Jakohihnanvaihto GTA:han - mitä osia tarvitaan?
Valvoja: Moderators
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Jakohihnanvaihto GTA:han - mitä osia tarvitaan?
Voisiko viisaammat valaista, että mitä osia tarvitaan 147 GTA:n jakohihnanvaihdon yhteydessä?
Hihna olisi tarkoitus vaihdattaa lähestyvän 60 tkm huollon yhteydessä ja voisin hommata osat etukäteen, mutta pitäisi tietää mitä osia pistää tilaukseen. Osaisiko joku auttaa?
Hihna olisi tarkoitus vaihdattaa lähestyvän 60 tkm huollon yhteydessä ja voisin hommata osat etukäteen, mutta pitäisi tietää mitä osia pistää tilaukseen. Osaisiko joku auttaa?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ei kai GTA:ssa sen kummempia ole kuin muissakaan, eli jakohihna, tasapainoakselin hihna, kiristimet molempiin, apulaitehihna, vesipumppu. Siitä kannattaa pitää huoli etenkin V-koneessa, että asentajalla on nokkien lukituspalat ja että se myös käyttää niitä. Muuten voi jako mennä pykälän pari pieleen.
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Tässä 156 GTA:an sopivat kilkeet, lienevät kuitenkin samat myös 147:ssa. On varmaan hieman eroa hinnoissakin, ainakin jos kysyy Teltta-autosta (ei realistinen vaihtoehto)
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kiitos vinkeistä!
Kiristin, jakohihna + 2*tukipyörä ovat nyt suhteellisen selkeitä osia (+ mahdollinen vesipumppu), mutta mikä tuo apuhihna on? Mistäs sellaisen osan löytää. Esim. tuossa Kaalipadan linkissä ei taida olla apuhihnaa kuten ei ole alla olevassa linkissäkään:
http://www.italo-ersatzteile.de/index.h ... riemen.htm
Kiristin, jakohihna + 2*tukipyörä ovat nyt suhteellisen selkeitä osia (+ mahdollinen vesipumppu), mutta mikä tuo apuhihna on? Mistäs sellaisen osan löytää. Esim. tuossa Kaalipadan linkissä ei taida olla apuhihnaa kuten ei ole alla olevassa linkissäkään:
http://www.italo-ersatzteile.de/index.h ... riemen.htm
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei kai V6 24V:ssä jakohihna pyöritä vesipumppua? Kuvissa näyttäisi samannäköiseltä pumpulta pääpiirteissään kuin vanhoissa kutosissa, miksi vaihtaa yhtäaikaa jos pumppu hyväkuntoinen? Oman 12V:n vesipumppu kesti 280tkm ja rapiat päälle joista viimeiset 10tkm piti ääntä.motopark kirjoitti:Edelleenkin, ÄLKÄÄ jättäkö sitä vesipumppua vaihtamatta, se on jakohihnaremontin kallein osa, mutta jos se kilahtaa niin sitten se maksaa ja korjaamon ei tarvitse antaa työlle takuuta jos sitä ei vaihdeta...
Juu, niin minäkin olen ymmärtänyt ja todennut että remmin "takana" pumppu on. Mutta ei se vesipumpun hajoaminen jakohihnaa hajoita niinkuin tuossa yksi selosti, ihan erillisiä osia Hullua tuollaisessa on vesipumppu vaihtaa 60tkm välein jos se on ehjä, eri asia jossain Opeleissa ym joissa se on nokkahihnalla ja usein vielä kiristäjänä.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tulkitsenko oikein, että tuo apulaitehihna kannattaa vaihdattaa joka tapauksessa? Vesipumpun vaihtaminen näyttää herättävän enemmän intohimoja, mutta apuhihna vaihtoon joka tapauksessa?
Onko jollakin hajua, että mikähän mahtaa olla tuo apulaitehihna saksaksi niin osaa etsiä oikeaa osaa?
