Mutta eihän kukaan oikeasti harjaa auton maalipintaa lumiharjalla.... eihän?Rölli ja metsänhenki kirjoitti:tuo musta on niin pehmeä, että lumiharjalla hiemankin voimallisemmin harjaten naarmut on varmat.
Elämä vs. lumiharja
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Pintakäsittely
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ei katos kun auto pestään eka painepesurilla puhtaaksi ja vasta sen jälkeen lääppästään sienellä
Ei vaan, en ole oikeen koskaan tajunnut tuon harjan käyttötarkoitusta.
Lumiharjalla tuskin kovin moni autostaan oikeesti välittävä putsaa maalipintaa.
Tosin muistan pikkupoikana kun koitin saada isin Camaron konepelliltä jäätä pois jääraapalla
Ei vaan, en ole oikeen koskaan tajunnut tuon harjan käyttötarkoitusta.
Lumiharjalla tuskin kovin moni autostaan oikeesti välittävä putsaa maalipintaa.
Tosin muistan pikkupoikana kun koitin saada isin Camaron konepelliltä jäätä pois jääraapalla
Jos peset huoltiksella käsin itse auton niin ei taida monessa paikassa olla painepesuria eli kuumaa vettä reilusti ja harjalla. En ole kyllä mitään naarmuja nähnyt lisääntyvän. Ja pakkohan sitä harjalla on lumet poistettava jos ulkona pitää, ei se maalipinta nyt niin herkkää ole.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
eipä oo niin, siksi olen ottanut painepesurin takakonttiin
Muutamia kertoja vuodessa on sellanen kasa lunta että sitä pitäisi jollain saada pois. Tällöin olen käyttänyt joko käsiä tai sitten lumiharjalla lääppässyt päältä niin ettei ole mennyt maalipintaan asti.
Mutta palataan aiheeseen, johon minulla ei ole mitään sanottavaa.
Muutamia kertoja vuodessa on sellanen kasa lunta että sitä pitäisi jollain saada pois. Tällöin olen käyttänyt joko käsiä tai sitten lumiharjalla lääppässyt päältä niin ettei ole mennyt maalipintaan asti.
Mutta palataan aiheeseen, johon minulla ei ole mitään sanottavaa.
Huvittavaa tämä ainainen maalipinnan varjelu. Kenelle te sitä säästätte? Auto on käyttöä varten. Omiani olen aina käyttänyt konepesussa, pessyt harjalla, ottanut lumet lumiharjalla. Vahannut olen usein myös tietty. Maalipinnoissa ei ole ollut sanomista, vaikka on ollut mustaa ja punaista.
Vaikka olisikin, niin mitä sitten? Onko parin pienen naarmun puuttuminen ton varjelemisen arvoista? Naarmuja ja klommoja tulee kuitenkin, jos liikkuu yleisillä paikoilla
Vaikka olisikin, niin mitä sitten? Onko parin pienen naarmun puuttuminen ton varjelemisen arvoista? Naarmuja ja klommoja tulee kuitenkin, jos liikkuu yleisillä paikoilla
- Alfaholic -
Jappe, autot laitetaan talliin ja vedetään huppu päälle, jottei pöly raiskaa uutta maalipintaa
Enemmän ne hyppivät kivet ja kivipöly maalipintaa syövät kuin jollain lumiharjalla harjaaminen. Vahataan useammin, niin on suojapintaa jota hieroa sitten vaikka lumiharjalla. Itse en noita käsittelyjä tekisi, vaan vahaisin itse/vahauttaisin useammin, siis jos autoni maalipinta olisi uusi. Ehkäpä kohta onkin?
Enemmän ne hyppivät kivet ja kivipöly maalipintaa syövät kuin jollain lumiharjalla harjaaminen. Vahataan useammin, niin on suojapintaa jota hieroa sitten vaikka lumiharjalla. Itse en noita käsittelyjä tekisi, vaan vahaisin itse/vahauttaisin useammin, siis jos autoni maalipinta olisi uusi. Ehkäpä kohta onkin?
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Tarkoitit sanoa että takamuksesi muistaa...eh?Epezi kirjoitti:Tosin muistan pikkupoikana kun koitin saada isin Camaron konepelliltä jäätä pois jääraapalla
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Millähän tämä herra b sitten poistaa sen lumen kärrynsä päältä, kun lumiharja on boikotissa ?Cuore Sportivo kirjoitti:Ei laiteta, se huppu naarmuttaa.AutonAlfa kirjoitti:Jappe, autot laitetaan talliin ja vedetään huppu päälle..
Oikein hirvittää ajatus, että joku hieroo paskaista autoa harjalla! Kaikki mekaaninen hankaus tekee naarmuja, vaikka pumpulilla hieroisi. Ei ne harjat niitä naarmuja tee, vaan se lika, jota maalipinnassa hierotaan.
Alkuperäiseen aiheeseen; jos autossa on naarmuja (käytetty?), niin koneellinen kiillotus. Tämän jälkeen normaali kestovaha aika ajoin.
Musta ei naarmutu sen herkemmin kuin mikään muukaan väri, siinä ainoastaan näkyy skriidut herkemmin.
