155 Q4 tietoa kaipaillaan
Valvoja: Moderators
- nikuha65
- Viestit: 44
- Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
- Paikkakunta: Kirkkonummi
155 Q4 tietoa kaipaillaan
Tuollainen malli on kovasti alkanut kiinnostaa (tai vaihtoehtoisesti 164 Q4), kun muutaman kerran olen mökkireissulla jäänyt keskisuomalaiseen rinteeseen sutimaan. Tekniikasta vaan en ole oikein selvillä. Mikä moottoriversio on ko. mallissa, onko se jokin Lancia-sukulainen (Integrale) vai Alfan ts:stä modifioitu, tilavuus näkyy olevan 1995cm3. Kuvissa ainakin venttiilikoppa on ihan erinäköinen ja samoin hihnakotelo yms.
Voimansiirtopuolella on ainakin viskoa ja torsenia - ilmeisen kestäviksi osoittautuneita komponentteja, ja ymmärtääkseni vaihteistokin on erityisesti laakeroinnin puolesta tehty kestämään vääntöä. Välityssuhde on ilmeisesti hieman takapainotteinen. Onkohan kellään lukijalla käytännön kokemusta autosta ja tietoa esim. kulutuksesta (veikkaan reilua 10l /100km), vaikkapa ei sillä nyt niin paljoa ole merkitystä.
Seuraava ongelma on hyvän yksilön löytäminen, Suomessakin niitä kuuluu olevan muutama rekisterissä. No, Saksan maalle hankeen kahlaamaan tammikuussa - houkuttelevaa.
Voimansiirtopuolella on ainakin viskoa ja torsenia - ilmeisen kestäviksi osoittautuneita komponentteja, ja ymmärtääkseni vaihteistokin on erityisesti laakeroinnin puolesta tehty kestämään vääntöä. Välityssuhde on ilmeisesti hieman takapainotteinen. Onkohan kellään lukijalla käytännön kokemusta autosta ja tietoa esim. kulutuksesta (veikkaan reilua 10l /100km), vaikkapa ei sillä nyt niin paljoa ole merkitystä.
Seuraava ongelma on hyvän yksilön löytäminen, Suomessakin niitä kuuluu olevan muutama rekisterissä. No, Saksan maalle hankeen kahlaamaan tammikuussa - houkuttelevaa.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Koska taidat olla ihan tosissaan liikkeellä ja asutaan vielä samassa kylässä niin tule vapaasti katsomaan, saa varmaan paremman kuvan kuin että minä yritän tässä selitellä. Vuorovaikutuskin on aika heikkoa kun toi hutin verkko jaksaa tökkiä..
Soita 050-3258279 niin sovitaan tarkemmin, lauantai iltapäivä tai sunnuntai niin olen varmaan kotona!
Soita 050-3258279 niin sovitaan tarkemmin, lauantai iltapäivä tai sunnuntai niin olen varmaan kotona!
Tekniikasta varmaan Garret osaisi kertoa eniten, joutunut varmaan selvittelemään asioita kun rakentelee omaansa. mutta pohjautuu Lancia Delta HF integraleen.
Kulutus ei kuitenkaan ole hirveä, tottakai sitä saa palamaan jos oikein yrittää, minulla oli kesällä jopa alle 10 litraa kun pääsi ajamaan tasaista vauhtia( ei hiljaa), mutta pääosin siellä kympin toisella puolen.
Kannattaa kysellä siitä Plauenilla myynnissä olevasta, hinta on ainakin edullinen eikä viestien mukaan ole isompaa sanomista, minun tuli maksamaan kuluineen noin 11 000 euroa. Takana kohta 20 000 km, ilman isompia vikoja. Paitsi nyt taitaa olla ilmamäärämittarissa sanomista, vai onko tässä semmoista?
164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Kulutus ei kuitenkaan ole hirveä, tottakai sitä saa palamaan jos oikein yrittää, minulla oli kesällä jopa alle 10 litraa kun pääsi ajamaan tasaista vauhtia( ei hiljaa), mutta pääosin siellä kympin toisella puolen.
Kannattaa kysellä siitä Plauenilla myynnissä olevasta, hinta on ainakin edullinen eikä viestien mukaan ole isompaa sanomista, minun tuli maksamaan kuluineen noin 11 000 euroa. Takana kohta 20 000 km, ilman isompia vikoja. Paitsi nyt taitaa olla ilmamäärämittarissa sanomista, vai onko tässä semmoista?
164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Plauenilla..?
Joensuussako.. vai.., tekis itselläkin mieli käydä kokeilemassa. Jos tuo itse saksasta, niin ei taida olla hirvee tuon veron määrä. Hinta vaan vaihtelee aika paljon ja varmaan hankala löytää.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vai niin, no tuokin on suhteellista. Viime keväästä asti on tullut tasaisin väliajoin katottua mobile, ehjiä autoja ollu 0-2 myynnissä jos ei lasketa noita yli 12.000 euroa maksavia. Tosin mobilessa ei ole kaikki Saksassa myynnissä olevat Q4:set, mutta helpoin paikka etsiä ja ottaa yhteyttä myyjään ennenkuin lähtee kahlaamaan.KOPONEN kirjoitti:Mobile.de ja Autoscout24.com niistä löytyy tarjolle useampia.
