Mikä hajoaa Sierran pyöräntuennasta?
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mikä hajoaa Sierran pyöräntuennasta?
Täällä kun on asiantuntevaa porukkaa koolla, niin kysytään: Mikä on ratsusta hajoamassa? On ohjaus mennyt itsekseen vinoon, etuoikealta alkanut kuulua lievää kolahtelua ja maantienopeudessa vasemmalle kaartaessa kuuluu & tuntuu samasta osoitteesta ajoittain tulevan samanlainen tärinä kuin ajorataan maalatun tärinäraidan yli ajaessa. Ei siis mitään lievää renkaan tasapainotukseen viittaavaa vipotusta vaan oikein kunnon korkeataajuuksinen rytkytys. Taskulampun valossa pimeässä tihkusateessa mulkoillessa ei pyöräntuennassa näyttänyt olevan mitään irtoamassa, pyöränmutteritkin olivat kiinni.
Yleensähän jotain hajoaa sieltä mihin on viimeksi koskettu Juuri katsastukseen vaihdoin oikean ulomman raidepään, mutta sen vaihtoonhan nyt ei tarvita kuin fillarin irrotus ja raidepään ruuvaaminen irti hammastangosta. Vähän vaikea tuotakaan on tietääkseni ryssiä niin, että jotain jäisi löysälle ja aiheuttaisi yo. tyyppisiä murheita.
Auttakee auttakee, piti antaa Alfa emännälle siltä varalta että Riesasta tosiaan irtoaa jotain, parempi olla silloin itse ratin takana. Tahtoo tiiselin takas!
Yleensähän jotain hajoaa sieltä mihin on viimeksi koskettu Juuri katsastukseen vaihdoin oikean ulomman raidepään, mutta sen vaihtoonhan nyt ei tarvita kuin fillarin irrotus ja raidepään ruuvaaminen irti hammastangosta. Vähän vaikea tuotakaan on tietääkseni ryssiä niin, että jotain jäisi löysälle ja aiheuttaisi yo. tyyppisiä murheita.
Auttakee auttakee, piti antaa Alfa emännälle siltä varalta että Riesasta tosiaan irtoaa jotain, parempi olla silloin itse ratin takana. Tahtoo tiiselin takas!
- Epäkelpokeräilijä -
Heitätään villinä veikkauksena alatukivarteen tulevat kallistuksenvakaajan kumipuslat. Ne lienevät Riesan alustan heikoin lenkki, Motonetistä ja taitaa Biltemastakin saada jotain "vahvistettua" sarjaa.
edittiä: eli tää:
Sierra/4WD Keskihelasarja VAHVISTETTU (1 sarja/auto) 18-1176 12.40 ???
Sierra Vakaajan/tukivarren helasarja vahvistettu. . . . . .18-1176 12.40 ???
edittiä: eli tää:
Sierra/4WD Keskihelasarja VAHVISTETTU (1 sarja/auto) 18-1176 12.40 ???
Sierra Vakaajan/tukivarren helasarja vahvistettu. . . . . .18-1176 12.40 ???
Viimeksi muokannut Tuumer, 05 Joulu 2006, 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu osathan on melkein ilmaisia mutta se viallisen osan etsiminen ja vaihto vaatii harrastamista. Ja kun ei aina viitsis, varsinkaan kun ei ole omaa tallia ja vähän väliä tulee vettä niskaan.
Täytyy viedä härveli joku ilta faijan montulle ja rynkyttää siellä paikkoja, oireet on sen verran selviä että pakko sieltä on jotain vikaakin löytyä.
Edit: Kallistuksenvakaajan puslat voisivat kyllä kolahdella, mutta eivät taida selittää ratin kääntymistä vinoon ja sopivassa ajotilanteessa melkoista ravistusta etupäästä?
Täytyy viedä härveli joku ilta faijan montulle ja rynkyttää siellä paikkoja, oireet on sen verran selviä että pakko sieltä on jotain vikaakin löytyä.
Edit: Kallistuksenvakaajan puslat voisivat kyllä kolahdella, mutta eivät taida selittää ratin kääntymistä vinoon ja sopivassa ajotilanteessa melkoista ravistusta etupäästä?
- Epäkelpokeräilijä -
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Eikös tossa riesassa oo semmonen hieno systeemi, että kallistuksenvakaaja pitää alatukivarren pituussuunnassa paikallaan. (Riesan alle en oo katsonut, mutta export cosworthissa on ainakin niin.)
Joten jos ne kallistuksenvakaajan puslat on sieltä tukivarren päästä ihan paskana, niin eiköhän ratti mene vinoon ja saattaa hieman kolistaakkin.
Se puslien vaihto onkin sitten ihan kiva projekti... (Siis jos se etupään ripustus on samanlainen kun kossussa.)
Pistä PM:ää jos haluat vinkkejä!
Joten jos ne kallistuksenvakaajan puslat on sieltä tukivarren päästä ihan paskana, niin eiköhän ratti mene vinoon ja saattaa hieman kolistaakkin.
