156 2.0TS Viritys
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
156 2.0TS Viritys
Onko kenelläkään kokemusta 2.0TS virittämisestä? Kuinka paljon on mahdollista saada lisätehoa lastuttamalla, putkisto ja ynnä muilla lisämuutoksilla yhteensä aikaan ja silleen, että se menee katsastuksesta läpi suhteellisen helposti? Unohdetaan turbo hommat kuvioista. Tarvitsisi pientä piristystä. Jos rahallisesti sijoittais viritykseen luokkaa 2000€.
Viimeksi muokannut Dobber, 07 Elo 2006, 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Lastun vaihtamalla on kai turvallisinta nostaa moottorin tehoa. Itselläni oli 164 TS:ssä sellainen lastu mikä paransi alavääntöä, auttaa kaupunkiajossa mm. valoista lähdettäessä
Eipä noilla putkilla yms. vielä moottoria saa rikki, tosin se vaikutuskin on vain 5-10 prossan luokkaa.
Eipä noilla putkilla yms. vielä moottoria saa rikki, tosin se vaikutuskin on vain 5-10 prossan luokkaa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Kysäisin tuossa jonkun aikaa sitten muukkoselta hintoja ja tehonlisäys arvioita tuohon 2.0TS :ään. Vastaus oli tälläinen:
Chippaus tehtynä 410,00€
JR suodatin vakiokoteloon asennettuna 60,00€
JR erikoiskitti(vastaa BMC;n) 140,00€
CSC Tehoputkisto asennettuna 480,00€
Isompi läpprunko maksaa n. 400€
Näistä, paitsi läppärungosta, tulee 17-20hv lisää tehoa ja reilut 10% vääntöä. Läppärunko antaa sitten 5-7hv lisää.
Chippaus tehtynä 410,00€
JR suodatin vakiokoteloon asennettuna 60,00€
JR erikoiskitti(vastaa BMC;n) 140,00€
CSC Tehoputkisto asennettuna 480,00€
Isompi läpprunko maksaa n. 400€
Näistä, paitsi läppärungosta, tulee 17-20hv lisää tehoa ja reilut 10% vääntöä. Läppärunko antaa sitten 5-7hv lisää.
Kun on duunissa hiljaista niin on aikaa spekuloida ja kahlata vanhoja juttuja.puuha kirjoitti:Kahdella tontulla saa nokat ja chipin. Ehkä jää muutama ropo vielä takapönttöön.
Tossa ne helpoimmat ja "halvimmat" konstit tessun virivirille.
Nokilla 10-15hv
Chip max 10hv
Takapönttö n.5hv
Jos laitan sporttisemman takapöntön vakion tilalle, niin tuleeko tosiaan 5 hepoa lisää? Vai pelkkää pörinää? Ennestään tessussa on peltisarja, mutta siitä taaksepäin nähdäkseni vakio. Jossain oli puhetta, että takapöntön vaihdolla menee alavääntö, onko näin?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Alfan vaparin virittäminen ei ole mielestäni kannattavaa. Alfassa on jo hoidettu kaikki sen verran kohdalleen, että lisä pollet maksavat järjettömästi, eikä niitä hevosia ole piilossa kovinkaan montaa. Kuutonen ja turbottaminen ovat järjellisiä keinoja ja Suomen lainsäädäntö pudottaa noistakin tuon ahtamisen pois listalta. Vaihda kuutosella varustettuun autoon, niin saat sounditkin kohdalleen. Ei sillä, vanhassa 75:sessani oli kyllä käheät äänet, vaikka nelonen olikin. Meikän A112:sen virittäminen sitävastoin antoi melko radikaaleja muutoksia