Jos sen Plauenin laitteen meinaa hankkia saa pitää kiirettä ellei ole jo mennyt.
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Kiitos luottamuksesta. Vaikka tieto varmastikin on aika oikeaa. Aloin tuon Rollen kardaaniremontin jälkeen miettimään, että enää on vain vaihteisto ja kytkin purkamatta, niin sen jälkeen on Q4:sta jokainen osasto koluttu....KOPONEN kirjoitti:Tekniikasta varmaan Garret osaisi kertoa eniten, joutunut varmaan selvittelemään asioita kun rakentelee omaansa. mutta pohjautuu Lancia Delta HF integraleen.
Kulutus ei kuitenkaan ole hirveä, tottakai sitä saa palamaan jos oikein yrittää, minulla oli kesällä jopa alle 10 litraa kun pääsi ajamaan tasaista vauhtia( ei hiljaa), mutta pääosin siellä kympin toisella puolen.
Onhan tuota oppia kertynyt vuoden varrella. Integrale palstoilta kysymällä on oppinut pirusti, mutta eniten on joutunut itse selvittämään alusta lähtien.
Osia autoon on saatavilla ihmeen helposti, eli suurin osa kulutusosista löytyy tarvikkeena eri puolilta. Jos jotain erityistä kysyttävää tulee, niin kysy ihmeessä. Seurailen täällä parin viikon välein. www.halme.fi/Q4/ on sellainen paikka, jonne aloitin tiedon kasaamisen, mutta projekti on edennyt aika paljon pidemmälle, kuin sivut - ja projektin jossain vaiheessa todistettiin alun oletuksia vääriksi, jotka siis myös ovat vielä sillä sivulla.. Suunnittelin joululoman aikana noita sivuja petraavani. (Toivottavasti)
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
Täytyy vähän kommentoida yllämainittua. Me toimme 164 Q4:n harrastukseksi ja siitä ei olisi ollut mikään pakko luopua. Me emme vaan oikein raaskineet ajaa sillä talvella suolassa ja tallipaikka piti saada käyttöautolle.KOPONEN kirjoitti:164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Auto on hieno ja nopea ajaa, eikä polttoaineen kulutus ollut ongelma. Laatu on kehittynyt huomattavasti 75 ja 90:stä ja tekniikka vaikutti luotettavalta, kunhan vain muistaa vaihtaa nokkahihnan säännöllisin välein. Osien saatavuus oli hyvä, mutta toimitusajat pitkiä, esimerkiksi venttiilien toimitus koneremonttiin kesti lähes kuukauden.
Auto meni kaupaksi erittäin innostuneelle harrastajalle ja myynti-ilmoitus herätti suuresti kiinnostusta. Kiitoksia vaan kaikille yhteyttä ottaneille mielenkiinnosta.
Uskoisin, ettei tämä jää viimeiseksi Alfaksi, sillä 75 Evoluzione tai toinen 164 Q4 saattaisi kiinnostaa keväällä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ennemmin ottaisin kyllä tuon 155:n koska 164.ssa sähköalusta ja tuota voimansiirtoa kun ei ole käytetty muissa malleissa, on siis aika vaikeaa ja kallista pitää kunnossa jos alkaa temppuilemaan...HR kirjoitti:Kuullostaa melkein "järki" autolta. 155 Q4 on ainakin minun käyttöön vähän turhankin eksoottinen.
155.ssahan on voimansiirto lähes sama kuin Lancia Deltassa joten osien saatavuuskin ja myös hinnat jo ihan eri luokkaa...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps..maahantuojan kautta ei ole vissiinkään tullut yhtäkään....HR kirjoitti:Tuota nykyista autoani hankkiessa oli muuten myynnissä tuollainen 155Q4'kin. Kovasti kiinnosti mutta kun olin kuitenkin käyttöpeliä hankkimassa niin tiputin tuon Q4 harkinnasta pois. Silloin olivat muuten suomessa tosi harvinaisia.
nythän noita löytyy jo jokunen ja lisää varmasti tulee..tuommoista 155Q4:sta olen miettinyt itsellekkin kun joskus rikastuu...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eriävä mielipide. Tietääkseni "tavallisen" 3,0 24v:n ja 24v QV/Q4:n koneet eroavat vain pakoputkiston, imuputkien halkaisijan ja moottorinohjauksen lastun osalta. Siitäpä päivitysvinkki vaikka Glideslopelle90 kirjoitti:3.0L V6:n 24V korkeampipuristeisilla männillä..HR kirjoitti:Mihinkähän voimanlähde tuollaisesta 164 Q4'sta löytyy?