Ja se on fakta, että jos Mr. A ja Mr. B ostaa samaan aikaan, samanlaiset autot, ja A hieroo lumiharjalla maalipintaansa, sekä käy harjallisessa pesussa, niin hänen maalipintansa on parin vuoden päästä melko paljon heikommassa hapessa kuin herra B:n, joka tarkkana miehenä säästää autonsa näiltä käsittelyiltä.
Mutta joo, jojoon vaan kaikki jotka jaksaa naarmuja peilata, niinhän tällä palstalla on joskus aikaisemminkin jo todettu.
Herää cuore todellisuuteen, kaikki eivät säilytä autojaan lämpimässä tallissa.
- Alfaholic -
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
sama täällä, lumiharja on käytössä aina kun on satanut lunta, ja tulee olemaan vastaisuudessakin, mun mielestä älytöntä vouhotusta mokomasta asiasta että lumiharja naarmuttaa, paskanmarjat!!!
ja autoa vaihdattaessa ei normi autoilla ole mitään väliä missä kunnossa se maalipinta on(järjellisyyden rajoissa siis) jos auto kaikinpuoilin normaalien käytönjälkien jälkeen näyttää yhtä hyvältä kuin esim omani, niin on se turhaa vouhotusta tuo lumiharja jupatus!!!
vahauksesta, itse olen käyttänyt syksyllä lokakuussa vahauksessa ja nyt rönttäkelien aikaan autoa en pessyt kahteen kuukauteen
ja seuraavan pesun jälkeen huomasi kyllä selvästi että auto oli edellisen pesun yhteydessä vahattu, paskat lähti helposti irti ja auto kiilsi kuin juutalaisen muna!!!
ja tuolloin vahaus maksoi 70€ ei kallis mutta ihan kohtuullinen koska silloin hävisi ne LUMIHARJAN tekemät naarmut pois!!!
eikä sit herneitä
ja autoa vaihdattaessa ei normi autoilla ole mitään väliä missä kunnossa se maalipinta on(järjellisyyden rajoissa siis) jos auto kaikinpuoilin normaalien käytönjälkien jälkeen näyttää yhtä hyvältä kuin esim omani, niin on se turhaa vouhotusta tuo lumiharja jupatus!!!
vahauksesta, itse olen käyttänyt syksyllä lokakuussa vahauksessa ja nyt rönttäkelien aikaan autoa en pessyt kahteen kuukauteen
ja seuraavan pesun jälkeen huomasi kyllä selvästi että auto oli edellisen pesun yhteydessä vahattu, paskat lähti helposti irti ja auto kiilsi kuin juutalaisen muna!!!
ja tuolloin vahaus maksoi 70€ ei kallis mutta ihan kohtuullinen koska silloin hävisi ne LUMIHARJAN tekemät naarmut pois!!!
eikä sit herneitä
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Tunnustan. Käytän yhdeksän vuotiasta käyttöautoani toisinaan harjapesussa, että se suolassa liotettu katiska puhdistuisi edes hivenen, eikä vaatteet paskaantuisi ryömiessä autoon ostoskassien kanssa ahtaalla parkkipaikalla.
Tunnustan. harjaan ja raavin jäisessä viimassa autoani, että liikenneturvallisuuden edellyttämä vähimmäisnäkyvyys tulisi täytettyä. Auto ei ole aina välttämättä kiilloitettu ennen kyseistä toimenpidettä.
Tulevaisuuden näkymiin kuuluu lisää lunta, jäätä, suolaa ja lasten eritteitä.
Miksi? Koska nämä tusinatuotteet on tarkoitettu käytettäviksi ja uutta ostettaessa se nihilisti deltawagonin myyjä tarjoaa 1500€, jos "mun pitää ottaa tuo katiska vastaan".
Koen pitäväni autostani huolta, mutta joku raja nyt perkele..
Mikäli jollekkin aiheutui nyt henkisiä paineita, niin apu on lähellä.
http://www.mtkl.fi/index.php
Tunnustan. harjaan ja raavin jäisessä viimassa autoani, että liikenneturvallisuuden edellyttämä vähimmäisnäkyvyys tulisi täytettyä. Auto ei ole aina välttämättä kiilloitettu ennen kyseistä toimenpidettä.
Tulevaisuuden näkymiin kuuluu lisää lunta, jäätä, suolaa ja lasten eritteitä.
Miksi? Koska nämä tusinatuotteet on tarkoitettu käytettäviksi ja uutta ostettaessa se nihilisti deltawagonin myyjä tarjoaa 1500€, jos "mun pitää ottaa tuo katiska vastaan".
Koen pitäväni autostani huolta, mutta joku raja nyt perkele..
Mikäli jollekkin aiheutui nyt henkisiä paineita, niin apu on lähellä.
http://www.mtkl.fi/index.php
Senza cuore saremmo solo macchine
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Lappeenranta rocks...!
Kyllä minäkin "sorrun" kaikkiin näihin erheisiin
joihin autoaan rakastava ei saisi sortua:
pesetän autoni harjapesuissa, harjaan lumet
auton päältä...
Silti voisin väittää että harvassa on ne
8-vuotiaat Alfat joissa maalipinta on yhtä hyvässä
kunnossa kuin omassani.
Kyllä minäkin "sorrun" kaikkiin näihin erheisiin
joihin autoaan rakastava ei saisi sortua:
pesetän autoni harjapesuissa, harjaan lumet
auton päältä...
