Ulkomailla asuminen ja auto
Valvoja: Moderators
Ulkomailla asuminen ja auto
Olen pahoillani kun olen vähän laiska ja kysyn täällä asiaa, joka saattaisi löytyä myös googlettamalla tai haulla, mutta tämähän kuvaa myös palstan hyvyyttä, että täältä saa niin helposti hyödyllisiä tietoja.
Olisin kiinnostunut, ovatko säännöt vielä niin, että jos on vuoden kirjoilla ulkomailla, niin saa tuoda siellä ostetun auton verottomana Suomeen. Lasketaanko vuosi henkilön oleskelusta vai auton rekisteröitynä olemisesta? Onko autolla joku hintaraja, milloin sen tuonti on vielä verotonta?
Onko nykyään rajoituksia tällä tavoin verottomana maahan tuodun auton myymiselle?
nimimerkillä: oma lehmä ojassa
Olisin kiinnostunut, ovatko säännöt vielä niin, että jos on vuoden kirjoilla ulkomailla, niin saa tuoda siellä ostetun auton verottomana Suomeen. Lasketaanko vuosi henkilön oleskelusta vai auton rekisteröitynä olemisesta? Onko autolla joku hintaraja, milloin sen tuonti on vielä verotonta?
Onko nykyään rajoituksia tällä tavoin verottomana maahan tuodun auton myymiselle?
nimimerkillä: oma lehmä ojassa
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
^ Näinhän se menee minunkin käsityksen mukaan. Kun tuot auton Suomeen tullaat ja verotat sen samalla tavalla kuin muutkin, erotuksena että saat muuttoautovähennyksenä veroista pois n. 13.500 euroa. Eli markkina-arvoltaan noin 45.000 euron autoa voipi tuoda, riippuen veroprosenteista yms.
Jos tuot kalliimman, sanotaan että tuodaan molemmat F430 fefen. Markkina-arvo tullin mukaan 150ke josta maksetaan n. 35% veroa. Minä maksan 52,5ke veroa, sinä taas 52,5-13,5= 39ke. Selvensikö?
Ei taida riittää että on vain ulkomailla kirjoilla vaan pitäisi myös osoittaa että on ollut siellä töissä.
Jos tuot kalliimman, sanotaan että tuodaan molemmat F430 fefen. Markkina-arvo tullin mukaan 150ke josta maksetaan n. 35% veroa. Minä maksan 52,5ke veroa, sinä taas 52,5-13,5= 39ke. Selvensikö?
Ei taida riittää että on vain ulkomailla kirjoilla vaan pitäisi myös osoittaa että on ollut siellä töissä.
Taitaa selventää. Ostan siis uutena Pelkiasta Alfa 159 2.2 JTS Progression alvittomana 24 000 jöröä.
Suomessa sen hinta on 38 000. Kun tuon sen vuoden jälkeen Suomeen on arvo tippunut noin 5 %, eli on noin 36 000. Siitä verot 12 600, eli jää alle 13 500. Jos myyn auton Suomessa kolmen vuoden jälkeen saan todennäköisesti enemmän kuin omani pois.
Ei kai tämä kuulosta liian hyvältä ollakseen totta?
Suomessa sen hinta on 38 000. Kun tuon sen vuoden jälkeen Suomeen on arvo tippunut noin 5 %, eli on noin 36 000. Siitä verot 12 600, eli jää alle 13 500. Jos myyn auton Suomessa kolmen vuoden jälkeen saan todennäköisesti enemmän kuin omani pois.
Ei kai tämä kuulosta liian hyvältä ollakseen totta?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Muistelen, että ammoisina aikoina näin oli. Siis silloin kun auton hinnalla ei ollut mitään väliä, mutta palkkatodistuksilla vast. piti osoittaa, että rahat tuotavaan autoon riitti. Mutta tuleeko nykyäänkin osoittaa, että olet ollut työssä ?Rolle kirjoitti:... Ei taida riittää että on vain ulkomailla kirjoilla vaan pitäisi myös osoittaa että on ollut siellä töissä...
T. nimim "koti-isukki"
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Työnteon tarpeellisuudesta en muista, mutta ainakaan vuoden opiskelu ulkomailla ei kelpaa verottajalle verovapaan auton tuomiseksi. Tuli jostakin syystä selvitettyä ennen ulkomaille lähtöä...JiiPee kirjoitti:Muistelen, että ammoisina aikoina näin oli. Siis silloin kun auton hinnalla ei ollut mitään väliä, mutta palkkatodistuksilla vast. piti osoittaa, että rahat tuotavaan autoon riitti. Mutta tuleeko nykyäänkin osoittaa, että olet ollut työssä ?Rolle kirjoitti:... Ei taida riittää että on vain ulkomailla kirjoilla vaan pitäisi myös osoittaa että on ollut siellä töissä...
T. nimim "koti-isukki"
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Ei tarvitse olla töissä. Mutta ulkomailla asuminen ja oleskelu on voitava todistaa. Opiskelu on erikseen mainittu kelpaamattomana syynä. Tullin sivuilla taisi löytyä vaadittavat dokumentit.
