumasena 1780N.
Nykyisistä HTD-jakoisista ei nyt vetolujuuksia sattunut silmään

Tuo onneton 18mm remmi löytyy vaan Fiat/Lancia pohjasista pannuista!
16v tessuissa ja nakuissa on 24mm remmi ja kutosista löytyy 1"-24mm-25mm-28mm remmejä
Vanhemmissa koneissa käytössä ollut L-tuumajakoinen remmi on vetolujuudeltaan 19mm leveänä 1340N,tuumasena 1780N.
Nykyisistä HTD-jakoisista ei nyt vetolujuuksia sattunut silmään
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Tuo ei muuten ois ollenkaan hölmömpi ajatusAlfistipohjoosesta kirjoitti:Pitäisi tehdä jakokoppaan pleksistä ikkuna että olisi helppo seurata kiristimen ja hihnan kuntoa.


- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Onko tietoa minkä merkkiset osat (hihna+kiristinrullat) napsahtelee yleisimmin vai onko tuolla edes merkitystä? Conti tai Gates-merkkiset hihnat on ainakin tunnettuja merkkejä, mitä Alfa käyttää varaosatoimittajanaan?KJS kirjoitti:Näistä saa kyllä lukea ihan liian usein. Toivotaan ettei olisi ihan totaalinen tuho koneessa. Mikähän tuon jakopään akilleen kantapää on? Voiko olla että kiristin jätetään liian löysäksi vai mikä noissa mättää???
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Hihnassa harvoin lienee syytä, saman kokoluokan hihnoja kaikki muutkin käyttää...sen sijaan kiristin on syypää numero yksi, sen tarkoitus kun olisi pitää koko ajan optimaalisella kireydellä kuormituksesta riippumatta, mutta tuskin käkikello pysyy kunnolla mukana vanhemmiten, ja jos laakerikin on vähän alimittanen niin huono juttu.
Vesipumpun laakerin kuntoakaan ei parane vähätellä, Opel Ecoteceihin pitäs vaihtaa pumppu aina samalla kun hihnakin, sitähän vaan harva tekee...
Vesipumpun laakerin kuntoakaan ei parane vähätellä, Opel Ecoteceihin pitäs vaihtaa pumppu aina samalla kun hihnakin, sitähän vaan harva tekee...
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 10 Kesä 2005, 16:45
Muuta en tiedä kuin et jakohihna on eperis alfa romeo 2000ts 97-02Vito kirjoitti:Mitähän se "poju" taas hourii![]()
Tuo onneton 18mm remmi löytyy vaan Fiat/Lancia pohjasista pannuista!
16v tessuissa ja nakuissa on 24mm remmi ja kutosista löytyy 1"-24mm-25mm-28mm remmejä
Vanhemmissa koneissa käytössä ollut L-tuumajakoinen remmi on vetolujuudeltaan 19mm leveänä 1340N,tuumasena 1780N.
Nykyisistä HTD-jakoisista ei nyt vetolujuuksia sattunut silmään
71739626 sama kuin mun deltas
nokkapyörät on samat ym....
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 16:29
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
1.8 Nuova Deltassa on sama hihna+muut hilut kun TS Alfassa. Sun on autossasi käsittääkseni 2 litrainen joka taas pohjautuu noihin vanhempiin Fiatin 16V koneisiin.lanciapoika kirjoitti:Muuta en tiedä kuin et jakohihna on eperis alfa romeo 2000ts 97-02Vito kirjoitti:Mitähän se "poju" taas hourii![]()
Tuo onneton 18mm remmi löytyy vaan Fiat/Lancia pohjasista pannuista!
16v tessuissa ja nakuissa on 24mm remmi ja kutosista löytyy 1"-24mm-25mm-28mm remmejä
Vanhemmissa koneissa käytössä ollut L-tuumajakoinen remmi on vetolujuudeltaan 19mm leveänä 1340N,tuumasena 1780N.
Nykyisistä HTD-jakoisista ei nyt vetolujuuksia sattunut silmään
71739626 sama kuin mun deltas
nokkapyörät on samat ym....
Onko kukaan koskaan katsonut kuinka kulunut on kampiakselin alapyörä noissa Alfan koneissa? Tuohan voisi myös aiheuttaa yhtä sun toista.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
No tuotalanciapoika kirjoitti: Muuta en tiedä kuin et jakohihna on eperis alfa romeo 2000ts 97-02
71739626 sama kuin mun deltas
nokkapyörät on samat ym....
GATES
156 1.6 16v TS 97-01 5469XS 40855x24HSN
01--> 5472XS 40832x24HSN
156 1.8 16v TS 97-01 5429XS 40830x24HSN
01--> 5469XS 40855x24HSN
156 2.0 16v TS 97--> 5429XS 40830x24HSN
JTS 02--> " " "
Delta 1.8 16v 96-00 5429XS " "
Delta 2.0 16v 93-99 5279XS 99173x18HSN
HF 2.0 16v turbo 5279XS 99173x18HSN
Tämän remmin korvaava 25mm:n remmi on 5299 99173x25
Edit.Höh hieno taulukko muuttu ihan erinäköseks