Silti voisin väittää että harvassa on ne
8-vuotiaat Alfat joissa maalipinta on yhtä hyvässä
kunnossa kuin omassani.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Nyt kun on tullut kesä talven keskelle niin pesimpä minäkin auton pihalla. Painepesurilla vedin ensin muttei puhettakaan että olisi sillä tullut puhtaaksi.Epezi kirjoitti:Ei katos kun auto pestään eka painepesurilla puhtaaksi ja vasta sen jälkeen lääppästään sienellä
Lisäksi arvelutti sen hellävaraisuus maalipinnalle kun sen suihkun siihen auton kyljessä olevaan hiekka/bitumi/suola kerrokseen suuntasi.
Liuotusta/ harjausta vaati ennenkuin alkoi puhtaalta näyttää.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Minulla on tapana ensiksi vetää painepesurilla (ja kun vetää viistosti niin ei tule painettua sitä paskaa sinne maalipintaan) sen jälkeen levittää painepesurilla pesuaine pintaan, annan hetken vaikuttaa ja sitten taas painepesurilla puhtaaksi, ja vasta tämän jälkeen sienellä.
Ei se minullakaan tule vielä tarpeeksi puhtaaksi tuolla pesurilla, sillä pesurissa ei oikeen riitä potku.
Jokainen tehköön tyylillään. Itse yritän pitää maalipintaa kohtuullisen hyvänä, ja ei tämä ei johdu siitä että jälleenmyyntiarvo olisi parempi, vaan siitä että sitä on kivempi katsella
En vieläkään täysin käsitä tätä lumiharja asiaa. Loppujenlopuksi onko suomessa todellakin niin monta päivää että lunta tulee niin paljon, jotta se tarvii harjata auton päältä pois? Itse väittäsin että poistan lunta auton päältä keskimäärin 10 kertaa talvessa, ja tällöinkään ei minun tarvitse poistaa sitä maalipintaan asti.
Vai onko teillä ei autoistannevälittävillä taas sellainen perverrsio että auton päällä ei saa koskaan olla yhtään lunta?? vitsi vitsi.
Ei se minullakaan tule vielä tarpeeksi puhtaaksi tuolla pesurilla, sillä pesurissa ei oikeen riitä potku.
Jokainen tehköön tyylillään. Itse yritän pitää maalipintaa kohtuullisen hyvänä, ja ei tämä ei johdu siitä että jälleenmyyntiarvo olisi parempi, vaan siitä että sitä on kivempi katsella
En vieläkään täysin käsitä tätä lumiharja asiaa. Loppujenlopuksi onko suomessa todellakin niin monta päivää että lunta tulee niin paljon, jotta se tarvii harjata auton päältä pois? Itse väittäsin että poistan lunta auton päältä keskimäärin 10 kertaa talvessa, ja tällöinkään ei minun tarvitse poistaa sitä maalipintaan asti.
Vai onko teillä ei autoistannevälittävillä taas sellainen perverrsio että auton päällä ei saa koskaan olla yhtään lunta?? vitsi vitsi.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mietitäänpäs tällainen skenaario: Lähdet putsaamattomalla autolla liikenteeseen ja konetiellä autosi katolta lennähtänyt lumi/jää/mikäliepaakku tulee takana ajavan auton päälle ja halkaisee ikkunan tai tekee lommon konepeltiin. Perässäsi ajanut onnekas kansalainen pysäyttää sinut ja kysyy minkä vuoksi sinulla on iglu katolla, ja vastaat "ei sitä voi poiskaan harjata ettei tulis naarmuja maalipintaan". Jos kyseessä sattuu olemaan isokokoinen ja heikkohermoinen aamuäreä kaveri, niin sehän leipoo sinua lättyyn.
Kyllä minulla on tapana harjata lumet veks, käyttää joskus konepesussa ja pysäköidä taivasalle milloin minkäkin työmaan lähelle hiekkapilveen minne nyt sattuukin olemaan tarvis päästä. Se kippo on käyttöauto ja sellaisena sitä käytetään, maalipinta voi joskus naarmuuntua tai emäntä voi peruuttaa häkkyrän betoniporsaaseen. Sitä sattuu, se on elämää ja jos pumppu ei kestä niin auto on lompakkoon nähden liian kallis tai muuten väärin valittu. Harrasteautoa voi joku onnekas vielä pitää vakiolämmössä ja -kosteudessa valolta ja pölyltä suojatussa pankkiholvissa, mutta käyttöautolla on mentävä ulos pahaan maailmaan ja siihen maailmaan kuuluu hiekkaa, suolaa, lokinpaskaa ja parkkipaikkakolhuja, piti siitä tai ei.
Herneitä, anyone?
