164 käkkäri säätöön HOP!
Valvoja: Moderators
164 käkkäri säätöön HOP!
Hellou, alfan katsastus illemmalla eikä tuo käsijarru piä yhtään kun kahva nousee lähes pystyyn! Mistä sääjetään kuusnepassa; kahvasta vai jostain pohjasta???
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Automaattisäätö siis jumissa?
1. Ota kaveri makaamaan auton alle jommalle kummalle puolelle
2. Kapua itse ohjaamoon
3. Vedä käppäri ylös asti ja palauta alas
4. Huuda kaverille että vääntää käsijarruvivun takaisin nolla asentoonsa
5. Toista kohta 3 ja 4 riittävän monta kertaa ja pitäisi huomata kahvassa vastusta jossain vaiheessa. Silloin palat on kohdannut jarrulevyn
6. Käske kaverin siirtyä toiselle puolelle auton alle
7. Ja taas toistetaan kohtia 3 ja 4
Tämä proseduuri pelaa useimmissa autoissa joissa levyt ja automaattisäätö... itse en ole koskaan kuusnepan kanssa pelehtinyt joten olen vain 90% varma että homma onnistuu näin. Voi myös olla hyödyllistä suihkia jotain sprayta sinne käsijarruvivun akselille jarrusatulan päässä, palauttaa kenties hieman helpommalla vivun. Oikea tapa tietysti olisi purkaa ja putsata satulat mutta voi tulla kiire jos on jo tänään katsastus
Edit : Typo x 2
1. Ota kaveri makaamaan auton alle jommalle kummalle puolelle
2. Kapua itse ohjaamoon
3. Vedä käppäri ylös asti ja palauta alas
4. Huuda kaverille että vääntää käsijarruvivun takaisin nolla asentoonsa
5. Toista kohta 3 ja 4 riittävän monta kertaa ja pitäisi huomata kahvassa vastusta jossain vaiheessa. Silloin palat on kohdannut jarrulevyn
6. Käske kaverin siirtyä toiselle puolelle auton alle
7. Ja taas toistetaan kohtia 3 ja 4
Tämä proseduuri pelaa useimmissa autoissa joissa levyt ja automaattisäätö... itse en ole koskaan kuusnepan kanssa pelehtinyt joten olen vain 90% varma että homma onnistuu näin. Voi myös olla hyödyllistä suihkia jotain sprayta sinne käsijarruvivun akselille jarrusatulan päässä, palauttaa kenties hieman helpommalla vivun. Oikea tapa tietysti olisi purkaa ja putsata satulat mutta voi tulla kiire jos on jo tänään katsastus
Edit : Typo x 2
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Tattikset -täytyy lähteä varmaankin repimään tuota keskikonsolia irti kunhan saan auton poikkeen tuolta päästösäädöstä. Ei oo nääs kaveria tuohon Eltsun antamaan vinkkiin ja katsastusasema menee viideltä kiinni joten hoppua pukkaa!
Kiitosta vaan ja olkoon voima kanssani katsastuskonttorilla
Kiitosta vaan ja olkoon voima kanssani katsastuskonttorilla
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Toivotaan että menee läpi, siis katsastuksesta eikä piikki pohjasta
Vaijerin kiristys riittää jos syy on venyneessä vaijerissa ja vivut toimii OK. Joka tapauksessa kannattanee lämmitellä hieman käppäriä matkalla konttorille sitten kiristyksen jälkeen jos ei ole muutoin paljon käytetty.
Vaijerin kiristys riittää jos syy on venyneessä vaijerissa ja vivut toimii OK. Joka tapauksessa kannattanee lämmitellä hieman käppäriä matkalla konttorille sitten kiristyksen jälkeen jos ei ole muutoin paljon käytetty.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
hiphei hylätty perkele -no ei silti paha, jälkitarkastusta vaativat vaan oikea raidetangon ulkopää (motonetistä abaut 15, tilattu -perillä täällä Joensuussa jopa Maanantaina ja juuri tuo käsijarru (siihenkin tilasin uuden jarruvaijerin loppupään ja jarrupalat samalla kertaa). Motonettiin siis upposi tuo 70 egeä postikuluineen ja ens perjantaina Teboilin mukava ukko asentaa ne alle toivottavasti halvalla.
Huvittavinta tässä oli se, että kiristin tuon käsijarruvaijerin juuri noiden Hotakaisen ohjeiden mukaan, mutta ehkä hieman liian tiukalle jolloin se jäi laahaamaan. Konttorille mennessä sieltä sitten tuli savut ulos ja luulin että koko paska syttyy tuleen -sitäpä sitten löysäsin (tällä kertaa ilman keskikonsolin poistoa) eikä siinä sen jälkeen pitoa sitten ollutkaan.