Onko jollakin hajua, että mikähän mahtaa olla tuo apulaitehihna saksaksi niin osaa etsiä oikeaa osaa?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Omaan ei kaikesta päätellen oltu vaihdettu 60tkm huollossa apulaitehihnaa ja se oli toisen vaihdon (3v ja 100tkm) aikaan jo aivan finaalissa ja olis varmaan katkennnut pian. Vesipumppu on vieläkin sama, ajattelin että kestäähän se nyt vielä yhden välin, varsinkin kun tuntuu vuodet tulevan aina ensin
Ayrton Senna da Silva forever
apuhihna vaihtoon kuluu jopa enemmän kuin jakohihna, saksaksi termi taitaa olla Flachriemen jos oikein kattelinPortti kirjoitti:Tulkitsenko oikein, että tuo apulaitehihna kannattaa vaihdattaa joka tapauksessa?
Onko jollakin hajua, että mikähän mahtaa olla tuo apulaitehihna saksaksi niin osaa etsiä oikeaa osaa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Hävettää, mutta kehtaan tunnustaa . Minä olen tähän asti kaikkien keskustelujen perusteella ollut siinä uskossa, että jakohihna olisi pyörittänyt vesipumppua. Samaa luulin omasta pelistäni (en ole tosin VIELÄKÄÄN aiheeseen ehtinyt paneutua).
Noh, aina oppii uutta...
Noh, aina oppii uutta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Otin omaan tämän samaisen satsin juuri tuolta. Apulaitehihnan jätän vielä entisen, samoin vesipumpun kun autolla on ajettu vain 46 tkm.Portti kirjoitti: http://www.italo-ersatzteile.de/index.h ... riemen.htm
Seuraavassa vaihdossa vaihdan nekin.
Ajattelen näin, että apulaitehihna ei joudu samalla tavalla kuumuudelle alttiiksi kuin jakohihna.
Nyt olisi hakusessa luotettava vaihtopaikka. Esitän vielä kysymyksen, jonka olen esittänyt aikaisemminkin;
Onko GTA`han tuo jakopääremppa kuinka paljon hankalampi kuin muihin V-kutosiin (ahtaus kai lähinnä)?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu ei pyöritä missään Alfan kutosessa, ainoastaan patarautanelosessa ja dieseleissä.Alfissimo kirjoitti:Minä olen tähän asti kaikkien keskustelujen perusteella ollut siinä uskossa, että jakohihna olisi pyörittänyt vesipumppua. Samaa luulin omasta pelistäni
Eiköhän GTA:ssakin riitä kun vesipumpun vaihtaa vaikka joka toisella kerralla, aika onneton vekotin on jos hajoaa ennen 120 tuhatta. Sen jälkeen se kannattaa kyllä varoiksi vaihtaa, osahan ei maksa paljoakaan verrattuna erikseen tehtävään työhön ja kyseessä on kumminkin normaali kulutusosa.
Ei kai se patahuone sen ahtaampi ole kuin kakspuolikkaassakaan, eihän lohkon ja kansien ulkomitat mihinkään kasva vaikka poraus ja iskunpituus onkin suurempi. Perusmoottorihan on kumminkin sama.teuhka kirjoitti:Onko GTA`han tuo jakopääremppa kuinka paljon hankalampi kuin muihin V-kutosiin (ahtaus kai lähinnä)?
- Epäkelpokeräilijä -
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Lukituspaloista olisi vielä kysyttävää. Ilmeisesti sellaiset olisi syytä olla hihnaa vaihdettaessa. Annoin itselleni kertoa, että GTA:n koneeseen ei käy samat lukituspalat kuin 2.5 ja 3.0 V6-koneisiin. Onko jollakin asiasta tarkempaa tietoa eli pitääkö GTA:han olla ihan omanlaiset lukituspalat?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Tuohon lukituspalahommaan ei ole kenelläkään mitään infoa?
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Tutkiskelin tätä asiaa eri foorumeista ja näyttäs nyt siltä, että samat palat ne on.