Kyllä minulla on tapana harjata lumet veks, käyttää joskus konepesussa ja pysäköidä taivasalle milloin minkäkin työmaan lähelle hiekkapilveen minne nyt sattuukin olemaan tarvis päästä. Se kippo on käyttöauto ja sellaisena sitä käytetään, maalipinta voi joskus naarmuuntua tai emäntä voi peruuttaa häkkyrän betoniporsaaseen. Sitä sattuu, se on elämää ja jos pumppu ei kestä niin auto on lompakkoon nähden liian kallis tai muuten väärin valittu. Harrasteautoa voi joku onnekas vielä pitää vakiolämmössä ja -kosteudessa valolta ja pölyltä suojatussa pankkiholvissa, mutta käyttöautolla on mentävä ulos pahaan maailmaan ja siihen maailmaan kuuluu hiekkaa, suolaa, lokinpaskaa ja parkkipaikkakolhuja, piti siitä tai ei.
Herneitä, anyone?
- Epäkelpokeräilijä -
Elämää suurempi aihe!!!!
Voi olla että minäkin olen sairas, mutta jätän auton aina kauemmas, jotta ei tule parkkikolhuja, ei vielä yhtään ja lisäksi pesen autoni käsin PEHMEÄLLÄ HARJALLA ja sienellä, koska koneet harvemmin pesee puhtaaksi ja saan pyöränkaaret myös sisäpuolelta puhtaaksi. Näitä kun ei pese niin kukkaa pukkaa läpi vuosien päästä. Olen ajatellut ajaa autollani ikuisuuksia vaihtamatta HÄNTÄ joten on kiva että sen on vielä vuosienkin päästä auton näköinen.
Voi olla että minäkin olen sairas, mutta jätän auton aina kauemmas, jotta ei tule parkkikolhuja, ei vielä yhtään ja lisäksi pesen autoni käsin PEHMEÄLLÄ HARJALLA ja sienellä, koska koneet harvemmin pesee puhtaaksi ja saan pyöränkaaret myös sisäpuolelta puhtaaksi. Näitä kun ei pese niin kukkaa pukkaa läpi vuosien päästä. Olen ajatellut ajaa autollani ikuisuuksia vaihtamatta HÄNTÄ joten on kiva että sen on vielä vuosienkin päästä auton näköinen.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
^ Joo, sama juttu, mulla on marketin perimmäisessä nurkassa vakioruutu johon juuri kukaan muu ei autoaan viitsi jättää. Ja pesukin tulee tehtyä käsin jos siihen on järkevästi mahkuja, tuleepahan sitten yleensä myös paremmin puhtaaksi.
Aina ei vaan pääse valitsemaan parkki- tai pesupaikkaa.
Aina ei vaan pääse valitsemaan parkki- tai pesupaikkaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ehkä herra B:lle riittää, että ikkunat ovat putsattu lumenpeitosta.Jappe kirjoitti:Millähän tämä herra b sitten poistaa sen lumen kärrynsä päältä, kun lumiharja on boikotissa ?
Tiedän tämän hyvinkin, koska omatkin käyttöreuhkat seisovat yötäpäivää taivasalla. Minua ei ole vielä koskaan ketään leiponut lättyyn, eikä pollarit sakottaneet, kun konepeltini päällä on ollut kerros lunta.Herää cuore todellisuuteen, kaikki eivät säilytä autojaan lämpimässä tallissa.
Jos auton katolle on jäätynyt kunnon jääklöntti, siis sellainen, joka irrotessaan halkaisee takana tulevan ikkunan, tai tekee lommon konepeltiin, niin se ei varmasti lähde vaivattomasti lumiharjalla sutaisten pois. Pelleiltä pöllyävä lumi taas ei aiheuta mitään vahinkoa, ja jos joku siitä vetää herneet, niin vetäkööt.Rasvis kirjoitti:Mietitäänpäs tällainen skenaario: Lähdet putsaamattomalla autolla liikenteeseen ja konetiellä autosi katolta lennähtänyt lumi/jää/mikäliepaakku tulee takana ajavan auton päälle ja halkaisee ikkunan tai tekee lommon konepeltiin.
Tämä kuullostaa niin asiantuntevalta kommentilta, ettei viitsi vängätä vastaan.Kaugoh kirjoitti:..mun mielestä älytöntä vouhotusta mokomasta asiasta että lumiharja naarmuttaa, paskanmarjat!!!
Vaha ei kyllä naarmuja poista.ja tuolloin vahaus maksoi 70€ ei kallis mutta ihan kohtuullinen koska silloin hävisi ne LUMIHARJAN tekemät naarmut pois!!!
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Harjaan kyllä kaikki lumet auton päältä kun esim. lähden töistä. Tämä ensinnäkin siksi, että itseäni vituttaa ajaa sellaisen auton perässä, jonka katolta tulee lunta kuin hiihtokeskuksen tykistä konsanaan. Eihän se mitään jälkiä tee, mutta täytyy jättäytyä aika kauas taakse, että itse n'kee mitään. Toinen syy on se, että kotona jos ajaisin tuollaisen iglun talliin, niin hetken päästä lattia lainehtisi. Niin ja saa tulla kertomaan tuosta kohta 9-vuotiaasta maalipinnasta, että mitkä ovat lumiharjan tekemiä naarmuja. Paljon pahemmin näkyy nastan tekemät iskut. Konepesuun en aja jo pelkästään siitä syystä, että maavara ei taida mahdollistaa tätä ja kun on aika hyvät mahdollisuudet pestä käsin, niin miksi suotta maksaakaan konepesusta.
1.En vie autoa konepesuun, enkä myöskään pysäköi lähimmäksi kaupanovea.