Katsastussedän tuomiona oli että oikea käsijarru laahaa eikä jarruvoima riitä vaikka muuten jalkajarrut toimivat jepisti -Niinpä jätänkin auton ens perjantaina Teboilin sedän huomaan ja se saapi hoitaa nuo jarruhommat kun ei taija multa onnistua -lieneekö vika vaijerissa kun pelkkä käsijarru jumittaa eikä teho riitä vai pilasinko jarrupalat laahamalla (näyttää niissä vielä pintaa olevan)???
Sitten kun vielä fiksaan seuraavaan katsastukseen mennessä palaneen jarruvalon polttimon, säädän oikean etuvalon alemmaksi (miten muuten tapahtuu???) ja kiinnitän oikean etujarruputken paremmin (osuu renkaaseen ja kuluu) niin Avot että on auto kunnossa +talven aikana on hitsailtava kun ovat nuo tunkin korvakkeet jo osin uponneet pohjaan sisälle (onko osaavalle hitsarille hankala projekti?)
Paljon pelkäämäni iskarit olivat lähes uudenveroisessa kunnossa, edessä lähes 80 %:n korvilla ja takana 60 %:ssä. Aika hyvin (alkuperäisille?) iskareille missä on kaikissa suojakumit olleet rikki jo kolme vuotta. Alustan puslatkin olivat kuosissa. Päästomittaukset ja siihen vaaditut säädöt teki Teboilin setä ennen katsastusta 5 Egellä ja tulosti ne vielä paperille -mahtavaa toimintaa ja nyt on loppupeleissä hyvä mieli kun tuli noin vähän fiksattavaa -nyt onpi kohta Alfalla taas yksi "huoleton" vuosi edessä!!!
Ja huomenna ILOSAARIROKKIIN!!!
ROKROK!
Ps. tattikset vinkeistä + lykytyksistä
Huvittavinta tässä oli se, että kiristin tuon käsijarruvaijerin juuri noiden Hotakaisen ohjeiden mukaan, mutta ehkä hieman liian tiukalle jolloin se jäi laahaamaan. Konttorille mennessä sieltä sitten tuli savut ulos ja luulin että koko paska syttyy tuleen -sitäpä sitten löysäsin (tällä kertaa ilman keskikonsolin poistoa) eikä siinä sen jälkeen pitoa sitten ollutkaan.
Katsastussedän tuomiona oli että oikea käsijarru laahaa eikä jarruvoima riitä vaikka muuten jalkajarrut toimivat jepisti -Niinpä jätänkin auton ens perjantaina Teboilin sedän huomaan ja se saapi hoitaa nuo jarruhommat kun ei taija multa onnistua -lieneekö vika vaijerissa kun pelkkä käsijarru jumittaa eikä teho riitä vai pilasinko jarrupalat laahamalla (näyttää niissä vielä pintaa olevan)???
Sitten kun vielä fiksaan seuraavaan katsastukseen mennessä palaneen jarruvalon polttimon, säädän oikean etuvalon alemmaksi (miten muuten tapahtuu???) ja kiinnitän oikean etujarruputken paremmin (osuu renkaaseen ja kuluu) niin Avot että on auto kunnossa +talven aikana on hitsailtava kun ovat nuo tunkin korvakkeet jo osin uponneet pohjaan sisälle (onko osaavalle hitsarille hankala projekti?)
Paljon pelkäämäni iskarit olivat lähes uudenveroisessa kunnossa, edessä lähes 80 %:n korvilla ja takana 60 %:ssä. Aika hyvin (alkuperäisille?) iskareille missä on kaikissa suojakumit olleet rikki jo kolme vuotta. Alustan puslatkin olivat kuosissa. Päästomittaukset ja siihen vaaditut säädöt teki Teboilin setä ennen katsastusta 5 Egellä ja tulosti ne vielä paperille -mahtavaa toimintaa ja nyt on loppupeleissä hyvä mieli kun tuli noin vähän fiksattavaa -nyt onpi kohta Alfalla taas yksi "huoleton" vuosi edessä!!!
Ja huomenna ILOSAARIROKKIIN!!!
ROKROK!
Ps. tattikset vinkeistä + lykytyksistä
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Hehehee, alfa seisoo pihassa ja hirvee känni alkaa olla päällämnsä. Tulkaahan työkin etelän ihmeet tänne Itäsuomen "helmeen" Joensuuhun kyläilemään kesän mittaan niiin näkis vähän ees asiallisia automíehiä
Pirun hyvä meininki ja tuokin vesisade loppu kruununaikaan. Huomiseks luvassa 21 lämpöö ja puolipilvistä ja su 23 kuumaa ja aeska molottaa täyveltä terältä. Vittu että elämä on mukavaa ja Alfa ruuls!!! :o
No, loptean täältä kaverilta ja lähen kapakkaan!
HOJO HOJO!
Pirun hyvä meininki ja tuokin vesisade loppu kruununaikaan. Huomiseks luvassa 21 lämpöö ja puolipilvistä ja su 23 kuumaa ja aeska molottaa täyveltä terältä. Vittu että elämä on mukavaa ja Alfa ruuls!!! :o
No, loptean täältä kaverilta ja lähen kapakkaan!