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Vapari varmaankin, mutta kaukana vakiosta. Katti niistä on ainakin lentänyt mäkeen, eli tieliikennöinti ei varmaankaan onnistu. Kannen madallus, imu- ja pakopuolen kanavien avartaminen, venttiilien suurentaminen, jyrkempi nokka-akseli, kevennetty vauhtipyörä ja riisuttu pakoputkisto, siinäpä ne tärkeimmät kohteet. Polttoaineen syöttöä ohjelmoinnilla lisää, tai uudet (tupla) ruiskut, sillä tuo varmaan jo irtoaa. Tuo vähäpäästöinen turbottaminen on ikävä kyllä tehty lainsäädännöllä turhan vaikeaksi. Olisi niin helppo vaan runtata Novitecin satsi konehuoneeseen, mutta kun ei, niin ei sitten.Janne kirjoitti:Mitähän noihin 147 ralliautoihin on tehty. Kone on kuulemma 2.0 T.S. ja polleja 230. Vapari kenties?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Laitetaampa lista nyt esille mitä on tehty ja mitä maksanut:
- Colombo&bariani imu_272 / pako_272 asteiset nokat yht. 730 €
- Lastu 400 €
- Ragazzon dtm takapönttö 360€
- Ragazzon keskiputki 150€
- Bmc-dia vapaavirtaussuodatinboxi 190€
Todellisista tietoa ei ole tehoista, mutta menee vielä hivenen aikaa, kun saan sopivan ajan varattua dynosta. Kallistahan tämä on muutamien kymmenien heppojen lisäsaanti. Toisaalta eipä se turbopeleissäkään jossakin vaiheessa ihan muutamilla sadoilla euroilla lisäruuti tule vaikka onkin niin kovin helpoa ja halpaa.
- Colombo&bariani imu_272 / pako_272 asteiset nokat yht. 730 €
- Lastu 400 €
- Ragazzon dtm takapönttö 360€
- Ragazzon keskiputki 150€
- Bmc-dia vapaavirtaussuodatinboxi 190€
Todellisista tietoa ei ole tehoista, mutta menee vielä hivenen aikaa, kun saan sopivan ajan varattua dynosta. Kallistahan tämä on muutamien kymmenien heppojen lisäsaanti. Toisaalta eipä se turbopeleissäkään jossakin vaiheessa ihan muutamilla sadoilla euroilla lisäruuti tule vaikka onkin niin kovin helpoa ja halpaa.
Viimeksi muokannut Dobber, 01 Syys 2006, 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Eiväthän nuo Novitecin turbopaketit tosiaan halpoja ole, mutta vaikutukset ovat hyvin huomattavia. Täytyis varmaan hankkia riisseli, sen lastuttaminen on halapaa.Dobber kirjoitti:Toisaalta eipä se turbopeleissäkään jossakin vaiheessa ihan muutamilla sadoilla euroilla lisäruuti tule vaikka onkin niin kovin helpoa ja halpaa.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Hinnoista en tiedä, mutta tämä jo houkuttelisi:
Autodelta 156 JTS Super
Ja päälle korisarja:
Autodelta 156 Granturismo
Autodelta 156 JTS Super
Ja päälle korisarja:
Autodelta 156 Granturismo
Sitten puhutaan jo tehojen triplaamisesta Tosi asia nyt kuitenkin on, että turbojen virittäminen saatuihin tehoihin verraten on taskurahaa, jos otetaan samassa suhteessa vaparista tehoja ulos.Dobber kirjoitti: Toisaalta eipä se turbopeleissäkään jossakin vaiheessa ihan muutamilla sadoilla euroilla lisäruuti tule vaikka onkin niin kovin helpoa ja halpaa.
Itse voin kokemuksella sanoa, että pelkän putkiston vaihto toi lisää 30 hv:tä. (0,7 bar max ahdoilla) Teeppä sama vaparilla ja saat 10 hv:tä?
Lastulla turboautoihin saa valmistajien mukaan jopa +50 hv:n lisäyksiä ja jos lastujen hinta on sama vaparille ja turbolle, niin ei se + 10hv:n lisä paljoa lämmitä.
Ahtojen nostosta en viitsi edes alkaa puhumaan, koska vaparille sitä ei voi tehdä.