Kuitenkin:
2.Pysäköin autoni kadunvarteen, jos en saa paikkaa yleiseltä parkkipaikalta ja vieläpä siltä reunimmaiselta paikalta missä edes yksi kylki säilyisi; silläkin seuraksella, että bussi ajaa ohi kymmenen minuutin välein ja heittää kurat siihen juuri pestyyn kylkeen. Käytän myöskin lumiharjaa.
Ensimmäisessä kohdassa minulla on mahdollisuus vaikuttaa autoni hyvinvointiin.
Toisessa taasen, joskus on vain pakko käyttää näitä viimeisiä oljenkorsia jos haluan vielä seuraavana päivänä päästä paikasta A paikkaan B.
Pyrin ja yritän kuitenkin parhaani mukaan pitämään autostani huolta, niin kolhujen kuin myöskin maalipinnan ja esteettisen kauneuden suhteen. Talvella tuo vaan tuppaa olemaan hieman hankalaa, mutta sen kanssa on vain opeteltava elämään ja käytettävä sitä lumiharjaa.
Kuitenkin:
2.Pysäköin autoni kadunvarteen, jos en saa paikkaa yleiseltä parkkipaikalta ja vieläpä siltä reunimmaiselta paikalta missä edes yksi kylki säilyisi; silläkin seuraksella, että bussi ajaa ohi kymmenen minuutin välein ja heittää kurat siihen juuri pestyyn kylkeen. Käytän myöskin lumiharjaa.
Ensimmäisessä kohdassa minulla on mahdollisuus vaikuttaa autoni hyvinvointiin.
Toisessa taasen, joskus on vain pakko käyttää näitä viimeisiä oljenkorsia jos haluan vielä seuraavana päivänä päästä paikasta A paikkaan B.
Pyrin ja yritän kuitenkin parhaani mukaan pitämään autostani huolta, niin kolhujen kuin myöskin maalipinnan ja esteettisen kauneuden suhteen. Talvella tuo vaan tuppaa olemaan hieman hankalaa, mutta sen kanssa on vain opeteltava elämään ja käytettävä sitä lumiharjaa.
Mainitsin mä pari kertaa sanan lumiharjaRolle kirjoitti:Jos vaikka ensi vuonna sitten pysyttäisi aiheessa
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
No woe ikävän paikka!
Siis jos joku( etenkin "autoharrastaja") ei oikeesti tiedä, että mitä lumiharjalla pitäisi tehdä, niin.. niin.. emmätiiä..
Jos autossa on vahaa maalin päällä, niinkuin "autoharrastajilla" yleensä on, niin lumiharja ei oikein käytettynä tee mitään naarmuja maalipinnalle.
Mites ikkunat sitten? Niihinhän vasta skraadia tuleekin, jos niitä menee raaputtelemaan.
Ja niinkuin monet ovat jo todenneetkin, niin liikenteessähän auto on käytännössä koko ajan, enemmän tai vähemmän, hiekka- ja/tai suolapuhalluksessa. Siinä luulis olevan lumiharjat pienempi ongelma.
Mutta jokainen taplaa tyylillään, eikä siinä tietenkään mitään vikaa ole, että autostaan välittää.
Niin ja kannattaa jättää se painepesuri käyttämättä jos noin tarkasti maalipintaa varjelee. Tulipa se suihku mistä kulmasta tahansa, niin se paine työntää sitä hiekkasuolapaskaa maalipintaa päin ja se on fakta.
Jos sen kuran haluaa mahdollisimman hellästi siitä pois, niin kuumalla pesuvedellä ylhäältä alas valuttaen. Näin pintaan ei kohdistu juuri mitään voimia eikä maalipinta kärsi. Vaikka ei se kyllä näin juuri puhdistukaan, ainakaan kovin nopeasti
Siis jos joku( etenkin "autoharrastaja") ei oikeesti tiedä, että mitä lumiharjalla pitäisi tehdä, niin.. niin.. emmätiiä..
Jos autossa on vahaa maalin päällä, niinkuin "autoharrastajilla" yleensä on, niin lumiharja ei oikein käytettynä tee mitään naarmuja maalipinnalle.
Mites ikkunat sitten? Niihinhän vasta skraadia tuleekin, jos niitä menee raaputtelemaan.
Ja niinkuin monet ovat jo todenneetkin, niin liikenteessähän auto on käytännössä koko ajan, enemmän tai vähemmän, hiekka- ja/tai suolapuhalluksessa. Siinä luulis olevan lumiharjat pienempi ongelma.
Mutta jokainen taplaa tyylillään, eikä siinä tietenkään mitään vikaa ole, että autostaan välittää.
Niin ja kannattaa jättää se painepesuri käyttämättä jos noin tarkasti maalipintaa varjelee. Tulipa se suihku mistä kulmasta tahansa, niin se paine työntää sitä hiekkasuolapaskaa maalipintaa päin ja se on fakta.