No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi. Muuten olet kyllä varmaan oikeassa, saattaa tulla suru puseroon jos 164 Q4:n voimansiirrosta joku paikka porsii. Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?90 kirjoitti:ennemmin ottaisin kyllä tuon 155:n koska 164.ssa sähköalusta ja tuota voimansiirtoa kun ei ole käytetty muissa malleissa, on siis aika vaikeaa ja kallista pitää kunnossa jos alkaa temppuilemaan...
- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ups..sekoitin keskenään 12V ja 24V koneet, siis 3L normaalissa12v ja QV- koneessa erot mäntien suhteen..sori..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Eriävä mielipide. Tietääkseni "tavallisen" 3,0 24v:n ja 24v QV/Q4:n koneet eroavat vain pakoputkiston, imuputkien halkaisijan ja moottorinohjauksen lastun osalta.
juu..vai että 155 Q4:ssa myös sähkö alusta..muistelin kyllä ihan päivastaista...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi. Muuten olet kyllä varmaan oikeassa, saattaa tulla suru puseroon jos 164 Q4:n voimansiirrosta joku paikka porsii. Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?
no sitten pitää unohtaa sekin ja pysyä vain noissa takavetoisissa 116- sarjalaisissa...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Yhden oliko takaiskarin hinnalla saa neljä säädettävää tolppaa ja madallusjouset. Orkkismiehelle saattaa tulla kalliiksi, minä taas toivon että hajoaisi olisi hyvä syy vaihtaaScuderia Rasvanäppi kirjoitti:No jaa, onhan 155 Q4:ssäkin sähkösäätöiset iskarit, kai ne tolpat maksavat kumpaankin autoon riittävästi.
Mikään ei taida olla ilmaista tässä maailmassa. Kardaanin laakeri maksoi ilman alennuksia huimat 33,56 euroa. Kyllä meinas tulla itku kun lasku tuli..rasvis kirjoitti:Ei se 155:ssäkään ihan ilmaista ole, vai mitä Rolle?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no juu..eipä taida kovin monessa enää sähköalustaa ollakkaan alusta rempan jäljiltä, varsinkaan noiden hintojen takia....Rolle kirjoitti: Yhden oliko takaiskarin hinnalla saa neljä säädettävää tolppaa ja madallusjouset. Orkkismiehelle saattaa tulla kalliiksi, minä taas toivon että hajoaisi olisi hyvä syy vaihtaa
Sori epäilykseni. Itsekkin katselin 164 Q4:sta kun olin hankkimassa autoa. En sitten uskaltanut, kun Suomeen ei ollut tuotu yhtään että olisi tiennyt veroista noin suunnilleen ja kyllä minua vähän hirvitti kulutuskin.Sami_S kirjoitti:Me toimme 164 Q4:n harrastukseksi ja siitä ei olisi ollut mikään pakko luopua.KOPONEN kirjoitti:164 Q4 on kaikin puolin isompi. Sitäkin on se yksi ollut myynnissä, ilmeisesti tuotu myyntitarkoituksessa tai sitten ei pussi kestänyt kulutusta?
Menikö siitä hihna poikki teillä ollessa?venttiilien toimitus koneremonttiin kesti lähes kuukauden
Ei ostimme sen Saksasta konevikaisena. Koneremontti oli mielenkiintoinen tehdä, eikä siinä ilmaantunut suurempia ongelmia. Poislukien osien hidas toimitusaika.Menikö siitä hihna poikki teillä ollessa?
Kuten Scuderia kirjoitti, niin 164 Q4:ssa ja mahdollisessa 230 hv:n QV:ssa on erilainen moottorinohjaus (muistaakseni Motronic 3.7.1) kuin vakioissa. Lisäksi koneiden imusarjojen putket ovat vakioita lyhyempiä. Q4:n pakoputki on varsin erikoinen (kaksi kattia ja neljä vaimenninta). Sen keskipätkän asentaminen on kotioloissa vaikeaa ja meidänkin täytyi lopulta luovuttaa ja viedä se Milanoon asennukseen.
Joo, meidän auto oli punainen. Kuva autosta. Kukahan sen valkoisen osti, vai jäikö se ulkomaille?Oliko Sami teidän auto punainen? Yksi valkoinenkin tuotiin jota kaupattiin jo ennenkuin oli Suomessa, ettei Koponen sitä tarkoittanut?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
samaa mieltä, kolari auto...Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: [Tuskinpa ketään haittaisi vaikka olisi jäänytkin, taisi olla jonkinasteinen palapeli. Kuvista erotti, että siihen oli vaihdettu Superin puskurit (kolariauto?) ja kylkimuovitkin oli maalattu valkoiseksi.
kylkimuovit vaihtamalla olisi syntynyt uniikki kappale, meinaan 164 super Q4....
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
q4
joo eiköhän se valkoinen seiso berliinissä alfahuollon pihassa konevikaisena ??Sami_S kirjoitti:Joo, meidän auto oli punainen. Kuva autosta. Kukahan sen valkoisen osti, vai jäikö se ulkomaille?Oliko Sami teidän auto punainen? Yksi valkoinenkin tuotiin jota kaupattiin jo ennenkuin oli Suomessa, ettei Koponen sitä tarkoittanut?
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...