Liki 80 hv:tä vastaan n. 20-25 hv:tä ja rahaa mennyt saman verran. Vieläkö kysytään onko järkeä?
Helppoa ja halpaa tämä virittäminen on
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Näin on, eihän siinä tule hintaa edes 100€/heponen 1800€ on kuitenkin aika suuri osa auton vaihdossa tarvittavaan käsirahaan, mut kuten sanoit, jokainen tekee mitä parhaaksi näkee ja kenen lompakko kestää enitenSilvio kirjoitti:Mikä on kenenkin mielestä "järjetöntä" ja mikä ei, Kerholaiset tyrmäs aikoinaan melko yhteistuumin mun virityshalut tohon kutoskoneeseen,mutta kyllä mielestäni +20hv 1800 euron sijoituksella on kummiskin ihan tuntuva tehonnosto..
Tähän juttuun lisätäkseni...
Olen seurannut suhteellisen aktiivisesti keskusteluja koskien niin prätkien kun autojenkin virittämisiä ilmanpuhdistinta ja pakoputkea vaihtamalla. Keskusteluissa on aina tullut esille oletettu hevosvoimien (huipputeho) arvioitu nousu. Myyjä lupasi sitä ja sitä yms... Yhtään kertaa ei ole tullut vastaan todistettua nousua! Toki on skannattuja käyriä esitetty milloin minkäkin pajan mittaamana, mutta aina vain virityksen jälkeen. Tämän asian joku voisi korjata. Mutta vain saman pajan mittauksia voi verrata luotettavasti keskenään!
Jokainen auto/prätkä on yksilö, jonka tuottama teho on yksilöllinen. Aina pitäisi olla mitattuna teho/vääntökäyrä ennen ja jälkeen muutosten ja suunnilleen samassa ilmanalassa. Muuten on aina vain arveluita, ei faktaan perustuvaa tietoa!
Niin ja kaikille, jotka eivät vielä tiedä: penkitystuloksessa saatavaan huipputehoon vaikuttaa erittäin paljon koneelle syötetyt tiedot vallitsevasta ilmanalasta. Käyrän muoto tosin pysyy suunnilleen samana. Siispä kun pärnänen, joka tehoa tötteröstäsi mittaa, haluaa sinun tulevan onnelliseksi, syöttää koneelle lähtötiedot, niin että huipputehoarvo on korkea. Sitä kun on kavereille miellyttävää esitellä hienoa printattua käyrää jossa on liikkeen nimi alla. Eikä kukaan huomaa mitään..
Muistakaa, että huipputehoa käytetään erittäin harvoin niin kadulla kuin leppoisassa rata-ajossakaan. Siispä se, miten käyrä muuttuu alueella 2000-4000rpm, vaikuttaa paljon enemmän siihen miltä autolla tuntuu ajaa. Niissä liikennevalokiihdytyksissä ei paljon auta, vaikka tehoputkella saisi huipputehoa 3hv lisää.
Tehonlisäys maksaa aina suunnilleen saman verran, siis per hevosvoima. On vaan totisinta totta, että virittämällä 2.0TS:ää 3000e:llä ei kuitenkaan saa samoja ominaisuuksia mitä vastaavalla välirahalla isompaan saisi. Mutta höpinät toki voivat siinä vakio V6:ssa olla 2.0 TS:ää rähinäputkella vaatimattomammat
Olen seurannut suhteellisen aktiivisesti keskusteluja koskien niin prätkien kun autojenkin virittämisiä ilmanpuhdistinta ja pakoputkea vaihtamalla. Keskusteluissa on aina tullut esille oletettu hevosvoimien (huipputeho) arvioitu nousu. Myyjä lupasi sitä ja sitä yms... Yhtään kertaa ei ole tullut vastaan todistettua nousua! Toki on skannattuja käyriä esitetty milloin minkäkin pajan mittaamana, mutta aina vain virityksen jälkeen. Tämän asian joku voisi korjata. Mutta vain saman pajan mittauksia voi verrata luotettavasti keskenään!
