75:n lämppäri +muita kysymyksiä
Valvoja: Moderators
75:n lämppäri +muita kysymyksiä
Pitää karmeaa kurlutusta/vinkunaa/jotain siltä väliltä. Onkohan moottoi entinen? Jos on niin miten tuo vaihto tapahtuupi? (kyseessä sisälämmityslaite)
Viimeksi muokannut kosmik, 07 Marras 2006, 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Siis auton oma, vai joku sisätilanlämmitin ala Defa? Auton oma lämmityslaitteenmoottori sijaitsee siellä syvällä kojelaudan sisällä ja auto on varmaankin juuri rakennettu sen osan ympärille. Se on työläs vempele vaihdettavaksi, eikä ole mikään ihan halpa osanakaan. Minulle sellainen joskus vuosia sitten vaihdettiin ja työssä meni aikaa lähes vuorokausi (ei ollut DA, eikä tuntiveloituskaan ollut paha) ja moottori maksoi 170€. Käytettyä en sinne silti lähtisi laittamaan, kun on piru sen verran vaativa vaihtotyö.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
uusi lämmityslaitteen moottori motonetissa 88.50€ , löytyy jopa varastosta 1kpl.
Viimeksi muokannut 90, 27 Loka 2006, 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Muutama on tullut vaihdettua. Minusta koko kojelautaa ei tarvitse irti/ulos autosta saada. Riittää kun irroittaa keskikonsolin, kojelaudan. Ohjauspylvään voi jättää akseliinsa kiinni, kuitenkin sen runko (jossa sen korkeussäätö) täytyy irroittaa, noin säästyy hieman sähköirroituksia ja varsinkin säästyy ongelmilta että ratti jäisi vinoon. Kojelauta jää toki hieman eteen mutta siitä välistä voi kyllä homman hoitaa. Ikävät on ne klipsut jotka pitävät lämmityslaitteen runkoja yhdessä.
ps.ekalla kerralla otin etupenkit, kojelaudan yms kokonaan autossa ulos. Homma tietysti silloin isompi mutta tilaakin on huomattavasti enemmän. Suosittelen uuden moottorin laakereiden öljyämistä ja hyttysverkkoa moottoritilassa olevaan "osastoon" jossa on lämppärin ilmanotto ja pyyhkijät. Huomaat kuinka paljon siellä lämppärissä on neulasia yms.
Työaika on 3-8 tuntia. Samalla vaihtelee lämppärin yms polttimot.
Ja on tässä foorumissa ennenkin keskusteltu asiasta joten historiastakin voi löytää vinkkejä.
ps.ekalla kerralla otin etupenkit, kojelaudan yms kokonaan autossa ulos. Homma tietysti silloin isompi mutta tilaakin on huomattavasti enemmän. Suosittelen uuden moottorin laakereiden öljyämistä ja hyttysverkkoa moottoritilassa olevaan "osastoon" jossa on lämppärin ilmanotto ja pyyhkijät. Huomaat kuinka paljon siellä lämppärissä on neulasia yms.
Työaika on 3-8 tuntia. Samalla vaihtelee lämppärin yms polttimot.
Ja on tässä foorumissa ennenkin keskusteltu asiasta joten historiastakin voi löytää vinkkejä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Ekakertalaiselle ilman ohjeita tehtäväksi tuo on tuskainen homma, mutta neuvojahan täältä saa ilmaiseksi. Tuolta Motonetistä en silloin huomannut edes etsiä, vaan hankin Muukkoselta. DA pyytäisi tuosta varmaan 300€. Se ilmanottoaukko kyllä kannattaa peittää, sillä lämppäri on takuulla täynnä kaikkea ihmeellistä roskaa, joka ei ainakaan pidennä moottorin käyttöikää. Tuo häiriöääni tulee vielä voimistumaan pakkasten myötä, niin teki ainakin minulla. Viikonlopuksi auto lämpimään ja kaljat kylmään, sillä se hoituu. 