Jos sen kuran haluaa mahdollisimman hellästi siitä pois, niin kuumalla pesuvedellä ylhäältä alas valuttaen. Näin pintaan ei kohdistu juuri mitään voimia eikä maalipinta kärsi. Vaikka ei se kyllä näin juuri puhdistukaan, ainakaan kovin nopeasti
Harjaaaa
Kyllä se meikäläiselläkin se lumiharja viuhuu just niin usein kun sitä lunta on, tuli naarmuja tahi ei.... Lähinnä sen takia etten halua ajaa eskimoiden asunnolla, ja toiseksi työpaikan autotallin lattia lainehtii muikeasti kun yön ulkona ollut auto pääsee sinne sulamaan. harjapesuun olen vienyt autoni kerran(rellun) alfoja en kertaakaan. kesällä voi harjattomassa käydä pyyhkäisemässä pölyt pois mut talvisin aina käsinpesu tebikan DIY-hallissa, mistä onneksi löytyy kuumaa vettä syöksevä painepesuri
(2€ -> 3min).... ensin paskat pois paineella-> esipesuaine->paineella-> sienellä+shamppoolla->huuhtelu paineella-> vaha.
(2€ -> 3min).... ensin paskat pois paineella-> esipesuaine->paineella-> sienellä+shamppoolla->huuhtelu paineella-> vaha.
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....
Kyllä Alfan maalipinta kestää normaalin lumesta harjaamisen niinku muutkin autot,jään raapiminen taas on eri asia niinku muillakin merkeillä,ja jos esim.ostaa mustan auton,voi olla varma ettei se oo enää koskaan täysin naarmuton ajettuasi se autoliikkeestä ulos ensi kerran(siis uusi auto),sen jälkeen just esim.musta väri on todella arka väri...musta on silti paras...mun mielestä siis!!!!
Tänään tuli pestyä Alfa sienillä ja 100 litralla lämmintä vettä. Kylmän
viileesti ensin heitetään katolle muutama ämpäri sitten konepellille ja
takakontin päälle ja sen jälkeen voi aloittaa pesun katolta. Sieniä meni
5 kpl oli sen verran likainen ja suolahan siinä suurin syyllinen on, koska
kesällä selviää yleensä kahdella sienellä. Silloin. kun ei vielä ollut noita
autotelttoja, niin sisätilan lämmittimellä sulatin auton lumesta ja loput
kuumailma puhaltimella ovien ja kylkien alareunasta, koska sinnehän
ne sulaneet vedet sitten jäätyivät. Sähköyhtiöhän siinä vain hieroi käsi-
ään, että nyt pyörii sähkömittari tiuhaan ja päästään laskuttamaan.
Terveisin
CARF0663
viileesti ensin heitetään katolle muutama ämpäri sitten konepellille ja
takakontin päälle ja sen jälkeen voi aloittaa pesun katolta. Sieniä meni
5 kpl oli sen verran likainen ja suolahan siinä suurin syyllinen on, koska
kesällä selviää yleensä kahdella sienellä. Silloin. kun ei vielä ollut noita
autotelttoja, niin sisätilan lämmittimellä sulatin auton lumesta ja loput
kuumailma puhaltimella ovien ja kylkien alareunasta, koska sinnehän
ne sulaneet vedet sitten jäätyivät. Sähköyhtiöhän siinä vain hieroi käsi-
ään, että nyt pyörii sähkömittari tiuhaan ja päästään laskuttamaan.
Terveisin
CARF0663
No on ollut likainen auto...CARF0663 kirjoitti:Tänään tuli pestyä Alfa sienillä ja 100 litralla lämmintä vettä... Sieniä meni 5 kpl oli sen verran likainen
Onneksi nykyinen rotiskoni on sen verran kuppainen ja maalipinta naarmuinen ettei maksa vaivaa hifistellä.
Tuon lumiharja-jutun ymmärrän jostain fefestä, porsaasta tms kesäautosta, mutta käyttöautot erikseen... Lumiharja on ihan toimiva ja käyttökelpoinen laite lumen poistoon auton päältä. Harjojakin on monen laatuisia eli ei kannata sitä juuriharja-mallia ostaa...
Onneksi itsellä on autotalli kämpillä, niin edes aamulla säästyy patonki harjaamiselta.
Siis jo on juttua
Käyttöautojahan mulla nää kaikki paskat on ja siinä ei paljon lumiharjaukset näy. Yleensä en edes pellille hankaa vaan enimmät veke ja töihin/kauppaan/mihin lie.
Eihän harrasteautolla edes ajeta talvella, joten ei se lumiharjoista mitään tiedä.
Ja sama paska hyvitys tulee on lumiharjaa käytetty tai ei.
Käyttöautojahan mulla nää kaikki paskat on ja siinä ei paljon lumiharjaukset näy. Yleensä en edes pellille hankaa vaan enimmät veke ja töihin/kauppaan/mihin lie.
Eihän harrasteautolla edes ajeta talvella, joten ei se lumiharjoista mitään tiedä.