Jokainen auto/prätkä on yksilö, jonka tuottama teho on yksilöllinen. Aina pitäisi olla mitattuna teho/vääntökäyrä ennen ja jälkeen muutosten ja suunnilleen samassa ilmanalassa. Muuten on aina vain arveluita, ei faktaan perustuvaa tietoa!
Niin ja kaikille, jotka eivät vielä tiedä: penkitystuloksessa saatavaan huipputehoon vaikuttaa erittäin paljon koneelle syötetyt tiedot vallitsevasta ilmanalasta. Käyrän muoto tosin pysyy suunnilleen samana. Siispä kun pärnänen, joka tehoa tötteröstäsi mittaa, haluaa sinun tulevan onnelliseksi, syöttää koneelle lähtötiedot, niin että huipputehoarvo on korkea. Sitä kun on kavereille miellyttävää esitellä hienoa printattua käyrää jossa on liikkeen nimi alla. Eikä kukaan huomaa mitään..
Muistakaa, että huipputehoa käytetään erittäin harvoin niin kadulla kuin leppoisassa rata-ajossakaan. Siispä se, miten käyrä muuttuu alueella 2000-4000rpm, vaikuttaa paljon enemmän siihen miltä autolla tuntuu ajaa. Niissä liikennevalokiihdytyksissä ei paljon auta, vaikka tehoputkella saisi huipputehoa 3hv lisää.
Tehonlisäys maksaa aina suunnilleen saman verran, siis per hevosvoima. On vaan totisinta totta, että virittämällä 2.0TS:ää 3000e:llä ei kuitenkaan saa samoja ominaisuuksia mitä vastaavalla välirahalla isompaan saisi. Mutta höpinät toki voivat siinä vakio V6:ssa olla 2.0 TS:ää rähinäputkella vaatimattomammat
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Tämähän alkoi oikeasti polttelemaan. Toisaalta pitäisi kai antaa tuo vaihtoautotakuun mennä ensin umpeen. Mutta kuitenkin, olisi kai eka maassamme ja tuosta oli koeajo selostus Auto Italia lehdessäkin. Kehuivat käytettävyyttä ja käytännön vetoaluettaJoksa kirjoitti:Jos menee samaan normistoon kuin autokin, niin saatat saada kilpiinkin.juhala kirjoitti:saako tuollaisen Autodeltan turbosysteemin suomessa jälkiasennettuna kilpiin..?
Jotenkin näin? Ajaisi Englantiin, antaisi auton Autodeltalle, (riittäisiköhän viikko?) ja lomailisi Sumujen Saarella sen aikaa vaikka vuokra Alfan kanssa ja sitten turbottuna takaisin.
Täytyypä selvitellä...
Tuolta saa oikeita vakiointi osia ei mitään lastu hömppää...
http://www.gazzella.cc/cart.php?target= ... ory_id=276
http://www.gazzella.cc/cart.php?target= ... ory_id=276
Halvimmat ja yleisimmät viritykset mitä minäkin olen tehnyt:
- orkkis ilmanputsari loota pois ja kartiofiltteri tilalle
- katti pois ja korvaus putki tilalle (vaivana se että pitää laittaa katti kiinni katastuksen ajaks) tai vaihtoehtona racekat
- koko putkiston vaihto isompaan, riippuen minkälainen mehupilli siellä vakiona on (joku 2-2,5" on ihan riittävä)
- takapönttö tietenkin
Sitten jotain nokkia, lastu...
- orkkis ilmanputsari loota pois ja kartiofiltteri tilalle
- katti pois ja korvaus putki tilalle (vaivana se että pitää laittaa katti kiinni katastuksen ajaks) tai vaihtoehtona racekat
- koko putkiston vaihto isompaan, riippuen minkälainen mehupilli siellä vakiona on (joku 2-2,5" on ihan riittävä)
- takapönttö tietenkin
Sitten jotain nokkia, lastu...
hevoinen