Perustan tulkintani seuraaviin vertailuihin;
http://www.alfapower.nu/gallery/album99 ... 007?full=1
(nuolinäppäimellä avautuvat kaikki sivut eli vaihto-ohjeet på svenska)
jossa kohdassa "specialverktyg" on lukituspalat alfanro 1825040000.
Toisaalla monessakin kohdassa noiden palojen kerrotaan olevan 3.0:n lukitukseen sopivat ja toisaalla kerrotaan 2.5 ja 3.0 olevan samat, siis 24 venttiilisissä.
Samoille lukituspaloille on myös toinen numero eli 187896600, jonka siis kerrotaan vastaavan tuota 40000-päättyvää.
Tuosta Autodatan otteesta ei saa suoraan selvyyttä mille koneille nuo ohjeet ovat, mutta alareunassa on 156 GTA 3.2 eli ovat ilmeisesti samoissa ohjeissa automalleista päätellen 3.0 moottoreiden kanssa vai onko GTV`tä 2.5 koneella.
Muuten aika monta erikoistyökalua on listalla eli tulee mieleen miltä korjaamolta noita löytyy. Lienevätkö kaikki välttämättömiä?
Edellä oleva perustuu siis vain näihin nettitutkimuksiin. Eli muutakin faktaa kaivataan!
Perustan tulkintani seuraaviin vertailuihin;
http://www.alfapower.nu/gallery/album99 ... 007?full=1
(nuolinäppäimellä avautuvat kaikki sivut eli vaihto-ohjeet på svenska)
jossa kohdassa "specialverktyg" on lukituspalat alfanro 1825040000.
Toisaalla monessakin kohdassa noiden palojen kerrotaan olevan 3.0:n lukitukseen sopivat ja toisaalla kerrotaan 2.5 ja 3.0 olevan samat, siis 24 venttiilisissä.
Samoille lukituspaloille on myös toinen numero eli 187896600, jonka siis kerrotaan vastaavan tuota 40000-päättyvää.
Tuosta Autodatan otteesta ei saa suoraan selvyyttä mille koneille nuo ohjeet ovat, mutta alareunassa on 156 GTA 3.2 eli ovat ilmeisesti samoissa ohjeissa automalleista päätellen 3.0 moottoreiden kanssa vai onko GTV`tä 2.5 koneella.
Muuten aika monta erikoistyökalua on listalla eli tulee mieleen miltä korjaamolta noita löytyy. Lienevätkö kaikki välttämättömiä?
Edellä oleva perustuu siis vain näihin nettitutkimuksiin. Eli muutakin faktaa kaivataan!
Re: palat
Tarkkoina ollaan, mutta kun asia on kohtuullisen merkityksellinen, niin toivoisi hieman tarkempaa vastausta. Tässä ei ole kyse mistään juupas-eipäs asiasta tällä kertaa. Eli tässä on nyt kysymys siitä, mihin korjaamoon GTA`n voi viedä jakopäänhihnavaihtoon ja ymmärrät kai sen, että sen ratkaisee mm. se onko korjaamolla työkalut.SP kirjoitti:jos tarkkoja ollaan niin GTA:han on eri palat,tää on fakta homma !
Sinulla SP on asiasta enemmän tietoa, joten siitä oltasiin kiitollisia
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
gta
harvalla korjaamolla on gta:aan lukituspalat,homma onnistuu 2.5-3.0 lukituspaloillakin,muistaakseni ero on nokka-akselin nostossa eli lukituspala jää muutaman millin auki... asiansa osaava asentaja selviää noillakinteuhka kirjoitti:"mulle tuli tänään TS ja V6 työkalut hihnanvaihtoon,mutta taitaa mennä lokakuun loppupuolelle ennen kun pääsee alottaan huoltopalvelut"
SP, onko sinun korjaamollasi GTA`han sopivat lukituspalat?
hommaan kyllä gta:aan lukituspalat jos autoja on jonoks asti
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Jakohihna on nyt vaihdettu eikä hintakaan ollut paha minun mielestäni.