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuota ääntelyä vielä pahentaa se että lämmityslaitteen koppa toimii hyvänä kaikupohjana. Tuohon ei ollut jokunen vuosi sitten "järkevän" hintaista moottoria tarjolla ( tosin euroaika on muuttanut kaikki hinnat järkeviksi
) joten tehtiin muutama lämppäri niin että purettiin se moottori, uudet hiilet ja kuulalaakerit (pölysuojatut). Homma ei ollut mitenkään kauhean paha mutta äänettymyys jäi noista kahdesta pariin vuoteen. Ihan tarkkaa syytä ei ääntelyyn löytynyt, oletukseksi jäi että pakkasella alkoi akseli mieluummin pyörimään laakerin sisällä kuin että laakeri olisi alkanut pyörimään. Ja sehän söi sitten akseliin uraa. Laakeri olisi kannattanut lukita paremmin akseliin. Noissa käytettiin vain puristesovitetta. Tuohon alle 100e hintaan ei kannata alkaa hommaamaan laakereita, hiiliä yms. kun vielä on vaarana että joutuu lisäksi sorvaamaan uuden kollektorin. Tietysti jos autoa pitää pitempään, laakeroinnin saisi 100% toimivaksi niin väittäisin että saisi kestävämmän, hiljaisemman ja paremmin puhaltavan lämppärin. Muutenkin kannattaa tutustua tuon lämppärin sielunelämään koska siitä saa "modaamalla" tehokkaamman ja autosta huurteettomamman ja lämpimämmän. Tosin esim.sisäkierto jää silloin pois.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mulla sytty auto tuleen sen takia, että kun tuo paska hirtti kiinni, sytytti saman tien kopassa olleet lehdet. Tiedoksi - jos ajattelit viivytellä rempan kanssa.
Vaihda kaikki mittariston valot (polttimot) ja tsekkaa se mittariston valojen hiimmennyspotikka jos joudut irrottmaan mittariston. Mulla sytty se potikkakin kerran palamaan > auto täyteen savua. En tiedä olisiko sen puhdistus voinut auttaa.
Jos keskikonsoli pitää irrottaa:
Vaihda soittimeksi sellainen, missä on RCA-sisäänmeno tai USB-in ja vedä piuhat näkösälle.
Jos ei tuossa ennen ole mainittu > keskikonsolin irrottamisessa on hyvä tietää, että kyynärnojan alla on mutteri, joka lukitsee sen niin, että se ei liiku taaksepäin - eikä irtoa. Kyynärnoja irtoaa väkivallalla, ei siinä kai muu auta.
Vaihda kaikki mittariston valot (polttimot) ja tsekkaa se mittariston valojen hiimmennyspotikka jos joudut irrottmaan mittariston. Mulla sytty se potikkakin kerran palamaan > auto täyteen savua. En tiedä olisiko sen puhdistus voinut auttaa.
Jos keskikonsoli pitää irrottaa:
Vaihda soittimeksi sellainen, missä on RCA-sisäänmeno tai USB-in ja vedä piuhat näkösälle.
Jos ei tuossa ennen ole mainittu > keskikonsolin irrottamisessa on hyvä tietää, että kyynärnojan alla on mutteri, joka lukitsee sen niin, että se ei liiku taaksepäin - eikä irtoa. Kyynärnoja irtoaa väkivallalla, ei siinä kai muu auta.
Mittariston valot tuli vaihdettua tuossa keväällä. Onko siinä lämmönsäädin paneelissa montakin lamppua? Osia olisi tarkoitus haalia ensi viikolla. Jos pääsisi asentamaan ensi viikonloppuna. Onkohan huono idea asentaa kauko-ohjattu keskuslukitus samalla? Olenko käsittänyt oikein: Mittariston ja arc:n konsoli pois. Keskikonsoli pois ja puhallin on siinä sitten?
Muuten meni oikein mutta se koko kojelauta tarvii irroittaa, tai lähinnä tipauttaa parikymmentä senttiä alaspäin. Hyvät ohjeet ruuvien paikoista ym löytyy http://www.alfa75.info/id315.htm
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
En muista, purin oman kojelautani ruostesyistä. Yleensä sen ohjauspylvään muovikuoren ruuvinpaikoista on vähintään puolet jo halki, joten kannattaa käydä heti romiksella hakemassa uusi. Siinä voi olla pari kiinnikettä enemmän ehjänä.
Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.