HOJO HOJO!
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Antakaas nyt tyhjentävät ohjeet että saan käkkärin kuntoon.
Elikkä saan tänään käytetyt vanhat satulat jotka heitän kiinni.
Olen kuvitellut että homma menisi jotakuinkin näin:
Löysään vaijerin kahvan päästä. Irrotan vanhat satulat, ja säädän uusista satuloista männän suurinpiirtein oikeeseen kohtaan. Pistän vaijerin kiinni ja kiristän kahvanpäästä. Tämän jälkeen nyin kahvasta niin perskeleesti ja tarkastan että käkkärin vipu myös palauttaa.
Menikö oikein?
Minkäslainen nyrkkisääntö olis tohon että kuinka kireelle säädän sen vaijerin ennenkuin alan nykimään?
Ja sitten loppuviikosta käyn laittamassa uudet satulan kiinityspultit kun edellisen on irronnu matkanvarrelle (näin kävi viimeksi).
Elikkä saan tänään käytetyt vanhat satulat jotka heitän kiinni.
Olen kuvitellut että homma menisi jotakuinkin näin:
Löysään vaijerin kahvan päästä. Irrotan vanhat satulat, ja säädän uusista satuloista männän suurinpiirtein oikeeseen kohtaan. Pistän vaijerin kiinni ja kiristän kahvanpäästä. Tämän jälkeen nyin kahvasta niin perskeleesti ja tarkastan että käkkärin vipu myös palauttaa.
Menikö oikein?
Minkäslainen nyrkkisääntö olis tohon että kuinka kireelle säädän sen vaijerin ennenkuin alan nykimään?
Ja sitten loppuviikosta käyn laittamassa uudet satulan kiinityspultit kun edellisen on irronnu matkanvarrelle (näin kävi viimeksi).
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Kannattaa ne männät kiertää niin ulos kuin suinkin mahdollista, että saa vielä satulan jarrupaloineen paikalleen (kannattaa painaa vielä mäntä pohjaan, että on varmasti löysät pois käsijarrun säädöstä.) Jarrupoljintakin kannattaa painella välillä sitten kahvasta kiskoessa, osa säädöstä taitaa perustua myös paineeseen. Ja ennenkuin pistät "uuttavanhaa" satulaa paikalleen kannattaa tarkistaa sen kuluneisuus:
Painat männän niin sisään kuin menee (pyörittämättä), tämän jälkeen alat kääntämään käsijarruvipua kiinni. Kovin paljon ei sais olla tyhjää, ennenkuin vipu alkaa mäntää työntämään. Jos on, hanki uusi satula, tai käsijarrun korjaussarja (saa joihinkin satuloihin, mittaa männän halkaisija ensin), tai sitten tekee niinkuin minä, purin satulan ja hitsasin mäntää työntävään kierretankoon lisää tavaraa työntötangon kuluttamaan koloon. Käsijarrun korjaussarjassa tulee ainakin se kääntövipu uusi, muista osista en tiedä. Mulla oli toisella puolella tehdaskorjattu satula uudella vivulla ja laakeriholkeilla, mutta se kierretanko oli vanha paska.
Painat männän niin sisään kuin menee (pyörittämättä), tämän jälkeen alat kääntämään käsijarruvipua kiinni. Kovin paljon ei sais olla tyhjää, ennenkuin vipu alkaa mäntää työntämään. Jos on, hanki uusi satula, tai käsijarrun korjaussarja (saa joihinkin satuloihin, mittaa männän halkaisija ensin), tai sitten tekee niinkuin minä, purin satulan ja hitsasin mäntää työntävään kierretankoon lisää tavaraa työntötangon kuluttamaan koloon. Käsijarrun korjaussarjassa tulee ainakin se kääntövipu uusi, muista osista en tiedä. Mulla oli toisella puolella tehdaskorjattu satula uudella vivulla ja laakeriholkeilla, mutta se kierretanko oli vanha paska.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tämän kun olisin tiennyt vähän aikaisemmin
Laitoin vääntämällä ja painamalla männän kohdilleen, ilman mitään ajatusta. Ei hajuakaan onko se mäntä nyt oikeessa kohtaa. No, pikkusen käkkäri on parantunut. Nyt kiristin renkaan niin että se pysyi paikallaan vaan käkkärin avulla. Hiekallakin taisi mennä toinen rengas ainakin osittain lukkoon.
Laitoin vääntämällä ja painamalla männän kohdilleen, ilman mitään ajatusta. Ei hajuakaan onko se mäntä nyt oikeessa kohtaa. No, pikkusen käkkäri on parantunut. Nyt kiristin renkaan niin että se pysyi paikallaan vaan käkkärin avulla. Hiekallakin taisi mennä toinen rengas ainakin osittain lukkoon.