Vaihtopaikkana oli paikallinen Autofit-ketjun korjaamo Hollolassa nimeltään Autohuolto Järvinen Oy.
Hinta-arvio jakohihnanvaihtotyölle oli 250 eur ja sillä hinnalla korjaamo myös teki tuon työn. Samalla tehtiin 60 tkm huolto, jonka etukäteishinta-arvio oli 140 eur (ilman öljyjä, jotka hankin erikseen), mutta laskussa oli loppujen lopuksi hiukan halvempi hinta.
Jakohihnanvaihto-osat hankin Saksasta Italo-Ersatzteilesta. Kiristin, jakohihna, 2*tukipyörä ja apulaitehihna (ei siis vesipumppua) tulivat maksamaan n. 300 eur, mikä oli n. 300 eur vähemmän kuin Delta-Autossa.
Nokka-akselin lukituspaloja en hommanut, eikä korjaamollakaan niitä ollut.
Selenia Racing-öljyt 60 tkm huoltoa varten hankin erikseen.
Jakohihnan vaihdolle tuli siis hintaa n. 550 eur ja 60 tkm huollolle alle parisataa.
Auto on toiminut ainakin parikymmentä ensimmäistä kilometriä huollon jälkeen - toivottavasti jatkossakin. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan on se, että pakkaskylmäkäynnistyksillä kuuluva vinkuna ei hävinnyt mihinkään. Vanhojen viestien perusteella taitaa olla kyse ohjaustehostimen vinkunasta. Ilmeisesti tehostimen öljyt olisi pitänyt vaihdattaa.
Vaihtopaikkana oli paikallinen Autofit-ketjun korjaamo Hollolassa nimeltään Autohuolto Järvinen Oy.
Hinta-arvio jakohihnanvaihtotyölle oli 250 eur ja sillä hinnalla korjaamo myös teki tuon työn. Samalla tehtiin 60 tkm huolto, jonka etukäteishinta-arvio oli 140 eur (ilman öljyjä, jotka hankin erikseen), mutta laskussa oli loppujen lopuksi hiukan halvempi hinta.
Jakohihnanvaihto-osat hankin Saksasta Italo-Ersatzteilesta. Kiristin, jakohihna, 2*tukipyörä ja apulaitehihna (ei siis vesipumppua) tulivat maksamaan n. 300 eur, mikä oli n. 300 eur vähemmän kuin Delta-Autossa.
Nokka-akselin lukituspaloja en hommanut, eikä korjaamollakaan niitä ollut.
Selenia Racing-öljyt 60 tkm huoltoa varten hankin erikseen.
Jakohihnan vaihdolle tuli siis hintaa n. 550 eur ja 60 tkm huollolle alle parisataa.
Auto on toiminut ainakin parikymmentä ensimmäistä kilometriä huollon jälkeen - toivottavasti jatkossakin. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan on se, että pakkaskylmäkäynnistyksillä kuuluva vinkuna ei hävinnyt mihinkään. Vanhojen viestien perusteella taitaa olla kyse ohjaustehostimen vinkunasta. Ilmeisesti tehostimen öljyt olisi pitänyt vaihdattaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Todennäköisesti tuo ulvahdus häviää kun vaihdat synteettiset atf:t tehostimelle. Ja tällaisilla pakkasilla kannattaa ajaa jouhevasti ne ensimmäiset käännökset. Nopea ohjaus ja jäykät tehostajannesteet ovat huono yhdistelmä.Portti kirjoitti:Ainoa asia mikä jäi harmittamaan on se, että pakkaskylmäkäynnistyksillä kuuluva vinkuna ei hävinnyt mihinkään. Vanhojen viestien perusteella taitaa olla kyse ohjaustehostimen vinkunasta. Ilmeisesti tehostimen öljyt olisi pitänyt vaihdattaa.