Sama juttu jos alumiinivanne on kiinni keskiössä. Iskuissa pitää olla vähintään lentävä, 80 kiloinen mies takana. Millään kumivasaralla ei kannata pelleillä.
Näitä ohjeita omalla vastuulla...
Kytkin vinkaisee minullakin. Joku vuosi laitan johonkin öljyä.
Ratti ei sitten lähden millään irti. Jos saat siihen ulosvetäjän jotenkin, niin käytä ISOJA liikkeitä. Ne ovat sellaisia että heilut hampaat irvessä ratissa ja selkä tekee noin puolen metrin liikkeitä. Mikään pikkunylkytys ei auta.
Sama juttu jos alumiinivanne on kiinni keskiössä. Iskuissa pitää olla vähintään lentävä, 80 kiloinen mies takana. Millään kumivasaralla ei kannata pelleillä.
Näitä ohjeita omalla vastuulla...
Kytkin vinkaisee minullakin. Joku vuosi laitan johonkin öljyä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Muutama viikko sitten tuli otettua lämppäri pois. Raapastiin ratti pois, ohjausakseli jäi paikalleen. Ratti oli kylläkin vaihdettu tuossa alkukesästä, että se mahdollisti sen irrottamisen. Silti tartti ottaa kyllä ulosvetäjällä pois, vaikka en tarkoituksella vetänyt sitä kauhean kovaan silloin alkukesästä, oli nimittäin sen verran kova urakka sen irrottamisessa. Vaikka oli ohjausakseli irrallaan, niin ei muuten lähtenyt ihan herkästi silloin irti... Lämppärirempassa (yhden vaijerin vaihto) siirrettiin vaan kojelauta sivuun, ei otettu irti kokonaan. Sähköjohtoja menee tuonne tuulilasille puhaltavan ritilän alle aika ikävästi, että kannattaa harkita ettei irroita kojelautaa kokonaan. Kuvassa yksi vähän osviittaa minkälaiset näkymät kojelaudan alta paljastuu.
KUVA 1
Ja kuvassa kaksi syy minkä takia se verkko kannattaa laittaa estämään lehtien meno puhaltimeen.
KUVA 2
KUVA 1
Ja kuvassa kaksi syy minkä takia se verkko kannattaa laittaa estämään lehtien meno puhaltimeen.
KUVA 2
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
No edelleen koko pylväs lähtee irti kun ottaa lattiarajassa olevan nivelakselin löysälle, irroittaa ohjauksen korkeussäätö pultin ja sen säädön mahdollistavan, alempana olevan, pultin irti. Toki ne 3-4 ohjausakselin sähköpistoketta myös pois. Silloin on koko ohjauspylväs irti.
Tuo remontti onnistuu kyllä juuri noin että jättää sen koelaudan kabiiniin. Silloinkin saa lisää tilaa irroittamalla nuo ohjauspylvään kaksi pulttia. Silloin koko koelaudan saa taaemmas ja sen taakse jää riittävästi tilaa moottorin vaihtoon ja sen kotelon puhdistamiseen.
Tuo remontti onnistuu kyllä juuri noin että jättää sen koelaudan kabiiniin. Silloinkin saa lisää tilaa irroittamalla nuo ohjauspylvään kaksi pulttia. Silloin koko koelaudan saa taaemmas ja sen taakse jää riittävästi tilaa moottorin vaihtoon ja sen kotelon puhdistamiseen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Juu, ilman ulosvetäjää on aivan turha paikallaan edes koittaa sitä saada pois. Jos ratti ei tunnu helpolla lähtevän, niin silloin suosittelen Alfistipohjoosesta kertomaa konstia.Wolffis kirjoitti:ratin irrotuksessa toimii semmonen kikka, että ulosvetäjä ensin vedättämään rattia pois ja sitten vaan vasaraa siihen vetäjän päähän! tuolla synsteemillä sain ratin peräti vääntymättä irti! (hyllystä löytyy jo muutama umpi mutkalla oleva yksilökin!)
