Asia, jonka kanssa on elettävä...
Työkaverini Opelista meni toisen kerran jakohihna poikki. Nyt kilometrejä oli 30tkm hihnanvaihdosta. Kyllä, itse oli herra vaihtanut jakohihnan, muttei tietenkään kiristäjää! Manaili, että olisi vaan pitänyt aikanaan viedä sinne merkkihuoltoon, niin olisi "säästänyt" tämänkin 2000e remontin. Mielenkiintoista tässä kuitenkin oli se, ettei se kiristäjä ollut hajonnut. Hihnan linja oli ollut pielessä. Fanaattisimmat Alfamiehet varmaan jo näkevät punaista, kun puhutaan Opeleista, mutta minua alkoi huolestuttamaan tieto Alfan ja GM:n läheisistä suhteista sekä tietoisuudesta myös tätä meidän merkkiä vaivaavista jakohihnavaivoista...
Siispä ihmettelin, miten se hihnan linjaus voi mennä pieleen niinkin yksinkertaisessa systeemissä. Vian aiheuttaneeksi osaksi oli paljastunut kampiakselilla oleva hihnapyörä, ns. alapyörä. Osa oli kyllä käytössä kulunut, mutta varsinainen vika on sen suunnittelussa. Remontin yhteydessä oli nyt vaihdettu sekä se alapyörä että kampiakselin päässä oleva apulaitehihnapyörä! Osat kuuluivat päivityssarjaan, jossa molemmat olivat uusilla varaosanumeroilla. Pyörän muotoa (kartio johonkin suuntaan) sekä materiaalia on parannettu.
Katselin ePER:stä 156:n alapyörien varaosanumeroita, ja kyllähän ne muuttavat numeroaan, esim 2.0 TS:ään vuonna 2003. Myös nokka-akselien pyörät sekä tasapainoakselin pyörät on päivitetty. Mikähän lienee ollut syynä, että ovat päivittäneet
Alkoi itseä jännittämään, ettei kauheasti auta vaihtaa jakohihnaa kiristäjineen 50tkm välein, jos huonot hihnapyörät (kuluneista voi syyttää itseään, huonosti suunnitelluista ei) syövät remmin 30tkm kohdalla poikki. Niin, eikä aikanaan tullut mieleenkään, että kuminauhaa pyörittävä teräspyörä kuluu ja on vaihdettava osa alle 200tkm kohdalla. Tai että se olisi päivitetty parempaan. Seuraavaan jakohihnan vaihtoon tilaankin sitten uutta kaikki mahdolliset jakopään osat. Täytyy vaan toivoa, ettei tarvitse vaihtaa yhtään venttiileitä ennen tuota määräaikaishuoltoa. Vaikkei forumilla vielä keneltäkään olisi alapyörän takia remmi katkennutkaan, en toivo olevani se ensimmäinen.
Tämä siis tiedoksi ja ajatukseksi kaikille jakohihnalla varustetuilla autoilla ajaville. Mielestäni kannattaa aina vaihtaa/vaihdattaa kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin osat hihnanvaihdon yhteydessä. Muuten ei voi oikein olla varma että kestää. Ja olkaa tarkkoina näiden osapäivitysten kanssa. Ei ne tehtaat turhaan niitä osia päivitä, aina on taustalla jokin tiedossa oleva vika. Eivät kyllä välttämättä viitsi paljoa niistä kertoa julkisesti. Itse vaan on selvitettävä.
Hihnakäyttöinen venttiilikoneisto
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Hihnakäyttöinen venttiilikoneisto
Onko se tosiaan terästä? Mulle jäi -99 1.8:sta sellainen muistikuva, että kampuran hihnapyörä olisi ollut alumiinia tms. pehmeämpää tavaraa. Ainakin siihen jäi jäljet kun kiristimen esijännitykseen käytetty tukipultti yritti koneen käydessä etsiytyä hihnan läpi ulkomaailmaan.Tekijä kirjoitti:kuminauhaa pyörittävä teräspyörä kuluu
- Epäkelpokeräilijä -
Sen verran GM:n ja 156:en jakopäällä on ainakin yhteistä, että molemmissa olen itse tavannut "erittäin laadukkaita" Made in Canada -osia.
Alapyörän materiaalista 156:ssa en ole ihan varma, ei tullut viimeksi magneetilla kokeiltua. Jos jollakin on jakohihnan vaihto pian edessä, olisi helppoa testata se samalla. Kunhan seuraava hihnanvaihto tulee itselle vastaan, niin vaihdan hihnapyörät ja "raportoin" tänne päivityksessä tapahtuneet muutokset...
Alapyörän materiaalista 156:ssa en ole ihan varma, ei tullut viimeksi magneetilla kokeiltua. Jos jollakin on jakohihnan vaihto pian edessä, olisi helppoa testata se samalla. Kunhan seuraava hihnanvaihto tulee itselle vastaan, niin vaihdan hihnapyörät ja "raportoin" tänne päivityksessä tapahtuneet muutokset...