Se puslien vaihto onkin sitten ihan kiva projekti... (Siis jos se etupään ripustus on samanlainen kun kossussa.)
Pistä PM:ää jos haluat vinkkejä!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo oikeassa olette, on siellä tuollainen kummallinen viritys ja silmämääräisestikin näyttää, että siinä se vika voisi olla. Ihan kuin toinen pusla olisi painunut osin pois paikaltaan. Kaikki oireetkin natsaavat puslamurheeseen, enpä vaan ole ikinä törmännyt tuollaiseen keksintöön jossa kallistuksenvakaaja hoitaa myös osan pyöräntuennasta.
Kiitos!
Kiitos!
- Epäkelpokeräilijä -
Se puslien vaihto ei ole paha duuni, muistaakseni riittää että ottaa alatukivarren irti korista (1pultti) ja jättää alapallon kiinni.
En oo satavarma, alkaa Sierran ropailuista olemaan jo useampi vuosi aikaa...
Muuten, se kallistuksenvakaajan päätymutteri pitää sit olla melko tiukalla, olikohan jopa että kierteen loppuun asti.
Pulttipyssy helpottaa kummasti.
En oo satavarma, alkaa Sierran ropailuista olemaan jo useampi vuosi aikaa...
Muuten, se kallistuksenvakaajan päätymutteri pitää sit olla melko tiukalla, olikohan jopa että kierteen loppuun asti.
Pulttipyssy helpottaa kummasti.
Ei tarvitse prässätä, uudet puslat menevät ihan painamalla paikoilleen.
Tarkemmin asiaa muisteltuani, taitaa kuitenkin olla fiksumpi avata myös se alapallo. Näin ollen saat alatukivarren kokonaan irti ja sisemmän puslan vaihto helpottuu kummasti.
Kallistuksenvakaajalla kun on paha taipumus vääntää vastaan asennuksen aikana...
Tarkemmin asiaa muisteltuani, taitaa kuitenkin olla fiksumpi avata myös se alapallo. Näin ollen saat alatukivarren kokonaan irti ja sisemmän puslan vaihto helpottuu kummasti.
Kallistuksenvakaajalla kun on paha taipumus vääntää vastaan asennuksen aikana...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tulipahan puslanvaihto tehtyä, oli vähän haistapaskatyyppinen homma. Ei ihan täydellinen menestys, tuntuu etuoikealta edelleen kuuluvan jotain pientä kolahtelua. Jos olisin ajoissa tajunnut himmelin rakenteen niin olisin varmaan vaihtanut ainakin sen apparin puolen tukivarren kokonaisena, tuossa kun näkyy alapallo olevan typerästi kiinteä osa tukivartta. Se alapallohan siellä nyt sitten varmaan kolahtelee ja olisi saman tien voinut vaihtaa toisellekin puolelle.
Vääntelyn helpottamiseksi irrotin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet korista puoli kerrallaan aina siltä puolelta, joka oli työn alla. Toiselta puolelta lähtikin kiinnityspultin kotelon sisälle sijoitettu mikälie-vastamutteri pyörimään eikä siihen näytä millään pääsevän käsiksi? En muutakaan keksinyt niin hätäpäissäni hitsasin sen osittain irti olevan vakaajan kiinnityskappaleen alareunan koriin kiinni, tiedä sitten mitä setä katsastussetä sanoo tuollaisesta.
Vääntelyn helpottamiseksi irrotin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet korista puoli kerrallaan aina siltä puolelta, joka oli työn alla. Toiselta puolelta lähtikin kiinnityspultin kotelon sisälle sijoitettu mikälie-vastamutteri pyörimään eikä siihen näytä millään pääsevän käsiksi? En muutakaan keksinyt niin hätäpäissäni hitsasin sen osittain irti olevan vakaajan kiinnityskappaleen alareunan koriin kiinni, tiedä sitten mitä setä katsastussetä sanoo tuollaisesta.
- Epäkelpokeräilijä -
Tuttua huttua, itellä kävi ihan samalla tavalla niitä puslia vaihtaessa. Heftasin sen silloin hätäisesti nippuun, "teen sitten joskus paremmalla ajalla", mutta ehti sierra mennä lunastukseen ennen sitä parempaa aikaa... Sen vastamutterin vaihto voikin olla mielenkiintoinen projekti..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vääntelyn helpottamiseksi irrotin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet korista puoli kerrallaan aina siltä puolelta, joka oli työn alla. Toiselta puolelta lähtikin kiinnityspultin kotelon sisälle sijoitettu mikälie-vastamutteri pyörimään eikä siihen näytä millään pääsevän käsiksi? En muutakaan keksinyt niin hätäpäissäni hitsasin sen osittain irti olevan vakaajan kiinnityskappaleen alareunan koriin kiinni, tiedä sitten mitä setä katsastussetä sanoo tuollaisesta.
Ei taida leimamies tuota hitsaamista hyväksyä, varmaksi en kyllä sano.
Ainahan voit hitsata mutterin siihen päälle näkösuojaksi, ei se siihen sitten kiinnitä huomiota.