Ja sama paska hyvitys tulee on lumiharjaa käytetty tai ei.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Selvä!italia kirjoitti:Tapelkee nyt,kerspeles! Kun kerran lupakin annettiin....aikaa ei oo enää montaa tuntia
Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?Käyttöautojahan mulla nää kaikki paskat on....Eihän harrasteautolla edes ajeta talvella
Scuore osasi sanoa sen jota itse en osannut. En pysty vieläkään käsittämään syytä siihen miksi auto pitäisi harjata lumiharjalla joka aamu jos lunta on satanut? Jokainen tietenkin harjaa jos tykkää, mutta onko todella useimmille tärkeintä se että lunta ei missään nimessä pöllyää auton päältä ensimmäiset viiskymmentämetriä. vaan mielummin harjaa naarmut auton maalipintaan?Jos auton katolle on jäätynyt kunnon jääklöntti, siis sellainen, joka irrotessaan halkaisee takana tulevan ikkunan, tai tekee lommon konepeltiin, niin se ei varmasti lähde vaivattomasti lumiharjalla sutaisten pois. Pelleiltä pöllyävä lumi taas ei aiheuta mitään vahinkoa, ja jos joku siitä vetää herneet, niin vetäkööt.
Nyt olen varmaan väärä mies tähän sanomaan kun kerran omistan vanhan auton jonka jälleenmyyntiarvoa on turha miettiä.Ja sama paska hyvitys tulee on lumiharjaa käytetty tai ei.
Ihmetyttää vaan että onko auton omistajilla ainoana asiana mielessä jälleenmyyntiarvo. Itselläni painaa silmänilo, ajamisen ilo sekä auton kanssa harrastamisen mukavuus.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Epezi kirjoittaa meikäläisen näppäimistöstä.
On meitä ainakin kaksi.Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
20 vuotta vanhalla autolla, joka ei vielä omaa museoarvoa? Olet.Epezi kirjoitti: Olenko ainoa?
Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti. Toki sillä ei silti tarvitse ajaa kuin kulkuvälineellä..Epezi kirjoitti:onko todella useimmille tärkeintä se että lunta ei missään nimessä pöllyää auton päältä ensimmäiset viiskymmentämetriä.
Mietin vaan että kenelle sitä autoa säästät.Epezi kirjoitti: harrastamisen mukavuus.
Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.Cuore Sportivo kirjoitti:Kerrot varmaan myös, että miten vahapinta estää maalipinnan naarmuntumisen?
Senza cuore saremmo solo macchine
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Asia selvä, mukavaa olla ainot jossakin.hagger16 kirjoitti:20 vuotta vanhalla autolla, joka ei vielä omaa museoarvoa? Olet.
Tässä tarvimmekin uudenlaista käsitettä.hagger16 kirjoitti:Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti. Toki sillä ei silti tarvitse ajaa kuin kulkuvälineellä.
Tähän on helppo vastata. Vain ja ainoastaan itselleni!hagger16 kirjoitti:Mietin vaan että kenelle sitä autoa säästät.
Kuinka käyttöauton ja tallissa säilytettävän auton maalipinta eroaa toisistaan? Haluan uskoa siihen että joillakin on elämässä muitakin prioriteettejä kuin valuutta. Jos auton "harrastamisesta" ja ihailusta on saanut vastineen tuolla 25 tuhannen tappiolle niin asiassahan ei ole mitään miksi itseään rankaista, vai?hagger16 kirjoitti:Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.
Ja loppun vielä hymiö, ettei kukaan ota liian vakavasti
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Jotkut varjelevat käyttöautoaankin turhalta naarmuttamiselta, jota lumiharjan käyttö todellakin on.hagger16 kirjoitti:Mikäli autolla ajetaan myös talvella se on = käyttöauto -> harjaaminen ei ole suurin synti.
En tiedä, mistä juontuu vanha kansanuskomus, että vaha suojaa naarmuilta. Vahattu auto kuitenkin naarmuttuu ihan siinä missä vahaamatonkin.Käyttöautossa ihan tarpeeksi hyvin. Mikäli autoaan pitää autotallissa ja ajaa kerran kesässä, myy neljän vuoden kuluttua 25 tuhatta euroa hävinneenä pois, niin pitää vaan potkia itteään perseelle.
On se kumma, että autoa ostettaessa itketään jokaisesta naarmusta ja lommosta, vaikka niillä ei kuitenkaan näytä mitään väliä käyttöautossa olevan.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Huoh....Cuore Sportivo kirjoitti: Jotkut varjelevat käyttöautoaankin turhalta naarmuttamiselta, jota lumiharjan käyttö todellakin on.
Ostajat ovat kusettaneet sinua pikkuviolla.Cuore Sportivo kirjoitti:On se kumma, että autoa ostettaessa itketään jokaisesta naarmusta ja lommosta, vaikka niillä ei kuitenkaan näytä mitään väliä käyttöautossa olevan.
Ei, toki, jos on vitun tyhmä... Tai cashiä ihan vitusti.Epezi kirjoitti:Jos auton "harrastamisesta" ja ihailusta on saanut vastineen tuolla 25 tuhannen tappiolle niin asiassahan ei ole mitään miksi itseään rankaista, vai?
Kertokaa nyt perkele mikä on oikea veden ph-arvo auton pesemiseen.
Meille annettiin aikaa vuoden vaihteeseen, joten väännetään sitten.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Muuta et keksinyt?hagger16 kirjoitti:Huoh....
Minä olen antanut tähän mennessä lähes kaikki autoni autoliikkeeseen vaihdossa. Nämä kokemukset itkemistä perustuvat lähinnä tämän foorumin lukemiseen.hagger16 kirjoitti:Ostajat ovat kusettaneet sinua pikkuviolla. .
hagger16 kirjoitti:Kertokaa nyt perkele mikä on oikea veden ph-arvo auton pesemiseen.
