Kaatuneet kantit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Kaatuneet kantit

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Elikkäs etupään tunkin nostopisteet (se pystykisko) on edellinen omistaja ryssinyt lyttyyn, ja helmojen asennuksen jälkeenhän ei voi enää mitään lautavirityksiä käyttää koska helmoissa on n.15 cm mittaiset tunkin paikat. Joten onko muilla kokemuksia kaatuneista tunkinkiskoista,sekä niiden korjauttamisesta? Mätävikaa ei ole,hitsaamalla pitäis selvitä. Lieneekö nuo kiskot yleisestikkin heikkoja näissä vehkeissä?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siis ne koteloiden saumat, joiden molemmille puolille tunkin "leuat" tulee? Mahtaneeko tarvita muuta kuin että käännät ne pihdeillä alkuperäiseen muotoon ja yrität pohjamaalata & suojata kunnolla? Tuppaavat herkästi ottamaan ruostetta jos ja kun alkuperäinen pinnoitus on murtunut kanttauksen taittuessa.

Heikkoudesta en tiedä mutta tuskin nuo paikat missään autossa kestävät jos biiliä niistä suoraan nostellaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Kyllä,nimenomaan niistä pystykanteista oli kysymys. Mutta mitä tarkoitit sillä että ne ei kestä nostamista? sitä vartenhan auton nostopiste on määrätty siihen kohtaan..
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Enpä ole tutkinut alkuperäistä tunkkia, mutta yleensä moisissa se paino ei tule pelkästään siihen kantin päähän - kantti enemmänkin pitää tunkin paikallaan. Tavallisella hallitunkilla, jos kantin päältä nosta, niin tod.näk. taittuu.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

se on vaan tunkin oikeaan paikkaan saamista varten, ei ole tarkoitus että niistä nostetaan, tunkissahan on kolo sitä varten
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No näinhän se kyllä taitaa olla... eli se on pelkkä ohjuri? Mutta autoahan on pikku pakko nostella hallitunkilla esim. alustanvaihtojen yhteydessä, eihän sillä alkuperäistunkilla kukaan viitti nussutella :? Mikä siis siihen lääkkeeksi?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Silvio kirjoitti:Mutta autoahan on pikku pakko nostella hallitunkilla esim. alustanvaihtojen yhteydessä, eihän sillä alkuperäistunkilla kukaan viitti nussutella :? Mikä siis siihen lääkkeeksi?

hallintunkille on omia paikkoja pohjassa
http://homepage.ntlworld.com/c.helliwel ... kpoint.jpg
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

V6 kirjoitti: hallintunkille on omia paikkoja pohjassa
http://homepage.ntlworld.com/c.helliwel ... kpoint.jpg
Noista nostin edestä ja takaa pitkittäisvarren päästä puslan kohdalta.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Puslapesätkö kestää nostamista?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla on ollut jo pitkään käytössä lankun pätkä, johon tein sirkelillä uran tuolle kanttaukselle. Sitten nostan hallitunkilla lankun alapuolelta. Noita alkuperäisiä hallitunkkipisteitä en käytä nostamiseen, vaan niihin laitan pukit jos teen jotain isompaa alustaremppaa.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Silvio kirjoitti:Puslapesätkö kestää nostamista?
jos auton tukivarsi tai kiinnityspiste ei kestä auton kulman nostamista, niin moisella en haluaisi edes ajella.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No olipas jyrkkää tekstiä... :lol: Ajattelin vaan sitä Puslapesien kestoa! Meinasin edellisen alustavaihdon yhteydessä nostaa siitä, kun olis ollu helppo paikka. Hirvittää vaan tuon kutoskoneen paino asettaa pesän päälle... Mutta senkin vissiin voi sitten tehä...?
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No se kutonenhan makaa siinä jo nyt... Mihin se paino siitä nostamisesta muuttuisi?

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

KJS kirjoitti:Mulla on ollut jo pitkään käytössä lankun pätkä, johon tein sirkelillä uran tuolle kanttaukselle. Sitten nostan hallitunkilla lankun alapuolelta. Noita alkuperäisiä hallitunkkipisteitä en käytä nostamiseen, vaan niihin laitan pukit jos teen jotain isompaa alustaremppaa.
Heh, ihan sama konsepti on ollut täällä käytössä jo vuosikausia. :)

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

No eikai se nyt jumalauta ole sama asia nostetaanko koko auton paino pesistä n.3 sentin matkalta killumaan, ootko ottanu huomioon että auton seistessä se makaa kaikkien alusta osien päällä ylhäältäpäin! Tukivarrenpesä ei käytännössä kannattele juurikaan mitään painoa. Eri asia on SEN VARAAN laittaa auton painoa. Tämä Aa:lle tiedoksi :lol:
Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ja Silviolle tiedoksi, että ei sen auton koko paino ole siinä nostopisteessä, jos et painopisteen keskuksesta nosta. Jos ei tukivarren pusla kestä nostamista, niin ei se kestä sitä rasitusta mihin se joutuu liikenteessäkään. Jos miettii miten ne renkaat on korissa kiinni, niin tukivarrethan siinä tulee vastaan... Itse olen laittanut pukit joskus takaiskareiden alapäähänkin ja hyvin on pysyny, vaikka oli vielä tankki täynnä bensaakin :shock: Kun itse tekee tunkilla ja pukeilla alustan töitä, niin pakko se on jostain muualta nostaa, jos autossa ei ole montaa nostopistettä. Se on katsos helvetin vaikeaa laittaa sitä pukkia siihen missä se tunkki sitä autoa nostaa. Mut jokainen tekee tyylillään.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Esko kirjoitti:
KJS kirjoitti:Mulla on ollut jo pitkään käytössä lankun pätkä, johon tein sirkelillä uran tuolle kanttaukselle. Sitten nostan hallitunkilla lankun alapuolelta. Noita alkuperäisiä hallitunkkipisteitä en käytä nostamiseen, vaan niihin laitan pukit jos teen jotain isompaa alustaremppaa.
Heh, ihan sama konsepti on ollut täällä käytössä jo vuosikausia. :)
Tämä on se oikea tapa . Ikävä kyllä ei toteudu esim. rengasliikkeissä, jos ei itse vieressä vahdi.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

En kyllä uskalla omaani viedä rengasliikkeeseen. Sen jälkeen olisi varmasti joko helmat tai tukivarret paskana.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuossa joku aika sitten laittelin tutulle aikanaan mennyttä, mun entistä Prismaa. Kolmisen vuotta sitten siihen oli laitatettu uudet kesärenkaat. Samassa yhteydessä ilmeisesti oli tuo sauma rutattu (olisihan siinä vieressä ihan oikeakin nostopiste niin selvästi kuin voi olla, mutta mistäpä rengasapinat mitään välittää. :evil: ) Oli sitten pelti jo mätinyt koko rutatun osan pituudelta puhki, aiemmin tuo kohta oli ollut täysin ruosteeton. Eli oikaisi tai oli oikaisematta, niin pitäisi putsata ja maalata ja suojata huolella ulkopuolelta, ja myös sisäpuolelta, muuten ei montaa vuotta mene, että päästään hitsaamaan "lahoavaa italianrimpulaa."

Vastaa Viestiin