Viimeksi muokannut Vito, 10 Marras 2006, 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vito kirjoitti:
No tuotaEdit.Höh hieno taulukko muuttu ihan erinäköseks :mrgreen:Koodi: Valitse kaikki
GATES 156 1.6 16v TS 97-01 5469XS 40855x24HSN 01--> 5472XS 40832x24HSN 156 1.8 16v TS 97-01 5429XS 40830x24HSN 01--> 5469XS 40855x24HSN 156 2.0 16v TS 97--> 5429XS 40830x24HSN JTS 02--> " " " Delta 1.8 16v 96-00 5429XS " " Delta 2.0 16v 93-99 5279XS 99173x18HSN HF 2.0 16v turbo 5279XS 99173x18HSN Tämän remmin korvaava 25mm:n remmi on 5299 99173x25
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Runella oli hyvä teoria näihin jakopään porsimisiin. Tottahan kylmyys, alimitoitus, huono suunnittelu vaikuttavat, mutta hän ehdotti syynä olevan 2.0TS vaihteleva/suuri öljynkulutus.
Juoni menee näin: Öljyntason vahtimisen tarpeellisuudesta tietämättömät ajavat koneen kuivaksi. Arvalla menee, että vikaantuuko laakerit, sylinterit... vai leikkaako nokan laakerit ensin. Jos remmi on tiensä loppupuolella, ei se olosuhteiden lisäksi tarvitse paljoakaan ylimääräistä kitkaa kun jokin osa pettää.
Itse lisäisin, että nämä nykyaikaiset 0W30 litkut tulee niin nopeasti kuumasta kannesta alas, että jos öljyä on vähän, kuivaksi menee helposti.
Tämähän ei koske meitä, valveutuneita Alfakuskeja, koska vaalimme autoamme mukaanlukien tarkkailemalla öljytikun näyttämää. Mutta moni vaikkapa Liisan autolla ajeleva ei välttämättä ole niin tarkka.
Juoni menee näin: Öljyntason vahtimisen tarpeellisuudesta tietämättömät ajavat koneen kuivaksi. Arvalla menee, että vikaantuuko laakerit, sylinterit... vai leikkaako nokan laakerit ensin. Jos remmi on tiensä loppupuolella, ei se olosuhteiden lisäksi tarvitse paljoakaan ylimääräistä kitkaa kun jokin osa pettää.
Itse lisäisin, että nämä nykyaikaiset 0W30 litkut tulee niin nopeasti kuumasta kannesta alas, että jos öljyä on vähän, kuivaksi menee helposti.
Tämähän ei koske meitä, valveutuneita Alfakuskeja, koska vaalimme autoamme mukaanlukien tarkkailemalla öljytikun näyttämää. Mutta moni vaikkapa Liisan autolla ajeleva ei välttämättä ole niin tarkka.