Kunhan kojelaudan saa tuolle asteelle, niin itse koko puhallinpaketti on sen verran helppo ottaa pois, että suosittelen sen irrottamista. On luonnollisesti helpompi putsata, tutkia ja huoltaa pöydän ääressä, kuin auton sisällä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Rikkoutuiko remontissa? Ainakin valoautomatiikassa on herkkänä kohtana rosvoliitin joka löytyy sulakerasian yläpuolelta. Pääsee yleensä käsiksi vetämällä irti sen "kolikko" kotelon (siis se tyhjänpäivänen kotelo sulakerasian yläpuolelta).
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Tuli maattua auton sisällä ja katseltua noita piuhoja. Vian aiheuttajat löytyivät. Valoautomatiikka ei toimi koska välissä on hapettunut "jakoliitin", joka löytyi sulakerasian takaa. Penkinlämmityksissä on huonosti yhdistävä "jatkoliitin". Jatkoliitin löytyi ohjauspylvään läheltä. Täytyypi korjailla huomenna, tai siis tänään... Ajattelin kirjoittaa nuo viat tänne, että joku muukin saa vinkkiä siitä.
Olenkohan käsittänyt oikein, että Alfassa on miinusohjattu keskuslukitus? On vaan tuo kauko-ohjauksen asennus suunnitteilla.
Olenkohan käsittänyt oikein, että Alfassa on miinusohjattu keskuslukitus? On vaan tuo kauko-ohjauksen asennus suunnitteilla.
Kirjoitetaan nyt tähän, kun ei viitsi tehdä uutta. Ongelmana on se kun tuli asennettua tuo keskuslukituksen kauko-ohjaus. Muut paitsi kuljettajan ovi toimivat niin kuin pitääkin. Tämä ovi jää sillä tavalla välillä, että se nuppi nousee puoliksi näkyviin mutta ovi jää lukkoon. Rämppäämällä lukkoon auki lukkoon jne. ovi aukeaa. Sillon kun käytin avaimiakin vielä tuota piti rämpätä. Nyt alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään. Miten tämän voisi korjata?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En ole ainakaan siihen säätöön koskenut. Täytyy tutkia mitä löytyy. Enimmäkseen tuo vaivaa kylmällä. Aamusin tallissa toimii ihan hyvin, mutta auton seisoessa päivän ulkona sisälle pääsy on hankalaa. Auttaiskohan jos ihan reilusti rasvaisi tuolta oven sisältä mekanismeja?
Osaako joku sanoa mitään tuosta äänestä mikä kuuluu?
Osaako joku sanoa mitään tuosta äänestä mikä kuuluu?
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Itsellä on ihan sama vika, tosin takaovessa. Koitin nostaa sitä säätöä jossain vaiheessa, ei auttanut, meni vain pahempaan suuntaan. Sitten rasvailin vipuja ja muita ja luulin jo että alkoi pelittää paremmin, mutta kun kelit kylmeni taas kunnolla, karu totuus paljastui. Jos löydät jonkun simppelin ratkaisun, niin kerro ihmeessä. Itsellä se on vielä niin, että nostamalla sisältä väkivaltaa käyttäen se lukkonappi ei nouse yhtään sen ylemmäs mitä keskuslukonkaan mukana. Ja tämä yksi tosiaan on selkeästi alempana kuin muut napit. Sinulla samalla tavalla?kosmik kirjoitti:En ole ainakaan siihen säätöön koskenut. Täytyy tutkia mitä löytyy. Enimmäkseen tuo vaivaa kylmällä. Aamusin tallissa toimii ihan hyvin, mutta auton seisoessa päivän ulkona sisälle pääsy on hankalaa. Auttaiskohan jos ihan reilusti rasvaisi tuolta oven sisältä mekanismeja?
Btw, onko nyt miehinen olo, kun on tullut purettua 75:n kojelauta

Sopiiko kaikki lukkomoottorit sinne? Siis ihan autotavaraliikkeiden moottoritkin?legza kirjoitti:Mulla lukon moottorin vaihto auttoi siihen että nuppi nousi kokonaan. Se moottori piti kyllä vähän epätervettä ääntä sillon kun toimi vain osittain.