Huomaa että jos ostat tax free auton täältä (tai muualta) niin ALV on maksettava kun tuot sen suomeen. Tai vaihtoehtoisesti voi tullata ja rekisteröidä sen kohdemahan jolloin ALV on maksettava sinne (jos sattuvat huomaamaan tuon pienen puutteen).
Huomaa että jos ostat tax free auton täältä (tai muualta) niin ALV on maksettava kun tuot sen suomeen. Tai vaihtoehtoisesti voi tullata ja rekisteröidä sen kohdemahan jolloin ALV on maksettava sinne (jos sattuvat huomaamaan tuon pienen puutteen).
Olen menossa EU hommiin ja muistaakseni siihen liittyviin etuihin kuuluu isojen kulutushyödykkeiden kuten huonekalujen, mutta myös auton ostomahdollisuus alvittomana. Mutta jos veroton hinta Suomessa on halvempi, niin eihän sillä väliä.
Milläs pumaskalla mä todistan Delta-Autossa, että olen oikeutettu verottomaan autoon? Verottomat hinnat saa ilmeisesti sieltä?
Milläs pumaskalla mä todistan Delta-Autossa, että olen oikeutettu verottomaan autoon? Verottomat hinnat saa ilmeisesti sieltä?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
jokipoika, kyllä ne sieltä Deltasta mielellään myy sulle se Alfan tax-freenä. Vähintään vuosi oleskelua ulkomailla (tosin jo mainittu opiskelu ei kateusfaktorin takia kelpaa), auto oltava hallussa kohdemaassa vähintään 1/2 vuotta. Suomesta tosiaan kannattaa se kärry hankkia verottomien Suomen-hintojen alhaallisuuden vuoksi.
Maahantuodessa auton markkina-arvo saa olla maksimissaan n. 50k€ muistaakseni, viisaammat saa korjata. Eli käytännössä uuden auton hinta varusteineen (ota kaikki mitä keksit) voi pyöreesti olla luokkaa 55 - 60k€.
Summa summarum: Ostat 3.2 Q4 kaikilla herkuilla.
Maahantuodessa auton markkina-arvo saa olla maksimissaan n. 50k€ muistaakseni, viisaammat saa korjata. Eli käytännössä uuden auton hinta varusteineen (ota kaikki mitä keksit) voi pyöreesti olla luokkaa 55 - 60k€.
Summa summarum: Ostat 3.2 Q4 kaikilla herkuilla.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
jokipoika kirjoitti:Ostan siis uutena Pelkiasta Alfa 159 2.2 JTS Progression alvittomana 24 000 jöröä.
Jos myyn auton Suomessa kolmen vuoden jälkeen saan todennäköisesti enemmän kuin omani pois.
Ei kai tämä kuulosta liian hyvältä ollakseen totta?
Siinä mielessä mielestäni kuulostaa, että IMHO en usko 3 vuotiaan 159 2,2:n jälleenmyyntiarvoksi 24 k€:a, paitsi ehkä todellakin KAIKILLA varusteilla ja pienen pienillä kilometreillä.
Vrt. esim 156 2,0 JTS vm.-2003 saa nyt johonkin 18 k€. Uutena maksoi muistaakseni noin 31 tuhatta.
Mutta sanotaanko näin, että takkiin tulee huomattavasti vähemmän kuin normaali afäärissä verojen kera...
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
No niin, löytyihän sitä tietoa kun googlella etsii esim. http://www.taxfreeauto.com/muuttoauto.html .Asia on juurikin niin kuin täällä on neuvottukin, paitsi niin se taitaa olla että EU-hommissa välttynee alvilta kokonaan.
Tax-free alfojen hinnat ovat vain pettymys. Suositushinnan ja verottoman hinnan ero on selvästi pienempi kuin sakuilla:
159 2.2 JTS Sportwagon 26,900 - 39,490
A4 Avant 1.9 TDI 85 kW 23,410 - 39,710
Passat Highline 2.0 FSI 110 kW 23,870 - 40,190
C 180 Sportcoupé Kompressor 23,585 40,450
Mutta kai tuon 3500 voisi enempi maksaakin.
Belgiassa 159 2.2 JTS Sportwagon maksaa muuten alvittomana 25000-27000 joten progression varustuksella sen saisi jopa halvemmalla kuin Suomesta.
Harmi, että 156 ei saa enää verottomana. Harmittaa 159 vaisut moottoriäänet. Käytetty on tietysti yksi vaihtoehto...
Tax-free alfojen hinnat ovat vain pettymys. Suositushinnan ja verottoman hinnan ero on selvästi pienempi kuin sakuilla:
159 2.2 JTS Sportwagon 26,900 - 39,490
A4 Avant 1.9 TDI 85 kW 23,410 - 39,710
Passat Highline 2.0 FSI 110 kW 23,870 - 40,190
C 180 Sportcoupé Kompressor 23,585 40,450
Mutta kai tuon 3500 voisi enempi maksaakin.
Belgiassa 159 2.2 JTS Sportwagon maksaa muuten alvittomana 25000-27000 joten progression varustuksella sen saisi jopa halvemmalla kuin Suomesta.
Harmi, että 156 ei saa enää verottomana. Harmittaa 159 vaisut moottoriäänet. Käytetty on tietysti yksi vaihtoehto...
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys