En ole asiantuntija, mutta kuluttajasuojaa jonkin verran tutkineena mielestäni sinulle ei tässä "takaisinostomenettelyssä" saisi aiheutua turhia kuluja. Kululla tarkoitan arvonalennusta tai muuta. Periaatteessa sinä voisit vaatia DA:a korvaamaan sinulle aiheutuneita kuluja, mitä varmasti on aiheutunut huoltojen ym. hommien kautta. Ei myöskään ole sinun vikasi että autolla on ajettu ts. arvo on alentunut. Vika on lisäksi (ymmärtääkseni) tuotu myyjän tietoon tarpeeksi nopeasti (alle 2kk vian havaitsemisesta) ja lisäksi ostosta on aikaa alle 6kk, jolloin voimassa on ns. "supersuoja". Tätä suojaa ei kumoa mikään paperi/takuu tai muu vaikka olisit sellaisen allekirjoittanutkin. Itse en ainakaan purnaamatta nielisi ehdotuksia joissa sulle aiheutuisi kuluja, ainakaan suuria sellaisia. Kun ehdotuksia alkaa tulemaan ota reilusti yhteyttä kuluttajaasiamieheen ja kysy mielipidettä asiasta. Tiedät sitten ainakin missä mennään.juhala kirjoitti:"normaalia takaisinostomenettelyä"!?. Onko kellään kokemusta mitä se tarkoittaa? Olishan sekin tapa päästä eteenpäin....
2.0 JTS tehopuutetta ja suuri kulutus...?
Valvoja: Moderators
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Noniin. Nyt on alla sitteen muutamaa kuukautta nuorempi samanlainen jolla on kilsoja takana huikeat 10600 km. Väri ja varusteet sattuivat vetokoukkua myöten vastaavat! Eli auto vaihdetttiin siltä seisomalta toiseen yksilöön... Erittäin asiallinen kaveri myynnissä (vaihtoautopäällikkö) hoiti auton Malmin myymälästä Konalaan odottaessa. Nämähän tuntuvat olevan hieman "yksilöitä" jokainen. Alusta on tässä tiukempi, kulkua tuntuisi myös olevan enemmän. Toistaiseksi olen *erittäin* tyytyväinen lopputulemaan! Maksoin mielestäni kohtuullisen "välirahan" (1000 e) koska tämä yksilö oli kuitenkin 15 000 km (mulla vuoden ajot) verran vähemmän ajettu kuin omani silloin alkuperäisessä kaupantekotilaisuudessa. Edellisestä hyvitettiin tasan siitä maksamani hinta.
Toivotaan, että tämän kanssa olisi parempi tuuri. (Hetken harkinnassa oli myös V6 malli, mutta se olisi ollut kalliimpi, ja pidin sitä kuitenkin myös käyttökuluiltaan merkittävästi kalliimpana.)
Toivotaan, että tämän kanssa olisi parempi tuuri. (Hetken harkinnassa oli myös V6 malli, mutta se olisi ollut kalliimpi, ja pidin sitä kuitenkin myös käyttökuluiltaan merkittävästi kalliimpana.)