Hemmetti, itseltäkin varmaan menossa kohta tuulettimen moottori. Pitää lievää vinkunaa 1 ja 2 nopeudella, mutta kolmosella ei pidä ääntä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Lukkoon en ole koskaan joutunut tuota sähköosaa vaihtamaan, joten tarvikkeen sopivuutta en osaa sanoa. Näyttää kyllä varsin samanlta kuin niissä tarvikkeissa on. Eli kahdella ruuvilla kiinni. Jos kerran kuitenkin edes yrittää toimia niin voisi kokeilla puhdistusta ja öljyilyä. Ovipahvin irroitus on kuitenkin varsin pieni remontti.
Voitko tuosta peräpään äänestä sanoa mitään tarkempaa. Ihan helinäksi en kuvailisi mutta ehdotan takapäästä kallistuksen vaimenninta ja sen kumilaakerointia koriin. Ne tahtoo väljistyä ja varsinkin pakkasella alkaa sitten kolista kuopissa. Hiljaiseksi saa kun löysää ja laittaa väliin sisäkumia sen verran että sovitus tulee tiukaksi.
Voitko tuosta peräpään äänestä sanoa mitään tarkempaa. Ihan helinäksi en kuvailisi mutta ehdotan takapäästä kallistuksen vaimenninta ja sen kumilaakerointia koriin. Ne tahtoo väljistyä ja varsinkin pakkasella alkaa sitten kolista kuopissa. Hiljaiseksi saa kun löysää ja laittaa väliin sisäkumia sen verran että sovitus tulee tiukaksi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Joo! Itse ostin ihan motonetistä kaksi lukkomoottoria ja kummatkin sopi ilman minkäänlaista patentointia. Paitsi ne ei mennyt suoraan alkuperäiseen sähköliittimeen, mutta se erittäin helppo homma. Niiden motonetin lukkomoottorien hinta ei päätä huimannutkosmik kirjoitti:Sopiiko kaikki lukkomoottorit sinne? Siis ihan autotavaraliikkeiden moottoritkin?legza kirjoitti:Mulla lukon moottorin vaihto auttoi siihen että nuppi nousi kokonaan. Se moottori piti kyllä vähän epätervettä ääntä sillon kun toimi vain osittain.
Hemmetti, itseltäkin varmaan menossa kohta tuulettimen moottori. Pitää lievää vinkunaa 1 ja 2 nopeudella, mutta kolmosella ei pidä ääntä.

No jos pelkkä liitin tarvitsee vaihtaa niin eipä ole paha homma. Itsellä tosin tarvitsee olla 5-johtoinen moottori kun kyseessä on kuskinovi.legza kirjoitti:Joo! Itse ostin ihan motonetistä kaksi lukkomoottoria ja kummatkin sopi ilman minkäänlaista patentointia. Paitsi ne ei mennyt suoraan alkuperäiseen sähköliittimeen, mutta se erittäin helppo homma. Niiden motonetin lukkomoottorien hinta ei päätä huimannut. Mutta vanha lukkomoottori kannattaa tietysti ottaa malliksi kauppaan.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Sitten en tiedä. itse vaihdoin kummatkin taakse, jossa oli vain kaksi johtoa. Luulisi, että sopivakin moottori ihan vertailemalla löytyy.kosmik kirjoitti:No jos pelkkä liitin tarvitsee vaihtaa niin eipä ole paha homma. Itsellä tosin tarvitsee olla 5-johtoinen moottori kun kyseessä on kuskinovi.legza kirjoitti:Joo! Itse ostin ihan motonetistä kaksi lukkomoottoria ja kummatkin sopi ilman minkäänlaista patentointia. Paitsi ne ei mennyt suoraan alkuperäiseen sähköliittimeen, mutta se erittäin helppo homma. Niiden motonetin lukkomoottorien hinta ei päätä huimannut. Mutta vanha lukkomoottori kannattaa tietysti ottaa malliksi kauppaan.
Se johtojen määrä siinnä keskuslukon moottorissa kertoo siitä että moottori on muita ohjaava ( asennontunnistus mikrokytkimet sisällä ).Keskuslukitukselle on yleensä pieni älylaatikko joka tarvii tiedon ohjaavalta moottorilta (yleensä molemmat etuovet).Seiska5mmalle tiedoksi että yleensä vanteet joissa on Alfan keskireikä eikä Fiatin lähtevät irti ilman 80 kilon miestä.(Alfa vaatii 0,5mm suuremman keskireijän kuin Fiat,Lada ja vanha Seat)Minulla oli yhteen Alfaan asennettu Fiatin tarvikevanteet ja eipä irronnut muuten kuin lekalla ja rautakangella. 