Meikäläisen ajatusmailmaan ei vain mahdu, että joku valitsee naarmut maalipintaan mielummin kuin yhden päivän (suomen talvi) ajelun lumisella autolla.
-----
Tähän väliin joku voi taas turvallisesti väittää, että kotipihassa pressun alla seisova 10-v autonsa on täysin naarmuton lumiharjasta, harjapesusta jne. huolimatta.
Hoh-hoijjaa.
E: Aika 30 min.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 01 Tammi 2007, 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luodaan uusi käsite tuolle termille ja se olkoon projektikäyttis tai käyttisprojekti Tällä nimellä tuo oma autokulkee, koska välillä pääsee talliin lepäämään ja jotain yritetään räpeltää, jolloin muija saa luovuttaa oman autonsa mun käyttöön tai sitten herätetään vanha herra talviuniltaEpezi kirjoitti:Nyt täytyy varmaan luoda uusi käsite autolle jota käytetään jokapäiväisessa käytössä, mutta pyritään käsittelemään kuin harrasteautoa. Näin olen pyrkinyt toimimaan oman auton kohdalla. Vältän kolhuja, pesen mahdollisimman hellävaraisesti, kierrän montut, vältän ajamasta suolatuilla teillä ym ym. Olenko ainoa?
Eikö noita edellä mainittuja autonkäsittely tapoja noudata melkein jokainen autoilija? Kukaan tuskin tahallaan haluaa autonsa lommoille tai ajaa monttuihin, jolloin sekä harraste-, että käyttöauto kärsivät tai jopa rikkoontuvat. Et ole ainoa. Itsellä se tilanne, että kun auton ostin, niin oli kyljet lommoilla ja maali huonona. Ei tarvitse välittää, vaikka tulis yksi tai jopa kaksi uutta lommoa. Ei tee kesää ei talvea. Nyt kun on tarkoitus oikoa koko auto ja värittää se uudelleen, niin pitää ruveta tarkemmin katsomaan mihin ajaa ja miten. Olisiko sittenkin parempi jättää tekemättä? Lumiharjaa aion kuitenkin käyttää kuten ennenkin, eli suurimmat pois ja jättää pienen kerroksen lunta päälle jolloin ei pitäisi naarmujakaan syntyä
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tai auto.Epezi kirjoitti:Haluan uskoa siihen että joillakin on elämässä muitakin prioriteettejä kuin valuutta.
Kyllä minäkin niitä pesen, vahaan ja nysvään ihan kohtuullisessa määrin. Väistelen kuoppia, en aja hiekkarekan perässä kivisateessa, yritän valita parkkipaikan jossa ei helposti saisi ovikolhuja jne.
Mutta siitä huolimatta suola syö (ei täällä etelässä pääse valitsemaan suolaamattomia töitä jos aikoo päästä töihin), edellä ajavan renkaista irtoava roina täplittää puskurin ja konepellin ja työpaikan parkkipaikalla saattaa joku työsuhdeavensiskuski lonttaista ovella kylkeen. Sen kanssa pitää elää, mutta ei siitä tarvitse erikseen ahdistua vaikka harmittaakin.
Noihin edellä mainittuihin nähden en pidä enää lumien harjaamista kovin tuhoisana juttuna. Mieluummin pari pientä naarmua lisää kuin vaikka jarrutuksessa katolta tuulilasille humahtava kinos. Eihän sitä autoa tarvitse pellille asti nuolla, mutta ainakin suurimmat kasat harjalla pois.
Kyllä tuli taas tikusta asiaa...
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Harjaaaa
Ehdottomasti vastaavan käsinpesun kannalla.pomeko kirjoitti:kesällä voi harjattomassa käydä pyyhkäisemässä pölyt pois mut talvisin aina käsinpesu tebikan DIY-hallissa, mistä onneksi löytyy kuumaa vettä syöksevä painepesuri
(2€ -> 3min).... ensin paskat pois paineella-> esipesuaine->paineella-> sienellä+shamppoolla->huuhtelu paineella-> vaha.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
no vahattaessa hienolla hioma vahalla häviää ne pienen pienet naarmut, ei tarvitse kummoinen insinööri olla että tämän tajuaa!!!Cuore Sportivo kirjoitti:Kerrot varmaan myös, että miten vahapinta estää maalipinnan naarmuntumisen?Abarth kirjoitti:Jos autossa on vahaa maalin päällä, niinkuin "autoharrastajilla" yleensä on, niin lumiharja ei oikein käytettynä tee mitään naarmuja maalipinnalle.
ja lisättäköön tähän vielä että itse säästelen autoa mahdollisimman paljon, pesen käsin vahaan n.4 kertaa vuodessa ja tarkkailen kiveniskuja!
näistä cuoren kommenteista saa sen kuvan että ajat polkupyörällä jota säilytät sisällä, jos oikeasti omistaa normaalin käyttö kinnerin joutuu pakostakin sitä harjaa käyttämään jos et aja koko talvea kolmen metrin lumikinos auton päällä, joka ei varmasti tee myöskään hyvää maalipinnalle, mutta itse sanon nyt itseni irti tästä typerästä asiasta, hyvää uuttavuotta kaikille!!!