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
nyt on pari viikkoa sitten "uudella" takana. Alusta on tosiaan timmissä jamassa aikaisempaan verrattuna, mutta konepuoli on aika samanlainen. Bensaa menee hiukan vähemmän ja kulkua on enemmän, vääntö vitosella satasen pinnasta on parempi jne..., mutta se "karkeus" , kummalliset hälyäänet tyhjäkäynninllä sekä päiväkohtaisesti vaihteleva suorituskyky on kai näissä sitten enemmän ominaisuuksia kuin "vikoja... Hiukan laimeampi kokemus tämä JTS kuin toivoin. Autodeltan remappeja kehuvat kansainvälisillä foorumeilla ja silmissä kiiluu Autodeltan turbo! Hiukan vaan noin vähän ajettuun *takuunalaiseen* peliin on noissa kynnystä. Olisi pitänyt ostaa tarpeksi vanha halvemmalla ja tuunauttaa se Tämän kanssa nyt sitten eletään. Käyn ehkä vielä joskus Auto Milanossa näyttämässä olisiko heillä jotain yskänlääkettä.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
kummallista. Nyt on ollut jonkin aikaa *pakkasta* pitkästä aikaa. Hämmentävää on että tämä etelän ihme toimii kaikin tavoin moottorin puolesta *paremmin* pakkaskeleillä (+- 10c)! Luulis olevan toisinpäin. Moottorin ääni on vaimeampi, se karkeus on poissa. Vetää ja vääntää paremmin ja jopabensaa menee *vähemmän*.... Käsittämätöntä minusta ja kertoo että jotain ongelmaa tuossa JTS moottorinohjauksessa on. Tietyissä oloissa (muutama +aste, kosteaa jne) kumpainenkaan noista yksilöistä ei toimi oikein?Olin yhteydessä Muukkoseen ja sieltä sanottiin että vika on huonosti suunnitellussa orggisohjelmassa. Jatkuessaan tuo aiheutta koneen karstautumista jopa "tukkoon" asti. (tuosta mainitsi yksi Deltan asentaja myös). Ilmiö liittyy nimenomaan ruuhka-ajoon jne.Muukkoselta saisi Autodeltan uuden softan joka toimii siis paremmin? Onko kellään kokemusta?
Vaikeeta.....
Vaikeeta.....
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Ei täysin ainutlaatuista - olen pannut saman merkille ihan normi 1.8TS:ssä - parikymmentä astetta pakkasta tuntuu toimivan kuin paraskin virisatsi - todellakinjuhala kirjoitti:kummallista. Nyt on ollut jonkin aikaa *pakkasta* pitkästä aikaa. Hämmentävää on että tämä etelän ihme toimii kaikin tavoin moottorin puolesta *paremmin* pakkaskeleillä (+- 10c)! Luulis olevan toisinpäin. Moottorin ääni on vaimeampi, se karkeus on poissa. Vetää ja vääntää paremmin ja jopabensaa menee *vähemmän*....
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jep, tai tarkemmin kylmää ilmaa saadaan saman poikkipinnan kautta enemmän koneeseen kuin lämmintä ilmaa = myös enemmän happea palamiseen. Tuuppaa ilmakin jonkinverran laajenemaan lämmitessään.Rolle kirjoitti:Kylmässä ilmassa on enemmän happea joten selittänee ainakin osittain tehonlisäyksen.
Samasta syystä kannattaa katsoa millaisen kartiofiltterin asentaa pellin alle. Ja etenkin mihin paikkaan sen laittaa ja miten sille tuo viileää ilmaa.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
juu on tuo ilmiönä minullekkin tuttu muista autoistanikin. Mutta nyt tuo ero on vaan ollut niin äärimmäinen, +keleillä auto on tuntunut tehottomalta ja "rikkinäiseltä", nyt taas pakkasilla "normaalilta". Ja nyt on lauhtunut nolliin tuo keli ja se kyllä tuntui taas ajossa....
Kävin pankkiautomaatilla ja auto kävi tyhjäkäyntiä siinä korvan juuressa ja kalkatti kuin diisseli. En vain käsitä miten se ajoituksenmuunnin voisi olla viallinen kun tänään tuli 12 000 täyteen... öjyä on koneessa ja vaihdettu 10 000 huollossa.
Luettuani foorumeita vaikuttaa siltä että JTS moottoriin saisi eloa ilmantulon parannuksilla. Simota Cool Air Intake oli jotain mitä Auto-Milano tarjosi. Vaihtavat kai myös V6 mallin intake röörejä näihin 2 litraisiin. Ideana on kai avittaa ilmantuloa perustilanteeseen verrattuna.
Ylipäätään nuo valittamani (kestäkää vanhaa miestä ) ongelmat ovat hyvin samantyyppisisiä kuin tukkoisen ilmansuodattimen aiheuttamat entisissä TeeSeItse peleissäni. Mutta siitä tuskin on nyt kyse. Jotain seos häikkää kylläkin?