- Wolffis
- Viestit: 245
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
- Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
- Paikkakunta: Kouvola
tarkotinkin keskuslukonmoottoria...GAMMA500 kirjoitti:Etkö laittanut sitä mun 75:sta kotoisin olevaa? :oWolffis kirjoitti:33:sen moottoritkin käy kun laittaa vaan johdot toisteppäin! eli punanen siniseen and so... ite laitoin omaan 75:seen viimetalvena 33:sesta!

ja kehnosti kävi sille lämppärin moottorillekkin! se toimi 2 viikkoa ja sitten tuli savut pihalle!


Taas tää vanne väittely alko,rengasliikkeen vanneluettelossa reiän koko ero on 0,5 ja asia on täällä päässä varmistettu isolla työntömitalla,sitäpaitsi toi toinen mun 33:nen tuli niillä F...tun vanteilla,siis etuveto auto ja siitä mulla on se rautakanki kokemus.Kyllä sen mitta eron voi nopeasti muuttaa vaikka reikähiomakoneella.Sorvatakkin voi kun vain saa vanteen keskitettyä sorvin leukoihin,mutta mun puolesta asia saa nyt
olla.

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
eihän tässä sen kummemmin mitään ole väitelty, etuvetoisissa keskireikä on 58.1mm ja takavetoisissa 58.5mm
takavetoisen vanne sopii etuvetoiseen mutta ei toisinpäin ja tuo 58.1mm koskee myös uudempia etupotkuja kuten 916 sarjan gtv/spider, 147 ja 156 jne.. vaikka viisipulttinen vanne onkin
oletkos ikinä muuten sommitellut fiatin vannetta esim 164TS:ään, minä olen ja meni täysin kivuttomasti ilman LEKAA paikalleen kun taas 75:een ei sopinut, piti pirralla ajaa meberin vanteista hieman keskireikää isommaksi. tullut myös mittailtua työntömitalla napakappaleen halkaisijaa ja sieltä se mitta paremmin selviääkin kuin vanteesta eli alfa 75 1.6/TS/V6 -> n 58.5mm ja Fiat uno/Lancia Thema/alfa 164TS/V6 -> n 58.1mm
mutta juu tarkemmin muisteltuna boxerissa taitaapi olla se ainut ero sillä 33:een en fiuden vannetta tosiaan saanut suorilta menemään vaan keskireikää joutui työstämään mutta tästä saamme sen faktan tiedon kuitenkin että kaikissa alfoissa ei ole sama keskireiän halkaisija kuten tuosta sinun ensimmäisestä asiaa käsittelevästä postauksestasi voisi ymmärtää..
takavetoisen vanne sopii etuvetoiseen mutta ei toisinpäin ja tuo 58.1mm koskee myös uudempia etupotkuja kuten 916 sarjan gtv/spider, 147 ja 156 jne.. vaikka viisipulttinen vanne onkin
oletkos ikinä muuten sommitellut fiatin vannetta esim 164TS:ään, minä olen ja meni täysin kivuttomasti ilman LEKAA paikalleen kun taas 75:een ei sopinut, piti pirralla ajaa meberin vanteista hieman keskireikää isommaksi. tullut myös mittailtua työntömitalla napakappaleen halkaisijaa ja sieltä se mitta paremmin selviääkin kuin vanteesta eli alfa 75 1.6/TS/V6 -> n 58.5mm ja Fiat uno/Lancia Thema/alfa 164TS/V6 -> n 58.1mm
mutta juu tarkemmin muisteltuna boxerissa taitaapi olla se ainut ero sillä 33:een en fiuden vannetta tosiaan saanut suorilta menemään vaan keskireikää joutui työstämään mutta tästä saamme sen faktan tiedon kuitenkin että kaikissa alfoissa ei ole sama keskireiän halkaisija kuten tuosta sinun ensimmäisestä asiaa käsittelevästä postauksestasi voisi ymmärtää..