Kävin pankkiautomaatilla ja auto kävi tyhjäkäyntiä siinä korvan juuressa ja kalkatti kuin diisseli. En vain käsitä miten se ajoituksenmuunnin voisi olla viallinen kun tänään tuli 12 000 täyteen... öjyä on koneessa ja vaihdettu 10 000 huollossa.
Luettuani foorumeita vaikuttaa siltä että JTS moottoriin saisi eloa ilmantulon parannuksilla. Simota Cool Air Intake oli jotain mitä Auto-Milano tarjosi. Vaihtavat kai myös V6 mallin intake röörejä näihin 2 litraisiin. Ideana on kai avittaa ilmantuloa perustilanteeseen verrattuna.
Ylipäätään nuo valittamani (kestäkää vanhaa miestä ) ongelmat ovat hyvin samantyyppisisiä kuin tukkoisen ilmansuodattimen aiheuttamat entisissä TeeSeItse peleissäni. Mutta siitä tuskin on nyt kyse. Jotain seos häikkää kylläkin?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Minä vaihdoin edelliseen 1.6 TS:n tuon V6 röörin... äänistä tuli vähän mureemmat, käytännössä en kyllä huomannut oikein eroa...juhala kirjoitti:Vaihtavat kai myös V6 mallin intake röörejä näihin 2 litraisiin. Ideana on kai avittaa ilmantuloa perustilanteeseen verrattuna.
Siellä on kyllä aika järkyttävä lintupönttö äänenvaimennin ennen ilmansuodatinta joka varmasti heikentää imutehoa ... tämä siis 1.6 koneessa, 2.0 en tiedä!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Olis kyllä kiva päästä kokeilemaan jonkun toisen JTS:ää, kun tuo omakin tuntuu välillä myös vähän nuhaiselta. Voi olla tietysti että olen jo niin tottunut siihen 95 heppaisen Fiatin jälkeen. Vääntöä on ihan hyvin ja kulutuskin on pysynyt tehtaan asettamissa rajoissa, mutta auto ei kyllä tunnu siltä että siinä olisi 165 heppaa ja 0-100km/h 8,2 sekuntia. Tais sitten olen lopullisesti tullut vainoharhaiseksi kun luen tätä forumia ja näitä juttuja...
Mulla on seuraava lääke toiminut JTS:n käynti ja kiihtyvyys ongelmiin.
1. FUEL INJECTION CLEANER tankkiin tankkauksen yhteydessä
2. Reipasta ajoa 20 km (ja käyntihäiriöt häviävät?)
3. Seuraavan tankkauksen jälkeen ajotietokoneen nollaus ja taas palaavat tehot
Asentajan mukaan laittavat Konalan Deltassa vuosihuollossa Fortea tankkiin. Itse olen ostanut vastaavaa kamaa ihan marketista (esim Sonax 5 euroa) ja on toiminut ihan yhtä hyvin.
ELI ruiskupuhdistusaineet tankiin aina kun ilmenee ongelmia. Mikäli ei helpota hetken ajon jälkeen niin vasta sitten korjaamolle.
1. FUEL INJECTION CLEANER tankkiin tankkauksen yhteydessä
2. Reipasta ajoa 20 km (ja käyntihäiriöt häviävät?)
3. Seuraavan tankkauksen jälkeen ajotietokoneen nollaus ja taas palaavat tehot
Asentajan mukaan laittavat Konalan Deltassa vuosihuollossa Fortea tankkiin. Itse olen ostanut vastaavaa kamaa ihan marketista (esim Sonax 5 euroa) ja on toiminut ihan yhtä hyvin.
ELI ruiskupuhdistusaineet tankiin aina kun ilmenee ongelmia. Mikäli ei helpota hetken ajon jälkeen niin vasta sitten korjaamolle.
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Pistänpä linkin nyt kun muistin tähän aiheeseen liittyen:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=1&TPN=1
...tuollaista löytyi yhdestä nuhanenä JTS:stä.
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=1&TPN=1
...tuollaista löytyi yhdestä nuhanenä JTS:stä.